Het productiemodel wijkt naar eigen zeggen op meer dan 100 punten af van het prototype, het belangrijkste is dat de LS3 is ingeruild voor een 6,3 liter V8 met supercharger. Deze levert maximaal 622 pk en 838 Nm koppel.
Een nieuwe sportwagen stamp je niet even in een maand uit de grond, en dus is het Nederlandse Vencer sinds de onthulling van de Sarthe op Top Marques vorig jaar voortdurend bezig geweest met het fijnslijpen van zijn prototype. Uiteindelijk kwam bovenstaand productiemodel voor modeljaar 2015 er uit rollen, inclusief extra vermogen dus. Autoblog belde met Neerlands jongste sportwagenfabrikant voor alle details.
Allereerst: de LS3 van GM werd ingeruild voor een ander motorblok. Vencer zegt dat hiervoor van verschillende partijen onderdelen worden betrokken, om zo tot een zo gunstig mogelijk resultaat te komen. In hoeverre dit waar is kunnen we moeilijk beoordelen, maar er is naar eigen zeggen zeker meer gedaan dan alleen een supercharger op een bestaand blok schroeven. Vencer wilde niet het zoveelste bedrijf zijn dat een standaardblok in zijn auto lepelt, en gezien de vraagprijs mag de klant ook wel wat speciaals verwachten.
12 exemplaren per jaar
Wanneer de productie goed en wel op gang is, moet er elke maand één Sarthe uit de werkplaats rollen. Aangezien dit soort projecten altijd een aanloopfase nodig heeft kan je er van uitgaan dat dit wellicht niet direct in 2015 al gebeurt. Auto’s in dit soort oplages hebben niet een productiestraat zoals de massamerken dat hebben, het is maatwerk.
Niet praten, maar bouwen
In tegenstelling tot menig ander klein autoconcern vatten de Tukkers de koe bij de horens, en wordt er ook meteen gebouwd. Aanstaande november verlaat het eerste productie-exemplaar de werkplaats, om nog voor de Kerst bij de klant aan te komen. Dit zal een verre reis zijn, zo verklapte Vencer ons, dus we mogen aannemen dat de eerste Vencer-eigenaar niet in Europa woont.
De Sarthe is in eerste instantie met het oog op de Europese markt gebouwd, maar wordt ook in alle ‘nieuwe’ markten aangeboden. Alleen Amerikanen kunnen hem niet kopen, aangezien voor de VS specifieke typegoedkeuringseisen gelden.
Performance en prijs
Met het nieuwe motorblok in het vooronder, en met een gewicht van 1.390 kg incl vloeistoffen, is de Sarthe in staat in 3,6 seconden van stilstand richting de 100 te sprinten. De topsnelheid bedraagt 338 km/u.
Vencer benadrukt dat de auto eentje is die vriendelijk is in het alledaagse gebruik, het is dus geen racy, spijkerharde Gumpert, zogezegd. Daarnaast beschikt de Sarthe over een 4 wheel lift system, dat ook op wat minder gladde wegen de bumpers en onderkant heel moet houden.
De Sarthe staat in de prijslijst met een pittige vanafprijs van € 270.882,- Let wel, dit is nog zonder belastingen. Maar daar krijg je wel een auto voor die de buurman waarschijnlijk niet heeft, en made in Holland bovendien. Laat de krachtmeting met o.a. Arrinera beginnen!
Onder de meest recente gallery plaatsen we de pre-productie-galleries, voor wie de verschillen wil zoeken.
Update 21:00 – interieur- en exterieurfoto’s toegevoegd.
Barryyy zegt
Ziet er gewoon goed uit, de specs eveneens! Nu het geluid nog even aanhoren.
stancedjetta zegt
@barryyy: met een 6300 V8 moet dat vast wel goed komen!
