De velgenbusiness is een lastige bedrijfstak om in te opereren. Vooral vanwege stijgende grondstofprijzen en de flinke concurrentie is het voor veel producenten moeilijk om het hoofd boven water te houden. Nadat het bekende BBS niet meer aan zijn betalingen kon voldoen is er nu een tweede slachtoffer gevallen: ATS.
De holding uit het Duitse Bad Dürkheim is insolvent. Naar eigen zeggen omdat de zelfbenoemde leidende producent van aluminiumwielen niet groot genoeg is gegroeid om te kunnen overleven in de aftermarket-bedrijfstak. In een mededeling werd het als volgt geformuleerd: “ATS ist das jüngste Opfer des heftig umkämpften Marktes in der Automobilindustrie und steigender Rohstoffpreise“.
Gesprekken met banken en ondernemingen hebben vooralsnog niets opgeleverd.
Volgens cijfers van ATS heeft het bedrijf een jaaromzet van 400 miljoen euro en wereldwijd meer dan 2500 werknemers. Tot de klantenkring behoren fabrikanten als Audi, DaimlerChrysler, Porsche, Volvo en Volkswagen (via).
M@RS zegt
Er blijft nix over voor de velgenboeren..
Kevski Style zegt
Ach, ik vind dit aan de ene kant erg jammer, omdat ze hele mooie velgen hebben gemaakt. Aan de andere kant vind ik het ook weer niet heel erg, aangezien ik pas 30 jaar oude velgen van ATS heb gekocht en deze nu aan het opknappen/lichter aan het maken ben. Uiteindelijk kan dat de waarde van de velgen wel weer ten goede komen….
JPM zegt
Toch snap ik het niet.
Als Audi, Daimler, Porsche, Volvo en VW tot de klantenkring behoren hoe kan het dan zijn dat ze niet genoeg velgen kunnen produceren? Deze autoproducenten moeten toch ergens aan hun velgen komen. En als de grondstofprijzen stijgen dan worden die doorgerekend in de auto’s neem ik aan.
Nu moet een ander bedrijf hun voorzien van velgen, maar die hebben ook last van de grondstofprijzen dus zijn net zo duur.
Dat ze failliet kunnen gaan door concurrentie snap ik, maar als gigantische autoproducenten als VW, Daimler en Audi tot de klantenkring behoren en daarmee fatsoenlijke contracten zijn afgesloten dan moet er meer aan de hand zijn dan alleen stijging van de prijzen.
Supermug zegt
Dat Audi, Daimler, Porsche, Volvo en VW klanten zijn geweest van ATS is eigenlijk uitstel van executie geweest.
Het is zoals vermeld de aftermarket die daalde.
Mijn bescheiden mening is dat het tegenwoordig niet te veel meer mag kosten bij de jeugd. En er zijn natuurlijk ook vele merken bijgekomen uit Amerika en de Aziaatische landen. Maar jaren terug zag je bij getunde wagens toch meer de kwalitatieve merken zoals BBS,OZ, Borbet en dergelijke.
Mikeee zegt
Hier een oprechte vraag van mij aan de rest:
Liggen deze faillissementen niet aan massaproductie in het verre oosten en de bijhorende lagere prijzen?
Klassiekerrally zegt
@ JPM: juist de grote automerken knijpen de toeleveranciers helemaal uit. Ze mogen de velgen leveren, maar tegen een absolute bodemprijs. Daar zit niet veel marge meer op, als er überhaupt nog marge op zit…
Juist die klanten konden wel eens de nagel aan de doodskist geweest zijn.
Jammer dat alweer zo’n merk het leven laat. Ik had destijds 5-spaaks 15″ ATS velgen onder m’n Kever (Kevski, ik denk dat jij dezelfde nu in 10″ hebt?).
