De verbrandingsmotor in Italië is binnenkort niet meer salonfähig.
Ondanks dat er veel in de EU wordt bepaald, mogen landen nog wel zelf bepalen wanneer ze de verbrandingsmotor in de ban doen. Op zich is het ook wel logisch dat het per land verschilt, want de auto speelt per land immers een andere rol. In Nederland is het vrij makkelijk overstappen. Het is immers een relatief rijk land met een prima infrastructuur. Oh ja, er worden alleen maar korte afstanden gereden en we zijn graag het beste jongetje van de klas. Dat laatste kun je zowel positief als negatief benaderen.
Nederland is een van de eerste landen waarbij het verboden is om een auto met verbrandingsmotor te verkopen. Dat is namelijk vanaf 2030 niet meer legaal. Veel landen houden 2035 aan. Maar in Italië hebben ze er iets langer voor nodig. Daar is de verbrandingsmotor verboden vanaf 2040. Dat melden onze collega’s van het Italiaanse Autoblog.it.
Verbrandingsmotor in Italië verboden
Die hebben het van La Repubblic, die uit notitieboekjes van Enrico Giovanni hebben vernomen dat het einde voor de Italiaanse petrolhead in zicht is. Enrico Giovanni is de Minister van Infrastructuur en Duurzame Mobiliteit.
Hiermee loopt Italië weliswaar ietsje achter. Italië is immers een iets armer land waarbij niet iedereen een nieuwe Model 3 kan leasen. Daarbij kleven er aan de EV nog best veel nadelen. De laadinfrastructuur, met name in de bergachtige gebieden en in het zuiden, is nog lang niet voorbereid op volledig elektrische mobiliteit.
Subsidies
Italië wil zijn bestuurders (het zijn eigenlijk allemaal coureurs, maar dat terzijde) verleiden naar een elektrische auto middels subsidies. Ook komt er een slooppremie voor oude wagens. Of de brandstof onmogelijk duur wordt, is nog niet bekend. Volgens Mario Draghi moeten ze daar wel mee uitkijken, om te voorkomen dat de transportsector in Italië zichzelf buitenspel zet. Binnenkort zullen er nieuwe incentives bekend worden gemaakt.
Verder te lezen in de Italiaanse pers: ze vonden Max Verstappen weergaloos en het Nederlands Elftal hilarisch slecht. Niets tegenin te brengen.
luckyluck zegt
heimwee naar mijn 156 SW in deze kleur als ik dit zo zie… Helaas geen GTA, maar de JTD 16v was ook fijn :)
ericd zegt
Opvallend hoe snel de 156 in het straatbeeld aan het uitsterven is. M.i. de belangrijkste Alfa sinds de Giulia uit de 60-er jaren. De 155 deed er volgens mij wat langer over. Inmiddels is de 159 ook op een theeblaadje te vinden.
willeme zegt
@ericd: 156 rot bij de veerschotels helemaal weg. Op een bijzondere V6 of een model met weinig kilometers na is het financieel niet verstandig om ‘m op te lappen. De 159 is qua carrosserie veel beter, op de dorpels na. De rotten ook weg. Die onderdelen zijn bijna niet te vinden en als je het vindt is de vraagprijs dermate hoog dat het geen zin heeft. Hetzelfde geldt voor het voorste subframe. En die Audi A4’tjes uit de jaren ’90 blijven gewoon rondkarren.
coupedriver zegt
Een lastpost kopen en gewoon zelf doen! Geeft nog veel voldoening ook.
Tweedehands en bestaande wagens kunnen voorlopig gewoon blijven rijden, buiten emissie zones… Tot alternatieve CO2 vrije brandstoffen gewoon gemeengoed zijn.
c4seum zegt
@willeme: Ik heb een 156 1.8ts van de eerste generatie. Als eerste auto 3 jaar geleden gekocht met 84k op de teller, inmiddels 144k, maar in die 3 jaar eigenlijk geen extreem rare dingen gehad. Het liefst zou ik hem morgen naar Rik van Stippent willen brengen. Ik wil hem nooit meer kwijt.
Baroen zegt
@willeme: Er blijft zo veel uit die jaren rondkarren, ook de nietszeggende A4 schijnbaar? Mij valt die grijze muis niet op.
willeme zegt
@baroen: ben jij even een speciale jongeman :-D
Baroen zegt
@willeme: Dank je! Ik draai al even mee :-) Prachtauto zo’n alfa!
tinnemans zegt
Quote” Oh ja, er worden alleen maar korte afstanden gereden en we zijn graag het beste jongetje van de klas. Dat laatste kun je zowel positief als negatief benaderen.”
