BBS heeft weer een faillissement aangevraagd. Weer, want dit is al de derde keer voor het Duitse bedrijf.
Het geld is op bij de Duitse velgenfabrikant BBS GmbH. Volgens diverse Duitse media heeft het merk uitstel van betaling aangevraagd. BBS zou als doel hebben om een doorstart te maken.
Het is niet bekend hoe groot de schulden van BBS GmbH zijn. Blijkbaar zit het bedrijf zo diep in de stront dat schuldeisers niet langer betaald kunnen worden. Het is niet de eerste keer dat de wereldberoemde velgenboer een faillissement aanvraagt. In 2007 ging het bedrijf voor de eerste keer failliet. Er werd toen een doorstart gemaakt. De boel werd overgenomen door Punch International uit België. Dit bedrijf verkocht BBS GmbH twee jaar later in 2009. Het vennootschap kwam toen in handen van Creacorp. Dit is de hoofdaandeelhouder van Punch.
In 2011 kwam het tot een tweede faillissement van BBS GmbH. Ook toen was er sprake van een doorstart. Een herpositionering van het merk moest de velgenfabrikant er weer bovenop helpen. Een jaar later, in 2012, werd het Oostenrijkse Tyrol Equity AG grootaandeelhouder van BBS GmbH. De volgende verhuizing diende zich in 2015 aan. Toen nam NICE Holdings Co uit Zuid-Korea het grootste deel van de aandelen over.
Het is nu dus de derde keer dat BBS met een faillissement te maken heeft. Afgelopen maandag werd het faillissement aangevraagd bij de rechtbank in Rottweil.
Foto: E39 M5 op BBS’jes via @kp92 op Autojunk
Dutchdriftking zegt
Zo’n inconisch bedrijf, raar dat ze failiet gaan. Voor veel Duitse autofabrikanten leveren ze de wielen, aftermarked is het ook nog altijd een van de grote spelers, je zou denken dat de zaken aardig gaan…
kniesoor zegt
@dutchdriftking: Kennelijk zijn velgen inmiddels ook een soort ‘commodity’ met navenant beroerde marges voor de fabrikanten. In ieder geval voor zover het OEM gerelateerd is. De aftermarket, waar de marges beter zullen zijn, is waarschijnlijk toch te klein om te kunnen overleven.
Enfin, BBS heeft een prima reputatie in de branche. Dus moet aannemen, dat die doorstart er – links- danwel rechtsom – wel gaat komen.
knapzuur zegt
Prima reputatie in een branch die zijn hoogtepunt allang bereikt heeft, het customizen van de lampjes in het interieur is wat mensen willen, geen hompen metaal van 1000 euro die je van binnen niet eens kan zien..
1jopie1 zegt
ik heb zelf een bandenzaak, en verkoop ongeveer 50 setjes nieuwe velgen per maand, dus ik merk niets dat de branche zijn hoogtepunt bereikt heeft. er zijn nog genoeg auto liefhebbers die aftermarket velgen kopen.
christian85 zegt
@1jopie1: inderdaad, ondanks tijden en trends veranderen, velgen maken of kraken de auto
bugboy zegt
@1jopie1: Ik zou wel eens willen weten waarom velgen zo extreem duur zijn. Ik zal wel te simpel denken, maar lijkt mij een vrij eenvoudig product. Prijzen gaan ook alle kanten op. Niet bedoelt als rant, maar zou graag wat meer willen weten over het waarom.
rob5nismo zegt
@bugboy: ligt aan het productieproces als ze gefreesd en gedraaid worden is het begin van de velg een massieve blok aluminium. Dan heb je nog gieten en smeden. En 2 of 3 delige velgen
cossie300 zegt
De bekende BBS wielen kan je nu ook gerust kopen aan een derde van de prijs. Er zijn genoeg bedrijven uit Azië die ze namaken. Over de kwaliteit gaan we het best niet hebben…
b00st zegt
Alsof de kwaliteit van BBS zo fantastisch is. Bij elke bandenwissel had ik in 1 van de velgen wel een stevige barst zitten. Keken ze ook niet raar van op bij de garage. Zien we constant bij BBS, nieuwe bestellen meneer? Mooi zijn ze wel.
techniekmeneer zegt
@b00st: Nog nooit meegemaakt, en ik heb heel wat setjes BBS gehad.
