Over de Toyota Yaris zijn sommige mensen niet zo positief, maar ik vind het een leuk ogend model. Het enige nadeel is dat Toyota in Europa nooit echt een lekker pittig motorblok in haar kleine auto heeft gelepeld, waardoor de Yaris zich nooit aan het imago van vrouwen- en 65-plus-autootje heeft kunnen ontworstelen. Het tij lijkt nu echter te keren, want sinds deze maand is de Toyota Yaris 1.8 16v VVT-i TS met 133 pk beschikbaar. Dit is echter wel een behoorlijk groot blok voor zo’n kleine auto en ik vermoed dan ook dat dit model een aardig zware neus heeft.
Gelukkig is er voor de gewichtsfreaks goed nieuws, want Toyota heeft op de Tokyo Auto Salon de Turbo Modellista onthuld, die ook naar Europa schijnt te komen.
Deze auto gebruikt een 1.5 liter turbo-motorblok (ontwikkeld door huistuner Modellista en Toyota Racing Development), met een vermogen van 150 pk bij 6.000 tpm, en een maximum koppel van 196 Nm. Hiermee zou de Yaris binnen de 8 seconden op de 100 zitten, en een topsnelheid van meer dan 200 km/u halen.
Voor optimaal weggedrag heeft de auto een limited-slip differentieel, speciale sportvering, en is de rijhoogte met 20 mm verlaagd.
Om het sportieve geheel af te maken krijgt de Turbo Modellista een dikke bodykit met grote luchtinlaten aan de voorkant, en 17-inch OZ Racing lichtmetaal.
Ook het interieur is niet vergeten: er zijn speciaal ontworpen tellers, waaronder een Turbodruk-meter, een leren sportstuur en dito versnellingspook.
Wanneer deze Toyota de zee oversteekt en hoeveel hij gaat kosten is nog niet bekend, maar we houden je op de hoogte (via auto express).
Hans zegt
Ohh echt stoer man
JINX zegt
Man dat karretje doet me denken aan de Grande Punto…Wel mooier opgesmukt dan gro(oooo)te broer IS-F :-D
JLJ zegt
Is een 1.5 l met turbo echt lichter dan een 1.8 l zonder?
alexander zegt
echt een hardcore patserbakkie
hij is niet lelijk misschien iets voor opa en oma
stefan zegt
Die is echt vet eindelijk een echte opvolger voor de japanse starlet glanza v.
jensw zegt
@JLJ natuurlijk is dat lichter. Een turbo is niet zo zwaar. Daarnaast heeft een 1,5l blok ook nog iets minder wrijvingsweerstand dus alleen maar mooi.
CSL zegt
Die 1.5 liter turbo-motorblok is wel lekker bij de les.
Lebastille zegt
Die Toyota Yaris is een behoorlijk mooie auto, maar met deze voorspoiler lijkt hij een wat te dikke neus te hebben. En die motoren klinken goed hoor, maar waarom gaat ie dan in “maar” 8 sec naar de 100 km/h? Is de Yaris zo zwaar dan, 1000 kg miss?
Beire zegt
puur belachelijk!
klein, onozel, lelijk, dan nog liever een smart
toyota heeft buiten de land rover geen enkele deftige wagen
Citrofiel zegt
Ik vind de Yaris helemaal niets, een typisch saaie Toyota, maar dit modelletje lijkt me wel leuk, ziet er iig beter uit.
mvagusta zegt
Beire…
Buiten de Land Rover?? ;) Volgens mij bedoel je Land Cruiser!
stefan zegt
Wat zeg jij allemaal dit is een van de mooiste compacte auto’s ooit en jij wilt een smart.En wat weet jij over toyota’s ze hebben genoeg deftige auto’s lexus niet mee geteld
toyota crown athlete
toyota crown majesta (4.3 v8)
toyota mark x
toyota mark 2 blit
toyota century (5-liter v12)
toyota caldina (2-liter turbo 260pk)
toyota brevis
Moet ik nog door gaan en het is land cruiser.
Ga nog is goed op google kijken voordat je toyota afkraakt.
