Er is dus een reden om nog gewoon eventjes op benzine te gaan rijden. Een auto met verbrandingsmotor betrouwbaarder dan een EV? Hoe dan?
Elektrische auto’s hebben zo hun voor- en nadelen. Puur nuchter beschouwd is elektrisch in veel opzichten beter. Geen directe uitstoot, veel efficiënter, comfortabeler en stiller. Een ander punt dat je kunt aanhalen is betrouwbaarheid. Een elektromotor heeft maar één bewegend onderdeel, terwijl een verbrandingsmotor er duizenden heeft.
Maar wat blijkt, de verbrandingsmotor is betrouwbaarder dan de EV! Dat bijkt uit een uitgebreide studie van ‘Wich?’. Volgens deze studie zijn auto’s met een conventionele verbrandingsmotor betrouwbaarder tijdens – en dit is belangrijk – de eerste vier jaar. Althans, de respondenten ondervinden minder pech met een auto met ICE dan met een EV in die periode.
Auto’s met verbrandingsmotor betrouwbaarder dan EV?
Dat is op zich niet heel erg vreemd. Veel merken zijn nu pas net op grote schaal bezig met elektrische auto’s. Dat gaat gepaard met wat kinderziekten. Dit terwijl deze autofabrikanten al tientallen jaren auto’s met een gewone benzine- of dieselmotor bouwen.
Het is geen onderzoekje met 30 collega’s van de afdeling inkoop, HR en administratie. Nee, het onderzoek – gepubliceerd door Daily Mail Online – betreft de bevindingen van 48.000 respondenten. Van de 57.000 auto’s (sommige respondenten hebben meer dan een auto) waren er 2.184 geheel elektrisch. Daarvan had 38% al problemen in het eerste jaar. Dit tegen slechts 19 procent voor de auto met benzinemotor en 29 procent met een diesel.
Maar daar houdt het niet op. In veel gevallen zijn de gevallen met de elektrische auto ernstiger. Gemiddeld duurt het vijf werkdagen om een EV weer op de weg te krijgen. Bij een diesel is dat vier dagen en een benzine is slechts drie dagen in de werkplaats. In verreweg de meeste gevallen ligt het bij een elektrische auto niet zozeer aan de hardware, maar juist aan de software.
Merk
Het minst betrouwbare merk volgens het onderzoek is Tesla. Daarvan ondervindt 39% van de eigenaren problemen mee in de eerste vier jaar. Van alle Tesla-eigenaren (die meededen aan het onderzoek) was het in 5% van de gevallen ernstig gesteld. In dat geval viel de auto stil en/of wilde die niet starten.
De meest betrouwbare EV volgens de studie is de Kia e-Niro. Daarvan ondervindt slechts 6% van de eigenaren de eerste 4 jaar er problemen mee. Is er dan nog iets dat opvalt? Ja! de reguliere hybrides zijn bovengemiddeld betrouwbaar. Dat is vreemd eigenlijk, want die auto’s hebben twee motoren en eigenlijk twee keer zoveel kansen op problemen, nietwaar? Dat klopt.
De reden dat het meevalt lijkt ons een eenvoudige te zijn: veel Aziatische merken zetten nog in op de reguliere hybride. Denk aan Kia, Hyundai, Honda en Toyota. Die auto’s zijn doorgaans al erg betrouwbaar. Plug-in hybrides (toch vaak een Europese aangelgenheid) zijn bijna net zo onbetrouwbaar als elektrische auto’s.
Meer lezen? Deze elektrische auto’s zijn in 2022 leverbaar!
Marco zegt
Nee, het is algemeen bekend dat een elektromotor stuk betrouwbaarder is. Heel artikel om niks dus.
Brol zegt
Toch niet. De elektromotor op zich misschien wel, maar niet in een auto waar de belasting permanent varieert.
En de kosten zijn een stuk duurder dan een ICE, want vaak moet de gehele motor vervangen worden, soms met overbrenging.
De eerste generatie Volvo hybride heeft daar bvb last van. Gelukkig bieden ze nu extra waarborg.
fanboy zegt
@Brol: Een elektromotor is gewoon superieur qua betrouwbaarheid, als je iets anders wil beweren dan is het onzin.
