Doet Nederland eens iets duurzaams, worden ze teruggefloten door de EU. Het verbod voor snorfietsen op benzine is teruggedraaid!
De EU en het kabinet zijn lekker bezig om alle vormen van mobiliteit de nek om te draaien. Er worden nauwelijks nog auto’s verkocht en dat wat verkocht wordt, is groot, luxe en duur. Er komen straks generaties jonge bestuurders aan die geen auto kunnen kopen, omdat de auto’s er simpelweg niet zijn. Het A-segment bestaat nauwelijks meer en het lijkt erop dat het B-segment gaat volgen. Dus ja, dat autodelen gaat wel een succes worden (alleen niet omdat iedereen dat wil).
Enfin, Nederland is uiteraard het schoonste jongetje uit de klas. Naast het kunstmatig verwijderen van de meeste boeren, was er ook een snood plannetje om alle snorfietsen keihard aan te pakken. Alle snorfietsen op benzine mogen na 2025 niet meer verkocht worden. Dat is dan verboden, namelijk.
Verbod snorfietsen op benzine teruggedraaid
Maar wat blijkt, het kabinet heeft geen eens mandaat voor deze beslissing. Ironisch heeft de EU ze terug geroepen. Daar waar wij Nederlanders een wit voetje willen halen, vinden ze ons dus te streberig. Alsof zelfs je leraar Duits het niet leuk vindt dat je doorverteld wie er een spiekbriefje had voor de naamvallen.
De EU fluit het Nederlandse kabinet dan ook terug. EU-lidstaten mogen niet namelijk op eigen houtje een verbod bepalen, kennelijk. Het is in strijd met de interne markt, aldus het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Is het wel nodig?
Omdat accu’s en elektriciteit goed voor het milieu zijn, moet iedereen zo snel mogelijk op een elektrische snorfiets rijden. Dat er ook een superieure gewone fiets is, vergeten we derhalve even. Het minsterie gaat nu kijken naar andere maatregelen om iedereen van de snorfiets met verbrandingsmotor te krijgen. Volgens de Bovag is het allemaal niet nodig. Mensen stappen zelf wel over als de producten beter zijn en de prijzen lager.
Overigens valt het ook allemaal reuze mee. Ongeveer de helft is nu al elektrisch. Er komen meer betaalbare en deugdelijke elektrische alternatieven. Dus men kiest er al telkens vaker voor. Het verbod op de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor vanaf 2035 blijft wel gewoon staan, trouwens. Daar is namelijk wél Europees draagvlak voor.
Via: NOS
Fotocredit: @jurgenklijn
sportabgasanlage zegt
Jammer, van mij mogen die stinkende tweetaktjes vlot vervangen worden door E-scootertjes. De viertaktjes zijn prima, mits er geen sportabgasanlage onder licht, natuurlijk ;-)
janmetdelangeachternaam zegt
Over een half jaartje moet je toch een helm dragen op je snorfiets, ik denk dat de meeste dan toch overstappen naar een (electrische) fiets
kennone zegt
Ik denk dat de elektrische fiets niet heel lang daarna het zelfde te wachten valt qua hoofddeksel
aadzor zegt
Ik kan hier zo slecht tegen.
Even in extreme: je kan gewoon als je alle Europese regels opvolgt het gewoon niet goed doen. Zo veel spreekt elkaar inmiddels tegen. Probleem is ook dat we als NL gewoon niet meer soeverein zijn.
Even genuanceerd: je proeft de lobby van ‘grote’ fabriekanten hier gewoon. Nog een probleem in Europa.
berlinetta zegt
Geen enkel land is geheel soeverein meer. Daarvoor is de wereld teveel met elkaar verbonden.
mashell zegt
Uiteraard spreken de Europese regels elkaar niet tegen. Het probleem is dat Nederland soms streng is (als het gaat om de burger) en soms laks (als het gaat om het bedrijfsleven). Als ik zie wat voor zooitje ze er in Den Haag van maken ben ik van mening minder soevereiniteit hoe beter.
jaapiyo zegt
Het zooitje in Den Haag is een zooitje, maar nog altijd te prefereren boven het zooitje in Brussel/Straatsburg dat nóg verder verwijderd is van de realiteit van de gemiddelde Nederlander.
berlinetta zegt
Er bestaat natuurlijk nog de ultieme Nederlandse oplossing omdit verbod te omzeilen, namelijk belasting heffen op brandstof scooters. Moet je eens zien hoe snel het dan gaat. Maar zoals hier boven ook al aangegeven, zal een snor scooter minder interessant worden zodra de helmplicht er is. Dan wordt een e-bike een stuk aantrekkelijker.
