Een verbod voor een lawaaierige motorfiets op populaire rijroutes? Dat zouden sommige mensen wel willen…
Of je nu een auto- of motorliefhebber (of allebei) bent: als het weekend is aangebroken en het zonnetje schijnt dan is een stukje rijden één van de leukste dingen om te doen. Je hebt vast je favoriete route in de buurt, of je gaat er echt op uit om een andere mooie rijroute te ontdekken. Helaas zijn er organisaties die hier anders tegenaan kijken. Met name als er modificaties om de hoek komen kijken.
Moet er geen verbod komen voor lawaaierige motorfietsen op (populaire) N-wegen en dijkjes? Als het aan Tony Hardenberg van de Nederlandse Federatie Omgevingslawaai Motorfietsen (Nefom) ligt wel. Hij pleit in het AD voor een landelijke aanpak om motorrijders die volgens hem geluidsoverlast veroorzaken tegen te gaan. Er zijn natuurlijk regels voor het geluid van motorfietsen.
Gewenst verbod lawaaierige motorfiets gedurende motorseizoen
Hardenberg spreekt over een rijverbod voor luide motoren in het motorseizoen op diverse wegen. De motorfiets zelf verbieden heeft geen zin. Een goedgekeurde aangepaste uitlaat is niet illegaal en sommige motorfietsen maken van zichzelf al af-fabriek een harder geluid. Dat is bij auto’s niet anders. Een Ferrari maakt ook veel meer geluid dan een Suzuki Swift, tenzij die Swift een andere uitlaat monteert. Ook dan kunnen de decibellen op gelijk niveau komen. Of een viercilinder met blerpijp net zo mooi klinkt als een Ferrari V8 of V12 is natuurlijk weer een andere discussie (het antwoord is nee).
De Nefom spreekt over oorverdovende geluid van motorfietsen. Tweewielers ‘met geluiden van wel 103 decibel’. De organisatie pleit voor een maximaal geluid van 70 decibel. Je weet wel 70 dB, het geluidsniveau van ‘meerdere personen die naast je telefoneren’ zoals een oordoppenproducent het omschrijft.
Nefom is afkomstig uit de Krimpenerwaard. Hier zijn genoeg routes te vinden die populair zijn onder motorrijders. Door de polder vanuit regio Rotterdam richting Schoonhoven bijvoorbeeld, of over de Lekdijk. Als het aan de Nefom komt er op dit soort rijroutes een verbod voor luide motoren gedurende het motorseizoen. Bewoners in deze gebieden zouden naar binnen vluchten vanuit hun eigen tuin of balkon door de herrie, aldus Hardenberg.
De vraag is of minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat iets voelt voor een dergelijke aanpak. (zie hieronder het antwoord op die vraag!) Zoals gezegd zijn er genoeg zware motorfietsen die af-fabriek al een flinke dosis geluid produceren. Dat is op Europees niveau afgesproken. Het clubje boze mensen uit de Krimpenerwaard zal daar vermoedelijk weinig verandering in brengen.
In de tussentijd probeert men motorrijders bewust te maken van het geluid door borden te plaatsen langs de weg, met de vraag of het wat zachter kan. Dat doet de motorbranche zelf ook met de campagne Te Luid Geluid is Uit . Want ja, in de bebouwde kom of op een dijk met veel woningen is het inderdaad wel zo netjes je even te beheersen.
Maar wordt de soep zo heet gegeten?
Stukje nuancering is natuurlijk altijd goed, daarvoor komen jullie ook op Autoblog natuurlijk, dat uitgebalanceerde verhaal. Dus wij spraken ook met Hugo Pinksterboer van de Motorrijdersactiegroep over deze proefballon van de Nefom.
Nefom-voortrekker Tony Hardenberg pleit in het artikel in het AD niet voor maatregelen tegen lawaaierige motorfietsen, maar voor het instellen van proefafsluitingen voor alle motorfietsen. Zijn argument is dat motorfietsen ‘tot wel 103’ decibel mogen produceren. Op basis van dat incidenteel gehaalde maximum wil hij alle motorrijders weren. Hardenbergs alternatief is een reductie van die maximale geluidsproductie naar 70 dB. Hij haalt hierbij heel verschillende metingen aan.
