Om een weg te verbieden voor motorrijders moet je wel goede argumenten hebben. En die had de gemeente Bodegraven-Reeuwwijk niet.
Een kronkelweggetje door een pittoreske omgeving, dat is precies wat je wil als motorrijder. Zo’n weggetje kun je bijvoorbeeld vinden bij De Meije, op de grens van Utrecht en Zuid-Holland. Helaas voor de motorrijders zijn ze daar niet meer welkom sinds 1 april vorig jaar. Althans, niet in de weekenden en op feestdagen (oftewel, de dagen dat je wil motorrijden).
De bewoners van De Meije waren uiteraard in hun nopjes met dit besluit, maar de motorrijders iets minder. MAG (MotorrijdersActieGroep) besloot daarom een rechtszaak aan te spannen tegen de gemeente Bodegraven-Reeuwijk. Ze hadden eerder al bezwaar ingediend, maar dat mocht niet baten.
In de rechtbank heeft MAG nu wel succes: de rechter heeft een keiharde streep gezet door het motorverbod. De gemeente had namelijk hun huiswerk niet goed gedaan en het besluit genomen zonder goede onderbouwing. Ze hadden alleen een enquête onder de bewoners gedaan, maar op die manier kun je natuurlijk heel veel dingen verbieden.
De gemeente had bijvoorbeeld geen geluidsmetingen gedaan en dus was er helemaal geen bewijs dat er sprake was van geluidsoverlast. Bewijs dat de motormuizen voor gevaarlijke situaties zorgen was er evenmin.
Wat ook nog meespeelde was het feit dat De Meije naast een stiltegebied ligt, maar dat is geen argument om specifiek motorrijders te weren. Dat is een beetje discriminatie, aangezien er meer voertuigen zijn die geluid maken. Auto’s bijvoorbeeld.
MAG heeft dus hun zin gekregen, maar dat betekent nog niet dat motorrijders weer naar hartenlust door De Meije kunnen scheuren. Het dorp ligt namelijk maar voor de helft in de gemeente Bodegraven-Reeuwijk. De andere helft ligt in de gemeente Woerden, waar dus nog steeds een verbod geldt. Maar dat is misschien niet meer voor lang, want MAG is al druk bezig met de volgende rechtszaak.
schuimbekje3 zegt
daar geef ik graag geld voor aan mag en knmv
hotze zegt
Ik sponsor de gemeenten.
Johanneke zegt
Mijn pa had 4 uitlaten op zijn motor gezet. Want, uitlaten zijn dempers. Zo werd het geluid verder gedempt. Want een teringherrie maken is echt tering zielig.
Mijn pa is in de minderheid op dit gebied. Veel motorrijders hebben een minipiemelsyndroom en laten dat graag 2 wijken verderop nog weten.
hondafiel zegt
En hoe noem jij dit syndroom voor motorrijdsters🤐?
pomoek zegt
idem.
kle500 zegt
Als motorrijder hartgrondig mee eens. Twee versnellingen te laag rijden door de bebouwde kom maakt ook zo lekker lawaai.🤔.
Dit zelfde geldt overigens ook voor elke hatchback met scheetjessoftware, REMUS auspuff of vergelijkbare zaken.
RutgerK zegt
Wat is eigenlijk de geluidsgrens voor motoren? Ik snap namelijk niet zo goed waarom er aan de ene kant steeds meer regelgeving is voor het geluid van bijvooirbeeld banden terwijl aan de andere kant motoren toch geregeld echt geluid maken dat tegen de pijngrens zit met op het ook originele uitlaten of uitlaten die kennelijk verkocht mogen worden.
rwdftw zegt
Voor die coureurs met een klein piemeltje is er een perfecte oplossing. Dat is de Decibell meter. Aan het einde van de dijk gaan staan, coureur aan de kant zetten, meting uitvoeren. Als het ding meer geluid maakt dan op kenteken is toegestaan, of er zit een niet gekeurde uitlaat onder : boete, WOK melding en lopen.
Het punt is nu dat dat amper wordt gedaan dus je weet dat je ongestoord de 13.000 RPM kan aantikken zonder dempers. Niemand maakt je wat.
hotze zegt
Vooral die “lopen” zullen ze de pest in hebben 😂
kennone zegt
Die niet goedgekeurde uitlaat is ook onzin om daar een boete op te geven als hij gewoon binnen de toegestane DB’s blijft. Heb een volledig open circuit only uitlaat op mijn Ducati Monster 1100 en die is echt een stuk stiller dan mijn compleet standaard systeem die onder de Ducati 1098 zit.
Verder ben ik van mening dat je idd wel rekening kan houden als je door een woonwijk rijd maar vind ik ook dat mensen niet zo snel moeten janken. We zeiken voort over elk klein ding, beginnen echt een zuur volk te worden.
mjpamsterdam zegt
Blijft toch jammer dat motorrijders het oké vinden om overlast te veroorzaken.
Robert zegt
Dat zijn vaak dezelfde figuren die rustig 10, 15 mille stukslaan op een kekke motorfiets, maar nog te bescheten zijn om te investeren in een fatsoenlijk motorpak plus toebehoren. En denken dat ongelukken alleen ‘anderen’ overkomen.
sabrerator zegt
Te luid geluid is uit!
Motorrijden kan ook normaal, lukt mij al jaren.
Paul58 zegt
Ik hou wel van een mooi geluid echter moet het wel een beetje normaal blijven. Lijkt vaak toch wel een soort van compensatie gedrag inderdaad. Meeste herrie; Harleys met open knalpot, auto’s met die achterlijke scheetjes en sommige race motoren.
Toch maar elektrisch dan????
hotze zegt
Wat die klereherrie betreft graag.