Jappy zegt
Ziet er best vet uit!
Benny1 zegt
Waarvoor doet toyota de motor in de Yaris terug brengen tot 133 pk? De T-sport versie van deze motor kan tot 180 pk(zonder turbo) gaan. Concurrentie, corsa OPC, krijgt al zo ie zo 180 pk.
Kevski-Style zegt
Waarschijnlijk hebben ze dat niet gedaan vanwege de weer strenger worden milieunormen. Voor zover ik weet voldoet de 1.8 met 187 (?) pk daar niet meer aan. kan ook zijn dat lotus het exclusieve recht er tegenwoordig op heeft. Blok is overigens van Yamaha, die het in opdracht van Toyota bouwt….
JLJ zegt
De 1.8 uit de Corolla/Celica TS heeft 192 pk, en inderdaad voldeed alleen aan de Euro3 norm. Toyota tuner TTE levert nog een compressorset die het vermogen naar 215pk brengt, en deze voldoet aan Euro4.
De Corsa OPC wordt waarschijnlijk een tikkeltje duurder dan de Yaris TS, dus geen direkte concurrent. Ik denk daarbij meer aan de Clio 2.0 met 140pk.
smoke zegt
Of ze doen het omdat hij anders te dicht in de buurt van de 192 pk corolla T Sport komt (hoewel daar ook alweer een compressor-variant met 225 pk van is). Wat ook een mogelijkheid is, is dat ze nu goedkopere onderdelen konden gebruiken en niet zoveel aan het onderstel hoefden te doen.
Benny1 zegt
@ All Aha ok dan. Het milieu en de kosten spelen de yaris dus parte. Toch blijft het wel een leuk karretje hoor de Yaris.
Ca.dil zegt
@ # Beire schrijft,
23 January 2007 om 15:04
puur belachelijk!
klein, onozel, lelijk, dan nog liever een smart
toyota heeft buiten de land rover geen enkele deftige wagen
—-
Het is zooo 2006 om Toyota en andere opkomende japanse auto’s af te kraken. Toyota is goed bezig. En de beeldschone ( :D ) Yaris is daar een voorbeeld van. Echt een mooie auto hoor!
Het is flinke meeloperij om Toyota af te kraken. Je moet echt eens zelf bepalen wat mooi is en niet die jaren 80 gedacht over japanse merken bewaren!
(op de Auris na) vind alle nieuwe modellen echt niet saai.
oh en p.s. Als je iets afkraakt, weet dan tenminste waar je het over heb. Loser!
slk55 amg zegt
ziet er best aardig uit, maar vind de velgen onderandere toch een beetje ordinair, geef mij maar zn (japanse) concurent, de swift sport. die heeft zo’n mooi dubbel uitlaatje :P
stefan zegt
De auris vind ik ook niet echt spannend maar de blade wel maar die krijgen wij niet,
Rick dos zegt
Helemaal niks mis mee! Op de boot met die dingen!
jasper zegt
die si wel heel mooi he en sportief
snador zegt
@ Kevski Style
Yamaha is van Toyota ;)
M Freak zegt
Ziet er vet uit, en die velgen van OZ-Racing zijn ook vet!
Ruben zegt
@ Beire
Weet jij wel wat ’n smart is? Sta je straks bij de opel dealer om er 1 te halen.
Land Cruiser ja en geen Land Rover.
Standaard yaris oogt te braaf…dit is leuk gedaan zo maar nog niet T-sport waardig.
Verder is de 1.8 in deze yaris ’n volledig nieuw ontwikkelde motor en niet afkomstig uit de mr2/celica.
Momenteel boert toyota hartstikke goed…alleen vergeten ze 1 ding: om echt sportieve modellen aan te bieden.
Jos zegt
lijkt inderdaad wel wat op de Punto. Ik vind het wel een OK wagentje denk ik.
Beire zegt
land cruiser, idd excuus…
kvind het pokkelelijke auto’s, kan er niet aandoen.
