De verbeterde Audi R8 kan nu beter het hoofd van de bestuurder koel houden.
De Audi R8 is een van de belangrijkste auto’s geweest voor Audi. Niet zozeer qua absolute verkoopaantallen. Die zijn op zich niet verkeerd, maar het is niet de business waar het merk op kan teren. Nee, het is het imago. Mede dankzij de R8 kan Audi zich meten met BMW en Mercedes qua aanzien.
En hoe gaaf een i8 of AMG GT ook zijn, een tiencilinder supercar met middenmotor is net even wat exotischer. Niet alleen op het asfalt doet de Audi R8 het erg goed, het is ook een zeer populaire raceauto. Audi Sport bouwt namelijk speciaal voor klantenteams de Audi R8 LMS GT3. De auto voldoet aan de eisen voor de GT3-klasse. Mocht je die races op Eurosport voorbij zien komen: altijd kijken. Daar wordt nog echt spiegel aan spiegel gereden. De GT3-coureurs lachen dan ook om de commotie van de F1-diva’s.
Vijf punten
Enfin, terug naar de LMS GT3, er is namelijk een verbeterde Audi R8. De auto heet voluit Audi R8 LMS GT3 Evo II. De auto is volgens Audi op vijf punten verbeterd. We gaan ze uiteraard even met je doornemen. De vleugel is verbeterd voor een betere downforce. Daarnaast is het luchtinlaatsysteem van de tiencilinder verbeterd. Dit zorgt voor een betere karakteristiek qua koppel, aldus Audi Sport.
Ten derde is het onderstel iets gewijzigd. Er zijn namelijk nieuwe schokdempers die op vier manieren instelbaar zijn. Dat is toch iets anders dan een schroefsetje van 350 euro op Alibaba. Dan zijn er nog twee belangrijke wijzigingen. De vierde is de tractiecontrole. Deze is nu secuurder af te stemmen.
Nieuwe airco voor verbeterde Audi R8
Als laatste heeft de verbeterde Audi R8 een nieuw airconditioning-systeem. Het oude was namelijk niet helemaal denderend, blijkbaar. De temperatuurhuishouding in de cabine is nu veel beter voor elkaar. Hierdoor moet de amateur- of semi-professionele coureur zich beter kunnen concentreren, aldus Audi Sport.
Interesse? De verbeterde Audi R8 LMS GT3 Evo II is verkrijgbaar via Audi Sport voor 429.000 euro, excl. btw. Mocht je een normale LMS GT3 of Evo 1 hebben, dan kun je de upgrades ook los bestellen bij Audi.
SpeedGeek zegt
Verbeterde traction control zal wel voortkomen uit de nieuwe Bosch M5 module die recent is uitgekomen. Verder blijft het een oud gezicht die nog fanatiek mee kan maar goed, BoP maakt dat ook wel deels mogelijk. Benieuwd naar hoe de M4 GT3 het over 1,5 week tijdens de 24h van Spa gaat doen.
sportevo zegt
Ik vind de ophanging van de vleugel wel interessant.
Men kwam erachter dat het onderste gedeelte van de vleugel de meeste winst in downforce brengt en dat je dat oppervlak zo glad mogelijk moet hebben. Daarom zie je tegenwoordig veel vleugels aan de ophanging hangen. Dit is weer een nieuwe variant waarbij de ophanging van achteren komt.