Dat er bergen met kinderziektes zitten, zoals in die V60, is natuurlijk wat anders.
In een EV zit er een elektromotor aan een diff gekoppeld, en dat is een heel simpel overzichtelijk verhaal. Veel simpeler dan hybride en brandstof only.
Wisselende omstandigheden zijn ook helemaal geen probleem voor een elektromotor. Het is alleen maar een rotor die draait en verder wat koper bedrading.
wimof zegt
En moest mijn apotheker nog altijd 4000€ betalen.
Alles is relatief.
Ook in 2022.
tortuga zegt
@Marco: het is ook logisch dat een elektromotor betrouwbaarder is puur alleen al door de minder benodigde onderdelen om te kunnen roteren. Dus minder wat stuk kan. Maar als je het geheel gaat vergelijken ( alle nodige elektronica en accus) is de kans groot op minder betrouwbaarheid
wimof zegt
Het wil niet zeggen dat omdat er maar 2 onderdelen zijn dat er niet één om de haverklap stuk gaat.
De ophanging van de eerste S modellen was/is niet opgewassen tegen alle krachten, idem voor de Zoë waar de voortrein van zijn benzinebroertje komt en niet opgewassen is tegen de hoge versnelling en oh wee voor de eigenaars nog arbeidsintensief is om in stand te zetten.
Ingenieurs moesten verplicht niet naar de boekhouders mogen luisteren.
redbeams zegt
@Marco: Dat is heel wat…een elektromotor die stuk betrouwbaarder is…dus al ie heel is dan is ie onbetrouwbaar???
bernoulli zegt
Ging het onderzoek specifiek over de aandrijflijn, of over auto’s in zijn geheel?
pindakoning zegt
“Daarvan had 38% al problemen in het eerste jaar. Dit tegen slechts 19 procent voor de auto met benzinemotor en 29 procent met een diesel.”
Dit zijn bizar slechte percentages voor zowel elektrisch, benzine als diesel.
seanxtype zegt
@pindakoning: komt door alle electronica in huidige auto’s. Vaak wordt bepaalde techniek niet lang genoeg getest om alle fouten er uit te halen. Auto’s al wel op de markt gebracht en daar a gaan ze gewoon voor de software updates om het zo maar op te lossen.
turbotoll zegt
Een elektro-auto is een stuk complexer dan je denkt. Denk behalve aan een accu en een motor aan frequentie/thyristorregelaars voor het rijden, een omvormer voor het laden. Allemaal vloeistof-gekoeld met pompen. Breekt bij een Tesla het slangpilaartje van de koelwateraansluiting van de accu af, mag je een nieuw accupakket installeren…
Verder heeft zo’n auto gewoon dezelfde deelsystemen als een auto met verbrandingsmotor. Zoals elektrische ramen, centrale vergrendeling, ruitenwissers, een airco (met een elektromotor!), schokdempers, stuurbekrachtiging (weer een motortje) etc, etc. Kan allemaal kapot.
mashell zegt
Klopt op zich wel maar qua complexiteit veel simpeler dan een verbrandingsmotor met bewegende zuiger, zuigerveren, turbo’s, katalysatoren. Zo’n verbrandingsmotor mag dan wel inefficiënt zijn en schadelijke gassen produceren maar het is bijzonder knap hoe ze zo’n staaltje gevoelige techniek zo betrouwbaar hebben gekregen.
net10 zegt
In principe zou een elektrische auto juist betrouwbaarder moeten zijn. Ik schrik wel van de vele problemen. Bij een goed merk heb je nooit wat, en komt de auto alleen voor standaard onderhoud een maal per jaar in de garage. Ik heb zelf een benzine auto.
We weten dat er hele grote problemen zijn geweest met de VW ID3 die te snel op de markt is gebracht, en veel software problemen had. Tesla kende ook relatief veel problemen, Tesla en VW trekken de betrouwbaarheid bij elektrische auto’s denk ik naar beneden.
wimof zegt
En de rest doet vlijtig mee.
Redrum zegt
Echt niemand die het daadwerkelijke Which?/Daily online mail onderzoek heeft gelezen???
Men moet schoorvoetend toegeven dat voor hun onderzoek van wagens,die minimum 4 jaar oud zijn, GEEN noemenswaardige problemen met drivetrain alsook batterijen waren.(!)