Je wil niet weten hoeveel mensen vroegen of dat Ferrari velgen waren :roll: :D
Kevski Style zegt
@ Klassiekerrally:
Ik heb idd de classics. Overigens zijn die wielen ontstaan uit de motorsport. Als ik me niet vergis zelfs de F1. Ik dacht namelijk dat lammers met die velgen rondreed toen de tijd. De mijne worden alleen wat lichter, totaal anders kwa kleurstelling en zullen andere naafdoppen hebben, aangezien ik de originele te veel uit vind steken. Heb nog 3 weken aangezien mijn banden helaas nog niet binnen zijn, al stonden die eigenlijk geplanned voor dit weekend….
sir smokalot zegt
In principe is het bedrijf nog niet op de fles, ze kunnen alleen niet aan de betalingen op hun lopende rekening voldoen. Ze komen dus onder toezicht te staan, maar het is heel goed mogelijk dat er zich een geinteresseerde voor het bedrijf aandient. Dit is met BBS ook gebeurd, dus misschien met ATS ook wel…
Als je op de site kijkt zitten er best wat leuke velgen tussen, vooral de wat bolle exemplaren met dunne spaken zouden best goed staan onder een sportieve auto.
jan de marketingman zegt
De markt voor aftermarket velgen gaat naar beneden, omdat de meeste nieuwe auto’s tegenwoordig al af fabriek met sportieve velgen geleverd worden. Autofabrikanten hebben zo veel buying power dat de kleine velgenboer geen marge krijgt.
Tenck zegt
Misschien gingen juist de designs niet mee met de marktvraag. Als je alleen bijvoorbeeld driespaaks velgen blijft produceren kan je er van uitgaan dat het een keer ophoudt, want wie koopt dat nou nog.
de sjonnies zegt
Als ik het persbericht op de ATS site goed lees, is alleen Duitsland insolvabel en gaan de produktiebedrijven in Polen, Zuid Afrika en de VS gewoon door met produceren.
Dit geeft een andere reden voor sluiting dan de stijgingen van de grondstoffenprijzen, die zijn n.l. wereldwijd.
De duitse vakbond voor metaalarbeiders IG Metall heeft nog steeds erg veel macht in Duitsland, de gemiddelde VW arbeider, sorry produktiemederwerker werkt 28 uur per week ! Als dit ook het geval is bij ATS en zoals eerder terecht werd opgemerkt dat de fabrikanten tegen rock-bottom inkopen, snij je jezelf als ATS in je eigen vlees. En dan is het een kwestie van tijd.
DeAutogids.nl zegt
@Kevski: Het was zelfs een Formule 1 team!
Overigens bevreemd het me met de huidige tuningrage (“Pimp my ride”) dat juist bekende en kwalitatief hoogstaande merken als BBS en ATS het loodje leggen.
Arie Nap zegt
@ DeAutogids
Ze hebben inderdaad zelfs een tijdje hun eigen F1 team gehad met Jochen Maas als coureur als ik me niet vergis (was in de tijd dat ik nog niet geboren was :) )
Racer X zegt
@ DeAutogids:
Giovanni rims, bitch! 50 Cent rapt er zelfs over.
De fashion-over-function hype kost kwalitatief goede merken inderdaad de kop, helaas…
Chrizzzie zegt
De grondstofprijs van aluminium wordt door berekend aan de klant en heeft zo dus geen invloed op de winst van een bedrijf. Concurrentie is wel zeker een oorzaak aangezien de OEM´s vinden dat er teveel velgen leveranciers zijn en zij deze uiteindelijk willen beperken tot een paar waarmee ze betere prijzen kunnen afspraken. Kleinere velgen producenten zoals ATS en BBS zijn hiervan de dupe en er zullen er nog meer volgen.
Lotus7 zegt
Chrizzie, kennelijk beschik jij over de contracten waarin de afspraken tussen ATS en haar klanten staan. Zet jij ze op het net?
Kevski Style zegt
Inmiddels al 1 velg deels gered van de ondergang. Had alleen door het gebruik van verkeerde verf wat druipers die ik niet goednoeg heb geschuurd. Staan ze helmaal mooi en strak in de verf, zie je die erdoorheen. Dus weer schuren en weer overnieuw….
Kevski Style zegt
Diezelfde velg is inmiddels weer geschuurd en een uurtje geleden gespoten. Het resultaat is te vinden op mijn eigen site….
smoke zegt
@Kevski
‘k zie alleen een naafdop? Hang on to it, als ATS niet gaat doorstarten wordt ‘ie vanzelf geld waard!
Kevski Style zegt
Hahahah, je was iets te snel. Ze staan er inmiddels wel op! Die naafdoppen gebruik ik overigens niet, dus die zijn voor de liefhebber gratis op te halen….
Emo zegt
heb je ze toevallig nog, die naafdopjes van je ATS classics?