• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Veilingkoopje: De oudste auto ter wereld die nog rijdt

Auteur: ricardo, gepost 25 september 2011 om 10:11 – 53 Reacties

Stoomwaggie

Vergeet Gottlieb Daimler, Karl Benz en Henry Ford. Het waren de Franse technici Georges Bouton en Charles-Armand Trepardoux die in 1884 iets eerder dan de rest een werkende automobiel bouwden. En die schijnt nog steeds ergens rond te tuffen. Geïnteresseerd? Binnenkort gaat dit hoogbejaarde gebakje onder de hamer.

Dit speciale voertuig heeft weinig met onze perceptie van auto’s te maken. Onder de kap geen elektrogedoe, benzine- of dieselmotor, maar een kolenluik en een watertank. Jep, dit is een stoomauto met een topsnelheid van ongeveer 60 km/u en een bereik van 32 kilometer. En dat voor een 127 jaar oude auto.

In drie jaar tijd werd de 2,74 meter lange en duizend kilo wegende auto in elkaar geknutseld en mocht het ook nog eens meedoen aan de -naar verluidt- allereerste autorace ter wereld. Die race werd georganiseerd door het Franse fietsenblad Le Velocipede en maar één auto kwam opdagen: deze auto dus.

De auto werd gemaakt in opdracht van ene Albert Markies de Dion en kreeg de bijnaam “La Marquise”, naar de moeder van de Dion. De volledige naam luidt als volgt: ‘De Dion Bouton Et Trepardoux Dos-A-Dos Steam Runabout‘. In 1906 verkocht hij de auto weer aan een legerofficier genaamd Henri Dorion wiens familie het voertuig 81 jaar in bezit hield en er bijna nooit in/op reed. Dat was overigens ook geen makkelijke opgave. Voordat je ermee kon wegstomen aan de horizon duurde het 30 minuten voordat de auto was opgewarmd. Wel had de auto plek voor vier personen die rug-aan-rug (Dos-A-Dos) op de watertank van ruim 150 liter konden plaatsnemen.

Bij RM Auctions gaat de auto 6 oktober aanstaande onder de hamer en verwacht men een bedrag van tussen de 1,5 en 1,8 miljoen euro binnen te harken voor het beestje.

Video met tekst & uitleg van deze stoomwaggie is te vinden op Autojunk.nl.

Oldest car in the world

Met dank aan Rein voor de tip!

Ook interessant!

  • Video: grootste F1-auto van Lego ter wereld
    Video: grootste F1-auto van Lego ter wereld
  • Dit is de snelste auto ter wereld, maar dan agressiever
  • Helaas, je kunt de snelste auto ter wereld niet meer kopen
  • Consumer Car
    Vreemdste auto ter wereld ooit gebouwd staat te koop!

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

Klassiekers, oldtimer, veiling

Vorig bericht: « Video: Tuning op de IAA 2011
Volgend bericht: Spyshots BMW 3 Serie (F30): onthulling is in november »

Lees Interacties

Reacties

  1. Joerek zegt

    25 september 2011 om 10:16

    Goeie cabrio met 26″ sloffen

    Login om te reageren
  2. w0o0dy zegt

    25 september 2011 om 10:16

    450l (water) op 100km.. het woord efficiency was toen zeker nog niet uitgevonden. Grappig museumstuk maar verder vind ik dit niet veel waard. Noem me gerust een barbaar maar miljoen voor een koets met stoomaandrijving, ehm nee?

    Login om te reageren
    • mazdarx8 zegt

      25 september 2011 om 10:30

      @w0o0dy:
      barbaar.

      Login om te reageren
      • Romen zegt

        25 september 2011 om 10:38

        @mazdarx8: lol

        Login om te reageren
  3. alcantara zegt

    25 september 2011 om 10:22

    Dit is geen auto maar een gemotoriseerde bakfiets.

    Login om te reageren
  4. rotarypowah zegt

    25 september 2011 om 10:24

    Nouja, in 1769 was er dit

    gemaakt door Nicolas-Joseph Cugnot. In 1771 veroorzaakte hij met een verbeterde versie hiervan het eerste ‘auto’ongeluk door tegen een muur te rijden.

