Verschillende coureurs klaagden het afgelopen weekend over ingenieurs die de lippen stijf op elkaar moesten houden tijdens de race. Terecht, of moeten ze niet mauwen?
Kimi Raikkonen, Lewis Hamilton en Nico Rosberg. Deze drie topcoureurs hadden het afgelopen weekend in Azerbeidzjan behoorlijk wat last van het feit dat er iets met de motorsettings aan de hand was. Dát er iets loos, was mocht door de ingenieurs in kwestie wel over de radio worden medegedeeld. Wát er mis was en hoe dat kon worden gefixt, gaat dan weer een paar streepjes te ver en dus mochten de coureurs het zelf uitzoeken. Immers mogen ingenieurs per radio geen instructies meer geven over dergelijke instellingen.
Rosberg drukte naar eigen zeggen bij toeval in een vroeg stadium van de race de goeie knop op zijn stuurwiel in en kon volgas verder. Bij Hamiton duurde dat een stuk langer. De Britse kampioen deed er 12 ronden over om het juiste knopje te vinden (Ha! Zou het bij Rihanna ook zo lang hebben geduurd?) en meende dat de restrictie op het radioverkeer voor gevaarlijke situaties kan zorgen. Kan wel wezen, maar wij vinden het vooral vreemd dat een coureur aan zijn ingenieur moet vragen welke schakelaar op welk standje moet staan in een bepaalde fase van de race. Alsof je in the heat of the moment je moeder belt om te vragen hoe je ook alweer de sluiting van een bh los krijgt.
De conversatie tussen Raikkonen en zijn Ferrari-ingenieur was overigens een grappige. De Fin, die momenteel lekker zijn pensioenpotje aan het vullen is, wilde simpelweg een YES or NO horen met betrekking tot problemen met zijn auto. Het antwoord vanuit de pitstraat: “we mogen je helaas niks vertellen, Kimi”. Het kan onze verbeelding zijn, maar er leek rook onder de helm van The Iceman uit te komen.
We hebben zelf een beetje het vermoeden dat de restrictie op wat wel en niet via de radio mag worden besproken niet zozeer het probleem is. In plaats daarvan zou het weleens zo kunnen zijn dat de auto’s langzaamaan te ingewikkeld worden om nog door één persoon te worden bestuurd. Aan de andere kant: het gros van het veld lukt het ook, dus waarom de sterren van de grote teams niet?
Uiteraard zijn we benieuwd hoe jullie erover denken, maar van ons mogen de teams weer lekker terug naar pitborden en wordt het radioverkeer helemaal aan banden gelegd. Kan de coureur mooi een lekker muziekje opzetten.
kobus1967 zegt
Terug naar 1 setting en racen, dan worden de mannen van de jongetjes gescheiden.
mashell zegt
@kobus1967: 1 setting en dus ook 1 versnelling en dus max 80 km/h.
C220AMG zegt
@mashell: Gelukkig doet de F1 in zijn 1ste versnelling wat jij en ik in de 5e versnelling (met moeite) weten te halen.
sjeppie156 zegt
@C220AMG: zal je vies tegen vallen de 1ste versnelling is relatief kort volgens mij tot 120/130
C220AMG zegt
@sjeppie156: Meen dat het in 2014 rond de 150 zat maar precieze cijfers heb ik ook niet, mijn punt was meer dat het zeker geen 80km/h is.
vonklausenburg zegt
@C220AMG: Helaas, ik loop tot de zevende en blijf dan hangen op de 250 km/u.
sjeppie156 zegt
@mashell: herstel meer richting de 80 kmph
quincy zegt
Ik vind jullie visie wel wat kort door de bocht. De engineers hebben inzicht in de gehele auto met zeer veel sensoren. Zij zien dus dingen, die de coureur vast en zeker niet kan zien. Misschien is het wat overdreven als de engineers moeten vertellen welk knopje. Maar aangeven wat het issue is (waar Kimi om vroeg), zodat ze weten wat te doen kan ik begrijpen. Zo werkt het nou eenmaal met zulke complexe machines. Als je dat niet wilt moet je alle technische snufjes eruit slopen en terug gaan naar auto, 4 banden, motor, handbediende versnellingsbak en een stuur.
martinus zegt
@quincy: Als een complex systeem op mijn werk, ook niet werkt. Bel ik ook de ict-helpdesk voor instructies.
