De elektrische Venturi Fetish kennen we al een tijdje, we zagen ‘em oa in Parijs (2006), maar de auto is nog steeds niet in productie. Reden genoeg voor een upgrade met meer vermogen en minder gewicht!
De nieuwe Fetish krijgt 300 pk en 380 nm ter beschikking, dit is een stuk meer dan de 240 pk en 220 Nm van de vorige versie. Het totale gewicht komt op 950 kilo, dat is 30 kilo minder vanwege het gebruik van carbon en een aanpassing aan het lithium-ion batterijsysteem.
Met deze specs gaat de sprint naar 100 km/u in 3,5 seconden, de topsnelheid is begrensd op 160 km/u. Vooral de acceleratie is bizar snel en geeft Tesla het nakijken. De prijs van de Franse Fetish is echter een stuk hoger dan de Amerikaanse concurrenten van Tesla en Fisker. De Fetish gaat ongeveer 300.000,- euro kosten, terwijl de Amerikaanse modellen rond de 100.000 euro zullen kosten.
Het plan is om de eerste units van de Venturi Fetish in juni 2009 af te leveren.
VeyronLover zegt
Wow! Das wel erg snel, maar wel duur… Maarja, het is nog maar het begin van de snelle electrische wagens hé :-)
En die lage topsnelheid nemen we er wel bij, je kan trouwens toch nergens sneller rijden, in België althans :-p
Rogue zegt
Fetish? Wat een ontzéttend foute naam… :D
victor zegt
die voorkant is toch direct gekopieerd van de chinezen?
victor zegt
de chinezen hoor mij nou: mijn reactie moet zijn:
die voorkant is toch direct gekopieerd van de film cars
Rick zegt
Nou, voor die 3 ton vind ik een Fisker en zelfs de Tesla nog behoorlijk wat meer uitstraling hebben. Deze kruising tussen een 8c en opel speedster mag dan bizar snel optrekken, voor 3 ton heb ik liever een Fisker Karma en een huisje op de hei…
Chief_S5 zegt
No thanks, die prestaties kunnen mij niet overhalen. Dat design houdt me dus echt weg. Ik wacht wel op mr. Fisker. ;)
Luc zegt
onze zafira heeft nog een hogere topsnelheid, en dat kost nog flink wat minder
Nick zegt
Lekker snel! maar wel ontzettend lelijk helaas!
Esprit de Flandre - DierVriendelijk Roeselare zegt
Mja, tegen juni 2009. We zullen nog moeten zien. Er is al veel gepraat over de heropstanding van Venturi, en het is er nog altijd niet van gekomen. Ik ga het dus pas geloven als de eerste echt rondrijdt.
En ja, hij is aan een redesign toe. Vond het goed in het begin, maar hoe meer ik ernaar kijk…
jochem zegt
waarom denk ik nu aan een vauxhall speedster en een Veyron als voorkant en kwa achterlichten die 8c
Jesper zegt
voor 300 ruggen wil ik toch wel wat harder kunnen dan 160 :( wordt je op de autobahn links en rechts voorbij gereden…
egon8 zegt
Niet harder dan 160 in België? Ik heb de Mustang 4.0 indertijd afgeschreven omdat die ook maar 160 kon.
dekster zegt
Die auto lijkt meer op een wesp, en met die “V” in de gril hadden ze hem ineens “Vespa” kunnen noemen ;)
bp zegt
van uiterlijk lijkt hij op de renault sport spider maar die is een pak ouder
Rick dos zegt
Nou moet je je eens voorstellen dat je €300.000 aan een auto te besteden hebt.
Zie je jezelf dan naar de eerste de beste Venturiboer rennen voor deze auto? Ik niet in ieder geval.
mark zegt
Volgens mij is hij ook op een renault spider gebaseerd. Daarom lijkt hij er ook een beetje op.
Zoef zegt
Nou leuk karretje, maar die 160 laat een wrang gevoel na…wat is daar de reden van?
Actieradius, vermoedelijk?
Zoef zegt
op de site gevonden:
“Durée de vie des batteries : supérieure à 2 000 cycles moyens, soit de l’ordre de 250 000 Km avec un bon niveau de performance.”
Oftewel 125 kilometer actieradius met volle batterijen…
Scuderia zegt
300.000 voor zo’n snotneus?
Edman zegt
Stelletje Debilo’s… dat het zijn, 300k voor een auto die in 3.5sec naar de 100 gaat vind ik nog steeds veel en hij is lelijk en heeft een top van 160 km’h…
Maar hij rijdt wel op elecktriciteit…
w0o0dy zegt
@ZOEF: Ik denk dat ik snap hoe je op 125km komt, maar dat stukkie frans gaan volgens mij over de levensduur. Mijn frans is niet zo best, maar volgens mij staat daar iets van “Het leven van de batterijen (accuus) is gemiddeld 2000 cycles (aantal keer opladen/leegmaken) en dus ongeveer 250.000km met een mooi prestatieniveau”. Aangezien ik er vanuit ga dat ze voorzichtig zijn zal de auto waarschijnlijk gemiddeld, bij normaal rijgedrag iets minder verbruiken en zal de actieradius in de buurt komen van 150km. Nog niet veel, maar voor een fun auto is het in principe wel genoeg.
300.000 euro slaat in feite nergens op. Dan kun je beter een Elise kopen en de rest stoppen in aandelen van een bedrijfje dat bezig is met onderzoek naar productie van brandstof door het kweken van algen… doe je meer voor het milieu en qua prestaties zit die niet ver achter de Fetish maar je kunt er wel lange tochten mee rijden.
carnie zegt
de tesla kost 110 000 dollar = +- 70 000 euro , dus dat is nog een groter verschil ;)
Charles zegt
Erg leuk wagentje, leuk ontwerp vind ik zelf.
maakt dat ding dan nog een geluidje? lijkt me wel grappig als je in 3,5 seconden naar de 100 trek niks hoort.
Gerrit zegt
vind de voorkant een bolle versie van de oudere versie opel GT
ZOEF zegt
@Charles: die electrische auto’s maken ongeveer een geluid als een electrisch R/C wagentje. Het is even wat anders, maar best cool.
Charles zegt
@ ZOEF
Haha, beetje knullerig. blaas je redelijk snel naar de 100, luister je naar de accu’s, lijkt het net alsof je je tanden aan het poetsen bent.
alsnog een geinig karretje
bozewolf zegt
’t mist toch de charme en het karakter van een verbrandingsmotor. Je zal zeker ook niet hoeven schakelen.
Come to think of it, heeft t dingkie wel versnellingen (nja, meer dan één dan)?
DannyHoff zegt
Ik vind het echt een prachtige verschijning!
Alleen jammer dat ie niet leverbaar is met verbrandingsmotor en met een hogere topsnelheid.