    Rond 1830 begonnen de eerste elektrische auto’s te komen.

    Login om te reageren
    • towi1989 zegt

      25 september 2011 om 10:30

      @rotarypowah:

      Maar die rijdt vast niet meer?

      Login om te reageren
      • JanC zegt

        25 september 2011 om 19:56

        @towi1989: Toch wel.Althans, het kan een replica zijn. Deze auto had het eerste ongeluk ter wereld,aangezien de wagen geen remmen had.

        Login om te reageren
    • EJS zegt

      25 september 2011 om 10:55

      @rotarypowah:

      Die kon niet sturen, bovenstaande auto wel!

      Login om te reageren
      • AMV8Bart zegt

        25 september 2011 om 12:02

        @EJS: met de meeste Amerikanen ook niet :p

        Login om te reageren
  5. Supra1981 zegt

    25 september 2011 om 10:28

    Wel de eerste autorace ter wereld gewonnen :-)
    Ook al was het de enige auto die op kwam dagen. Ik zie duidelijk invloeden terug bij de huidige rallyauto’s zoals: 4 wielen en een koplamp :-)

    Login om te reageren
  6. lincoln zegt

    25 september 2011 om 10:49

    de Fransen vonden alles uit wat er uit te vinden viel ..

    direct na hun uitvinding “vakbond” werde3n ze op een tweede plek gezet door zje Zjgermans ..

    Henry Ford heeft dan ook de meeste basis ideeen van den Fransche automobiel ..

    Login om te reageren
  7. desjonnies zegt

    25 september 2011 om 10:58

    ’t is idd zo, wat @Lincoln zegt, de Fransen en Duitsers waren in een zware strijd gewikkeld om de paardenloze wagen uit te vinden.
    Dr Otto vond de benzine motor uit en Gottlieb Daimler bouwde hem in een koets.
    De eerste Benz.
    Maar de Fransen wisten het idee weer te verbeteren, ’te industrialiseren’ mensen als Emile Panhard en Armand Peugeot.
    En Panhard et Levassor wordt als oudste automerk gezien, ze gebruikten wel import motoren van Gottlieb Daimler.
    Samenwerking avant la lettre.
    Stoom was eigenlijk niet onlogisch, de Jamais Contente (nooit tevreden) van de Belg Camille Jenatzy, een stoom gedreven sigaar op Michelin wielen was het eerste voertuig dat de 100 km/h doorbrak met 105 km per uur. In 1899 !

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      25 september 2011 om 11:09

      @desjonnies:

      op alle vlakken waren de Fransen superieur ..
      weefgetouwen boekdrukkunst waterwerken en noem maar op ..

      vanaf Leonardo Da Vinci tot 1900 ..

      raar genoeg niet in het standaard lesmateriaal op scholen ..

      Login om te reageren
      • mout zegt

        25 september 2011 om 14:43

        @lincoln: Klopt helemaal. Ook wat betreft dat onderwijs.
        Nu is het beeld: industrialisatie uitgevonden in Duitsland, schaalvergroting uit Amerika, electronica uit Japan.
        Wel treurig dat Frankrijk (plus een handvol andere ‘gepasseerde’ landen) nu fors is teruggezakt. Wat GB, Italië en Frankrijk betreft inderdaad dankzij de vakbond.

        Login om te reageren
        • 406_v6 zegt

          25 september 2011 om 18:35

          @mout: ook jouw beeld behoeft bijstelling…. ;) de industrialisatie is uitgevonden in de zaanstreek; in de 17e eeuw zorgden daar o.m. zo’n 1000 molens voor de eerste industrieele productie.

          Login om te reageren
          • JanC zegt

            25 september 2011 om 20:00

            @406_v6: Inderdaad en als we dan industrialisatie laten beginnen bij stoommachines waren het de Britten die dat eerst deden.