Voor de kern van het verhaal maakt dat niet uit: die 70 dB is voor motorfietsen simpelweg niet haalbaar, zoals minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat ook AL aan Hardenberg heeft laten weten. De minister heeft hem ook gemeld dat hij niet gaat over afsluitingen op provinciale en gemeentelijke wegen.
Er zijn weggebruikers die voor geluidsoverlast zorgen. Dat is bekend. Een totaalverbod gaat niet werken. Wat wél kan werken is een vereenvoudigde handhaving. Daar wordt aan gewerkt. Wat ook werkt is precies waarmee jullie het artikel afsluiten: hou gewoon een rekening met je omgeving als je ergens rijdt. Dat is ook wat we vanuit de motorwereld al aan motorrijders vragen met de campagne Te luid geluid is uit!”
Het lijkt erop dat de Nefom dus via de media toch zijn stokpaardje wil blijven berijden terwijl de minister al heeft aangegeven dat hij niets met het verzoek kan. Toegegeven, zo’n stokpaardje is wel lekker stil.
Dit artikel heeft een update gekregen op 29 maart met de reactie van de MAG.
hondafiel zegt
Handhaaf op het gebruik van een demper. Daar ga je al een heel eind mee komen. Het gros van de rijders denkt er nu wel weg mee te komen en verstiert het voor de rest.
vetnek zegt
Wie aandacht vraagt krijgt het vaak ook.. alleen vaak gaat het gepaard met absurd rijgedrag.
Ben vaak genoeg in en rond de stad met mijn motor en als je de toeren wat laag houdt en normaal deelneemt aan ‘t verkeer is er weinig aan de hand is mijn ervaring.
Robert zegt
Dit valt je te prijzen, al lijk je daarmee wel tot een minderheid te behoren, helaas. Begrijp me niet verkeerd, er zijn genoeg idioten die zich in auto’s verplaatsen, maar op twee wielen lijkt het allemaal net even wat opzichtiger te gaan. Ik woon in het rivierengebied tussen Rijn en Waal en weet dat er rondom Nijmegen verschillende stukken Waaldijk zijn afgesloten voor gemotoriseerd verkeer, vanwege de overlast die werd veroorzaakt door ‘die enkeling die het verpest voor de rest’. Alleen: het waren wel errug veel ‘enkelingen’ te zijn die de dijkwegen als een gelegenheidscircuit te ‘benutten’. Je vindt ze nu wat vaker op de dijken rondom de Betuwse stadjes en dorpjes.
Rudeboy01 zegt
Ja helaas nu te vinden op de dijken in de Betuwe.
Met name de “nieuwe” motorrijders (zonder beschermende kleding voor vriendinlief die achterop zit)vinden het een sport om zo stark en hard mogelijk tussen fietsers, wandelaars en kinderwagen te manoeuvreren waar het niet kan…
Robert zegt
Ongelofelijk, hè? Van die figuren die rustig 10-20 mille aan een fraaie buikschuiver spenderen, maar nog te bescheten zijn om een fatsoenlijk motorpak + bijbehorende laarzen aan te schaffen.
Onbegrijpelijk trouwens, dat in Nederland-regeltjesland die beschermende kleding (nog steeds) niet verplicht is gesteld.
vetnek zegt
Ondanks dat mijn motor verre van standaard is met een titanium race uitlaat probeer ik er wel altijd rekening mee te houden als ik fietsers / wandelaars / paarden tegen kom onderweg. Kwestie van geven en nemen lijkt mij net zo goed als dat je niet met een straight pipe RS6 langs boven genoemde weggebruikers knalt.
Wat wel vreemd is op de motor is als op een leeg stuk weg rijdt en zo’n zeurende kramp in je rechter pols krijgt.. het overkomt je.
rrk147 zegt
Nou, daar denkt menigeen op de Coolsingel en De Meent anders over. Daar rijden genoeg AMG’s enz die veel lawaai maken.
Ben het wel met je eens dat je rekening moet houden met elkaar. Mijn motor maakt ook vrij veel lawaai, maar door rustig te rijden en laag in toeren valt het wel mee.
Gulli zegt
Ik zal het de organisatie makkelijker maken; ‘verbod op lawaaierige motorfiets’ en daar hoeft verder niets achter.
Ik heb zelf een motor en die heeft de fabrieksuitlaat eronder zitten, toegegeven, het is niet het meest inspirerende geluid, maar altijd nog beter dan die hersenlozen die met 10.000rpm hun akrapovic staan uit te laten op de boulevard hier om de hoek.