Op autogebied; negatief. Ik was zaterdag even in Duitsland en daar rijden toch veel meer leuke auto’s rond dan in Nederland. En dan woon ik ook nog op een plek waar bovengemiddeld veel leuke auto’s rondrijden.
Quote; “Nederland is een van de eerste landen waarbij het verboden is om een auto met verbrandingsmotor te verkopen. Dat is namelijk vanaf 2030 niet meer legaal.”
Tweedehands toch nog wel? Hoop ik.. ik kan echt niet in 9 jaar afkicken.
Ik weet dat het wel nodig is voor t milieu, maar waarom, oh waarom, is de H2 in de cylindervebranding toch geen geslaagd experiment? Ik ga het geluid zo missen. :(
ericd zegt
Houd eens op met dat fabeltje Nederland is weer het braafste jongetje in de klas! Het is één van de vervuilendste in de EU, omdat we nog altijd voor 80% afhankelijk zijn van de verbranding van merendeels gas. NL bungelt zo’n beetje onderaan op gebied van renewable energy. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/timeline/0a2097dd7baad745338dfaf77eca9358.png
RiKe zegt
@ericd: Nederland IS zeker niet de braafste, maar wil wel heel graag op de voorgrond staan als er iets gedaan is. Dat terzijde vind ik het niet gek dat onze uitstoot zo hoog is. Een nieuwere auto is door de krankzinnige belastingen veel te duur. Een basis Golf 8 is hier al €6500 duurder dan in Duitsland
hans75 zegt
daar ga je de fout in… gas is net uitermate schoon en niet vervuilend…
dat de linksehufterclub dit in de ban heeft gedaan heeft alleen maar met aardbevingen in groningen te maken… niets met het milieu of vervuiling
cloverleaf zegt
@ericd: dat “vervuilendste” heeft weinig met jouw en mijn auto te maken. Veel meer met landbouw, veeteelt, industrie en de logistieke sector.
kniesoor zegt
Heb een longpositie fakkels en hooivorken, dus hier gaat goed aan verdiend worden.
faalhaas zegt
Ik zit nu in Italië, komt allemaal wel dichtbij zo.
marcomanta zegt
@faalhaas: nou, dan weet je ook wel hoe het met de elektra daar is gesteld, niet dus.
bischero zegt
@marcomanta: hoezo? Ik heb nergens last van hoor. Alles werkt, ook de drie fase.
clubvan180 zegt
@bischero: In Sardinië rijdt iedereen in ieder geval nog diesel en doen ze er in Murta Maria überhaupt al 20 jaar over om de weg voor mijn vakantie adres te asfalteren en aan te sluiten op de riolering.
marcomanta zegt
@bischero: ik weet niet waar jij zit in Italie, maar er zijn behoorlijk grote gebieden waar het echt een stuk minder is.
bischero zegt
@marcomanta: zie mijn nickname
faalhaas zegt
@marcomanta: Altijd voldoende elektra in de Prius op LPG.
marcomanta zegt
@faalhaas: haha
volvo-s60-adept zegt
Binnenkort. 2040. Tijd gaat snel ja.
René zegt
Hoe zit ’t met import van tweedehands auto’s. Dit wordt een leuke loophole. Importeren van “tweedehands” auto’s t/m 2040 vanuit italië.
silenro zegt
@René: datum eerste toelating is leidend. Daar zal het wel op neerkomen..
marcomanta zegt
Daar geloof ik niets van, ja, ze praten met de EU mee, maar heb je het elektra netwerk in Italie wel eens bekeken, nou, maak je borst maar nat, dat wordt helemaal niets dus.
bischero zegt
@marcomanta: ligt er maar net aan waar. Onder Rome heb je gelijk, daar boven weinig uitval hoor. Wel onderhoud en daarom ff power out, maar verder echt niet slecht.
hans75 zegt
heb net een weekje italie achter de rug.. maar het meeste is daar beter voor elkaar, ook op electra gebied, dan hier in NL.. wel boven rome blijven idd…
baardmijt zegt
Het Nederlands op AB is ook niet altijd top, maar ik stoor me er niet meer aan. :)
W115 zegt
De eu is er voor dit soort zaken. Solidair zijn en de armere landen financieel steunen om sneller te kunnen verduurzamen.
karhengst zegt
Wederom een artikel omtrent dit thema dat meer vragen oproept dan het beantwoordt.