            Op autogebied waren de Fransen zeker beter dan de Duitsers in de beginjaren, omdat de auto daar niet zo tegen werd gewerkt. Net als in Nederland kwamen er in Duitsland aanvankelijk vele beperkingen en waren auto’s in vele plaatsen niet welkom.

            Login om te reageren
      • torana zegt

        26 september 2011 om 02:40

        @lincoln: Leonardo Da Vinci ? ? ? bij mijn weten is dat nog steeds een italiaan hoor

        Login om te reageren
  8. meneersander zegt

    25 september 2011 om 11:07

    Een Ferrari uit 1950 levert dik 15 miljoen op, en deze wss maar tussen de 1.5

    Login om te reageren
  9. norge zegt

    25 september 2011 om 11:12

    Leuk voor het museum.

    Login om te reageren
  10. willemseles zegt

    25 september 2011 om 11:13

    In 1804, dus 80 jaar eerder, werd de eerste stoomlocomotief gebouwd.Zo’n vehikel lijkt me daar een rechtstreekse afstammeling van. De allereerste diesel of benzinemotor is interessanter voor mij.

    Login om te reageren
  11. lincoln zegt

    25 september 2011 om 11:14

    mijnheer Louwman zoekt is al bezig met een onderhandse aankoop ..

    (weet het niet zeker .. maar heb zo,n vermoeden) ..

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      25 september 2011 om 11:15

      @lincoln:

      maar dan zonder “zoekt” ..

      Login om te reageren
    • astonfreak zegt

      25 september 2011 om 11:23

      @lincoln: hij heeft al een de-dion bouton uit 1887

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        25 september 2011 om 11:31

        @astonfreak:

        dan is het wel wat voor Peter Mullin ..

        als je nix te doen hebt ..
        check “a visit with Peter Mullin” bij Jay Leno,s garage ..

        voor de ECHTE creme de la creme van de Franse auto industrie ..

        Login om te reageren
  12. dennisr zegt

    25 september 2011 om 11:19

    interessant weetje, maar zou niet weten wat ik met dat ding moet..
    los van het feit dat ie veel te duur is..

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      25 september 2011 om 11:29

      @dennisr:
      Geschiedenis.
      Historisch belang.
      soort van David van Michelangelo
      Mona Lisa
      van Gogh
      Zoiets kan nooit te duur zijn.

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        25 september 2011 om 11:32

        @desjonnies: de Mona Lisa niet te duur ? een overpriced tekeningetje ? kom op man..
        ondanks dat waarde volgens mij niet in geld uit te drukken is kan ik me niet voorstellen dat een tekening zoveel ”waard” is.. wat een gek (met te veel geld) er voor geeft..
        Net zoals de rest wat je noemt.. (waar ik de helft niet eens van ken :lol: )

        Login om te reageren
    • oxymoron zegt

      25 september 2011 om 12:37

      @dennisr: Vier jaar geleden werd ie verkocht voor het dubbele. Slechte investering dus. Verder heel ecologisch verantwoord: liep op water, kolen, papiersnippers en hout.

      Login om te reageren
  13. ricardo zegt

    25 september 2011 om 11:37

    PS. 127 jaar ‘vooruitgang’ in de autowereld. En nog steeds geen vliegende auto’s voor de massa, om over jetpacks nog maar te zijgen. Amateurs!

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      25 september 2011 om 11:42

      @ricardo: ze noemen het vliegtuigen…

      Login om te reageren
      • ricardo zegt

        25 september 2011 om 11:48

        @dennisr: Exact, dus waar blijft mij vliegende auto?

        Login om te reageren
        • jzaero zegt

          25 september 2011 om 11:58

          @ricardo: Cessna

          Login om te reageren
        • dennisr zegt

          25 september 2011 om 12:16

          @ricardo: aan welke eisen moet het voldoen om een ‘vliegende auto’ te zijn ? is het dan niet gewoon een vliegtuig ? of ga je puur voor het uiterlijk ?

          zoiets ?:http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegende_auto

          Login om te reageren
          • ricardo zegt

            25 september 2011 om 12:24

            @dennisr:

            Login om te reageren
            • dennisr zegt

              25 september 2011 om 12:29

              @ricardo: misschien moet je meer films kijken.. :P

              Vliegende auto’s zijn alweer verleden tijd..

