Klassieke racer van Maserati scoren? Zorg dan dat je over een maandje een lijntje met de veiling op Pebble Beach hebt.
Deze Maserati Tipo 61 ‘Birdcage’ is een pure racer, met 600 kg totaalgewicht. Hij is voorzien van een 2.9 liter viercilinder, die 250 pk levert. Dit is goed voor een topsnelheid van zo’n 285 km/u. De naam zal velen bekend in de oren klinken, al was het alleen maar door het moderne concept met dezelfde naam.
Het belangrijkste succes van dit model was een overwinning in de 1.000 km van de Nürburgring van 1960, met achter het stuur Stirling Moss en Dan Gurney. Volgens deze site werd de vierpitter trouwens later vervangen door een Ferrari V12, maar dat kunnen we niet controleren.
Er zijn in totaal 17 exemplaren geproduceerd, dit is, zoals je kunt zien, een RHD. Prijs? Vast iets in de zeven cijfers. Een 1959’er ging vorig jaar voor 3,5 miljoen USD over de toonbank. Toch zal de prijs vermoedelijk verbleken bij wat deze 275 GTB op gaat brengen.
In 2010 ging er overigens ook al eens een Tipo 61 onder de hamer, een zwarte.
mout zegt
De zwarte ’30’ staat al jaren op mijn homescreen.
bullgod76 zegt
Ik was al bang dat het hier om de birdcage zou gaan uit de Panini Collectie, maar dat is een Tipo 63.
nickmercedes zegt
Van deze auto heb ik een 1:18 model, en de auto is echt prachtig! Slechts een 4 cilinder, maar toch zo vet! Echt een beauty!
pomoek zegt
Wat een beauty!
kapiteinaudi zegt
Zowat de mooiste en gaafste auto die er is.
BeQuietAndDrive zegt
Een keer in Spa gezien bij RMU classic (ik geloof in 2010). Prachtige wagens zijn het, en zooooo laag ook!
hanzel zegt
Wat mij opviel aan deze auto is de vergrendeling van de achteruitversnelling geweldig, een hele simpele oplossing.
En wat een simpele techniek dat motorblok machtig om te zien, beter dan de plastic kappen die tegenwoordig onder de motorkap geschroefd zitten, de nachtmerrie van elke monteur.
Alfarobert zegt
Als je het goed bekijkt is het eigenlijk niks he.Buizenframe,motorblok en versnellingsbak.Dat rijke lui er dan miljoenen voor betalen,goed voor de economie maar verder is het eigenlijk belachelijk. Driekwart van de prijs is puur geschiedenis.
Klassiekerrally zegt
@Alfarobert: Ja, duh. Als ‘oud ijzer’ is zelfs de laatst voor een recordprijs geveilde Mercedes W196 R niet zo heel veel waard…
norge zegt
Niet mooi.
Klassiekerrally zegt
@norge: Ik zou bijna op [ report ] klikken! ;)
norge zegt
@Klassiekerrally: Mooi toch smaak verschil? Neem ik de 275gtb die @jrk68 niet wil hebben :)
jrk68 zegt
@norge:
Mooi, dan is dat ook weer opgelost.
In mijn vroege tienerjaren zag ik hem voor het eerst op Zandvoort bij de historische Grand Prix. Ik was er gelijk weg van, zoveel mooier dan de Listers die in diezelfde klasse streden.
Klassiekerrally zegt
@norge: Vandaar ook mijn knipoog. Auto’s die door iedereen mooi gevonden worden, zijn doorgaans nogal saai.
jrk68 zegt
Stel, ik had een luxe probleem en moest kiezen tussen de 275GTB en de Birdcage….
Ik zou voor de Birdcage gaan…, helaas heb ik geen luxe probleem…
Klassiekerrally zegt
Een van de -pardon my French- geilste racewagens aller tijden. Lekker!
Hupke zegt
Als ik die zou kopen, zou ik hem kaal strippen en dagelijks naar het frame kijken, gewoon omdat het kan.