Maargoed, meer radioverkeer betekend ook dat de coureur een kleinere rol krijgt in het bepalen van zijn ideale settings, in het bepalen van zijn ideale stratege.. dus meer een ‘puppet in a car’ wordt..
Ik vind de huidige regels wel prima.
fmgarcia zegt
@martinus: Hoe hoog is jouw boete? Ben het wel met @quincy eens. Het is allemaal zo ingewikkeld geworden. Zie bijvoorbeeld bij Hamilton en Raikkonen echt gebrek aan kennis van de huidige wagens. Hebben ze dan toch gelijk en kunnen die gasten beter even het boekje doornemen ipv Dompies spuiten of Keldervodka drinken? De Rookies zullen echt veel aan het studeren zijn voor elke race. Mede door motivatie en management. Begreep dat Bottas al volledige races had gereden en Hamilton ongeveer moest vragen aan de piloot waar hij was.
Edge zegt
@fmgarcia: Nouja, ik ben het deels met je eens maar zoek voor de flauwekul eens een F1 stuurtje op. Dat zijn behoorlijk wat knopjes met behoorlijk wat functies. En dan hebben bepaalde knoppen nog onderliggende functies die je aanspreekt door een bepaalde knop erbij ingedrukt te houden. Ik kan mij heel goed voorstellen dat zelfs übermenschen als F1-piloten tijdens het rijden niet de concentratie hebben om strakke rondjes neer te zetten en al die settings door te lopen.
fmgarcia zegt
@Edge: Ik beschik zelf over een replica voor het simracen. Niet dat het vergelijkbaar is, maar ik snap je punt. Bij mij kan me peuk doorbranden tijdens de start en de mannen zetten hun levens op het spel. Enfin dan moeten ze de regels aanpassen als het zelfs voor wereldkampioenen te ingewikkeld wordt. Het is niet fair om zo je race te moeten rijden “behalve voor Rosberg?”. Sta nog wel achter mijn punt dat het voor gasten als Verstappen makkelijker zal zijn om al die functies in het koppie te stampen. Niet vanwege de leeftijd maar motivatie prioriteit en begeleiding.
gwnbmw zegt
@fmgarcia: bij hamilton is t zn eigen schuld… die zegt dat simulators zinloos zijn, en gebruikt ze alleen als het moet van het team. een verstappen bijvoorbeeld, doet heel de dag niks anders als in dat ding zitten, en een setup maken in de sim.
fmgarcia zegt
@gwnbmw: Die sim is puur fun. Het is echt goed om te doen begrijp me niet vekeerd. Het heeft pas zin als Max in Milton keynes gaat wonen en elke dag in de Red bull gaat simmen. Voor zowel ves ham rai is het 2e natuur om shit op het stuur te doen op full speed. Enige wat @edge zegt is dat alle combinaties etc echt leren is. Dat kan je niet doen als je met Justin Bieber aan het chillen bent. Al wordt hij wel gewoon weer wereldkampioen.
Author zegt
Lijkt me een geweldig plan!
donvincenzo zegt
@quincy: Kort door de bocht? Geinig.
quincy zegt
@donvincenzo: Niet opzettelijk, wel grappig :)
uncivilsum zegt
Ik vind het een geweldig idee, je hoort meer emoties in de gesprekken tussen de coureur en het team. Ik werd nogal moe van al die saaie gecodeerde berichten.
hansiehansie zegt
Ja het is een goede zaak.
Lewis moet niet zo zeuren. Naar eigen zeggen wil-ie niet in de simulator zitten omdat het ding nutteloos is. Maar hij wíst dat de regelementen op dit punt veranderd waren. In een simulator kan hij de bediener allerlei gekke settings-issues nabootsen. Die hij dan moet leren oplossen.
