De vaste lezer weet dat we hier bij AB een zwak hebben voor de Lamborghini Diablo. Hebben wij effe geluk dat dit exemplaar binnenkort wordt geveild.
Maar niet heus, want naar verwachting brengt deze rode duivel al gauw zo’n 200.000 euro op en dat ligt nét effe buiten het budget. Kan er iets mee te maken hebben dat dit één van de laatst gebouwde Diablo’s is voordat VAG en Audi het roer in Sant ‘Agata Bolognese overnamen. Niet dat het Lambo slecht verging nadat het merk met de boksbeugel het voor het zeggen kreeg, maar het karakteristieke rauwe randje was er sinds de Murciélago wel vanaf. Vooruit, afgezien van de LP670-4 SV.
Deze Diablo SV, in elkaar geschroefd op 21 december 1999, is dus nog een kanon van de oude stempel en stuurt alle 520 pk’s richting de achterwielen. 0-96 km/u duurt 3,9 tellen en de top ligt ergens boven de 320 km/u. Helaas hebben de iconische klapkoplampen bij dit exemplaar het veld geruimd voor meer gangbare lichtunits, maar buiten dat is ‘ie redelijk perfect.
De bad boy op de foto’s gaat binnenkort onder de hamer en heeft zo’n 50.000 km gelopen. De kleur is volgens veilinghuis Silverstone Auctions mogelijk uniek en de Lambo heeft onlangs nog een stevige opknapbeurt gekregen. Geen reden om ‘m te laten staan dus, mits je budget toereikend is. En je geen bezwaar hebt tegen een rechtsgestuurde Diablo.
renegade zegt
Zucht… Een en al bruutheid. En ja, met rechtsgestuurd kan ik wel leven.
johanhummer9 zegt
@renegade: ik niet
marc94 zegt
@johanhummer9: ik zou in dit geval een uiterst exceptionele uitzondering maken.
JanJansen zegt
Iemand een idee wat de onderhoudskosten zijn?
(Er vanuit gaande dat je hem niet afragt maar er normaal mee omgaat.)
mustang84664 zegt
@janjansen: elk jaar een olieverversing en filtertje , om de 2 jaar 12 bougietjes, reken op zo’n 6 tientjes onderhoud per jaar;)
renegade zegt
De enige rode duivel die binnen mijn budget ligt vreet alleen wielkastrandjes op…
Jansen zegt
Ik heb t budget niet, ik geef t toe. Maar t stuur aan die kant zou voor mij denk ik een reden zijn iets verder te zoeken…. Alleen Franse auto’s van voor de oorlog een Britten mogen dat.
kiasoul98 zegt
@jansen: JDM vergeten?
Nemus zegt
What a beauty!
rovadepo zegt
Is een Rhd minder waard als een Lhd wereldwijd gezien? Aangezien dit soort autos meestal in een verzameling belanden. Persoonlijk vind ik het echt heel vervelend rijden. Je ziet altijd staan, “in 5 min ben je eraan gewend”,
ot geweldige auto en iconisch ik vind die koplampen best mooi ook.
FieRo zegt
@rovadepo: waren dit niet de koplampen van een Nissan 300zx ?
b00m3rang zegt
@FieRo: Ik zie de vergelijking maar volgens mij zijn de 300ZX koplamen ronder aan de onderkant.
cossiekiller zegt
@b00m3rang: De laatste reeks van de Diablo hadden deze koplampen wegens een betere aerodynamica. Ook al de SV’s enzo.
jpoers zegt
@rovadepo: op zich is rhd nog niet eens zo heel vervelend om in te rijden. Alleen je moet niet alleen bij tolpoortjes aankomen dat maakt het net wat lastig.
undifined1 zegt
@jpoers: en je moet achteruit door de mc drive
camber24 zegt
De laatste echte Lambo, zonder Audi. Dus de airco is ondermaats, en je zit voor geen meter. Maar wel charme. En foute porno.
reactief zegt
De Diablo, mijn absolute droomauto! Maar voor mij degene die juist net wel onder Audi viel. De 6.0 VT! En zonder spoiler graag!
Maar deze is ook wel mooi. Ook hier vind ik het niet jammer dat die klapkoplampen weg zijn… Kleurtje is wel lekker, spoiler er nog af, stuur naar links, en ben verkocht!
wilbertg zegt
200.000? Moet dat geen 2 miljoen zijn? Anders vind ik het voor zo’n auto wel meevallen.