Gaan de auto’s door de shredder, of komt er enkel een verkoopverbod?
Geldt dit laatste enkel voor nieuwe auto’s of ook voor tweedehandsverkoop?
Een verbod of iets in de ban doen is heel wat anders dan een afvloeiingsregeling.
subaru555 zegt
“Italië is immers een iets armer land waarbij niet iedereen een nieuwe Model 3 kan leasen.”
Italië staat keurig Europees nummer 14 uit 43 voor personal wealth per adult, net onder Duitsland. Staatsschuld is iets anders dan persoonlijk vermogen.
mc96 zegt
@subaru555: per inwoner wel, maar Italie heeft een enorme staatsschuld. De overheid, die een flink deel van de infrastructuur voor zijn rekening zal moeten nemen, is dus arm.
roadster zegt
Landen mogen dat helemaal niet zelf bepalen, ze doen alleen als of. Wanneer een auto een Europese typegoedkeuring heeft, moet ieder EU land deze toelaten. Ze kunnen het alleen onaantrekkelijk maken door hoge registratiebelastingen te heffen. Overigens bepaalt de huidige regering niet het beleid van 2040, dat doet de regering die er dan zit.
lincoln zegt
Italië is idd armer dan NL ..
Itialianen zijn echter een flink stuk rijker dan NLers ..
por100 zegt
https://www.indexmundi.com/map/?v=30&r=eu&l=nl
In levensverwachting uitgedrukt doet Italie het een stuk beter inderdaad. Monaco is trouwens dikke koploper met 89 jaar! Nr. 2 heeft slechts 83 jaar. Ik zou zeggen iedereen many euro’s, een casino, een jacht, een bugatti en een jaarlijkse dorpsfeestje in de vorm van een F1 Grand Prix.
bischero zegt
@lincoln: snapte 1% van de bezoekers maar hoe je dit bedoelt. 😞
grandmasterb zegt
Veel Italianen geven een een te laag inkomen op en betalen daardoor te weinig belasting. Dus waarschijnlijk zijn ze nog rijker dan volgens de officiele cijfers.
por100 zegt
Voordat de ICE volledig in de ban gaat (dus ook niet meer mee mogen rijden) moeten er wel een aantal dingen gebeuren voordat het volk daarmee instemt:
1. Een goed alternatief (= mogelijk, maar als je dat in 19 jaar wilt realiseren moet je wel volle bak er op investeren en daarvoor zijn te weinig werkende mensen, zeker met zon sterk vergrijzend land als italie waar het al alle hens aan dek is in de zorg)
2. Geen vervuiling van andere industriën die minder belangrijk zijn dan recht op vrijheid inperken (de scheepvaart is bijvoorbeeld veel vervuilender en die is niet zomaar gestuit of omgetoverd tot een schonere industrie, slaat natuurlijk nergens op als je je niet vrij mag rondbewegen, maar je mag wel allerlei plastic troep uit China bestellen en laten bezorgen).
Op de middellange termijn verwacht ik wel een realitycheck bij de politiek dat er gewoonweg te weinig werkende mensen zijn om de de verduurzaming (op deze wijze) gestalte te geven, als je ook nog een beetje humaan zorgbeleid wilt voeren.
Iedere politicus zou wat mij betreft ook eerst wat cursussen demografie moeten volgen om cijfers in perspectief te kunnen plaatsen.
bernoulli zegt
Ik zie ze al gaan in die dorpjes in hun elektrische Piaggio driewielertjes.
bischero zegt
@bernoulli: ik ga er dit jaar een ophalen. Voor de knutsel.
bischero zegt
@bischero: een 50cc, lekker knetteren
HZW zegt
“Nederland is een van de eerste landen waarbij het verboden is om een auto met verbrandingsmotor te verkopen.”
Dit vind ik wel interessant, wat gebeurd er met 2de hand auto’s met verbranding motor, mogen die nog wel verkocht worden. ??
Of kunnen alle 2de hands auto handelaren hun hele voorraad auto’s met verbrandingsmotor naar de sloop/recycling brengen. ??
En wat gebeurt er met verbranding motorfietsen en brommers. ??