Kwestie van training. Max doet ’t wél.
mercedesclk350 zegt
@hansiehansie: en Max herft uiteraard meer races gewonnen dan Lewis met zijn trainigen.
hansiehansie zegt
@mercedesclk350: alle respect voor Lewis, maar met al z’n showbizz-toestanden lijkt het er een beetje op dat-ie sinds z’n laatste titel ietsje teveel is gaan parasiteren op z’n rauwe talent.
lambo4all zegt
@hansiehansie: wat een onzin, er was daadwerkelijk een fout met het systeem. Ze kunnen op de pitpuur precies kijken welke van de 100 verschillende settings het probleem oplost, lewis heeft 12 ronden lang op knoppen zitten drukken tot het probleem was opgelost.
*trekt onverdiende pluim uit reet van Max*
mrrallycross zegt
@hansiehansie: slechte redenatie. Ga jij even 500 miljoen verschillende situaties uit je hoofd leren…
gwnbmw zegt
@mrrallycross: doet de rest toch ook? alleen de oudere coureurs hebben er moeite mee (alonso, button, massa, raikonnen) en de gasten die liever met JB gaan crossen dan met je werk bezig zijn.
hansiehansie zegt
@mrrallycross: Is heus wel een gecategoriseerd/geïndexeerd systeem. Dus als je een specifieke probleem hebt weet je meteen dat je misschien nog maar 10 opties over hebt. Als je tenminste de tijd hebt genomen om die kennis tot je te nemen.
gregorius zegt
@hansiehansie: Precies, als neutrale fan wil je dat de beste coureur de race wint.
Ok, dat gaat niet, want ze rijden in verschillende auto’s.
Het sub-optimale is dan dat degene die zijn auto het beste kan bedienen & beheersen, het ook beter doet.
Dus je moet zoveel settings in die auto stoppen zodat de bestuurder het nog kan begrijpen.
Bestuurder moet zelf oordelen of ie sneller of langzamer moet rijden.
Niet de computersystemen die 40 nerds achter de schermen in de gaten houden.
Dus ik vind het huidige prima: team richting coureur mag deze info niet geven.
sjeppie156 zegt
Hamilton heeft het toch opgelost… ik vind het prima hoe het dit weekend ging
bwssoldya zegt
Ik vind het persoonlijk een absurde regel.
Aan de ene kant begrijp ik inderdaad dat “je bent coureur, je moet je knopjes kennen”.
Maar aan de andere kant wordt er veel te weinig informatie gegeven bij dergelijke problemen. Het enige wat Hamilton te horen kreeg was “Je zit in een verkeerde modus”. Er mocht niet eens bij gezegd worden welk systeem in een verkeerde modus stond. Met alle systemen die er tegenwoordig in zo’n auto zitten kan ik me voorstellen dat je dan een beste hoeveelheid knoppen combinaties moet maken om uit te zoeken wat er in de vekeerde modus zit en wat je er aan doen kunt om dat te fixen.
Daarnaast is F1 volgens mij nog altijd een TEAM sport (ondanks dat de meeste aandacht naar de coureurs gaat).
Onder de streep mag de regel er van mij dus uit of hij moet versoepelt worden waardoor pit walls wel mogen aangeven in welk systeem het probleem zit en dat de coureur dan wel zelf moet weten welke knopjes dat systeem beinvloeden en hoe die dat systeem beinvloeden.
martinus zegt
@bwssoldya: Als de coureurs de hele tijd mag worden ingefluisterd. Welke setting ze moeten volgen, is het alsof ‘het team’ de strategie van hoe de auto te rijden bepaald. Dat maakt coureurs van zelf denkende, en handelende helden.. naar ‘puppets’ van hun team.
Ik vind de huidige regels wel aardig.
Ondanks >200 opties, lijkt mij dat je in menig race niet meer dan 10 settings nodig hebt, om hem zo optimaal mogelijk uit te rijden.
bwssoldya zegt
@martinus: Dat ben ik dus niet helemaal met je eens, ja ze krijgen dan te horen wat de optimale settings zijn e.d. Maar het stuur werk zullen ze toch echt zelf nog moeten doen. Kan je nog zo veel monteurs aan de side-line hebben maar die kunnen dat echt niet voor je doen.