Als ik van een mooi dijkweggetje wil genieten wil ik ook niet dat de omwonenden daar last van hebben, net als andersom, dat ik geen last wil hebben als die groepen door mijn woonwijk komen op hun invaliden-motorscooters met zijwieltjes en een knalpot eronder waar ze bij de Dakar nog voor wegrennen.
Wanneer wij bij de rally onze auto naar de technische keuring brengen wordt daar netjes een meting gedaan van het uitlaatgeluid en die mag niet boven een bepaald maximum komen, omdat je over de openbare weg rijdt. Dus zelfs in de racerij maken ze het niet zo bont als sommige motor(scooter)rijders.
DaveB zegt
Dijkweggetjes….
Als Limburger kan ik die beperkte slingerpaden echt niet waarderen. Geef me dan maar de Eiffel, Luxemburg of onze eigen Mergellandroute.
Daar wordt je tenminste nog een beetje gevraagd motorbeheersing uit te oefenen.
Ipv als een debiel op een vlak stuk 20-ish dezelfde bochten af te raffelen.
reactief zegt
Lijkt me terecht! Nu er alternatieven zijn (elektrisch) beseft iedereen ineens: waarom accepteren we dit eigenlijk?
En ja, ik houdt ook wel van een mooi auto- en motor geluid, maar wees eerlijk; 9 van de 10 is gewoon hard geluid en niet mooi!
In Italië zijn ze er trouwens ook mee bezig voor in de Dolomieten! Een milieuzone, maar als beweegreden ook geluidsoverlast!
hondafiel zegt
Over wel betaalbaar alternatief heb je het dan?
reactief zegt
Waar noem ik betaalbaar? En wanneer is iets betaalbaar? Bij een lage aankoopprijs, een goede TCO, als er nauwelijks maatschappelijke kosten zijn? En neem je dan het levensgenot van een bewoner mee?
racerx zegt
Er is geen alternatief. Die elektrische dingen zijn te zwaar en te snel leeg vs tijd om te laden. Schakelen is ook leuk op een motor trouwens.
reactief zegt
Voor jou misschien geen alternatief. Terwijl de lawaaiige verbrandingsmotor juist voor een bewoner geen alternatief is….
racerx zegt
Daar heb ik dus geen boodschap aan, want openbaar domein. En omdat ik me in openbaar domein bevind, zorg ik ervoor dat mijn motor aan de wettelijke eisen voldoet. Als dat niet voldoende is voor de bewoner icm met voornamelijk beheerst rijgedrag? Jammer joh, dan zijn zij het probleem, niet ik. Voor woon/werk is zo’n elektrische motor best handig, niet voor een dagje rijden. Suck it up, princess.
arta zegt
Ik snap beide kampen.
Als je niet hebt gekozen om aan een circuit te wonen is het heel irritant als men bij jou voor de deur richting de toerenbegrenzer jaagt met een luide uitlaat.
Aan de andere kant is broem broem ook leuk. Ik reed vroeger ook met een speelkaart tussen de spaken….
karhengst zegt
Eentje maar? Hier minstens een W16, eentje op de achteras en eentje op de vooras als het even kon.
En die ouwe maar foeteren dat er weer een kaartspel naar de knoppen was. Maar schik dat we hadden.
RAW zegt
Als je dan toch gaat handhaven doe dat dan ook bij auto’s die te veel geluid produceren. Mooi voorbeeld is de video op deze site van de Ferrari 812 Superfast die 122dB produceert (en dan overwegen om hem nog luider te maken).
petroldrinker zegt
Schitterend toch juist
kniesoor zegt
Nee, kneusjesvermaak.
ttr6 zegt
Dit dus. Het gaat uiteindelijk niet om de decibels maar om het geluid zelf. Zo’n 12 cyl Ferrari klinkt geweldig maar dat hoeft echt geen 112 decibel te zijn. Hij zij het zelf in de video: ik durf ’s morgens mijn F niet te starten ivm de buren.
flatsix010 zegt
Het is een nutteloze regel. Gewoon de huidige regels strikt handhaven, paar zomerdagen met een agent en stagiair motors staande houden, controleren en beboeten waar nodig, hetzelfde voor auto’s.