De meeste problemen waren van softwarematige aard en gingen allemaal over het entertainment systeem en andere kleine bedieningszaken die op te lossen waren met een eenvoudige reset.
Opnieuw een BS onderzoek dat door de RAC debunked werd.
steephh zegt
31% tegen opzichte van 29% bij een diesel vind ik geen bijzonder groot verschil. Ten opzichte van 19% bij een benzine auto dan weer wel. De vraag is dan wel over wat voor problemen het gaat. Dat staat overigens niet in dit artikel, maar wel in het orginele artikel:
“While the report painted an unreliable picture for pure electric models, Which? concedes that most faults reported are software issues rather than serious problems with batteries or parts of the drivetrain that powers the vehicle. This means most issues are likely with infotainment screens and other electrical features, such as reversing cameras.” — Vervelend als je infotainment / achteruitrij camera niet juist werkt, maar dat lijkt me geen onoverkomelijk probleem waardoor je direct niet meer verder kan rijden. Prima een planbare reparatie dus. De vraag is wel of betreffende brandstofauto’s dit ook van die planbare reparaties waren.
Veel interessanter en belangrijk lijkt me wel de kosten die je maakt en de bijbehorende TCO. Grappig is dat je daar nu een ommezwaai in ziet, met name door afhankelijkheid van het buitenland en gebeurtenissen in de wereld.
“Op dit moment is het duurzame energie die dat de energierekening binnen de perken houdt. Fossiel is nu onbetrouwbaar en duur, terwijl duurzaam betaalbaar en betrouwbaar is.” Bron: https://nos.nl/artikel/2422002-producenten-duurzame-energie-kunnen-zonder-subsidie-door-hoge-energieprijzen
Rij je nu een EV dan profiteer je daar dus van, in tegenstelling tot het rijden van een ICE met de steeds hoger wordende brandstofprijzen. Blijven de huidige prijzen van benzine/diesel nog tijdenlang aanhouden dan zal het wellicht wel gaan betekenen dat men (nieuw) sneller voor EV’s kiezen dan men nu verwacht. Met schaalvergroting tot gevolg, wat er weer voor zorgt dat de elektrische auto goedkoper en (op termijn) binnen bereik komt voor menig consument.
Variomatic zegt
Mijn god, wat is die E-Niro toch een lelijke drollenbak..
Richmond zegt
De enige keer dat ev of hybride problemen hebben bij ons in de wp als een of meerdere van de accu cellen defect is of aanverwant elektrisch onderdeel. Nooit alleen software of een elektro motor.
simon83 zegt
Kan zo snel niet zien dat in het onderzoek alleen de over de motor gaat. Want als het over de hele auto gaat kunnen de uitvoeringen erg verschillen. Voorbeeld je kan een kale Up! of een volgehangen ID4 rijden. Wat er niet op zit kan ook niet kapot.
En ten tweede zijn de kilometers ook meegenomen. Diesels hebben meer problemen maar rijden ze ook niet meer kilometers?
cdlop01 zegt
Voor lease uiteraard geen issue maar tweedehands over 5, 6, 7, 8, tig jaar wel, de kosten vervangen accupakket, kost tienduizenden euro’s. Wordt nooit over gerept. Die kosten gaan niet gemaakt worden dus levensduur EV vele malen minder dan ICE.
DeWitteCondor zegt
@cdlop01: exact dat. Weerhoudt mij ervan om nu over te gaan op een gebruikte hybride. Horrorverhalen over de accus. Dan nog maar even peut.
steephh zegt
@cdlop01
Horrorverhalen zijn er natuurlijk genoeg. Er zijn best wel wat redacteurs die bijzonder lekker gaan op het uit de context trekken van elk verhaal betreffende EV’s maar geen eerlijk en genuanceerd beeld presenteren. Verdiep je je er iets meer in, dan zie je dat het reuze meevalt. Accupakketten gaan bijzonder lang mee. Sterker nog, veel langer dan men jaren geleden verwachtte:
“Naar aanleiding van het onderzoek van de Technische Universiteit Eindhoven kunnen we dus concluderen dat de levensduur van de accu van elektrische auto’s langer is dan oorspronkelijk gedacht werd. Een levensduur van minstens 250.000 kilometer is ruim acceptabel en gezien de snelle vooruitgang in technieken zal dit de komende jaren nog veel verder oplopen.”