En die 10 settings, dat denk ik dus juist niet. Het lijkt me op zo’n hoge klasse dat die opties ingebouwd worden als zijnde dingen die ook echt vaak veranderd moeten worden n.a.v. de omstandigheden. Ik heb het idee dat je echt wel alle opties bij de hand moet hebben en moet kunnen weten.
lambo4all zegt
@martinus: het ging er ook niet om (wat in dit bijzonder slechte artikel wel wordt gesuggereerd) dat Hamilton niet wist in welke mode hij de wagen moest zetten, het ging erom dat der een fout in het systeem wat dat maar via één bepaalde engine setting was op te lossen. Moeten de coureurs dan ook 80 verschillende fouten uit hun hoofd gaan leren met bijbehorende knoppen sequenties?
kwatkam zegt
Ik vind het een onzinnige regel van de FIA. Want de volgende stap is wat je ook in vliegtuigen ziet. Bij een probleem popt er een menuutje op met stappen die de piloot moet volgen. Uiteraard heeft de piloot dit ook al vele malen in de simulator geoefend, zodat hij blind de knopjes kan vinden. Dus over een tijdje krijgen de coureurs gewoon op hun stuurdisplay de fout te zien en met een druk op de knop een menu met advies over de settings.
viezefreddyw zegt
Volgens mij heeft de FIA, of wie dan ook, deze regel verzonnen om zo meer spanning te krijgen op het veld. Zij hebben ook wel door dat een gemiddelde race niet meer zo veel spanning met zich meebrengt dan jaren geleden waardoor ze veel toeschouwers en fans kwijt aan het raken zijn. Het vervolg hiervan is dat de auto’s van tegenwoordig té ingewikkeld zijn om alle aspecten er van te zullen begrijpen. Als de FIA, of wie dan ook die deze regels verzonnen heeft, deze regels willen aanhouden, moeten ze de auto’s minder ingewikkeld zien te maken. Achter elke auto zit een belachelijk groot team. Elk poppetje heeft zijn eigen rol binnen het team en zijn eigen verantwoordelijkheid voor de auto. Het is dus onmogelijk om een auto in je eentje te kunnen begrijpen.
Als ze deze regels willen aanhouden moeten de auto’s simpeler worden. Bijvoorbeeld een racemode tijdens droog weer, regen en andere elementen. En anders gewoon de boel lekker schrappen.
rob5nismo zegt
Ik vind dat zulke problemen opgelost mogen worden want met 300 per uur en dan nog ff de spreadsheet doornemen ook nog ff de apex en rempunt in de gaten houden gaat wat ver.
Wij mogen ook niet met onze telefoon in het verkeer bezig zijn
pomoek zegt
Eerlijk gezegd vind ik het ook een beetje onzinnig. Ik heb er geen moeite mee als de coureurs meer informatie krijgen.
borrelnoot zegt
De F1 is kapot gemaakt door allerlei kul regeltjes. Dit mag niet, dat mag niet. Het lijkt Nederland wel.
stfu zegt
@borrelnoot: Nederland gaat kapot!!!111
riddertevoet zegt
Het probleem ligt bij de auto’s en al de high tech systemen die ze moeten babysitten. Het heeft allemaal weinig meer met racen te maken. Ze kunnen niet eens de hele race pushen want dan komen ze zonder benzine te staan. Zo absurd is de huidige formule. In een poging om de rol van de coureurs belangrijker te maken mogen de ingenieurs dus niet meer helpen met als gevolg de poppenkast die we afgelopen weekend zagen met Hamilton en Raikkonen. Eigenlijk gaat het niet samen. Eerst reglementen introduceren waar deze high tech auto’s uit voort gekomen zijn, om dan vervolgens een regel te introduceren die bepaald dat de coureurs het zelf uit moeten zoeken en alle systemen zelf moeten managen. Dan krijg je dus de situatie dat een Hamilton meer naar zijn dashboard zit te koekeloeren dan naar wat er voor hem gebeurt en een poppenkast situatie met een ingenieur die hem niet mag helpen terwijl hij de oplossing voor het probleem heeft. Lachwekkend. Ik kijk graag naar DTM beelden uit de jaren 90. Dat was puur racen met brute auto’s op uitdagende circuits. https://youtu.be/9XrRgVuiieM
bassx zegt
@riddertevoet: “Het heeft allemaal weinig meer met racen te maken. Ze kunnen niet eens de hele race pushen want dan komen ze zonder benzine te staan. Zo absurd is de huidige formule. ”
Jaren 80 was er ook verbod op tanken en kampten ze met dezelfde problemen met als resultaat dat we Nigel Mansell hebben zien proberen zijn auto over de finish te drukken en viel daarbij flauw. In 1984 werd het verbod toegepast om de turbo motoren te reduceren in vermogen. In 1988 werd het nog eens verminderd naar 150 liter (samen met een reductie van boost). Toch zijn er echt wel memorabele momenten in de Senna tijd te vinden en dat was allemaal met restrictie van brandstofverbruik. Denk niet zozeer dat brandstoflimiet het probleem is.