Verder verwacht ik een groten dodental stijging in het verkeer met al die geluidloze elektrische zooi.
Jacco zegt
Als ik het goed heb begrepen gaat de verkoop van 2ehands brandstofautos 10 jaar later aan banden. Zal dan vast wel 10 a 15 jaar daarna zijn dat de auto in de ban gaat en ze mij doodschieten omdat ik met een 5.7L 1982 pontiac over de snelweg rijd en de grootste klimaat crimineel ben.
petroldrinker zegt
Kansloos, al die overheden zijn even kansloos in mijn ogen, ga eerst de vervuilende industrie aanpakken ipv constant ons plezier af te pakken,
ericc zegt
Als Italië, Spanje en Portugal (om maar te zwijgen van Griekenland) zulke slechte elektrische infrastructuur heeft,wat dan met Afrika, Zuid-Amerika, Noord-Amerika (ook hard verouderd) ?
Vroegere Sovjet-staten blinken ook niet uit in top of the bill-infrastructuur.
Gaan die allemaal EV-rijden.
In Europa willen ze de “leading’ rol spelen om CO2-uitstoot te verminderen maar tegen de zeevaart die miljoenen aan importheffingen uit China opbrengt wordt niet geraakt.
De gewone man/vrouw zal weer mogen zorgen dat de luchtkastelen van de politiekers betaalt raken.
Henver zegt
Die auxi A4 tjes blijven gewoon rondkarren. Ok het rot misschien iets minder maar de techniek? Daar mankeert toch ook wel het een en ander aan. En dan die heerlijke meedenkende aftersales maakt het echt af.
Henver zegt
auxi is audi
eimert zegt
Ben met mijn Renault Zoe Q90 (bereik 240km) naar Napels geweest en dat ging prima. De snelladers staan nog niet langs de tolwegen maar Italië is op de goede weg.
eimert zegt
Ben met mijn Renault Zoe Q90 (bereik 240km) naar Napels geweest en dat ging prima. De snelladers staan nog niet langs de tolwegen maar Italië is op de goede weg. Op de camping kon ik zelfs gratis laden. Welke Hollander wil dat nou niet.
vreekfonk zegt
Jammer dat ze het verbod op ICE’s zo traag invoeren (vraag me overigens af wat Italië doet als omringende landen de ICE’s eerder in de ban doen) Begreep dat Fiat alleen nog maar EV’s gaat produceren zou me niet verbazen als ruim voor 2040 de automix uit hoofdzakelijk EV’s bestaat.
avdb55 zegt
Bij mijn weten is er nog nergens in de EU en zeker niet in Nederland een wet aangenomen die de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor verbiedt per bepaalde datum.
Wat ik tot nu toe gezien heb daarover zijn alleen voornemens.
Zo’n besluit zou nog wel eens tot behoorlijk wat aansprakelijkheid wegens planschade kunnen leiden. En volgens de huidige regels kan ik nog altijd ieder voertuig dat in een ander land is toegelaten importeren naar Nederland.
intimrasiert zegt
Als Europa onleefbaar wordt dan is het simpel: enkeltje USA en toedeledoki met je lamlendige autopolitiek.
spidertje zegt
Italie blijft toch een soort van “apen”land… 2040…. Die worden door de wekelijkheid ingehaald dadelijk.
Goed voor de markt van mijn 156 GTA, dat dan weer wel :)
18jaar oud inmiddels en geen spatje roest en technisch beter dan nieuw af fabriek. Gas erop :)
kevertje zegt
Het is gemakkelijk om de man in de straat te pesten met deze onzin. Voor de rest blijven grote ferry’s, cruiseschepen en een hele luchtvloot Italië teisteren, met alleen voor één zo’n reuze-schip voldoende emissies om het volledige Italiaanse ICE park een jaar te laten rijden. Dan zwijgen we nog over alle vrachtwagens, zware machines, ook die om nieuwe centrales, zwaardere netten en laadpaalinfra aan te leggen of het weinig ecologisch en zelfs zeer toxisch plaatje van elektromotoren en batterijen alom. Windowdressing noemt dat.
Rick zegt
Dank voor de mooie Fotos bij een rot Bericht. Ik ben benieuwd wat er tegen die tijd allemaal gekakeld wordt als er straks een vuilnishoop vol accus op de wereld ligt te rotten. Zolang het mogelijk is blijf ik in ieder geval van mijn 156 Sw GTA houden!