GM is het nieuwste merk in een lange reeks van fabrikanten die onlangs een nieuw logo hebben getoond.
Ineens willen allerlei autofabrikanten hun logo’s verjongen. BMW en Volkswagen pakten het daarbij nogal subtiel aan, terwijl Kia en (in mindere mate) Nissan wat rigoureuzer te werk gingen. Vandaag kondigt GM een nieuw logo (en nieuwe slogan) aan, waarbij ze duidelijk in die tweede categorie vallen.
Het idee van het logo is nog hetzelfde. We zien een blauw vierkant met daarin de letters G en M. Je weet wel, van General Motors. Ook zien we een streep onder de letters. De ingrediënten zijn dus hetzelfde, toch hebben ze alles anders gedaan. Om te beginnen met dat vierkantje; het nieuwe logo heeft afgeronde hoeken en is nu niet meer volledig blauw, maar heeft witte (of transparante) binnenkant. Het lettertype is daarnaast anders, waarbij de letters ogenschijnlijk niet meer in hoofdletters staan. Het nieuwe lettertype is wat lossere en ronder. GM noemt het uiteraard jong, hip en ‘digitaal’. Want tegenwoordig moet alles digitaal zijn. De laatste wijziging is die streep onder de letters, deze staat nu namelijk alleen onder de M, niet meer onder de G.
Dus, waarom introduceert GM ineens een nieuw logo? Dat heeft alles te maken met de toekomst. GM wil namelijk doen alsof het heel groen en elektrisch is, ook al hebben ze op dit moment niet zo heel erg veel elektrische auto’s. Daarom dat je in de witruimte van de letter M in het nieuwe logo een stekker moet kunnen zien. Althans, dat claimt GM zelf. Voor het lezen van het persbericht zag deze schrijver dat niet in het logo, na het lezen… eigenlijk nog steeds niet.
Bij het logo hoort een nieuw marketingslogan, met ‘Everybody In’, wat je zou kunnen vertalen als ‘Iedereen Stapt In’. Daarmee willen ze laten weten dat hun EV-platform Ultium er voor iedereen is, of je nou in een pick-up rijdt of in een musclecar. Dit platform heeft een geclaimde maximale actieradius van 724 kilometer en kan binnen drie seconden de 97 km/u aantikken. Onder meer de GMC Hummer EV en Cadillac Lyriq rijden op dit platform.
E34M5Touring zegt
Ziet eruit als een driebenige Olifant…
vaakbenjetebang zegt
@e34m5touring: ik zie ook een abstracte versie van het logo van Jumbo spellen.
Robert zegt
@e34m5touring: op zich past een olifant wel bij de grote logge organisatie die dit bedrijf feitelijk nog steeds is
sntial zegt
@E34M5Touring: GOP
Dutchdriftking zegt
Logo besteld op Ali Express? Man man man wat goedkoop.
Esprit_de_Flandre zegt
@dutchdriftking: En heeft vast 100 miljoen gekost…
bpc zegt
Ik snap niet waarom, grijp terug naar jullie eerste logos aitofabrikanten! Dat laat historie zien , straalt wijsheid uit. Die logoveranderingen schijnen eerder schaamte voor het verleden uit en volgensmij kost het alleen geld. Zal er nu 1 iemand meer een product vn gm kopen hierdoor?
mgmgb zegt
He bah, wat een laf, zwak logo. Alsof ze niet alleen qua marktaandeel maar ook qua zelfrespect een enorme stap terug gedaan hebben. Wel een kek jaren ’90 wordart effectje met dat kleurverloop. Net zo bij de tijd als het GM portfolio.
christian85 zegt
Tja, het is misschien hipper maar bij het zien van de logo denk ik niet meteen aan een autofabrikant
joosstra zegt
Er is voor zover ik weet geen enkele autofabrikant die een auto in zijn logo afbeeldt. Ferrari en Porsche hebben een paard, Lamborghini een stier, Maserati een drietand, Peugeot een leeuw, BMW een vliegtuigpropellor, Alfa een draak, Jaguar een roofkat, Mercedes een ster of wat daarvan over is, etc etc en de rest heeft alleen maar gestyleerde symbolen of letters.
deSjonnies zegt
Begrijpelijk, ooit schreven we GM inderdaad met hoofdletters, immers ‘ What’s good for GM, is good for the world’, Opel , Vauxhall, de merken stonden ver aan kop, En nu, nu is Opel eigendom vannota bene PSA geworden en is er van de slagkracht van het eens zo machtige concern weinig meer over, merken als Pontiac, Oldsmobile en Saturn zijn verdwenen.