Bron: https://www.50five.com/nl-nl/e-mobility/blog/accus-van-elektrische-autos-gaan-langer-mee-dan-gedacht
Het vervangen van een accupakket – indien dat inderdaad nodig gaat zijn in de toekomst – is heel erg afhankelijk van de type auto en de grootte van het accupakket wat er in ligt. Daarnaast speelt ook erg mee hoe courant de auto natuurlijk is. Bij Tesla’s Model S ben je inderdaad rond de 18.000 euro kwijt, maar er zijn natuurlijk veel meer elektrische auto’s:
“De prijzen van een nieuwe accu liggen bij veel automerken gelukkig lager. Bij een Nissan Leaf legt u ongeveer 5.000 euro neer voor een nieuwe accu en bij een Renault ZOE 7.900 euro.”
Bron: https://www.50five.com/nl-nl/e-mobility/blog/elektrische-auto-accu-vervangen-hoe-moeilijk-is-dat-en-wat-kost-het
Wat mensen vaak vergeten is dat het vervangen van een complete motor inclusief versnellingsbak vaak ook geen goedkope grap is. Belangrijk is om een eerlijke vergelijking te maken en er dan ook een nieuwe motor en versnellingsbak in te leggen en geen gebruikte. De meeste mensen maken zich hier overigens bij een ICE ook niet al te druk over.
Ook goed om te weten: de staat van een accupakket is bij veel automerken heel goed uit te lezen. Het is daarom veel gemakkelijker een inschatting te maken over de staat van een tweedehands EV, dan over de staat van een tweedehands ICE.
—
@dewittecondor Wat betreft de staat qua accu’s in hybrides ben ik niet zo goed op de hoogte. Mijns inziens zijn (plugin)-hybrides overigens enkel interessant wanneer je met hoge regelmaat een aanhanger of caravan trekt en qua range steeds tekort komt.
cdlop01 zegt
Nou de bovag, meen ik, heeft de kosten van vervanging berekend en die zijn schrikbarend, daarnaast geeft alleen Toyota 10 jaar garantie en 90% accucapiciteit resterend, Mercedes geeft 70% bij 250.000km. De rest zwijgt vooral. 250k is niets voor Ice auto. Wij rijden al onze auto’s 400 a 500k, met regulier onderhoud. Een EV is geschikt voor de lease, na 4 jr nieuwe. Maar een 2de hands EV, zeker de 1ste generatie EV’s die nu de markt op komen zijn na 4 jr gewoon niet meer interressant met wltp’s die gehalveerd zijn… . Dat geeft niet maar vertel EV wel volledig.
steephh zegt
@cdlop01
Betreffende Toyota: dit is maar 7 jaar en 100.000 km (wat het eerste wordt bereikt) en minimaal 70% SoH. Zij hebben overigens de BEV nu niet bepaald omarmt. Van Mercedes 8 jaar en 160.000 km (weer wat het eerste wordt bereikt) met een onbekende SoH. En de rest zwijgt? Nee hoor. Zie: https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/elektrische-autos/garantie-op-elektrische-autos-hoe-zit-dat
Dat jullie je auto’s tot 400-500k oprijden met enkel regulier onderhoud is bewonderingswaardig – zeker omdat je daarvoor een nette rijstijl zal moeten hanteren, respect! – maar niet wat de meesten halen. Je eigen ervaring geldt niet vanzelfsprekend ook voor alle andere autobezitters:
“Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken. Natuurlijk speelt onderhoud hier ook een belangrijke rol. Een goed onderhouden dieselmotor kan soms nog wel een ton meer lopen.”
Bron: https://www.ikwilvanmijnautoaf.nl/blog/wat-zegt-de-kilometerstand-van-je-auto
Benzineauto’s (die er toch het meeste rijden op de weg nu) die gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Een deel haalt het dus niet eens, waar een heel deel het ook zal overschrijden. En diesel’s, vooral als je er netjes mee om gaat, halen zo mits je netjes het onderhoud uitvoert ook makkelijk het half-miljoen. Een BEV gaat minstens 250.000 mee (dat is dus uit dat onderzoek van de TU/e gebleken).
