De automotive belichaming van een hamburger met bolognesesaus is deze Alfa Romeo TZ3 Stradale.
Er is een grote kans dat je wel eens oude herinneringen, foto’s, spullen of noem het maar op vindt. Je wordt daar wellicht nostalgisch van. Goh, wat was het vroeger mooi. Wat vaak niet werkt is nostalgisch doen in herhaling. Sommige momenten waren mooi in hun tijdsbeeld. Terug naar het heden werkt het allemaal niet meer.
Alfa Romeo Giulia TZ
Zo had je in de jaren ’60 de Alfa Romeo TZ-serie. ‘Gewoon’, een tweedelige serie sportwagens, maar in die tijd werd zowat alles in Italië gebouwd voor de racerij. In 1963 heette hij Giulia TZ, waar TZ stond voor ‘Tubolare Zagato’. Al in 1964 kwam echter een verbeterde versie, de Giulia TZ2 Zagato. Met koetswerk dus van het bekende designhuis, onder leiding van Ercole Spada. Soms, dan niet vaak, is de eerste het leukst, maar de iets platter en sportiever ontworpen TZ2 is de bekendste. En de zeldzaamste: er waren maar een tiental exemplaren van.
TZ3
Een leuk moment in de geschiedenis, moet je dat herleven. Dat hoeft niet altijd, niet alle auto’s die volgens een oud recept gemaakt worden, lukken. In 2010 deed Zagato het toch, om de 100-jarige geschiedenis van Alfa Romeo te vieren. De opvolger heet logischerwijs Alfa Romeo TZ3 Stradale, dit keer zonder Giulia. De styling is overduidelijk een grote knipoog naar zijn voorganger.
Klassieke ronde vormen, grote chromen ’telefoonschijf’-velgen, een coupé met de motor voorin, rood gespoten: eigenlijk perfect. En natuurlijk dezelfde naam als het origineel. Ook de wat hoger geplaatste achterkant is fraai en uniek, en een verwijzing naar het bijzondere glaswerk van de TZ in de jaren ’60.
Amerikaans
Het design kost al de nodige centen, dus moet je dan nog een nieuwe basis ontwikkelen? Dat kan, maar om onnodig met geld smijten te voorkomen wordt vaak elders aangeklopt. Voor de iets eerder uitgebrachte TZ3 Corsa werd de 8C Competizione als basis gebruikt, maar om negen exemplaren van de TZ3 Stradale te voorzien van een motor en chassis kwamen de Amerikanen aan bod. Des tijds bewees bijvoorbeeld Bertone al dat de 6.2 liter V8 met handbak van een Corvette een prima basis is voor een coupé met de motor voorin.
Wat dat betreft is de TZ3 uit hetzelfde hout gesneden, maar het gaat niet om een 6.2 V8 met compressor. Nee, het gaat om de natuurlijk ademende 8.4 liter grote V10 uit een Dodge Viper ACR-X. Deze zet, eveneens via een handbak, zo’n 600 pk op de weg. Minder dan de V8 van een Corvette ZR1, maar er kleeft iets magisch aan een natuurlijk ademende V10. Een plastic overkapping met ‘TZ3 Stradale’-logo’s geeft een Italiaanse flair aan de motor, maar het blijft een ruig Amerikaans blok. Waarom dan precies de Viper werd gekozen? Niet vanwege de geschiedenis. De TZ en TZ2 werden aangedreven door een kleine 1.6 liter grote viercilinder. Dat asociaal grote blok heeft niks te maken met de heritage van de TZ.
Te veil
We bieden je vandaag deze Alfa Romeo TZ3 Stradale aan omdat ondergetekende het leuk vond om het TZ3-boek in het archief eens af te stoffen. Maar ook omdat RM Sotheby’s de auto binnenkort veilt. Het gaat om nummer zes, een exemplaar in het mooie diepe rood. De TZ3 maakt deel uit van de ‘Elkhart Collection’, een 240-units sterke veiling die in de VS wordt gehouden in mei. Waarschijnlijk gaat online bieden een grote rol spelen, want de veiling gaat gewoon door. Wat de TZ3 moet opleveren is niet bekend.
oversoft zegt
Verschrikkelijk. Doe mij dan maar een “standaard” 8C, dit is echt een ultiem walgelijk.
jasbelle zegt
@oversoft: Hij is niet op basis van de 8C, maar op een Viper!
En naar mijn mening is dit toch wel een goeie verbetering over een Viper!
maferick74 zegt
@jasbelle: staat toch echt 8c competizione, alleen t chassis en motor van n andere bolide….
Jochen zegt
@maferick74: volgens Topgear is de eerste TZ3 (Corsa) gemaakt van een 8C, de andere 8 (Stradales) zijn op basis van een Dodge Viper.