Tis geen meeloperij want velen vinden ze mooi, ikke niet
Geef mij een duits en geen spleetoog
Maarten zegt
@ Beire
Chinezen hebben spleetogen.
En ff over die yaris, vette bak laat ze maar komen
Kevski-Style zegt
@ maarten: Jappen net zo goed als een hoop andere asiaten (maar niet alle). Ik ben er meerdere malen geweest (Japan) dus dat kan ik je wel beamen. Over detoyota’s van tegenwoordig: Aygo vind ik wel mooi, deze ook wel, maar verder vind ik het ook niet veel soeps. Jaren 70 Celica en de S800 van daarvoor. verder kan ik geen echt mooie auto’s van Toyota bedenken. 2000GT vind ik persoonlijk overrated, net als de Supra….
stefan zegt
Je noemt een supra overrated ben je gek de motor die in die ding zit is een van de beste motor’s ooit. Noem maar een duitser die je kan tunen tot 1400pk geen de 2jz-gte is de beste.
Fej zegt
@ stefan het aantal pk’s bepaalt niet of je een goede auto hebt hoor! De supra is zeer geliefd bij tuners, maar ik weet eerlijk gezegd niet of ze goed rijden.
Kevski-Style zegt
@ S tefan:Besides, wie zegt dat ik het heb over duitsers. Detroit Iron is nog veel meer uit te halen wat dat betreft. En de blokken zijn zo gebouwd dat je er ook nog behoorlijke km’s mee kan maken.
Maar buiten dat is de Supra veel te zwaar voor een 2 persoons auto. 1600kg of meer is gewoon veel te veel voor welke auto dan ook waarmee je sportief wilt gaan rijden….
stefan zegt
Ditroit iron is troep gm crate engines hebben rond de 10-liter en dan maar 500pk,mitsubishi maakt zonder problemen 2-liter 400pk en je kan het nog voor dagelijks gebruik gebruiken.
Maar dat heet technologie de motoren van GM zijn precies de zelfde als in 1970 die japaners komen ieder jaar met iets beters.
En over rij eigenschapen kan niemand de japaners aan,kijk is naar de skyline gtr die heeft met maar 343pk een van de snelste tijden op nurburgring gezet.
Japaners zijn gemaakt voor bochten daar voor is 4wd en 4ws en die Amerikanen zijn voor rechtelijnen maar hun leven nog in 1970.
Kevski-Style zegt
Weer doe je aannames die er niet zijn. Ik heb het hier niet over crate engines. Ik bouw de blokken zelf. Ik heb in mijn vrije uurtjes al genoeg van dat soort blokken opgebouwd. 721Pk uit een 7.0 zonder turbo of wat dan ook. iets meer dan 1100pk op methanol overigens. Mooie is wel dat het blok door een neef van mij als daily driver gebruikt word in Canada en al 350.000 miles zonder uit elkaar gehaald te hoeven worden. Die Dinky toy troep waar jij het dan over hebt haald de 50.000km met dat soort vermogens niet eens.
Wat je techniek verhaal betreft lul je ook uit je nek. denk maar eens aan displacement on demand (cilinderuitschakeling) en dergelijke.
Rij eigenschappen waar je het nu over hebt zijn ook gelul, aangezien er zat auto’s zijn die met minder vermogen sneller zijn. De Donkervoort bijvoorbeeld. verder gaat het om aangepaste versies van. In japan mag een auto volgens de wet namelijk maar 280pk hebben. De 343 is dan ook van een nurburg-spec skyline, wat al een aangepaste versie is van een normale skyline GT-R. Rijeigenschappen zijn van een standaard amerikaan bagger, maar tegelijkertijd is dat niet echt een probleem. Ook daar kun je aanpassingen aan doen.
Wat betreft je laatste opmerking weet je duidelijk niet waar je over praat. de Skyline is voor de leken dan misschien wel 4wiel aangedreven, maar is onder normale omstandig altijd achterwielaangedreven. Pas wanneer de achterbanden geen grip meer hebben heeft de auto 4 wielaandrijving. Verder is het dan ook nog mooi dat de Nurburg-spec waar jij het nu over hebt, geen voorste steekassen had, en dus alleen maar achterwiel aangedreven is. 3 x raden wat de meeste amerikanen zijn????