De huidige BEV’s die >nu< uit de lease komen zijn lang niet zo slecht dan de eerste generatie EV's die uit de lease kwamen. Je noemt zelf gehalveerde range's. Kan je dat onderbouwen (met bijvoorbeeld statistieken, een onderzoek, etc). Ik ben razend benieuwd hier naar!
Niet belangrijk om te vergeten is dat een BEV amper onderhoud kent. Op banden en remschijven/blokken na (en die laatste slijten zeer minimaal door regeneratief remmen) na is er weinig tot niets wat vervangen dient te worden. Bij een brandstofauto mag je (zeker op de door jouw genoemde leeftijd) wel rekening houden met een of meer koppelingen die vervangen moeten worden, meerdere distributieriemen en met wat pech misschien wel de uitlaat. Ook is de kans op defecten bij een complexe brandstofmotor veel hoger. Een accupakket gaat – mits er redelijk netjes mee om wordt gegaan – toch wel zo'n 10-12 jaar mee. Tegen die tijd (een deel van) het accupakket vervangen maar ondertussen veel bespaard hebben op reguliere onderhoudskosten is nog niet zo verkeerd.
Recentelijk was er ook nog een artikel op nu.nl over accudegratie. Hieruit blijkt dat vrijwel geen slechte accu's bestaan, wel eigenaren die slecht voor hun auto zorgen. Veel snelladen heeft impact op de SoH daar waar traag laden (thuis) beter voor de auto is.
– Nissan Leaf (67.207 km) had 34,5 kWh, heeft 31,6 kWh over: 92 procent
– Volkswagen e-Golf (195.910 km) had 31,5 kWh, heeft 28,07 kWh over: 89 procent
– Hyundai Ioniq (166.125 km) had 26 kWh, heeft 23,71 kWh over: 91 procent
Bron: https://www.nu.nl/auto/6183827/is-een-accupakket-nog-gezond-na-150000-kilometer.html
Wanneer je zelf roept dat je het EV verhaal wel volledig moet vertellen, moet je dat zelf ook doen. ;-) Roepen dat men zwijgt, terwijl dat helemaal niet waar is is dan ook niet zo netjes.
redbeams zegt
@steephh: Nope wat toyota betreft heb je het helemaal mis omdat je maar het halve verhaal neerzet.Indien je je toyota laat dealer onderhouden dan krjjg je ieder jaar een verlenging van je hybride garantie…dit tot onbeperkte km maar wel tot 15 jaar.
steephh zegt
@redbeams
Excuses voor het presenteren van het halve verhaal. Ik ging er vanuit dat ze bij de ANWB de feiten wel enigzins op orde hebben. Wat betreft een hybride garantie tot 15 jaar, wanneer dealer onderhouden, kan ik daar hier niets over terugvinden:
https://www.toyota.nl/toyota-rijden/garantie/hybridegarantie.json
https://www.toyota.nl/toyota-rijden/garantie/fabrieksgarantie.json
Kan jij me wijzen op waar dat wel zo is? Ben nu toch wel benieuwd. :-)
redbeams zegt
@steephh: Staat zelfs in je eigen link van hybride garantie.Scroll door naar het kopje “Toyota hybrid occasion” Er staat letterlijk: Na deze periode kunt u de dekking op de hybride batterij verlengen via de Hybrid Health Check**. Deze check kunt u laten uitvoeren bij de officiële Toyota dealer, hiermee verlengt u de garantie met telkens 1 jaar tot uw Toyota 15 jaar is.
steephh zegt
@redbeams
Wauw, daar heb ik dus helemaal langs gelezen! Bedankt!
redbeams zegt
@steephh: Graag gedaan en vind de 15 jaar een knappe garantie…wie doet dat na 😉
cdlop01 zegt
Aardig berhaal maar Toyota geeft toch echt 10 jaar garantie en garandeert 90% accu capaciteit. Accu degradatie is aanwezig en met al de matige praktijk wltp, welke sterk afwijkt van fabrieks opgave, echt een issue. Wij hebben software bedrijf, mijn partner, en kopen onze auto’s voor personeel, wij zien grote verschillen in betrouwbaarheid tussen merken. Wij hebben ook EV’s rijden, die wel in lease, betrouwbaarheid is een issue bij gehele ID serie en Etrons en Mustang, voornamelijk software, Wltp opgave wordt bij lange na niet gehaald, gemiddeld 100km onder opgave voor de ID3, dik 200km onder opgave voor Mustang en in winter zelfs fors meer, gewoon bedrog. Alleen de Tesla’s scoren op EV gebied, we hebben er 2 rijden, prima maar die hebben weer heel andere issues…. .