Meer handhaven zou ook al een verbetering zijn.
BMW330Ci zegt
Wat een zure reacties. Die motorrijders genieten van de beleving. Dat is voor een deel het geluid. Die zijn er niet op uit om overlast te veroorzaken, maar die zijn aan het genieten.
Ik stoor me er nooit aan. Beetje leven in de brouwerij. Hoeveel stress heb je in je leven dat je die doodste stilte nodig hebt? Dan kun je jezelf in ieder geval geen petrolhead noemen IMHO.
mashell zegt
Als die motorrijders van de beleving willen genieten moeten ze de uitlaat met een buis in hun helm laten uitkomen. Hebben ze de volle beleving!
Je zit met je kop in een helm op de motor en beweegt voorwaarts, de uitlaten zijn achterwaarts gericht dus normaal gesproken hoor je heel weinig van je eigen uitlaat. Als je die dan zo luid gaat maken dat je er in je helm nog wat van hoort dan ben je gewoon asociaal bezig. En als je dat niet snapt hoor niet op een motor thuis maar op de divan van de psycholoog.
trs80 zegt
Alleen de medeweggebruikers en de omwonenden ‘genieten’ niet van het lawaai en de overlast. Ik woon zelf aan zo’n soort dijk en een half uurtje tellen levert op dat 80% (veel) te veel lawaai maakt, en dat 80% (veel) te hard rijdt. En dat is veelal dezelfde groep; zo’n 10% zijn de rustige toerders die het voor iedereen leuk houden.
Sommigen maken het zo bont dat ze op kilometers afstand al te horen zijn, anderen menen dat als ze in een groep rijden rechts geen voorrang meer heeft. Zeer agressief allemaal.
MarcoM zegt
Dus als een paar motoren overlast veroorzaken, dan verbieden we alles? Lawaai bij Schiphol, wonen bij een snelweg die er eerst niet lag, idem bij een nieuwe spoorlijn? Kom op zeg, pak juist de veroorzakers aan.
hondafiel zegt
Kost teveel capaciteit, dit is veel makkelijker.
Zet op een mooie zomerse dag een fuik op en geef alle “demperlozen” een bekeuring met een wok status op de motor. Leren ze het snel af.
Maak verder de regel dat er alleen gereden mag worden met een niet verwijderbare demper.
MarcoM zegt
In Duitsland doen ze dat al. Ter plaatse de motor laten staan en je ziet maar hoe je thuis komt.
mashell zegt
De veroorzakers zijn de wetgevers die onder druk van de motorlobby toestaan de er voor motorfietsen minder strenge geluids- en emissienornen gelden. Logisch zou zijn om dat gelijk te trekken met auto’s, maar dan wordt motorrijden onbetaalbaar en is het snel afgelopen met de pret.
Frankypanky zegt
Jij toont bizar weinig kennis van zaken. Doe je wel vaker!
Kijk eens naar een motorfoets. Er zit doorgaand geen kap om de motor. Mijn motor van mijn TDM zit open en bloot in de buitenlucht.
Wat doet dat met de geluidsproductie, denk je?
kle500 zegt
De motorlobby.. dat kleine clubje heeft natuurlijk zoveel meer geld en macht dan de autolobby, waardoor regels enkel gelden voor auto’s… denk dat het aluhoedje hier even af mag.
trs80 zegt
Ehm, deze motorrijders zijn de veroorzakers! En zeg je nu dat iedereen overlast mag veroorzaken omdat Schiphol ook lawaai veroorzaakt? Volgens mij is dit geen luchtvaartforum; beide soorten overlast moeten aangepakt worden.
MarcoM zegt
Niet alle motorrijders zijn aso’s.
luittinke zegt
Het probleem met handhaving is dat het arbeidsintensief is en te weinig oplevert.
Je kan niet domweg een decibelmeter achter een uitlaat hangen, er zijn normen voor een juiste meting.
En vervolgens kom je per motor weer bij de goedkeuring waarmee deze ooit nieuw verkocht is.
Nog los van het feit dat een hoogtoerig snerpend geluid van 90dB prima toegelaten kan zijn, maar wordt ervaren als veel verstorender dan het ploffen van een één of tweecilinder met 93dB.
Geluid is weliswaar objectief meetbaar, maar de overlast is veelal subjectief.
tjorque zegt
Ik reed (op mijn motorfiets) onlangs nog achter zo’n randdebiel met een aangepaste Kawasaki die het nodig vond om (in de stad) aan het rood licht de motor in de begrenzer te jagen en dan rond te kijken met een blik van “heb je mij gezien? Cool hè?”
Als het groen werd vervolgens loeihard en knallend optrekken tot snelheden +100. En vervolgens bij het volgende rode licht hetzelfde gedoe.
Met een quasi open uitlaat.
Dat soort randdebielen mogen ze voor mijn part gewoon permanent van de baan halen.
Ik rij ook graag snel, maar dat hoeft niet in de bebouwde kom en met 200dB. Je doet er niemand plezier mee.
Dutchdriftking zegt
Het is november… voor dat de mooie dagen in maart weer komen zal de gemeente het wel goed hebben dichtgetimmerd… Het probleem is vooral dat we in de randstad met veel te veel mensen van het zelfde buitengebied moeten genieten. Met z’n allen op dat éne mooie weggetje. Daar heb je dus wandelaars, hardlopers, fietsers, race fietsers, motorrijders, en het reguliere verkeer. Al die groepen maken elkaar knettergek, en daarmee de omwonenden ook natuurlijk. En leven buiten de randstad lijkt mij zo gek nog niet.
Allison Burgers zegt
Ik ken De Meije goed. Geen plek voor die asociale Powerrangers met hun luid ploffende klere-uitlaten.