jaapiyo zegt
Nu is dit geweldig inconsequent van me als vrijheidslievende anti-betuttelings adept, maar als er een groep mensen is die een helmplicht nodig heeft is het wel de e-bikers. Al die boomers die je om de oren vliegen en die nauwelijks door lijken te hebben hoe kneiterhard ze gaan…Er zou maar een kind oversteken.
petroldrinker zegt
Of gewooneen persoon, een kind is niks meer waard dan een volwassene of bejaarde, grootste kul altijd dat kind oversteken argument
dree16v zegt
Ach als je een beetje nadenkt en wat centjes hebt kies je toch al wel voor elektrisch. Een elektrische snor-/bromfiets is goedkoper dan een elektrische fiets.
Wel jammer vd helmplicht voor snorfietsen en snap het ook niet omdat de genoemde elektrische fiets tegenwoordig net zo hard gaat. Volgens mij heeft de politie het al druk zat en hebben ze in Den Haag wel belangrijkere thema om mee aan de slag te gaan, stelletje lapswanzen
werf76 zegt
Veruit de meeste snorfietsen rijden veel harder dan 25. Daarom ook gewoon de helm plicht.
werf76 zegt
Wat een slecht stuk zeg. NL mag dat wel degelijk bepalen. Net zoals wij hier nog steeds belasting op belasting betalen op bepaalde vlakken.
Er zullen andere redenen zijn waarom het door de EU terug is gedraait.
mashell zegt
Het gaat om de vrije markt en daar mag Nederland geen beperkingen aan opleggen, dus geen verkoopverboden.
Belastingen zijn niet Europees geharmoniseerd (net als verkeersregels…). Daarom kan Nederland prima wel brandstofsnorfietsen helemaal kapot gaan belasten, vanwege het milieu…
HZW zegt
En dat zullen ze ook gaan doen met de auto’s en brandstof 2-wielers, ze maken het rijden met brandstof onbetaalbaar, om je in een elektrische auto te krijgen, kan je dat niet betalen dan heb je pech gehad en zoek je maar een andere vervoermethode, bv een elektrische fiets, zo’n Opel E-rocks ding met 8 pk, of het OV.
erwh zegt
Een verbod op de verkoop van brom- en snorfietsen met een verbrandingsmotor had al jaren ingevoerd moeten zijn zodat we nu al van een algeheel verbod hadden kunnen genieten. De lucht- en geluidsvervuiling van die apparaten is disproportioneel t.o.v. de voordelen voor de gebruiker, zeker gezien de beschikbare alternatieven.
Dutchdriftking zegt
Een gemiddelde vrachtwagen stoot minder uit dan een brommer of scooter. Nogal raar dus dit terugdraaien.
evolutie zegt
Ik heb verleden maand een bromfiets gekocht met een EURO 5 motor. Deze heeft een katalysator, zijn schoon in uitstoot en extreem zuinig. 1L/45km.
Een elektrische scooter heeft een actieradius van max 50/60km, want wat de fabrikant zegt klopt voor geen meter. Ik rijd veel meer km, dus heb ik al een probleem
Dat de 2takt worden verbannen is natuurlijk een go de zaak, maar laten we niet al te moeilijk gaan doen.
Waar ik misselijk van wordt is dat alle brandstoffen duur zijn vanwege de schaarste, maar Shell en al die andere pannenkoeken, miljarden extra winst maken over de rug van ons en de oorlog in Oekraïne.
Net als geen rente voor je geld op de bank, omdat geld lenen voor de banken duur is, maar aan de andere kan verdienen ze allemaal miljarden extra door dit geintje.
Er wordt met ons als gewone burger gespeeld en we accepteren alles, want we zijn marionetten en daar kan je mee doen wat je wilt.
Diesel Rocks zegt
Er is geen verbod op brandstofmotoren voor auto’s in 2035. Dat verbod ‘staat’ nog helemaal niet. Daarover moet nog onderhandeld worden en Duitsland (geen kleine deelnemer in de EU) heeft al aangegeven daar niet mee akkoord te gaan. Het zal waarschijnlijk uitlopen op een verbod op nieuwe registraties van auto’s die niet (deels) een elektrische aandrijving hebben. Dus hybride en mild-hybrid auto’s mogen dan gewoon nieuw verkocht worden.