Gooding & Co wist dit jaar met verschillende klassiekers record na record te verbreken. We blikken terug.
Het Amerikaanse bedrijf trekt jaarlijks door de staten van de VS om veilingfeestjes te houden. Dit jaar kunnen ze een hele dikke plus noteren. De veilingmeesters hebben totaal voor 206,5 miljoen dollar aan klassiek autospul verkocht. Wow.
Meer dan 44 snoepjes gingen voor minimaal 1 miljoen dollar onder de hamer. Uitschieters zijn de Ferrari 250 GT SWB California Spider uit 1961 (16,8 miljoen) en een 250 GT SWB Berlinetta Speciale uit 1962 (16,5 miljoen). Eerder dit jaar mocht ik een heuse 250 GT aanschouwen in Dusseldorf. Uiteindelijk heb ik er veel te weinig plaatjes van geschoten, maar dat terzijde.
De geveilde Berlinetta behoorde tot de selectie recordbrekers. Ook een Porsche 956 uit 1982, die voor 10,1 miljoen dollar werd verkocht, was een nieuw hoogtepunt. De grootste winst behaalde het bedrijf op de Pebble Beach veiling. Hier wist Gooding & Co voor 128 miljoen dollar aan klassieke auto’s te slijten. Bijna alle meegenomen klassiekers vonden de weg naar een nieuw baasje. Slechts 14 exemplaren van de 129 auto’s bleven over.
De volgende grote veiling van het bedrijf vindt volgend jaar plaats op 29 en 30 januari, in het Scottsdale Fashion Square te Old Town Scottsdale, Arizona. Het bedrijf gaat onder andere een Ferrari 275 GTB uit 1966 en een Mercedes 300 SL Roadster uit 1959 veilen.
norge zegt
Een Porsche 956 uit 1982?
Alexke zegt
@norge: de racewagen. je weet wel , met de Rothmans livery
norge zegt
@Alexke: Aah, ik zat met deze in mijn hoofd
Alexke zegt
beleggen in auto´s is op dit moment beter dan op de beurs.
M3 CSL 3 jaar geleden 35.000 euro nu rond de 90-100.000.
hetzelfde met alle ferrari´s die handgeschakeld zijn alsook porsche.
ik voorspel de volgende al die goed gaan stijgen:
M3 E90 en E92 handgeschakeld facelift.
BMW Z3 3.0 en de M reeks
M3 E46 handgeschakeld
Audi RS4 B7
Porsche C2S en GTS 997 handgeschakeld en liefst MK2.
Porsche 911 996 facelift (ooh ja! zelfs de 996)
Justawheelchairguy zegt
@Alexke: Kennis van mijn vriendin heeft een 996 GT3 RS als investering gekocht..
Alexke zegt
@kp92: die 996 gt3 is nooit goedkoop geweest. veel zeldzamer als de 997. ze waren al een tijdje zeer goed aan het stijgen.
Heb ooit een Z8 met mijn broer als inverstering willen kopen toen ze nog rond de 50.000 euro stonden. Wij hebben het toen niet gedaan en vloeken nog steeds.
Hij heeft nu een mooie Z3 3.0i Coupe aangekocht prachtige wagen!
gtwillem zegt
@Alexke: Een Z8 heeft nooit de 50k aangeraakt. Zelfs met schade doet ie in de handel meer. Dieptepunt was volgens mij rond de 100k, rond 2005/2006 geweest. Sindsdien gestaag naar 200k ;-).
E550 zegt
@gtwillem: mijn schoonvader heeft die van hem volgens mij voor 80k verkocht. Een zilvere met zwart/rode interieur. In 2009/2010.
Alexke zegt
@gtwillem: https://www.hagerty.com/valuationtools/HVT/VehicleSearch/Report?vbe=7030
+- 63,000 dollar afhankelijk van de waarde en km. dus wel.
gtwillem zegt
@Alexke: is in Europa niet voorgekomen. En het lijkt mij sterk dat er een tijd is geweest waardij Z8’s daadwerkelijk voor 70k in Dollars te koop stonden.