Bron : https://topgear.nl/autonieuws/alfa-romeo-zagato-tz3-stradale-is-geen-alfa/
posthumus zegt
@maferick74: De 8C stond aan de basis van de TZ3 Corsa, dit is de TZ3 Stradale.
bullzeyersn zegt
@maferick74: klopt maar dit geldt voor de TZ3 Corsa en niet de vermelde TZ3 Stradale.
posthumus zegt
@maferick74: Wow, een triple post!
goodolddays zegt
@oversoft: jij bent echt niet goed
oversoft zegt
Jij ook niet. Lucht dat op?
imarinos zegt
Mooie omschrijving van die burger met saus… unieke auto maar mooi is anders.
gandini zegt
Ik vind het eigenlijk meer een hamburger met wat blaadjes rucola en wat snippers Parmezaanse kaas…
viezefreddyw zegt
Ik vind hem echt waanzinnig mooi. Zo met de hoge kont en de fraaie velgen.
dondeboer zegt
@viezefreddyw: ik ook. Heel dik ding.
vroaaaaaaaaaar zegt
@viezefreddyw: Aston Martin kont…
lucerd zegt
Is waar. Wie herkent hem nog van GT6? De snelste alfa die er is.
lekkerlinksrijden zegt
Jammer
MaartenD zegt
Prachtig
clubbtraxx zegt
Zoals alles van Zagato, lelijk als de nacht.
Wel uniek, maar ik heb liever dat ze van mooie auto’s afblijven.
karaya zegt
Dan nog liever een Arna!
Robert zegt
Je kúnt overdrijven, hè.
Ik hink een beetje op twee gedachten; die achterzijde is wel erg tof, die neus echter, is afschuwelijk. Compleet uit verhouding getrokken en een allegaartje van stijlelementen die vechten om aandacht.
notsobig zegt
Prachtig ding, ik kende hem nog niet! Wel grappig, tijden het lezen en bij het zien van de 1e foto’s was het eerste wat me opkwam was dit lijkt wel de Italiaans Viper en wat blijkt hij deeld het chassis en motor van de Viper…
toniominestrone zegt
Schitterend.
brammetjedeb zegt
Zat in gran turismo.
bullzeyersn zegt
@brammetjedeb: en Forza Motorsport
brammetjedeb zegt
@bullzeyersn: vooral als opvulling. Nooit mee gereden….
E34M5Touring zegt
Aantal jaar geleden was er 1 tijdens Italia a Zandvoort. Heb ik nog ergens foto’s van. Prachtig ding om te zien!
dirkv zegt
@e34m5touring: Prachtig geluid ook zeker?
Michiel_vd_Brink zegt
De TZ3 Corsa is gebouwd op het chassis van de Gillet Vertigo met Maserati V8.
stephane8200 zegt
@michiel_vd_brink: werkelijk, van onze Belgische vrienden?
De TZ vond ik vroeger de mooiste auto die er bestond. Specifiek de TZ2 dan het meeste: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_Giulia_TZ
Een fragiele versien van een 250GTO meets breadvan. Kleiner en subtieler. Zoiets.
phdg zegt
@stephane8200: er is net een livestream op YouTube waar je net een tz(1) aan ’t werk kan zien… wel mss even terugspoelen
phdg zegt
@stephane8200: livestream van goodwood
stephane8200 zegt
@phdg: dank je! Ik ben ‘subscribed’ op dat kanaal dus ik zal het eens terug kijken.
cossiekiller zegt
@Willeme. Die velgen op je 159… Niemand die een fotosjopje kan maken?
willeme zegt
@cossiekiller: die velgen zijn echt briljant, inderdaad. Zal wel iets uitsteken, ben ik bang ;-)
knapzuur zegt
Je bent bang, en daarom rijd je een Alfa Romeo, mocht je het normaal vinden om lekker buiten de carrosserie te steken met je velgen en eventueel banden rijd je BMW of VW.
iannuzi zegt
Prachtig! Een kunstobject, alleen jammer van de motor. Een Italiaan moet janken en kapot gaan, niet brommen en doormodderen.
thjvanvlerken zegt
Dus een viper die eruit ziet als een alfa? Uhmm, ik pas. Ik koop wel toyota mr2 die eruit ziet als een ferrari…
Rob zegt
Nog al een lomperik en heeft natuurlijk helemaal niets gemeen met de originele TZ. Behalve wat uiterlijke kenmerken dan.
Maar lomperik of niet, het ding is wel fraai hoor. De wielen zijn geweldig, de kont sexy en zelfs het interieur met dat bruine leer durf ik mooi te noemen. Toppertje van Zagato wat mij betreft.
lucerd zegt
Prima auto. Mensen herkennen de TZ3 waarschijnlijk nog van Gran Turismo 6, als snelste alfa van het spel.
sudbina zegt
Prachtig ding, maar de Corsa is toch net even wat mooier, vooral door de betere proporties en die typisch Zagato zwarte achterkant en natuurlijk vooral omdat dat tenminste een echte Alfa is waar je dit toch vooral een Dodge Zagato TZ3 zou moeten noemen. Behalve de nostalgische waarde is hier echt helemaal niets Alfa aan…