Het concept van een hybride is niet nieuw, maar het levert wel mooie mogelijkheden voor creatieve geesten op om te kijken hoe je zo weinig mogelijk elektrische energie verloren kan laten gaan, bijvoorbeeld door remenergie op te slaan en te hergebruiken. Maar waarom zou je niet van de (gratis) wind gebruik maken om energie in je auto op te wekken?
Een voorstel tot gebruik maken van windenergie zagen we al eerder in het design van een brug, en wat op macroniveau kan, moet ook op microniveau mogelijk zijn. Bijkomend voordeel is dat je meteen een set dikke wielen op je wagen hebt, die er overigens uitzien alsof je ze van de Escalade van je rappende buurman hebt gejat, en waar trouwens ook zo een hamster in rond zou kunnen rennen.
Als basis voor het design is een oud, T-Ford-achtig-koetswerk gekozen, waardoor het geheel een leuke mengelmoes is geworden van futuristische en retro-elementen. Het idee komt op naam van de 51-jarige Franse artiest Thierry Dumaine die zijn hybride-design de Ventile heeft gedoopt.
De ventilatoren in de wielen zijn gekoppeld aan een generator die de accu’s van nieuwe stroom voorzien. Daarnaast is de wagen uitgerust met een grote ventilator onder het koetswerk, die energie moet opwekken uit de luchtstroom aan de onderkant van de wagen. Uiteraard allemaal behoorlijke toekomstmuziek, maar het levert wel leuke plaatjes op. (Michelin Challenge Design, via Carscoop)
barney zegt
Zeker leuk dingetje. Hoewel het me behoorlijk fataal lijkt als je als voetganger aangereden zou worden. Vooral die “banden”. Net een grote blender :lol: Maar ach, het is nog maar een concept.
erwinowicz zegt
Lijkt me niet echt te werken, de hoeveelheid luchtweerstand die je hiermee extra opwekt moet de motor leveren om vooruit te komen, daarbij komt nog het feit dat het rendement van de motoren nooit 100% is dus zal er altijd extra energie toegevoegd moeten worden ten opzichte van een normale auto…
Simpson zegt
al rijdend energie opwekken? gevalletje homo sapiens non urinat in ventum…
rickr zegt
Eat that Prius! Maar serieus, ik ben benieuwd of het wel zal werken.
Mairsil zegt
Wow, daar hebben een paar designkneuters een paar wetjes thermodynamica gemist… Alle energie die je ‘wint’ door ventilatoren e.d. geeft extra weerstand, wat betekent dat je motor meer vermogen moet leveren. En het extra te leveren vermogen is altijd groter dan de gewonnen energie, omdat dat nooit 100% efficient is.
Kortom, ecohype zonder nadenken ten top weer.
dondeboer zegt
@Mairsil: Ik had t niet beter kunnen verwoorden. Een veel efficientere oplossing is het ontwikkelen van lichte zonnepanelen die in elke willekeurige vorm kunnen worden geproduceerd.
dondeboer zegt
@dondeboer: Wat overigens ook toekomstmuziek is. Maar tis toch een leuk streven.
Esprit_de_Flandre zegt
@Mairsil: Misschien is het de bedoeling om energie op te wekken als ie geparkeerd staat. En aangezien een auto gemiddeld 23h per dag geparkeerd is…
Maar een aerodynamischer koetswerk zou al veel maken.
Joerek zegt
@Mairsil: Enige weerstand is dan weer wel gewenst, bijvoorbeeld downforce. Deze ‘verspilde’ energie zou je evt. weer kunnen opslaan dmv zo’n constructie. Ook bij remmen / uitaccelereren zou het kunnen helpen.
Daarnaast zou je bij het stilstaan ook kunnen laden. In totaal zal het weinig opleveren en onpraktisch zijn… zeker gezien de tekening :)
av_diver zegt
Ik zie ook niet hoe dit moet werken.