jzaero zegt
@techniekmeneer: Ik rijd zeker sportief, urenlang over Autobahn moet gewoon kunnen met 200-250, dan zou een velg niet moeten scheuren, zeker als ze van een Duitse fabrikant af komen. Ik ben ook niet vies van een flink potje sturen, circuit of driften. De 19″ BMW velgen staan bekend om hun scheuren. 225M, 269M, 313M, BMW CSL velgen. Dit is een fout geweest van BMW, precies in het tijdperk toen de runflats kwamen én ook nog eens dat BMW echt platte banden ging gebruiken. Die velgen zijn niet geschikt ervoor. 255/30/19 is erg mooi, maar BMW en BBS hebben daar gewoon fouten in gemaakt. OZ velgen scheuren ook. Weleens collega gehad die ze had en na penetrant onderzoek op het materiaal op de spaken, allemaal mini haarscheuren. Iemand met de naam techniekmeneer had ik toch wel wat meer van verwacht dat hij in de techniek zou duiken ;)
https://www.facebook.com/pg/BMW-Cracking-Alloy-Wheels-166300676755743/posts/
jzaero zegt
@techniekmeneer: Overigens maakt dat de velg nog niet slecht, dat gebeurd pas na 5-8 jaar. Maar negeren dat ze daadwerkelijk scheuren kan dan ook weer niet.
soundgarden zegt
@b00st: dan waren dat imitaties sjakie. Bbs is knetterhard en zeer goede kwaliteit
b00st zegt
100% zeker geen imitatie, BBS 19″ CH-R breedset met laagprofiel (255/30/19 achteraan).
ponnie zegt
Alle velgen met zo’n lage banden scheuren, dat maakt de velg nog niet slecht.
Als de velg een deel van de veerfunctie van de band moet overnemen krijg je nu eenmaal metaalmoeheid.
e38ossie zegt
@ponnie: en helemaal met run flat banden. Komen de klappen nog iets harder aan.
jzaero zegt
@soundgarden: @techniekmeneer: nou, ik heb veel BBS sets gehad zowel van BBS zelf en van BMW. Style 71, Style 72, Style 32, Style 225M, Style 269M, BMW CSL, allen gescheurd. Allemaal originele wielen. Hartge velgen ook.
techniekmeneer zegt
@jzaero: Leren rijden wellicht een optie?
basman147 zegt
Zo te lezen is het de laatste 10 jaar een speelbal geweest van Equity-fondsen, zie de HEMA voor wat er dan met een bedrijf gebeurt, hoe winstgevend of iconisch het ook mag zijn.
petroldrinker zegt
ik hoor vrijwel niemand meer nieuwe BBS aftermarket kopen, ze zoeken allemaal de oude modellen van vroeger of de E88 modellen van BBS, de rest word volgens mij totaal niet verkocht aftermarket (ja de BBS CH range affentoe kom je nog tegen op autos),
Er zijn gewoon veel andere merken die leukere velgen maken dan BBS tegenwoordig,
davelepeef zegt
@dutchdriftking: is BBS niet ook goed vertegenwoordigd in de autosport? Grootste wonder vind ik soms dat dit soort zaken over de kop gaan terwijl er van die tokos zijn die zo nu en dan ’n rendertje draaien van ’n lelijke velg, ‘m onder ’n foto met ’n Ferrari plakken en het vervolgens voor 12k nog weten te slijten ook :S…Maar goed, er kan meer mis gaan in een bedrijf dan enkel te lage verkoopgetallen…
Dutchdriftking zegt
@davelepeef: Daar zeg je wat. Geen idee eigenlijk waar DTM mee rijdt. Formule 1 met OZ toch?
notadoctor zegt
Elk team heeft (nog) zijn eigen leverancier in de F1, ze hebben ook allemaal (nog) een eigen ontwerp.
conceptsnl zegt
Dat is het nu net, als die grote (Duitse) spelers nu eens netjes op tijd hun rekeningen betalen dan had BBS het waarschijnlijk een stuk makkelijker.
jensoffbutton zegt
Jongeren steken niet meer hun geld in velgen, da’s het grote ‘probleem’ lijkt me.
Nu pimpen ze fietsen ipv auto’s.
Poulusma zegt
Nee jongeren steken hun geld eerder in CNC gefreesde wielen.
Wat er tegenwoordig qua waarde onder de gemiddelde ‘getunede’ auto zit daar schrik je van.
Wat je ook veel ziet is OEM velgen van andere merken als Bentley, BMW, Mercedes onder auto’s uit de VAG groep.