Daarbij, als je goed leest, geldt die prijs alleen voor auto’s in matige staat.
In Nederland en Duitsland hebben ze volgens mij even rond de ton gehangen, een paar er zelfs iets onder, maar niet voor lang.
parker zegt
@kp92: slim, op een piek kopen als investering.. Not
hplh zegt
@Alexke: ik voorspel dat geen van de door jou genoemde auto’s over 10 jaar meer waard zijn dan nu.
M.u.v. een eventuele gt3 rs.
Trouwens er zijn ook genoeg aandelen op de beurs die ook de afgelopen 3 jaar verdrievoudigd zijn.
gtwillem zegt
@Alexke: de M3 CSL heeft helaas nooit de 35k aangeraakt, helaas. Anders had ik direct een paar nieren van mijn zus verkocht.
Ik denk dat de speciale uitvoeringen van BMW wel licht in waarde gaan stijgen, maar de gewone versies ben ik bang van niet. De M Coupe en Z4 M Coupe: ja, zie ik wel gebeuren. Maar een gewone. E36 of E46 zie ik niet echt stijgen, vooralsnog. Pas als alle tsjappie uitvoeringen maar de sloop zijn gebracht en de mooie exemplaren overblijven.
Van de Audi’s misschien een R8, en dan de V10 Plus of GT.
Bij Mercedessen zou ik inzetten op de Black Series. De andere AMG’s dalen als bakstenen.
Porsche 996? Hopelijk niet: want die zou ik nog wel een keer willen, maar een gewone gaat niet snel populair worden. Misschien de GT2, Carrera 4S of Turbo. Van de Turbo S en GT3 (RS) is het A bekend dat ze duurder worden.
Van de 997 ook de GT2 en GT3, de RS’en zijn al te duur. Sport Classic en Speedster worden helemaal vies duur. Outsider: de Anniversary modellen stijgen uiteindelijk altijd in waarde.
Iets betaalbaarder: de Honda S2000. Dat is een auto die in waarde iets lijkt toe te nemen. Al jaren beginnen ze rond de 10k. Ander leuk spul wat de investering waard is:
1. Renault Clio V6 (liefst in Jaune Sirius met sportkuipen)
2. Ford Focus RS MkI (altijd Imperial Blue, ga voor de 2e serie)
3. Golf IV R32 (blauw met die König kuipstoelen)
4. Golf IV GTI Edition (Zwart met zwarte recaro’s en 18″ gesmede BBS’jes)
5. Mitsubishi Lancer Evolution VI (een TME is al onbetaalbaar, maar de gewone VI GSR is nog te doen)
6. Audi 80 RS2 Avant (Nogaro Blauw met zwart leer/blauw alcantara)
7. Honda Integra Type-R (championship white met rode recaro’s)
8. Mazda MX-5 MkI (babyblauw met minilite achtige wielen)
9. Nissan 200SX (S14) kleur maakt niet uit, zolang het maar origineel is
10. Opel Speedster (turbo mag ook)
11. Peugeot 106 GTI (Gris Iceland of Jaune Persepolis)
12. Peugeot 306 GTI (Rouge Lucifer of Bleu Mauritius)
13. Renault Clio Renault Sport 182, (Gordini!)
14. Subaru Impreza GT Turbo (blauw met gouden velgen?)
16. Toyota MR2 MkIII,
17. Volkswagen Lupo GTI
18. En ik denk dat de pre facelift C30 T5 met die bruine bodykit ook nog wel waarde heeft.
Lastige auto’s zijn de auto’s die door merkliefhebbers en fanboys op handen gedragen worden, maar het in de handel heel erg lastig doen. Denk aan de:
1. Audi RS6 Plus Avant C5
2. Audi TT quattro Sport
3. BMW 130i
4. Saab 9-3 Viggen
5. MG ZT-260
6. Renault Safrane Baccara/RXE Biturbo
7. Alfa 156 GTA
8. Ford Mondeo ST220
9. VW Passat W8
10. Alle AMG’s.
11. Snelle Volvo’s
12. Snelle Subaru’s die geen Impreza zijn op gouden wielen en grote spoilers.
13. Mazda RX-8
14. Nissan 350Z
Maar zoals altijd geld: staat is alles. Een goed exemplaar mag wat meer kosten. Dus je kan de afschrijving beperken door heel goed op onderhoud te letten en de auto goed te wassen/poetsen.