kilum zegt
Gewoon alle elektronica uit die wagens. Inc. de hybride meuk. Gewoon een V10 of V12 vastbinden aan een stoel, 4 wielen een stuur en een handbak. Gaan met die banaan!
stfu zegt
Sluiting van een bh kunnen linken naar een AB gerelateerde website. Jemig, een quotem qua nutteloze links in een artikel is hoog?
Afijn, ik vind dat instructies best mogen. Je rijdt als team.
berlinetta zegt
Het is een beetje een tweeledig probleem. Aan de ene kant wil je zien dat coureurs zelf het verschil weten te maken en aan de andere kant zijn de auto’s inderdaad zo ingewikkeld geworden dat je niet meer alles van de coureurs kunt vragen.
Een algeheel radioverbod gaat daarom wel wat ver in mijn ogen, maar het huidige verbod kan wel iets versoepeld worden.
Een oplossing zou kunnen dat zijn engineers coureurs alleen in de pitstraat mogen instrueren. Zo moet de coureur een keuze maken tussen de pit in en tijdverlies lijden of proberen het probleem zelf op te lossen.
jackbrown zegt
@berlinetta: Dat was ook het eerst waar ik aan dacht. Maak een drive-through en zodra je op de pitlane bent mag je overleggen met je team. Dan heb je in elk geval de keuze om 12 rondes door te rijden en alle knoppen in te drukken, of gelijk naar binnen gaan en het probleem laten oplossen. Er is uiteindelijk immers toch een fout gemaakt of door de coureur of door het team bij de instellingen. Ik vind het te makkelijk om dit op afstand op te lossen, hadden ze zich maar beter moeten voorbereiden.
Dutchdriftking zegt
Ik vind het wel mooi. Het voegt een extra aspect aan de race toe.
E34M5Touring zegt
Hamilton vroeg steeds om een reset. Pak dat maar aan. Dat men vanuit de pits een auto kan repareren die gewoon z’n rondjes rijdt. Als er dan wat is, rij dan de pits maar in om het te repareren. Mag je overleggen totdat je er een droge bek van hebt van mijn part.
berlinetta zegt
@E34M5Touring: Precies mijn voorstel. Vroeger moest je ook de pit in om wijzigingen door te voeren. Handhaaf die regel gewoon.
Edge zegt
@E34M5Touring: Men kan en mag de auto niet op afstand resetten. De enige vormen van communicatie die tussen de auto en de pits toegestaan zijn, zijn het radioverkeer en de data van de sensoren die ze aan de pitmuur kunnen uitlezen. Het vragen om een reset van Hamilton kunnen dan eigenlijk ook maar twee dingen geweest zijn: Of hij vroeg zijn team om instructies om de auto vanaf het stuurt te resetten (wat dus sinds dit jaar verboden is), of hij vroeg of hij een harde reset mocht komen doen in de pitstraat.
E34M5Touring zegt
@Edge: Ah ok! Dat haalde ik niet uit de communicatie. Ik dacht dat Lewis vroeg om een remote master reset. Maar dat kan dus niet op afstand. Duidelijk! Thanks!
clarkson zegt
Een scheldende kimi is altijd lachen. Dus houden zo.