Al met al zou ik dus eerst maar eens duidelijk gaan nakijken waar je het over hebt voor je met loze argumenten komt zoals nu. Ik verheerlijk geen enkel continent boven een ander en geen enkel merk. Ik kijk naar wat een auto standaard doet, en wat ik ermee kan doen met aanpassingen. Zo lang je dat niet zelf doet moet je er ook niet over beginnen, want je kent alle ins en outs niet….
w0o0dy zegt
@kevski: niet bijten hoor! We willen eigenlijk liever geen bezoekers moeten in-enten omdat ze elkaar naar de strot vliegen ;)
stefan zegt
Jij weet niet waar over je het hebt, ten eerste de skyline nur spec is een fabrieks auto en de normale gtr r34 heeft 331pk op papier staat er 280 wegens de regels van vroeger.En de skyline nur heeft gewoon de ATESSA-ETS 4WD die is niet uitgeschakeld bij de nur.
En als de nieuwe gtr komt met 450pk uit een 3.7 liter en 4wd en 4ws dan ga je pas zien wat japanse techniek is
Waarom denk je dat GM bijna failliet gaat want iedereen in Amerika koopt Japanse auto’s ik zie de japaners geen amerikanen kopen.En over kwaliteit gesproken lexus staat all 15 jaar op nummer 1 vanwege de kwaliteit.
Ik zou well is willen zien dat de amerikanen 240pk zonder turbo uit een 2-liter blok halen wat honda doet.Als de japaners nu auto’s met 7-liter gaan maken
dan ga je pas de duizenden pk’s om je oren zien vliegen.
En als het om wegliging gaat is er geen een Amerikaan die de skyline gtr of de 350z aan kan daar over moeten ze nog veel leren,maar als je een 10-liter moter onder de kap hebt komt er niet veel van wegliging.
Maar als ze rondjes blijven rijden bij de nascar gaan ze het ook niet leren.
Kevski-Style zegt
Toch wel, want bij de officiele test stond dat systeem niet eens uit, er zat geen diff en steekassen in de hele skyline. Dat heeft niks met de wegversie te maken. Hij is inderdaad door Nissan zelf gebeouwd, maa dat geld bijv. ook voor Callaway of Lingenfelter. Pak gewoone en standaard GT-R en kijk wat het doet.
Maarreh, je vergeet hier even een aantal dingen. Eerst loop je te schermen met vermogens van een supra met 1400Pk. Dat zijn dragbakken en zijn ook de hoek niet om te krijgen. Dan heb je het vervolgens over auto’s zonder turbo die standaard 240Pk hebben (neem aan dat je de S2000 bedoelt?). Big deal. Ga je hem flink opvoeren zonder turbo kom je ook niet verder dan 300 Pk.
Vermogens van de nieuwe GTR zijn puur geschat, want er is nog veel te weinig over bekend. Daarentegen raten amerikanen alles met 93 octaan benzine en jappen met 104 octaan benzine. Zo kan ik ook veel vermogen leveren ja. Bovendien, Ook amerikanen hebben 6 cilinder met turbo die op zijn zachtst gezegd ook nog aardig van zijn plek komen. Buick Regal om een voorbeeld te noemen. GMC Typhoon is een ander voorbeeld.
Wat je wegligging betreft kunnen de meeste amerikaanse auto’s nog heel wat leren, maar de gemiddelde jap is niet veel beter. kijken we naar het uiterste van prodcutiewagens in beide landen, dan kom je in amerika toch al snel uit bij de Dodge Viper of de Chevrolet Corvette. Beide rijden aanzienlijk harder als de huidige generatie auto’s van de jappen. RX-8, Skyline, 350Z. de rest is al lang uit productie. en red het op een circuit er ook niet tegen in standaard vorm.
