Je komt ‘maar liefst’ 5% verder op een accu met de Volvo V60 PHEV update.
Dit nieuws gaat je niet over de streep trekken om toch een Volvo V60 met stekker te scoren. Want ja, de actieradius is verbeterd. Het verschil is echter heel klein in vergelijking met het uitgaande model.
V60 PHEV update
De V60 PHEV bracht je theoretisch 88 kilometer ver. Dat is nu 92 kilometer. Een verbetering van vijf procent. Steeds meer plug-in hybride auto’s kruipen richting de honderd kilometer range. De V60 haalt dat nog niet, maar komt wel in de buurt.
De Volvo V60 is sinds 2018 verkrijgbaar en heeft nu een kleine update gekregen voor het nieuwe modeljaar. De productie zal ook verhuizen van Zweden naar de fabriek in het Belgische Gent.
350 pk
Het pakket is wel lekker hoor. De V60 T6 AWD PHEV update heeft een systeemvermogen van 350 pk en accelereert in 5,4 seconden naar de honderd. De topsnelheid bedraagt 180 km/u, dat is geen verrassing. Volvo’s worden al jaren begrensd op 180. Laden kan met twee-fasen, dat gaat met 6,4 kW. Niet de meest baanbrekende technologie, maar in drie uur is de batterij van 0 tot 100% geladen.
Voor modeljaar 2025 is er tevens een nieuwe variant geïntroduceerd. Dat is de Essential Edition. Je herkent deze editie aan zijn Vapour Grey metallic lak, 18 inch velgen en chromen afwerking op de voorbumper, raamlijsten en achterbumper. Enkele zaken aan boord van de Essential Edition zijn Dual Zoneclimate control, Park Assist en camera achter.
Prijzen voor de 2025 Volvo V60 T6 AWD Essential Edition beginnen bij € 51.295. Of € 899 per maand (48 maanden) met Care by Volvo. Voor 950 euro per maand kun je hem ook rijden in combinatie met een flexabonnement. Dat is dan wel met een opzegtermijn van 3 maanden.
Concurrentie
De onlangs nieuw geïntroduceerde Volkswagen Passat gaat concurreren met de V60. Een andere concurrent van deze station is de Peugeot 508 SW. De prijs van de Volkswagen ligt onder de 50 mille, maar dat is dan ook de 150 pk instapper (geen PHEV). De Peugeot kost je minstens 52.170 euro als plug-in hybride. Kortom, de Volvo is zeker niet gek geprijsd.
Edge zegt
Weer van die lelijke diamond cut velgen. Wanneer valt het kwartje bij de designers nou eens dat dit een auto alleen maar goedkoop laat lijken als je velgdesign verder conventioneel is? De enige auto’s waarbij het staat zijn auto’s waarbij men bewust voor ‘funky’ velgen gaat, zoals die van de Hyundai Ioniq 5 of Peugeot 408.
faalhaas zegt
En na 2 jaar lekker roestig van de weersinvloeden.
dalmore zegt
Hebben ze ondertussen al iets gedaan aan de benzine motor?
Elektrisch is ie top, maar op een langere rit wanneer de accu leeg is een verbruik hebben van 1:14 klinkt toch niet echt state-of-art
Flutterbear zegt
Waarschijnlijk een heerlijke auto, maar blijf erbij dat PHEV worst of both world is. Als je vandaag 5 km rijdt en morgen 50 km betekent dat je door dat ritje van 5 km moet gaan laden. Bij een volledig elektrisch auto heb je dat niet bij zulke korte ritjes.
Daarnaast als je streeft naar zoveel mogelijk elektrisch rijden dan blijf je niet alleen stekkeren, moet je nog steeds af en toe tanken (beter geen E95 vanwege ethenol wat aan de leidingen vreet) en betaal je ook nog MRB en onderhoud voor beide aandrijflijnen.
rogerzz zegt
Ik denk dat een benzinemotor/diesel het niet leuk vindt in de stad of file. Bij korte eindjes heb je een warmtecycle gehad en vervuiling.
PHEV geeft best een bak koppel, als je 100 km/u rijdt en je trapt het gas in helpt de elektrische boost flink waardoor je geen turbogat merkt. Elektrisch naar de kinderopvang, supermarkt, bouwmarkt en bakker, ideaal. En als je niet wilt stekkeren dan stekker je niet en rij je hem als een hybride, ik haal de 1:20 ongeveer (met bovengemiddeld vlot rijden, als de accu leeg is)
Extra gewicht, mwoah, 300kg? En extra slijtage? Ik denk juist dat ik de benzinemotor flink spaar. Bij de snelweg opgaan en de benzinemotor opstart dan doet de elektromotor nog het meeste werk, om de benzinemotor te sparen. Korte ritjes gewoon elektrisch. Volgende auto is vrij zeker weer een PHEV! Het is maar net hoe je alles uitlegt. Een PHEV Outlander is/was om te janken, maar een Volvo met zo’n grote accu is een prima stukje techniek.
p993 zegt
Ik denk wel nuttig voor woon-werk en thuis in de garage elke nacht rustig laden (zonneenergie uit de huisbatterij)
Ice voor langere ritten en ook met caravan