Maar dat gebeurd zelfs midden in de stad niet.
racerx zegt
Mijn motoren voldoen volledig aan hun typegoedkeuring, wegafsluitingen voor motoren negeer ik dan ook volledig. Ik shortshift op de populaire wegen ook altijd om niet teveel lawaai te maken, snap de irritatie wel, maar wegen zijn in essentie publiek domein. Controleer maar op volk dat te hard rijdt en illegale uitlaten monteert, levert de staatskas ook een leuke cent op.
kniesoor zegt
Het zou interessant zijn te weten hoelang (niet-te-)Hardenberg al op zijn huidige locatie woont. Net als bij Zestienhoven (thans Rotterdam-the Hague Airport) komen dit soort klachten vaak van figuren, die er nog maar kort wonen. En dus wisten/konden weten waar ze aan begonnen. Die hebben wat mij betreft wat minder recht van spreken dan mensen, die er al heel lang wonen. Hetgeen overigens onverlet laat, dat asociaal hard rijdende en/of teveel dB’s producerende brommerrijders op de Lekdijk e.d. riant op de bon geslingerd mogen worden. Op dat soort dijkjes, waar het vaak ook nog eens miegelt van de fietsers en wandelaars, dient er sowieso uiterst beheerst gereden te worden ☝🏻
Dutchdriftking zegt
Als motorrijder kan ik mij hier helemaal in vinden. Er worden te veel leuke wegen afgezet omdat de omwonenden knettergek worden van de motoren. Overigens veroorzaken de wielrenners minstens zoveel overlast, maar die zijn wat lastiger te weren. De eis van 70db is wel heel streng. Mijn GS (zo’n beetje de stilste motor die er is) maakt alsnog ruim 80db volgens de type goedkeuring.
rwdftw zegt
Ik snap de mensen wel die lekker rustig aan een dijkje wonen, en dan op een mooie weekend dag constant motormuizen hebben die vol in de toerenbegrenzer langs komen denderen. Ik snap ook de motorrijders die op een mooie dag even een fijn dijkje willen pakken. Dat is de enige plek waar je in Nederland nog leuk kan sturen.
Iedereens plezier wordt vergald door de figuren die hun dempers verwijderen en denken dat ze op Zandvoort zijn. De oplossing zou niet al te moeilijk zijn. Als eerste een lasergun om de scheurneuzen er tussenuit te plukken en ten tweede een dB meter om te zien hoeveel lawaai ze maken. Is dat teveel, dan een bon en eventueel een WOK melding.
martingtv zegt
Vroeger aan de maas gewoond. De meest irritante motoren waren de harley’s. Dat geluid dreunde overal doorheen.
Ik moet zeggen dat bijna alle motorrijders gewoon rustig voorbij reden.
MarcoM zegt
En je Alfa GTV dan?
MarcoM zegt
Sluit Schiphol dan ook gelijk.
petroldrinker zegt
Zullen we dan ook meteen alle honden muilkorven met een korf dat ze ook niet kunnen blaffen? En kinderen een gagball indoen op straat dat ze niet meer kunnen gillen en schreeuwen? Is heel veel irritanter dan de motoren, die rijden weg, de honden en kids komen vaak uit de buurt… dat noemt men ook kolder en absurd, dus dit is net zo absurd, laat mensen lekker hun hobby hebbe
Gulli zegt
Honden en kinderen maken niet bewust zoveel mogelijk herrie om stoer te doen (en anders zijn ze niet toerekeningsvatbaar verklaard). Zit nogal een verschil tussen. Volgende keer even een kudde Harley’s of Hayabusa’s uitnodigen en die lekker bij jou voor de deur laten revven, kijken of je de hobby dan nog steeds zo leuk vindt.
William zegt
Rustige toerrijders op de motor zijn prima. Het probleem ligt bij de types met illegale aso uitlaat die 200 + rijden op dijkwegen. Zoals bij mij in de buurt helaas.