Het EV plaatje wordt onvolledig gepresenteerd, er is na leasemarkt nog 2nd hand markt en dan is aanschap van EV echt, de huidige generatie, een groot risico. Ik heb geen problemen met de EV transitie maar het wordt tijd dat er eerlijk over wordt bericht en geschreven en niet volstrekte onzin en eenzijdige incomplete info. Zoals nu het geval is behalve door de redacteuren bij Autovisie die wél volledig en compleet zijn. Dus neem abo op Autovisie.
En hou alsteblieft eens op met onzin dat Toyota achter loopt, je weet heel goed dat dat niet waar is.
Overigens zijn onze Corolla’s toch echt vergeleken met de Golfjes veel en veel zuiniger en zeer betrouwbaar…exploitatiekosten liggen veel lager. De ID storingsgevoelig, de Etron doen we niet meer, worden Toyota bz4x-en eind dit jaar en Tesla’s, naast gewoon hybrids.
redbeams zegt
@cdlop01: 15 jaar garantie zelfs mits dealer onderhouden en ieder jaar de hybrid health check…kijk mercedes dit is hoe het hoort
steephh zegt
@cdlop01
Helemaal met je eens dat WLTP geen goed beeld van de werkelijkheid geeft. Daar hoort men niet meer naar te kijken, maar naar daadwerkelijke range zoals deze ook eerlijker wordt aangegeven op bijv. ev-database.nl
Helaas is dit iets van alle tijden, ook fabrieksopgegeven verbruik van een brandstofauto is helaas ook vaak zwaar vertekend.
Wanneer je WLTP opgegeven bereik vergelijkt met de daadwerkelijke range van een licht gedegradeerde accu dan begrijp ik wel hoe je hier aan komt. Ik zou echter liever appels met appels willen vergelijken. Dus daadwerkelijke oorspronkelijke realistische range vergelijken met daadwerkelijke range van een auto met gedegradeerde accu en dat dan procentueel gezien.
Overigens heb ik niet geroepen dat Toyota achter loopt, wel dat ze de EV niet bepaald hebben omarmd. Toyota heeft eerder namelijk flink gelobby’d om de transitie richting EV’s te vertragen. Met name in de VS: https://www.theverge.com/2021/7/26/22594235/toyota-lobbying-dc-ev-congress-biden-donation
Dat ze recentelijk hebben besloten toch massaal te gaan investeren in EV’s doet daar natuurlijk niets aan af.
mashell zegt
Je extrapoleert nu iets waarvan je nu al weet dat het niet zo gaat uitpakken. Neem nou elektrische fietsen, die kosten best veel geld en zijn toch erg simpel er is geen batterij management, geen koeling, geen verwarming dus een flinke degradatie en daarom zijn hoge vervangingskosten voorgeprogrammeerd. Maar inmiddels zijn er bedrijfjes die voor een schappelijk bedrag de cellen in de accu kunnen vervangen. Zoiets gaat er uiteraard ook komen voor de accu’s van elektrische auto’s (net als er nu ook turbo en automaten revisie bedrijven zijn) en dan kost het geen tienduizenden euro’s meer. Maar eerst moet de marktvraag ontstaan, maar omdat de accu’s dankzij het management, koeling en verwarming niet snel degraderen is die vraag nog niet voldoende.
teske zegt
Alweer een nonsens verhaal. EV is veel minder bewegende delen, dus minder kans op defect. En dan een Engels onderzoek ….. De Britten is het de laatste eeuw niet meer gelukt om iets betrouwbaars te produceren. British technology, expensive and doesn’t work. Ik heb 50K gereden in 3 jaar met mijn ev en alleen ruitenwissersproeier vloeistof bijgevuld en bladen vervangen. En dat terwijl mijn vrouw met haar ICE vorige week langer moest wachten bij het tankstation in dld dan ik ooit gesupercharged heb😁