Deze Aston Martin DB AR1 combineert het beste van twee werelden en wordt nu aangeboden op een Amerikaanse veiling.
De fraaiste auto-ontwerpen uit de geschiedenis zijn bijna allemaal getekend door Italianen of Britten. Als je Brits en Italiaans design combineert zou je dus het beste van twee werelden moeten krijgen. Dat dit inderdaad zo is hebben Aston Martin en Zagato al diverse keren bewezen.
In 2003 bracht de samenwerking tussen Aston en Zagato de auto voort die we hier zien: de DB AR1. Deze afkorting stond gek genoeg voor American Roadster. De Britten en Italianen hebben dus een Amerikaanse roadster ontworpen. De reden voor deze benaming: de auto was exclusief voor de Amerikaanse markt bedoeld. De DB7 Vantage Volante diende als basis. Hoewel de auto nog duidelijk herkenbaar is als Aston Martin, is het koetswerk toch compleet anders. Het design bevat enkele typische Zagato-kenmerken, waaronder een prominent aanwezige double bubble.
De DB AR1 was de tweede Zagato-variant van de DB7. In 2002 was namelijk al de DB7 Zagato geïntroduceerd. In tegenstelling tot de DB AR1 was dit een coupé. Dat was niet het enige verschil. De DB7 Zagato had namelijk een ingekort chassis, terwijl de AR1 dat niet had. Daardoor was de DB7 169 mm korter. Verder deelden de beide modellen bijna alle designelementen, waaronder de grote grille, de ronde achterlichten en de welvingen op de flanken.
We hadden het over Britten en Italianen, maar aan dit ontwerp kwam ook een Deen te pas. We hebben het over Henrik Fisker, die op dat moment aan het roer stond van Aston Martins designafdeling. Hij was later natuurlijk verantwoordelijk voor de DB9 (samen met Ian Callum) en de V8 Vantage, voordat hij op eigen houtje verder ging.
De motor is onaangeroerd gebleven, Zagato is ten slotte een designhuis. Dat betekent dat onder de motorkap nog altijd een V12 ligt, die 420 pk produceert. Die is te allen tijde goed te horen, want naar een dak kun je lang zoeken bij de DB AR1. Geen ideale auto voor Nederland dus. Desondanks heeft er wel een rondgereden in ons land, met Amerikaanse platen en al.
Als er nog iemand zo gek is om dat ding naar Nederland te halen, dan kan dat nu. Deze Aston Martin DB AR1 (nummer 55 van de 99) wordt nu namelijk aangeboden op een veiling. Bieden op dit bijzondere staaltje design kan op bringatrailer.com. Het hoogste bod is momenteel $171.000, oftewel €156.000. De veiling loopt nog een dag, dus je moet er snel bij zijn.
rolov zegt
Ik vind het echt een prachtbak en 155 k is een koopje . Er van uitgaande dat hij op 250k komt is het een aardige prijs. 8c of deze? Lastig
sudbina zegt
@rolov: niet lastig, de 8C. Zeker weten de 8C. Blijft een rijdend kunstwerk.
Loek zegt
Eén van de weinig keren dat ik de Zagato mooier vind dan de standaard. Ik weet niet waarom maar de DB7 heb ik nooit mooi kunnen vinden. Deze Zagato is heel gaaf.
risl zegt
@720s: voor mij juist andersom, dit is vrijwel de enige keer dat ik de Safari lelijker vind dan het origineel. Mooi dat er zo verschillend naar gekeken kan worden.
Loek zegt
@risl: smaak hè ;) moet wel zeggen dat ik de meeste Zagato’s gewoon echt wel mooi vind, maar kijkend naar de designs voor Aston Martin valt het net een beetje tegen. AM heeft een paar fantastische designs en designers gehad die met een simpel ontwerp een schitterende Britse sportauto konden neerzetten. Zo’n V12 Zagato op basis van de Vantage is schitterend, maar net even wat minder eenvoudig mooi dan de standaard Vantage.
En de nieuwe DBS GT Zagato vind ik gewoon het toppunt van kitsch, helemaal voor 6 miljoen pond. Die kan ik helaas echt niet mooi vinden.
risl zegt
@risl: safari = zagato. Autocorrect…
autodidact zegt
Ik geloof dat ik voor het origineel zou gaan. Op de een of andere manier is deze ‘too much’
moveyourmind zegt
Het is het net niet.
De achterkant oogt nogal plastic en de afwerking is ook niet heel erg hoogstaand: de portieren sluiten niet mooi aan op het voorspatbord, de welving van het achterspatbord die net iets doorloopt in het portier en lelijk onderbroken wordt door de naad tussen de deur en het spatbord. En tot slot de achterlichten die met een lelijke ring met zichtbare schroeven gemonteerd is in een behuizing waarbij je het idee krijgt dat ze tijdens het ontwerpen ineens op het idee van ronde achterlichten gekomen zijn, maar geen zin hadden om het achterpaneel compleet opnieuw te ontwerpen (een beetje hetzelfde idee als bij de koplampen van de Rover 75).
Turbo S zegt
Vind er niks aan. Doe mij dan maar de Vanquish shooting brake. Die vind ik wel geniaal.
frank2b zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
MaartenD zegt
Zeldzaam ja maar het design is totaal niet in balans. Geef mij maar het origineel
staal zegt
Die achterkant heeft wel wat weg van een Mulholland.
Arnoud zegt
Bij een eerder artikel over deze auto al eens gezegd: het is net als bij een vrouwelijke bodybuilder, de rondingen zitten niet op de plaatsen waar je ze zou willen zien.
marcus1963 zegt
Ik schat de waarde veeel hoger dan word geboden. Ik denk dat onder €300.000 de auto niet word vrij gegeven.
sntial zegt
In Antwerpen rijdt eentje rond. Us nummerplaat DBAR1
2wheeler zegt
Mag van mij letterlijk onder de hamer…
TT225man zegt
Vreselijk gedrocht. Ben zoals mogelijk bekend een echte AM liefhebber, maar Zagato doet meer kwaad dan goed met hun “designs”.