Rick-dos zegt
Ik vind dat dit soort dingen heus wel gedeeld mogen worden met de coureur. Inmiddels heb ik begrepen dat er duizenden settings mogelijk zijn. Daar moet een coureur onder het racen niet mee bezig zijn. Het is een beetje als racen met een F1 wagen terwijl je een Sodoku puzzel moet oplossen. Gaat je, als je het antwoord niet weet, niet lukken.
Dat er niet gecommuniceerd mag worden over bandenslijtage van andere coureurs, positie op de baan en dat soort dingen dat vind ik wel goed. Dat betekent dat de coureur zelf moet bepalen wanneer hij wat doet.
bmw1m zegt
Ik snap kimi wel.
Laatst had ik de Porsche van me werkgever mee, verdomme 15 min staan klooien om de launch control aan de praat te krijgen.
Desalniettemin vind ik de de f1 wel meer flair krijgen zo
HZW zegt
@bmw1m: Launch controle is niet zo moeilijk.
ESP helemaal uit voet op de rem plakgas en rem los.
pinut187 zegt
F1 moet terug naar wat minder complexe autos zodat een engineer helemaal niet nodig is.
escort77 zegt
Dit valt toch nooit te controleren?
Dan krijg je verborgen afspraken zoals:
“we mogen je helaas niks vertellen, Kimi” ==> YES
“Kimi, we mogen je helaas niks vertellen” ==> NO
En dat valt gewoon nooit te controleren.
Regels moet je wmb alleen instellen als je ze ook kunt controleren en handhaven.
Edge zegt
Ik wil de coureurs het liefst op het scherpst van de snede zien strijden, en als zij van mening zijn dat het door het radioverbod belemmerd wordt ben ik her helemaal voor om dat te schrappen. Toch moet ik zeggen dat bij zo’n enorm saaie race als de GP in Baku, het geklaag van Hamilton en Raikkonen hoogtepuntjes waren.
realhustler zegt
Het is een team sport. Ik vind het hele verbod op radio verkeer onzinnig.
Kijk nar Les Mans. 3 minuten voor het eind begeeft de auto het, met 384 ronden gereden. Omdat hij meer dan 6 minuten over het laatste rondje doet wordt hij niet gekwalificeerd. Stel de ingenieurs hadden het zien aankomen. Advies, rij 5.50 rondjes, dan ben je nog tenminste tweede, of derde. Dat is beter dan net zo ver rijden als de winnaar en niet in de uitslag voorkomen en geen punten.
Lewis doet toch wat hij wil, alleen wil hij soms wat informatie. en ja, hoe kan ik harder door bocht 7, dat gaat wat ver. Maar rij ff wat harder, want misschien willen we een extra stop, of doe rustig aan, er gaat wat kapot misschien, daar is niks mis mee.
fapfap zegt
Ik vind dat er niet honderden instellingen nodig moeten zijn. De coureur moet ten allen tijden planken alsof z’n leven ervan af hangt, dat zou F1 moeten zijn omdat iedereen moet willen inhalen/winnen. Rembalans en bandenmanagement heeft hij ook zelf in de hand. Waarom dan 100 verschillende motorinstellingen afgestemd op benzineverbruik, overtake-knop met tijdelijk extra vermogen, en verschillende harvestinginstellingen? Geef ze dan een minimum aan mee te nemen brandstof.
thierryvth zegt
Het heeft er meer dan welke andere ingreep dan ook af en toe het veld door elkaar gooit. Zie ook Barcelona waar de verkeerde setting bij Rosberg er toe leide dat Max won
mckroket zegt
ze zouden alles gewoon moeten toestaan. in de f1 gaat het toch ook om de techniek? en dan mag meneer de monteur niet zeggen dat als je last hebt van x, dat je dan y moet uitvoeren.
ik volg de f1 pas weer sinds max er is, na het schumacher tijdperk. maar ik vind de hele f1 echt een zielige bedoeling geworden. die regeltjes, die straffen.. en dat drs vind ik zulke waanzinnige onzin. als verdediger mag je het niet eens gebruiken! afschaffen die hap.
HZW zegt
Zonder DRS wordt inhalen helemaal onmogelijk.
Een DRS aanval kan je opvangen met de elektromotor zoals Max dat deed bij Rosberg.
Je moet dan alleen wel zorgen dat je stroom spaart tijdens het racen.