OT: erg mooie, en geslaagde auto! Daar kan Spyker nog wat van leren
rolov zegt
@stancedjetta: een spyker is vele malen mooier. Tenminste als je dat bedoelt. Als ze geen gekke dingen zoals spyker kan spyker wel wat van ze leren.;)
petrolpower zegt
@stancedjetta: qua design kunnen zij eerder wat van Spyker leren
stancedjetta zegt
@petrolpower: @rolov: dat is slechts een kwestie van smaak, ik vind een vencer persoonlijk veel mooier als een spyker.
rolov zegt
@stancedjetta: zo zie je maar dat niet iedereen een goed smaak heeft. :P
Jochen zegt
@petrolpower: eens. Ik vind dit ook een gedrocht. Jammer dat er vaak onvoldoende aandacht gaat naar een goede ‘bilpartij’
knipperlichtje zegt
Kijk aan, hebben we spijker ook niet meer ‘nodig’
jrk68 zegt
@knipperlichtje:
Eens, schroeven werken beter dan spijkers….
Spyker echter, het blijft jammer dat VM daar aan het roer staat.
rammillius zegt
Ik vind hem mooier eruit zien dan de Spyker. Hopelijk neemt dhr. Mulder niet de tent over…
rammillius zegt
@rammillius: Muller*
stationcar zegt
Prachtige kar, echt schitterend, ik gun ze het beste, klinkt allemaal een stuk sympathieker dan het hele Spyker verhaal van tegenwoordig.
Vanquish zegt
Leuk dat het ook echt gaat lukken! Helaas vind ik ‘m behoorlijk lelijk, onder andere door lijnen die totaal niet op elkaar inspelen. Dan weer een rechte lijn, dan weer een ronde… Er is weinig balans.
Dimglor zegt
Ik vind het eerlijk gezegd spuuglelijk..
Bij Spyker maakten ze nog mooie en speciale wagens.
Die Spykers waren iets exclusief en dat zag je er ook aan..
Bij dit echter, hier heb ik een totaal ander gevoel bij….
Hier zou ik echt geen 270k kunnen op stuk slaan, daar heb je genoeg ander moois voor…
sydney zegt
@Dimglor: Bij Spyker maken ze iid hele exclusieve auto’s.Zo exclusief dat er geen eentje compleet, met bijv. een motor of zoiets de fabriek uitrolt.Nah ja, uitrollen wel eigenlijk.
gtwillem zegt
Zo, behoorlijk aan de prijs voor wat eigenlijk een hobby project met een GM LS9 is, Maar wellicht, als ze dit type blijven doorontwikkelen komen ze nog ergens ;-)
barttvr zegt
Wat een lelijke auto !
sydney zegt
Die ziet er een stuk beter uit dan die rode die ik bij BNR op de stoep zag staan.Al reed ik er snel langs en de kleur zal ook wat doen.Het zou leuk zijn als die jongens dit tot succes kunnen brengen.En wat @stationcar zegt; Het komt allemaal wat sympathieker over.Het is te hopen dat de gunfactor ook bij toekomstige klanten er is.Want zullen ze in begin zeker hard nodig hebben
Maar €270.882,- ex ex is een heleboel geld.
frietjemet zegt
De naam durft niemand uit te spreken onder gezelschap, en de verhoudingen kloppen niet helemaal. Maar toch heeft het iets.
rolov zegt
@frietjemet: vond ik ook toen ik hem zag rijden. Daarom vind dat ik het ook niks.
theuving zegt
Maar wat is het nu precies…?
De basis zou gekocht zijn van Fardees Rezvani, ‘correct me if I’m wrong’.
http://www.2thetrack.nl/2014/05/23/vencer-sarthe-blijkt-geen-nieuw-model/
rotarypowah zegt
@theuving: klopt. Hele project stond op eBay te koop: http://www.0-60mag.com/news/2010/10/cars-want-your-own-sports-car-co/
“The seller claims the cars will make more than $50,000 in profits for each unit sold…to which we reply, “Suuuuuure they will.” “
gregorius zegt
…. en toen hebben ze ook nog een paar setjes Accord achterlichten ergens op de kop getikt.