ds3thp zegt
@gtwillem: nummer 13 in je lijst: Renault Clio 182
Van dit type zou ik m’n centen inzetten op de Trophy versie!
Bijna niemand weet dat die versie bestaat maar is een meesterlijke auto en staat verdeeld over heel Europa zelden te koop!
gtwillem zegt
@ds3thp: klopt. Ik wilde ook de Trophy noemen, maar vind er maar eens eentje. Er zijn er maar 1.000 volgens mij van gebouwd, waarvan het grootste deel het stuur rechts heeft: allemaal voor de Engelse markt. Er is een handjevol geleverd in Zwitserland, dus je zou daar moeten zoeken. Misschien een verdwaald exemplaar in Duitsland.
Het zijn wel heel erg leuke auto, die 17′ donkergrijze Speedlines staan uitstekend en de Trophy heeft lichtgewicht recaro’s. Vooral de waanzinnig specifieke ‘remote-reservoir’ dempers van Sachs maakten het een nogal prijzig karretje. Een setje dempers van Sachs is ongeveer 10x duurder dan het setje van de ‘Cup’ uitvoering. Maar het is daarmee wel de meest comfortabele én sportieve Clio ooit gebouwd :-).
In Engeland struikel je over de snelle Clio’s, daar heb je nog een grote groep liefhebbers. Hier in Nederland is het al lastig een normale 182 te vinden.
lamdi zegt
@gtwillem: De 182 is redelijk goed te vinden hoor, er zijn er 54 origineel in Nederland geleverd. Ikzelf heb een 172 ph2 waarvan er 128 origineel in Nederland geleverd zijn (mijne is toevallig import)
Prijzen zijn heel wel heel instabiel. De ene keer staan er een heleboel RS’en op voor 3000-4000 euro, een andere keer is er niks fatsoenlijks te vinden voor onder de 5000.
Wel denk ik dat deze RS’jes over 7 of 8 jaar in waarde zullen gaan stijgen.
De Trophy is eerst als rechtsgestuurde uitvoering gebouwd in een oplage van 500 stuks. Later is inderdaad voor de zwitserse markt een linksgestuurde oplage van 150 stuks gemaakt.
Een van die 150 is geimporteerd naar Nederland en is wel eens op Nederlandse Renault meetings gekomen.
https://uvhjca.by3302.livefilestore.com/y2pq8FhS97GRzliDmYKpVR6_LENQT9Bl5ZytNd-8XoTXPuyvMKWaD3r-zzOG8vwYv_3xup_-Ujamn1VJBKnpcEwuYWCOMSrejcoXtJ0zcoguv8/5-KRD-09%20%2816%29.jpg
jobberns zegt
@gtwillem: bij auto’s die de investering waard zijn vergeet je de Ferrari 360 Modena (in mijn ogen).Je ziet wel veel prijsverschil in kleur: Rosso-exemplaren en niet-Rosso-exemplaren schelen echt wel wat in prijs. Maar zelfs de niet-Rosso’s zullen uiteindelijk wel gaan stijgen denk ik. Kijk maar eens naar de F355, een aantal jaren geleden moest zo’n wagen misschien een keer €40.000 opleveren, nu doet ie makkelijk €80k. Een beetje wat een mooie 348 ook op moet leveren, die een tijd geleden ook veel goedkoper was…
Bij ‘lastige’ auto’s horen denk ik ook de Audi S-modellen. Een S3 van de vorige generatie blijft rond de €20.000 steken voor de wat goedkopere exemplaren, maar dit is al een hele lange tijd zo. Ook bij de S4 B8 zie je zoiets: onder de €25.000 ga je ze in Nederland niet vinden…
Maar gelukkig biedt Duitsland de uitkomst ?