              Login om te reageren
  14. escortdriver zegt

    25 september 2011 om 12:24

    Is voor mij meer een trein op fietsbanden dan een auto maar bref ….

    Doeter nog een schepje kolen bij …..

    Login om te reageren
  15. Benoche zegt

    25 september 2011 om 13:12

    Een Franse auto die zó lang meegaat? :-O
    Hehe, en bovendien met van die sjonnievelgen van 26″ die niet eens bij de design passen :-D

    Maar het is idd een Cabrio…

    Login om te reageren
  16. SimonMc zegt

    25 september 2011 om 14:00

    Deze kopen en dan als een baas gewoon op de nurburgring gaan rijden.

    Login om te reageren
  17. panzerknacker zegt

    25 september 2011 om 14:09

    Wat een gruwelijk ding! Zou hem wel willen hebben.

    Login om te reageren
  18. mercedesfan zegt

    25 september 2011 om 14:10

    De eerste auto was de Benz Patent. Maar de eerste pre-auto is deze wel:

    Een stoomauto van de Vlaamse pater Jezuïet gemaakt in 1678 in China.

    Login om te reageren
  19. mercedesfan zegt

    25 september 2011 om 14:12

    Zijn naam was Ferdinand Verbiest. Ik ben zijn naam vergeten te schrijven in de vorige post.

    En hopelijk werkt de afbeelding nu.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      25 september 2011 om 15:42

      @mercedesfan:

      da,s idd waar van die ouwe jezuiet ..

      leuk dat je daar over begint ..
      was dat bizarre verhaal bijna vergeten ..

      ga es effe uitpluizen hoe dat ook alweer zat ..

      Login om te reageren
  20. Jazzie zegt

    25 september 2011 om 14:38

    Mooi museumstuk en gaaf dat hij nog steeds in rijklare staat verkeert na 127 jaar.

    Login om te reageren
  21. bozewolf zegt

    25 september 2011 om 14:41

    Geschiedenis op wielen.

    Login om te reageren
  22. norge zegt

    25 september 2011 om 16:03

    Leonardo da vinci had in 1495 al een auto hoor.

    Login om te reageren
    • JanC zegt

      25 september 2011 om 20:01

      @norge: Is deze daadwerkelijk gemaakt? Er zijn in principe nog vroegere “auto’s”, zoals zeilauto’s. Al voor het jaar 0…

      Login om te reageren
      • norge zegt

        25 september 2011 om 20:12

        @JanC: Hij is inderdaad gemaakt ,niet zo lang geleden toch.
        Of Da Vinci hem toen zelf ook heeft laten bouwen weten we niet.
        Zie hier het verhaal.
        http://www.automobile.com/did-renaissance-man-leonardo-da-vinci-invent-the-car.html

        Login om te reageren
      • torana zegt

        26 september 2011 om 02:53

        @JanC: laat je niet misleiden door het design, dat noemen ze “retro”… VAG-ontwerpen zien er weliswaar uit alsof ze uit het jaar nul komen maar zijn toch echt jonger hoor ;)… of bedoelde je dat niet :lol:

        Login om te reageren
  23. lincoln zegt

    25 september 2011 om 21:19

    @406_v6:

    nope .. daar is de stagnatie van patentenhandel geboren ..

    Login om te reageren
  24. Cantago zegt

    25 september 2011 om 21:30

    Voor de allereerste auto óóit nog geeneens 2 miljoen? Dat valt me dan eigenlijk nog best wel mee!

    Login om te reageren
    • Cantago zegt

      25 september 2011 om 21:36

      @Cantago: Ow wacht, de oudste auto die nog rijdt is iets anders dan de oudste auto… Dan vind ik hem toch wat aan de dure kant.

      Login om te reageren

Trackbacks

  1. Oudste nog rijdende auto verkocht | VW Classics - Volkswagen van 0 tot nu schreef:
    18 april 2014 om 15:27

    […] Bronvermelding […]

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North