Ander puntje: waar halen ze de electronica vandaan? Je moet toch het eea hebben tegenwoordig; zeker met 622 pk.
oh wacht; dus toch niet:
“Only the essentials as ABS and EBD are present to properly support the driver in difficult and unsafe situations.”
En zo te zien ook geen flappy pedal double clutch gearbox.
Maar goed, van de buitenkant vind ik m niet zeer mooi.
Van de binnenkant wordt ik er ook niet warm van.
Daarnaast zal ie best ruig zijn en snel, maar komt t waarschijnlijk nog niet bij de gevestigde orde in buurt.
Dus wat is hun USP?
Anyway, ik hoop dat ze t gaat lukken!
crackdavid zegt
@gregorius: Waar halen ze de elektronica vandaan?
Wat dacht je van inkopen? Er zijn tig fabrikanten van (programmeerbare) ECU’s met traction control (daar doelde je op neem ik aan).
lincoln zegt
zo zo .. “een ander motorblok” ..
een geheimzinnig blok met allemaal secret ingredieenten en verborgen moeilijkheden die niemand begrijp ..
toch raar .. als je de wetenschap hebt dat je die zelfde blokken met die specs gewoon als crate-engine kan kopen ..
soepeler en betrouwbaarder gaat het niet worden ..
en van mensen die er veeeeeeel meer ervaring me hebben dan Sarthe en Co ..
en kosten maar een rooitje of 25 ..
een soort van tante Sergio verhaaltje lijkt me ..
KUYL zegt
@lincoln: Beetje kinderachtig idd om er zo over te praten, zeg gewoon dat er een LS9 in ligt dan krijg je van mij meer respect. Iedere beetje auto kenner weet dat dit gewoon onder de kap ligt met de bijbehorende elektronica die je er zo bij kan bestellen:
http://www.chevrolet.com/performance/crate-engines/ls9.html
jmcclane zegt
Bij voorbaat al kansloos door de prijs.
jrk68 zegt
@jmcclane:
Ach qua prijs gaan er 4 in 1 Veyron, dus zo kansloos is die prijs niet.
Er zullen vast een paar jurken te vinden zijn die het er graag voor neerleggen.
MaartenD zegt
lelijk….lijnenspel klopt voor geen meter evenals de verhoudingen….het lijkt meer op een kitcar en daar gaat echt niemand bijna 300k voor neertellen…
dennisjuh95 zegt
Nee ik sla over.
fastcars zegt
Ja graag, ik kom de auto zo ophalen. Wanneer zijn de openingstijden? Hopelijk houdt Vencer het langer vol dan onze Spyker. (Met echt auto’s bouwen dan)
bosje zegt
Ik vond het pre-productie exemplaar veel mooier. Strakker, eleganter, eenvoudiger, completer.
Wel mooi dat er doorontwikkeld wordt en dat er echt gebouwd wordt. Wel te hopen dat het spuuglelijke interieur ook een update heeft gekregen, dat is echt een afknapper eersteklas.
motoragent zegt
Ik wens ze alle succes toe, maar ik ben bang dat hij iets te weinig onderscheid biedt ten opzichte van de concurrentie. Aardig wat pk’s maar niet overdreven veel (in mijn ogen toch veel meer dan nodig, maar de doelgroep houd van hoge getallen), aardig aan de prijs, en het exterieur is wel aardig maar absoluut niet lustopwekkend. Bovendien hebben ze nog geen bekende naam, dus ook geen status. Als je zo’n auto rijd wil je niet anderen horen zeggen: “Een wát?!”