gtwillem zegt
@jobberns: de 360 is al te stijgen. Wat raar is, want echt een mooie auto is het niet en heel fijn rijdt ie ook niet. De 355 stijgt al een langere tijd. Misschien is het tijd om de F430 in de gaten te houden. Als auto zo veel beter dan de 360 en de 430 is ook nog eens relatief betaalbaar.
Laat de 348 links liggen: hok van een auto, rijdt beroerd, niet eens zo snel weinig geliefd.
991gt3rs zegt
@Alexke: oud nieuws. De meeste die jij noemt zijn al flink aan het stijgen. Kijk maar eens naar een nette 996 turbo. Om maar over de S te zwijgen…
MARS zegt
Voor ‘echte’ autoliefhebbers…
PeugeotGTI zegt
Lucratieve business blijkbaar. Bizarre prijzen worden daar geboden. Mooi voor hun, jammer voor ons minder bedeelden dat de prijzen van gangbaarder modellen ook navenant stijgen.
coffeecup zegt
@peugeotgti: de kunst is een minder gangbaar model nu te kopen voordat die gangbaar wordt. Er zijn legio voorbeelden van dalen naar pieken.
Zo had ik nu gewild dat ik nooit mijn E30 Tourer verkocht had, om maar een voorbeeld te noemen.
E34M5Touring zegt
Ik zou nog wel eens naar een van hun veilingen willen. Ben naar een van de Barrett Jackson veilingen geweest in Florida (meer Musclecars en classic Yanks) en dat was echt heel gaaf. Gooding is wat sjieker maar lijkt me nog steeds cool om een keer mee te maken. Moet toch wat zijn om zulke bedragen rond te zien gaan!
coffeecup zegt
@E34M5Touring: Dit voorjaar ben ik naar een veiling van H&H geweest in de UK. Het is echt een aanrader om mee te maken (en om oto’s te kiek’n)
E34M5Touring zegt
@coffeecup: Ja maar is werk van maken. Sowieso een keer naar de UK om wat shows en events mee te pakken. Wil graag naar Goodwood etc.
robbie123 zegt
Het is natuurlijk nooit te verklaren waarom een oude Porsche 911 uit eind ’60 er, begin ’70 er jaren tegenwoordig duurder is dan een Lamborghini Murcielago o.i.d. Zo’n Porsche rijdt voor geen meter en er zijn er honderduizenden van verkocht! Als je nu zo’n hobbelpaard koopt ben je toch wel érg fout bezig….
parker zegt
@robbie123: klopt; zeepbel..
moveyourmind zegt
Als belegging is zijn deze klassiekers wel interessant…
Maar ik vraag me af of de aankoop van zo’n veilingobject net zo veel voldoening en geluk oplevert als het voor het eerst naar buiten rijden van een eenvoudige alledaagse klassieker die je zelf weekend na weekend met je eigen handen gerestaureerd hebt in je onverwarmde schuurtje.
motoragent zegt
@moveyourmind: Ik kan je uit eigen ervaring zeggen: Nee, dat is het bij lange na niet. En dan ben ik nog niet eens halverwege mijn restauratieproject.
Het kost aardig wat bloed, zweet en tranen, maar de voldoening die je er uit haalt is met niets te vergelijken.
moveyourmind zegt
@motoragent: Wat voor auto ben je aan het restaureren?
remcott zegt
Had ik m’n eerste auto nog maar, een ’98er Mini Cooper S 1.3i in het groen met wit dak, witte spiegels en de strepen op de motorkap. Halflederen interieur en destijds 30k kilometers.