E34M5Touring zegt
Voor mij nog steeds een van de mooiste Lamborghini’s. Deze en de Murcielago vind ik beide een stuk gaver dan de Aventador. En 200k vind ik niet eens zo gek voor dit ding. Zeker omdat een E36 320i tegenwoordig al 50k moet opbrengen…..
sydney zegt
@E34M5Touring: Ik moest dus keihard lachen.
tfsi zegt
Ik snap niet wat mensen mooi vinden hieraan? Ik vind de auto echt lelijk. De Countach vind ik dan beter.
Dutchdriftking zegt
@tfsi: iedere Lambo heeft z’n charmes deze ook zeker. Al heb ik persoonlijk ook liever een Countach.
ukbob zegt
Vergeleken met dit monster is de Aventador toch een beetje een meisjesauto; Automaat, vierwielaandrijving, starten met een knopje, elektronische hulpmiddelen… Dit is nog echt hard werken en levert volgens mij ook een bak meer lol!
roppp zegt
Kunnen we die rare Engelsen niet verbieden om dit soort auto’s te bestellen met het stuur aan de verkeerde kant. Nu hoef ik ‘m dus niet.
TimD zegt
@roppp: volgens mij zijn de top modellen van Ferrari en lambo etc niet meer rechts gestuurd te bestellen
Arnoud zegt
Voor mij is de Murciélago de ultieme Lamborghini. En dan liefst zo’n metallic groene!
dutchdriver12 zegt
Staat op foto 11 de ontstekings volgorde aangegeven onderaan?
bisazza zegt
@dutchdriver12: jep!
Dutchdriftking zegt
Hebben! Wat een machine blijft het toch
cocoloco zegt
Lambo is in 1998 officieel overgenomen, alle Diablo’s met normale koplampen zijn al onder vag bewind gebouwd voor zover ik weet. (Gelukkig weet ik niet alles dus kan het fout hebben)
Rick-dos zegt
Ook wel belangrijk om te melden; Het is niet alleen de laatste echte Lamborghini, maar ook de laatste Lambo die niet spontaan in brand vliegt.
…denk ik zeg het maar ff…
pinut187 zegt
Wat blijft het toch een heerlijke brute no-nonsense supercar. Vind de prijs nog wel meevallen. Zal wel flink opgeboden worden.
potjak zegt
Laatste échte? Nadat Ferruccio Lamborghini zijn bedrijf heeft verkocht zijn er bij o.a. Chrysler wel échte Lambo’s gemaakt en bij Audi niet… Wat een onzin…
clarkson zegt
Wat verschrikkelijk dat het stuur aan de verkeerde kant zit. Dit kan echt niet met auto’s met zo’n lage oplage. Ik kan wel janken man!
sracert zegt
Countach editie1 voor mij de allermooiste. Diablo is ook nog mooi met handbak en geen elektr. en afgevlakt geneuzel aus DE, echt mannenwerk dit.
thomasthomas zegt
Nou vind een normale Murcielago toch net zo rauw. Wat een machine is dat zeg. Daar hoef je echt niet de speciale versie voor te hebben. De Gallardo en Aventador zijn meer de nieuwere Lambo’s.
v60polestar zegt
Hou nou toch eens op met die onzin van laatste echte lambo, een aventador is dat natuurlijk ook, heeft nog steeds een atmosferische v12 in het midden liggen, nog steeds het zelfde design, alleen dan met een modern sausje. Maakt het dan geen echte lambo meer??
Trouwens dik ding dit!!
-edit: nee, daar houden wij niet mee op. En hou je gemak-
harrie zegt
De laatste echte Lambo… eigenaren Chrysler en Megatech vergeten we maar even voor het verhaal.
martijndh zegt
Prachtige wagen!
highgear zegt
Unieke kleur. Ferrari rood. Weet je meteen wat je echt wil hebben ;-) Geen van van Lambo’s, ook niet voor de overname. Iets met tractors enzo…
mrmiyagi1982 zegt
Dikke vette diablo! Wat wil ik dit ding graag horen.
Dat geluid van zon diablo is gruwelijk. AB graag een filmpje van een diablo die ff flink optrekt en door zn versnelling gaat!