Verder is dat lexus argument ook zulke crap. Kwalitatief doet geen enkel merk nog echt onder voor het ander. Het is kwa kwaliteit allemaal veel van hetzelfde. de enige verschillen die dan ook te bemerken zijn, zitten hem in de bestuurders. En Tja, mensen die in Lexus of Toyota rijden zijn nu eenmaal niet het meest levenslustige volk wat er is. Bovendien, Daihatsu behoord ook tot de toyota groep, maar presteerd een stuk slechter. Toch komen de motoren veelal uit dezelfde fabrieken. Vreemd? Totaal niet. kwestie van wie erin rijdt en wat ermee gedaan wordt.
Verder vergeet je ook nog even de levensduur waar auto’s op gebouwd worden. 1.000.000Km voor een amerikaan op benzine is niet echt ongewoon. Dat kan ook niet anders, want om te shoppen rijden mensen daar al gauw 400Km op de heenweg. Datzelfde kan je echt niet van de jappen zeggen. die geven het na 500.000Km meestal echt wel op. Als het niet eerder is.
de rede dat die auto’s nu goed verkopen is maar vanwege 2 redenen: ze zijn goedkoop, en ze verbruiken niet al te veel (waardoor ze ook goedkoop zijn om te rijden).
Maar goed, volgens mij baseer je je nog steeds op info van wat je hoord. Ik baseer het op info van auto’s waar ik in gereden heb. RX-7 (FD), RX-8, 350Z, Chevrolet Z06 zijn o.a. de auto’s die voor deze discussie van belang zijn, waar ik daadwerkelijk in gereden heb. Jij kan er volgens mij alleen maar van dromen.
Maar om terug te komen on topic waar deze discussie om begonnen is: Jappen zijn niks anders dan gemiddelde auto’s. Ze blinken nergens in uit. Wil je snel rechtdoor dan zijn er betere auto’s, en wil je harder de hoek om, dan zijn er ook betere auto’s. Ik zeg niet dat dat ten alle tijden amerikanen zijn, maar jappen zijn het al helemaal niet. In een rechte lijn gaat de gemiddelde Amerikaanse sportauto of een Italiaan harder. In de bochten gaan de Engelsen en weer de Italianen of een enkele duitser (Porsche) harder.
Ik zeg dan ook niet dat alle jappen crap zijn, want ik heb er een aantal opgenoemd die ik best zou willen hebben. Maar je blind staren op jappen, of amerikanen of duitsers of whatever gaat nergens over. Ik bekijk alles eerst zakelijk en clinisch. Gevoel komt pas om de hoek bij erin rijden, zoas het zou moeten zijn….
stefan zegt
Je hebt gelijk maar ik ben echt zo’n type die maar een ding leuk vind en bij auto’s is dat japaners.
De viper en corvette zijn goede auto’s die tegen duitser en japaners kunnen alleen de Amerikanen leveren geen auto’s in de clase van de 350z rx-8 en impreza die dat doen.
En japaners zijn ook niet goedkoop een camry kost even veel als een impalla.
En de is350 kost zelfs meer dan een cadillac cts.
stefan zegt
O ja en een van de snelste 0 naar 100 tijden van een fabrieks auto is well een japaner de lancer evo 8 mr fq400.3.5 van 0 naar 100 en de japanse impreza gaat 4.8 met maar 320pk niet slecht japaners kunnen rechte lijnen ook aan.
Kevski-Style zegt
FQ moet je niet van vergeten dat het een aftermarket product is van mitsubishi engeland. Huidige Lingenfelter (twin turbo V8) Corvette is een sub 3 sec auto. gewoon straatauto’s zoals ze uit de fabriek komen. dan heb je de mitsubishi Evo GSR volgens mij als snelste. Die zit met zijn lagere gewicht dacht ik ook op 4,8….
Neo zegt
@stefan: Toeval! stefan volgens mij ben je dezelfde gast waarvan ik net op het forum van autoweek je topic over je supra gevolgd heb!
ontopic: er is maar één regel bij het kiezen van je auto:
kies er een die bij jouw past; of het nou een jap of yank is!
niets meer niets minder..
einde discussie.
groeten, Neo