De wielen zijn aangedreven, dus waarop gaan zij dan windenergie produceren? Of draait de turbine tussen de aangedreven bandjes??
En @erwinowicz heeft gelijk, het kost meer energie.
raugustinus zegt
het design lijkt bijzonder veel op een volvo hotrod design van Leif Tufvesson. Hier de link http://www.babez.de/volvo/volvo-hotrod.php
midasracer zegt
Lekker stupide dit weer. De paarse broeken designers met rechthoekige brilletjes zouden zich wat meer in de natuurkundige principes moeten verdiepen. Dan zouden ze er achter komen dat deze energie niet gratis is. De opgewekte energie levert een geïnduceerde weerstand op. Oftewel de CD waarde gaat bijv. van 0,35 naar 0,45 zodat het benzineverbruik behoorlijk stijgt. Grappenmakers.
erwinowicz zegt
@midasracer: CD of Cw?
midasracer zegt
@erwinowicz: Is hetzelfde, Cd in het Engels, Cw in het Nederlands.
As_long_as_it_is_fast zegt
Omg, belachelijk concept en het ziet er dan nog eens suicidal uit. Alstublieft, blijf toch weg met dit soort fantasietjes. Vind geen woorden om te zeggen hoe ridicuul dit is.
E34M5Touring zegt
Zijn de hamsters optioneel?
Hupke zegt
@E34M5Touring:
:lol:
Met zo’n velgen kan je er beter cavia’s of zelfs marmotten in opsluiten.
Hupke zegt
Vraag me af wie zo’n designers zou inhuren?
Ik kan best creativiteit en out of the box denken appreciëren bvb. een Colani.
Maar achterlijkheid word ik wild van. Ja actieve aërodynamica op wagens is mogelijk. Maar nee dit is het niet.
Dat ze zo’n industrial designers nu niet een beetje techniek kunnen bijbrengen is toch echt wel zielig.
Gelukkig dat dit geen student is maar een kunstenaar (lees: 99,97% zeker op een wereldvreemde gesubsidieerde nietsnut) anders had ik z’n prof al lang een mailtje gestuurd met de vraag hem academisch te liquideren.
keesinktvis zegt
Te zot voor woorden in alle opzichten !
En heel erg jammer dat Autoblog hiermee een platvorm geeft
aan totaal ongeschikte ontwerpers.
Er zijn in de automotive designwereld heel veel designers die een dergelijk platvorm wel verdienen.
Zoekt en gij zult vinden.
DRU zegt
Quasi Perpetuum mobile ontwerpers zouden een klap moeten krijgen.
FreVC zegt
Lijkt wel of het zo van http://www.trollscience.com komt!
911GT2 zegt
Deze meneer kan zichzelf waarschijnlijk ook aan zijn haren optrekken! Of zichzelf redden in een crashende lift door net voor de impact ‘even omhoog’ te springen. :lol:
norge zegt
Beetje gevaarlijke wielen, lijkt mij meer een idee van een kind op de basisschool.
F1Tim zegt
Om zo weinig mogelijk energieverlies te lijden, moeten al die esthetische tierlantijntjes weg. Dat zorgt enkel voor meer luchtweerstand en gewicht. Dit ding mag dus zo snel mogelijk in de shredder. Opvallen ja, milieubewustzijn misschien…
random zegt
je hebt met een dergelijk ontwerp altijd meer weerstand dan winst
reed zegt
Gewone velgen en banden er op.
Die ventilator onder de auto gebruiken voor het opladen als je stil staat.
(werkt niet in een parkeergarage)
soa123 zegt
Zou wel eens willen onderzoeken of dit werkt!
In ieder geval werkt windenergie wel op deze manier:
zie http://www.spiritofamsterdam.nl
Windenergie om een auto tegen de wind in te laten rijden, dit jaar is er weer zo’n wedstrijd: in Den Helder eind augustus.