En natuurlijk wat eerder al vermeld is, de oudere BBS modellen doen het erg goed!
techniekmeneer zegt
@jensoffbutton: Tegenwoordig komen auto’s uit de fabriek met dikke jetsers, dus aftermarket wielen kopen is vaak niet meer nodig.
willeme zegt
@techniekmeneer: wie denk je dat die ‘af-fabriek’ velgen levert. BBS Duitsland doet nauwelijks after market ;-).
techniekmeneer zegt
@willeme: Hoofdzakelijk Ronal.
willeme zegt
@techniekmeneer: de duurdere auto’s met de grote wielen zijn veelal BBS. Daaronder idd Ronal, Rial en nog een paar van daat
Soort bedrijven. Naast andere spelers overigens, Racing Dynamics, OZ, Speedline, Enkei, Rays en dergelijke.
Maar het gaat om het anderr perspectief. In Europa doet BBS vrij weinig met aftermarket. Racewielen en OEM is verreweg hun grootste afzetmarkt.
johnhert zegt
@jensoffbutton: Ik weet niet waar jij woont maar hier in de buurt doen ze dat niet…
Design_Driven zegt
Ik ken de details niet, maar de in het algemeen velgen worden steeds ingewikkelder, kosten meer om te maken en tegelijk autofabrikanten draaien bij alle leveranciers meer en meer de duimschroeven aan. Daar komt nog de goedkope (en gevaarlijke) imitaties en concurrentie vanuit China bij. Ik snap het wel. Jammer want het is een iconisch bedrijf.
harrie zegt
En vergeet de door de fabrikant nu zelf aangeboden M-goodies, RS-line, AMG look etc voor de 1.4 lease instapper niet.
Design_Driven zegt
Ja maar die maken autofabrikanten ook niet zelf. Die kunnen ook best van BBS zijn maar dat verkleint natuurlijk wel de aftermarket en ik vermoed dat daar meer marge op zit. Ook lease auto’s is een dingetje. Daar ga je ook niet zomaar aftermarket velgen voor kopen.
ericd zegt
Tegenwoordig maken de autofabrikanten vaak erg mooie velgen. Daar zal het ‘m deels in zitten.
breakingpoint zegt
En wie maakt die velgen echt denk je?
escort77 zegt
@ericd: maken ze vaak niet zelf hoor, misschien een ontwerp, maar de fabricage is vaak bij leveranciers als Ronal en BBS. Maar daar komt volgens mij binnenkort nog een special van van @willeme
transaxleman zegt
@ericd: en wie denk je dat die velgen maakt ;) autofabrikanten maken niet zo veel zelf, meeste is inkoopdelen.
Dutchdriftking zegt
@ericd: Tja, en die mooie wielen maken ze niet zelf hoor, dat doet Ronal, Borbet óf BBS vaak.
cossiekiller zegt
Wow, die velgen staat mooi onder die E39.
bmwe46touring zegt
Tsja, het design waar BBS voornamelijk bekend om is kan niet meer worden toegepast op moderne auto’s.
Honingraad met een mooie velgrand is gewoon niet meer mogelijk omdat de ET-waardes gewoon kloten zijn voor het design. Icoon als de RC090 etc hebben een ET waarde van 20 met 9J. Past op iedere fatsoenlijke BMW 5-serie van de e12 tot en met de e39. Met die ET-waarde kun je een mooie velgrand creëren als je een dikkere velg wil. ET-20 met 9J is gewoon gaaf. Iets wat een velg juist mooi maakt. Een pakje peuken moet je in de rand kunnen leggen.
Moderne BMW’s hebben een hele andere et waarde en dat zorgt er voor dat er geen diepte meer in de velg kan zitten omdat de naaf verder naar buiten staat in het auto-ontwerp. Vast mooi voor de rij-eigenschappen. Doodzonde voor een mooie diepe velgrand.
Kijk maar naar het verhaal van Willeme over het zoeken naar aftermarket velgen. Alle plaatjes die hij laat zien van BMW’s met BBS (behalve de e46) hebben een mooie velgrand en is de BBS te pruimen. De BBS op zijn e90 lijkt er gewoon niet op en ziet er daarom ook niet uit.
Kortom, ik denk dat de nieuwe auto’s weinig ruimte geven tot een mooi design en dat doet ze de das om.