Ik hoop dat ik het mis heb, want ik vind dit soort projecten juist mooi. Iemand die zijn droom na jaagt in plaat van er van te blijven dromen. Ze durven wel, dat is zeker.
gecko75 zegt
Roept bij mij het zelfde op als savage rivale, mooi project maar of het ooit van de grond komt,time will tell
motoragent zegt
@gecko75: Verschil met Savage is dat het een soort uit de hand gelopen studentenproject is, terwijl Vencer vanaf moment 1 is opgezet als serieus bedrijf wat al een eigen vestiging met fabriek heeft. Er valt bij Vencer dus veel meer te verliezen, wat de druk om te presteren groter maakt.
mashell zegt
@motoragent: er worden bij Vencer dus meer kosten gemaakt dus is er eerder de kans dat de financiering op houdt. Maar om niet al te negatief te zijn, er is er blijkbaar 1 besteld door een betalende klant, dat had ik eerlijk gezegd niet eens verwacht.
thierryvth zegt
Voorkant heeft veel van de huayra weg en de achterkant ziet er simpelweg niet uit
rikus zegt
Oké, maar het zou nog leuker zijn als ze een mooie auto gingen bouwen,
kowalsk zegt
Ik hoop dat:
– hier geen designer aan te pas is gekomen
– Vencer er de volgende keer wel een inhuurt
kor1 zegt
Ik hoop voor ze dat ze succesvol worden, maar eerlijk gezegd denk ik dat het niks wordt. Ik vind de auto gewoon lelijk, amateuristisch ontworpen en als je de prijs dan ziet past dat absoluut niet bij hetgeen geboden wordt. Je kunt 3 Porsche 991’s kopen voor de prijs van 1 Vencer.. Ik wist ’t wel..
w0o0dy zegt
Motor voorin?? Apart. En idd een crate engine is niets mis mee maar maakt de 270k ex tax niet zo heel erg voor de hand ligt..
w0o0dy zegt
@sir_smokalot: “The engine is mounted deep into the chassis directly behind the driver”
Vooronder moet dus midden-onder zijn ;-)
Svensson zegt
@w0o0dy: Dit vond ik ook al meteen vreemd toen ik het las. Als je de auto ‘en-profil’ ziet, lijkt het sowieso al vrij onwaarschijnlijk met zo’n korte en stijl omlaag aflopende voorkant dat daar plaats is voor een dikke V8.
Verder wens ik ze al het succes natuurlijk. Goed dat ze er gewoon voor durven te gaan, maar ik ben dat ze het erg zwaar gaan krijgen, zeker met die prijs in het achterhoofd..
w0o0dy zegt
@Svensson: motor ligt dus ook gewoon achterin net voor de achteras.
De prijs… tja het ding wordt altijd naar de wensen van de klant uitgevoerd (van binnen met name) dus wel exclusief en handgebouwd… wie doet dat nog meer? Zoveel keuze is er niet in auto’s met 500+pk en maatwerk afwerking. Ben wel erg benieuwd naar wat kenners vinden van de handling en het comfort van het ding… volgens mij is er nog niemand van de “pers”
die met het ding heeft kunnen testen?
Svensson zegt
@w0o0dy: Klopt, zag het inderdaad al in je tweede reactie staan. Op de voorlaatste foto van het oranje exemplaar in de gallerij zie je trouwens ook de motor netjes achter/midden in liggen :-)
En over het ontbrengen van alternatieven, daar heb je wel een punt. Ik kan me wel wat andere merken bedenken waarbij verregaand customizen mogelijk is maar dan hangt er meteen een ander prijskaartje aan vast..
Svensson zegt
@Svensson: *ontbrengen = ontbreken
series2 zegt
Hij is niet herkenbaar genoeg! In tegenstelling tot een spyker! Maarja, dat loopt niet echt lekker…
ponnie zegt
Waar halen dit soort “fabrikanten” toch hun ontwerpers vandaan.
Het is elke keer weer 3x niets. Een buizenframe met een tupperware carroserie en een crate engine woehoe…
reggie-boy_rood zegt
Veelste duur. Voor dat geld koop ik liever een auto (Ferarri, lambo) wat in de toekomst meer geld waard word.
tom307 zegt
Haha onder het motto: Niet Mauwe maar Bouwe!
1audi1 zegt
Vind hem oprecht prachtig! Vooral de achterkant
stephanotis zegt
Vencer Sarthe driven – is Holland’s new supercar any good?
Autocar @ https://www.youtube.com/watch?v=BpXMQ_S18iE