Ze verdienen keihard een logo dat niet met hoofdletters geschreven wordt.
Stelletje losers
adyton zegt
@deSjonnies: valt idd op dat er veel gesneuveld is de laatste jaren. En crysler in FCA die dreigt te verdwijnen… Ze mogen nog zo patriotistisch zijn. Amerikanen kopen blijkbaar meer en meer Aziatisch en Europees of gewoon Amerikaanse eenheidsworst wagens, die het wel goed doen en met gigantische aantallen verkocht worden. Is misschien raar, maar ik trek dan vaak de vergelijking met Japan. Die markt zal toch ook wel last hebben van buitenlandse invloeden (op de kei cars na dan) en niet elke fabrikant zal even populair zijn, maar bv een diahatshu of suzuki dreigt toch niet te verdwijnen, omdat het verdrongen wordt? Daar kan diversiteit onder de merken dus wel nog en blijven de merken blijkbaar relevant… Ergens heb ik toch ook het gevoel dat bij de amerikaanse markt de schuld toch eerder bij de fabrikanten dan bij de kopers te zoeken is door gewoon totaal niet te begrijpen wat de markt vraagt. Plus, je vergeet dan nog merken te noemen die ze onrechtstreeks ook gedoemd hebben, zoals Saab.
Esprit_de_Flandre zegt
@adyton: 90% van de Japanse markt is in handen van Japanse bedrijven, een kleine 10% is Europees, vooral luxewagens als BMW, Mercedes, Porsche etc. Amerikanen komen er niet aan te pas daar. Geen enkel merk daar dreigt verdrongen te worden door import…
adyton zegt
@deSjonnies: en benieuwd ook hoelang ze Buick nog in stand gaan kunnen houden. Een positief ding is dat Ford toch Lincoln wel weer populair hebben gekregen, maar Mercury en dergelijke is toch ook alweer lang verleden tijd. Zoveel merken zijn er hier in Europa toch niet verdwenen in 20 jaar tijd.
moveyourmind zegt
Voor een bedrijf uit een derdewereldland ziet het logo er best wel hip en vrolijk uit.
Robert zegt
@adyton: toch ook best wel veel hoor. Met name de Britse industrie heeft klappen gekregen, maar ook andere landen kenden slachtoffers. Neem de laatste 40 jaar:
Simca
Talbot
BMC
Austin
MG (wel een Chinese herstart)
Rover
Datsun
Saab
SsangYong (bijna)
Lancia (bijna)
Lada (bijna}
En dan zijn er nog een heel zwik merken die zich al hebben teruggetrokken uit Europa, zoals bijna alle USA merken behalve Ford, Jeep, Cadillac en Tesla, Daihatsu en Daewoo.
Tony zegt
Echt heel lelijk.
dirkv zegt
Echt een stoer GM logo zo.
bernoulli zegt
13 in een dozijn Appstore-logo.
mclovin zegt
Beetje spelen en schuiven met de lagen, gradientje erover, bevel & emboss effectje, de multimedia-stagair die net Photoshop aan het ontdekken is heeft weer puik werk geleverd!
c3po zegt
Logotje op fiverr opgepikt zo te zien. Lekker gewerkt GM
dhrr zegt
Lelijke verbetering.
vacano zegt
Het logo komt nu precies over zoals hun producten!
Het is niet gm dat jullie zien maar 9M ! Staat voor 9 Millions for the CEO
crashingduke zegt
@vacano: Ik wacht wel op de 9M-GTE.
poursuivant zegt
Lijkt wel een beetje op het logo van de Republikeinse partij. Prima timing dit.
eelco74 zegt
Ze willen een jonge doelgroep aanspreken en daarom komen ze met een logo wat door een kleuter getekend is. Er is veel mis in de vs, dunkt me.