Dutchdriftking zegt
@bmwe46touring: Tja, dan gewoon ouderwets wielkasten rollen, dan passen er weer mooie brede wielen met een lage ET waarde onder.
davelepeef zegt
@dutchdriftking: daar win je 5mm mee.. En daarbij moet je tegenwoordig ook alle plastic afdekking die je in de wielkast tegenkomt meevouwen :]
mustang750supersnake zegt
@davelepeef: niet als je nog steeds zo’n “oude kist’ hebt…
davelepeef zegt
@bmwe46touring: da’s natuurlijk ’n flink stuk mening – die ik deel wels met je deel overigens. Maar het is natuurlijk armoede om te stellen dat ze dan geen mooie velgen meer kunnen ontwerpen. Ik zie zat knappe, vlakke ontwerpen. De velgen van ’n Enzo vind ik prachtig in eenvoud, en die lichtgewicht M velgen van de laatste generatie, beetje honingraat-vibe, zijn ook schitterend. Ik weet niet goed waarom de trend verloopt?
bmwe46touring zegt
Klopt, is ook een groot stuk mening. Ik mis brede velgen met een brede rand…Iets waar BBS juist koning in was. Geen moderne auto waar ze meer onder passen zonder widebody kit.
davelepeef zegt
@bmwe46touring: daarom, op hedendaagse auto’s past het toch niet meer. Als je diepe velgen prefereert dan weet je dan je oud wordt :P
thomasthomas zegt
Is er hier wel eens iemand die een 3 delig setje BBS nieuw gekocht heeft bij de importeur of fabriek?
donaldjgarrison zegt
@thomasthomas: nee, 16 jaar geleden gekocht tweedehands. BBS RS. Heb ik nu nog overigens onder m’n ‘77er Golf 1 LS 1600
willeme zegt
@donaldjgarrison: ccp! Ik wist het :-). Gaaf ding, die Golf! Heb je die RS4 ook nog?
awesome zegt
Volgens mij is de aftermarket handel sowieso ingestort. Waar de OEM setjes vroeger hondslelijk waren en je eigenlijk wel uit moest wijken naar de velgenhandelaar, lijkt het tegengestelde de laatste jaren de overhand te nemen.
Veel automerken hebben fraaie velgen in gewenste maten in hun portfolio terwijl de discutabele ontwerpen bij de handelaar terecht komen. De marges zullen bij OEM wel erg laag zijn, want massaal inkopen.
Eigenlijk is aftermarket alleen mooi op auto’s uit de tijd dat je geen mooie velgen bij je auto kon kopen, dus tot eind jaren 90.
admiajfe zegt
een Insolvenanfrag is wat anders dan een faillissementsaanvraag…
In Duitsland werkt dat eenvoudig weg anders in het bedrijfsleven met Insolven, In Nederland kennen we dit niet op deze wijze.
berlinetta zegt
Ik ben niet bekend met Duits insolventierecht, maar de tekst is sowieso verwarrend. Faillissement aanvragen en uitstel van betaling aanvragen is namelijk niet hetzelfde.
loggy zegt
Zal ik de dooddoeners er nog even inkoppen:
Aan al het goede komt een einde en 3x is scheepsrecht.
Wel zonde….
willeme zegt
Voor alle duidelijkheid, het gaat hier om BBS Duitsland. BBS Japan, die de dure velgen maakt blijft gewoon bestaan. Ook in de VS (Brasselton) mogen ze door gaan. Het is de Duitse tak. Die doen nauwelijks nog aftermarket wielen. BBS levert voornamelijk aan fabrikanten. Porsche, Ferrari, Bentley, BMW: vaak allemaal BBS. Zeker als de wielen van een betere kwaliteit moeten zijn, kloppen fabrikanten vaak bij BBS aan.
20klepper zegt
Laatst nog een nieuwe set 18 inch gekocht via de officiële weg, dus geen imi. Super netjes en heel blij mee, jammer om te zien dat het niet best met het merk gaat. Altijd al fan van geweest.
ghost zegt
Denk met name dat men toch steeds meer concurrentie ervaart binnen de markt..
ponnie zegt
BBS marketing voor de aftermarket divisie is gewoon slecht, de meeste mensen denken nog dat BBS al lang failliet is.
baklava zegt
Als je kijkt naar wat ze vragen voor een setje, verbaast me dat niks.
rs18011 zegt
Het hoeft niet eens aan de verkoop te liggen. Sommige bedrijven hebben het spelletje van faillissement uitgespeeld en gaan gewoon bij elke ‘crisis’ even failliet om van schuldeisers af te komen. Ze zorgen ervoor dat de grote jongens natuurlijk gewoon zijn betaald en maken een doorstart en beginnen weer met een schone lei.
mustang750supersnake zegt
zijn zeker doorgedraaid….