Helaas kwam ik een ree en daarna een boom tegen met +/- 85 km/h!?
metalmike zegt
@remcott: Want je denkt dat die nu ook veel meer waard is? Ik snap je bericht niet helemaal.
remcott zegt
@metalmike: als ik hem nog had dan was de auto zeker meer waard geweest dan toen ik hem kocht.
Dus in zoverre bedoel ik dat ik wou dat ik die auto nog had.
coffeecup zegt
@remcott: dat heet inflatie.
remcott zegt
@coffeecup: laatste keer dat ik economie had werd inflatie anders beschreven.
Inflatie is dat je met een euro een jaar terug (of langer terug) meer kon kopen dan dat je tegenwoordig zou kunnen kopen. Ofwel voor hetzelfde bedrag aan euro’s zit je boodschappenkar steeds minder vol met dezelfde productmix.
Dus als ik hetzelfde model nu nog kon kopen in dezelfde staat dan heb je gelijk. Echter de classic mini’s zijn bij mijn weten tot 2002 gebouwd. En modellen van de laatste bouwjaren in een nette staat worden meer waard ondanks hun stijgende leeftijd en kilometerstand.
Oftewel je betaald meer voor een ouder product met meer kilometers. En in mijn ogen is dat iets heel anders als inflatie.
In die zin bedoel ik het meer als voorbeeld zoals @gtwillem met de meer exclusievere auto’s maakte. Alleen dan vanuit een stukje eigen ervaring/nostalgie ?
Dutchdriftking zegt
De bubbel is dus nog niet geknapt….
csx3000 zegt
@dutchdriftking: Ik denk dat deze voorlopig nog niet gaat klappen. misschien wel nooit.
mout zegt
@csx3000: Dat je dat denkt – dat is nu net de enige voorwaarde voor een bubbel. Van zwarte tulp tot de vastgoedprijzen in China, en van de .com hype tot klassieke auto’s.
Alles is waard wat iemand ervoor betalen wil. Dus prijzen stijgen en dalen. (Lollig voorbeeld zijn Friese staartklokken.) Geld is altijd op zoek naar rendement. En op enig moment (lees: 2008) is rendement op normale plekken opeens weg. Sparen rendeert niet, leningen zijn eng, aandelen zijn grillig. Dus zoekt het geld een groeimarkt. Ditmaal auto’s. En daar blijft het, tot er elders weer normaal rendement te halen is. En dan gaan al die auto’s weer in de verkoop.
Poeffff.
Alleen diegenen die de auto kochten om de auto zullen hem houden. Maar dat zijn niet degenen die nu meer dan 10 miljoen voor een auto betalen.
jeppie zegt
De SL gaat veel geld opleveren
desalen zegt
At redactie: er is een verschil tussen omzet en winst. Het hoeft niet zo te zijn dat op Pebble Beach de meeste winst is behaald. Dingen als een ondergrens bijv. zijn nogal van invloed op uiteindelijke winst bij het afhameren. Is mierenneuken maar dat terzijde haha.
Feit blijft dat dit ongezien grote bedragen zijn.
Maar nu zijn er meer van dit soort high end auction houses. Ben benieuwd wat zij afgelopen jaar hebben weten te veilen.
Persoonlijk krijg ik het gevoel dat geld steeds meer geïnvesteerd wordt in collector items (van kunst tot auto’s) ipv het reguliere beleggen en dergelijke. Dus kan me voorstellen dat over de hele linie records worden gebroken!
parker zegt
@desalen: nee, de ‘reguliere’ beleggingen leveren momenteel te weinig rendement. Zodra dat wel weer zo is, dan daalt de vraag naar kunst/auto’s weer. Een echte zeepbel dus..
clarkson zegt
Niet normaal meer voor hoe veel die auto’s afgehamerd worden tegenwoordig.
swid zegt
Bubbel of toch niet? Ik vergelijk het met kunst, het is meer dan een nummer of waardevolle grondstof, er is emotie in het spel.
Daarnaast geldt voor oude auto’s, waren ze toen de bom dan exploderen ze nu.