Meer handhaving en motoren onomkeerbaar in beslag nemen werkt! Regeltjes genoeg, de overheid moet de pakkans vergroten door eindelijk eens te gaan investeren in politie. En KMar etc.
pomoek zegt
Euh @Autoblog: volgens mij hebben jullie per ongeluk een stukje dubbelgeplaatst wat voor de eeuwwisseling al op autoblog stond. Nu lijkt het erop alsof er niet al decennia discussie wordt gevoerd over dit onderwerp.
casparh zegt
Lijkt me een redelijk voorstel, dat extreem harde geluid is nergens voor nodig en vervelend voor omwonende en de natuur. Rij zelf ook motor maar die noodzaak om zoveel mogelijk geluid te maken lijkt me een beetje kinderachtig. Als we een beetje rekening houden kunnen we met z’n allen fijn wonen :)
towi1989 zegt
Ik heb mijn motor gekocht met akropovic uitlaat en eerlijk gezegd; ik snap het niet! Bij het motorrijden móet je met oorbescherming rijden om niet doof te worden van het windgeruis. Ja, zo’n uitlaat klinkt misschien wel cool, maar om het ding nóg luidruchtiger te maken zodat ik er zelf(s) met gehoorbescherming nog van kan genieten gaat me te ver.
Frankypanky zegt
Lvlkoek,
Deze beroepsklager, Tony Harderberger, heeft geen flauw idee van geluidsnormen.
De Honda Shadow van mijn buurman is van 1984. Dat ding heeft een fabrieksuitlaat die van de RDW 100 dB mag uitkramen.
En buurman is gewoon een normale vent van bijna 50, die vooral wil genieten. We rijden soms samen, Shadow en TDM. Mijn TDM mag 92 dB produceren.
En dan moeten we honderden euros uitgeven vanwege overgevoelige mensjes?!
En als motorrijders niet in bepaalde gebieden mogen komen, dan zie ik graag een korting van de MRB tegemoet.
jeroenm83 zegt
Leuk, weer een spruitjesdiscussie. Hoe is het met stuur en de navi van de Model 3?
kennone zegt
70db is wat de banden van sommige auto’s al produceren..
schuimbekje3 zegt
Ik heb meer last van die boings 747 en 777 die over mijn huis vliegen op 3000 voet terwijl ik kilometers van schiphol woon… Die komen ook ’s ochtens en ’s nachts over mijn dak naar Zuid Afrika en Arabie…
Dat er dan af en toe een Mercedes vroem-plopperdeplop, een Audi bzzzzbzzzz of een Stukgaati Diablo door de straat heen vlamt heb ik dan een stuk minder moeite mee.
Zolang de auto of motor straatlegaal is moeten ze niet miepen.. die weg was er waarschijnlijk eerder dan de bewoners..
Doet me een beetje denken aan de ex-buren… Die vonden mijn paastak van 7 meter hoog vervelend… hebben deze ook vaak doormidden gezaagd tijdens mijn vakanties.. de huidige buren hebben last van warmte en zonlicht en zijn blij met de boom… De boom stond er eerder dan het huis van de buren… maar dan toch klagen…. Je breekt je nek hier in Nederland over de NIMBY’s en WOKERs, en DAISNAIDs…
mustang750supersnake zegt
het wordt zo langzamerhand belachelijk met die hele woke maatschappij…
die irritante gastjes die het verpesten(boeit niet op wat voor motor of met welke auto dat ze dat doen) 1x waarschuwen(geregistreert), 2e keer dat ding afnemen, en in de schredder, 3 maanden rijontzegging+verplichte rijcursus…klaar!
dat doe je dan heus niet nóg ns 3x……
maar dat hele klote gezeik in de maatschappij tegenwoordig…níks mag meer…die heeft dáár bezwaar tegen, weer n ander vindt dat ie gediscimineerd wordt omdat ie een rood jasje aan heeft,de ander heeft weer iets te mekkeren omdat de roodstaartpinguin niet kan oversteken wééhhhhhwééhhhhhhh wééhhhhh huilie huilie huilie allemaal stelletje jankerds….
en iedere keer moet verdomme de ‘gewone man’ boeten voor de klootzakjes,
terwijl die t hardst lachen want worden toch niet gepakt..
man nog ff en dan moeten we allemaal s’morgens eerst onze pilletjes slikken om emoties tegen te gaan……ooit in een film gezien maar betwijfel zo langzamerhand of t science-fiction blijft
snorrie zegt
Hoe zou het zijn als deze regel op andere vlakken zou worden toegepast. Een aantal leden van een bevolkingsgroep veroorzaakt overlast in de trein en als oplossing noemen we dat het voortaan verboden is voor de gehele bevolkingsgroep om zich in de trein te begeven. Hele land op de kop.