Veilig Verkeer Nederland roept op om thuis te blijven tijdens de ochtendspits. De automobilist wijst ongetwijfeld naar zijn of haar werkgever.
Het einde van de zomervakantie nadert. In ieder geval voor scholieren in de regio Noord is dit de laatste week. Traditiegetrouw hebben ze bij Veilig Verkeer Nederland (VVN) een campagne klaarstaan om onder andere automobilisten bewust te maken dat de scholen weer zijn begonnen. Dit jaar doet VVN een andere oproep dan gebruikelijk.
Wat Veilig Verkeer Nederland betreft werken Nederlanders gedurende de ochtendspits zoveel als mogelijk thuis. De organisatie roept op pas na de spits naar het werk te gaan. Dat klinkt in theorie mooi, maar er zullen genoeg werkgevers zijn die een flexibele werktijd niet accepteren. De vraag is sowieso in hoeverre er straks weer sprake gaat zijn van een zware ochtendspits. Nog altijd werken veel mensen in Nederland (gedeeltelijk) vanuit huis.
Tot en met half september zal VVN actief oproepen om zoveel mogelijk thuis te werken gedurende de ochtendspits. Kinderen gaan bijvoorbeeld voor het eerst naar een nieuwe school en moeten wennen aan een nieuwe fietsroute.
Het gaat interessant worden om te zien hoe de situatie na de zomer er op de weg gaat uitzien. Ervan uitgaande dat er geen nieuwe strenge maatregelen komen, lijken files weer terug te komen. Vermoedelijk minder extreem in vergelijking met een jaar geleden omdat er alsnog grote groepen zullen blijven thuiswerken. Uit de Veilig Verkeer Nederland Flitspeiling 2020 blijkt dat 48% van de Nederlanders het ideaal zou vinden om half thuis te werken en half op kantoor.
riddertevoet zegt
Weer een of andere organisatie die ons vertelt dat we de deur niet uit mogen. Nu weer “omdat kinderen moeten wennen aan hun nieuwe fietsroute” of iets dergelijks. Ik kan niet met ieder wissewasje in dit land rekening houden.
christian85 zegt
@riddertevoet: zie het als een ‘indien mogelijk’ advies. Mensen die dagelijks de weg op moeten om klanten te bezoeken kunnen wellicht hun afspraken wat verschuiven om zo de spits te vermijden. Begrijpelijk dat mensen die werkzaam zijn in een productieomgeving niks mee kunnen en dus wel de spits in moeten. Wat betreft het rekening houden met ieder wissewasje in dit land zou ik zeggen; doe het toch maar, dan blijf je nog lang gezond. Landen met minder regeltjes zijn er erger aan toe op dit moment.
Boomer zegt
Er is een reden dat het spits heet, dat is omdat onze maatschappij gewoon ingericht is op bepaalde tijden. Je hebt er geen hol aan als bedrijf als je personeel om 11:00 begint en om 20:00 stopt. Want tot 11:00 ben je niet bereikbaar en na 18:00 bereik jij niemand meer…
Wat echt zou helpen is het inhaal verbod voor vrachtwagens eens met harde had te handhaven.
Robert zegt
@airc:
– inhaalverbod negeren
– harder rijden dan de 100 km/u overdag
– rode kruisen negeren
– bumperkleven
– etc. (vul de ergernissen maar in)
Ik denk dat als de overheid dit voor het zakelijke verkeer (vrachtwagens, bedrijfsbusjes, lease auto’s) óók als economisch delict zou bestraffen, het een stuk minder zou gaan voorkomen, want geen werkgever op dergelijke boetes/sanctiebedragen te wachten.
Van zegt
Mensen die werken van 9 tot 5 hebben het toch niet voor het uitkiezen?
robbystoned zegt
Als je van een 9-5 baan niet kan kiezen is dat vaak omdat de baas dit niet wil. Er zijn natuurlijk uitzonderingen zoals winkelpersoneel of personeel van een fabriek ofzo. Maar als corona ons iets heeft geleerd is dat er veel meer werk vanuit huis gedaan kan worden dan de baas dacht,
gertjan2012 zegt
Eens, maar aan de andere kant zijn er ook ontzettend veel banen waar dat wél kan en waar men het niet doet uit gewoonte. De mensen die de kans wel hebben zouden daar misschien iets flexibeler in kunnen zijn. Voor Corona ging ik al regelmatig vroeger weg om dan later nog even dit te compenseren. Scheelt een hoop tijd omdat je zelf ook niet in de file staat.
davelepeef zegt
@gertjan2012: wat je zelf wil is leuk en aardig, het is vooral de conservatieve houding van bepaalde werkgevers. Alsof je ineens van de aarde verdwenen zou zijn als je thuis werkt. Of gebrek aan vertrouwen – hele leuke, dat.
karhengst zegt
Gelukkig hebben we daar nu net een aantal maanden ervaring mee opgebouwd die het tegendeel bewijst. De andere helft van het probleem is echter “meetings” en “blokuren” waar men per sé iedereen bij wil hebben waardoor je alsnog vrij weinig flexibiliteit hebt. Bij ons hebben avond- en nachtmensen zich nog altijd te richten naar de ochtendmensen, danwel degenen met koters, waarbij je dus alsnog scheef wordt aangekeken als je om 9 uur niet beschikbaar bent of wanneer je een meeting inschiet na een uur of 4.
Als men dan weer naar kantoor moet, dan zit je dus alsnog in je 9-6 stramien om je collega’s tegemoet te komen.
risl zegt
@Van: beter laat naar het werk gaan en om te compenseren dan weer vroeg naar huis ;)
dutchneon zegt
Alles achter een bureau kan feitelijk met hier en daar aandacht gewoon vanuit huis gebeuren….
En laten we in Nederland toevallig een kennis economie hebben waarbij vanuit het onderwijs aangestuurd word op kantoorwerk ;)
grasvreter zegt
Ik zou het ook prima vinden om half thuis te werken, half op locatie, maar eeh, is niet mogelijk in mijn geval. Heb thuis geen laboratorium. En al ben ik volledig vrij om mijn 36 uur te maken in 7 dagen tijd, van 6 tot 22, weekenden iets korter, ik ga ‘gewoon’ voor 8.30 – 17.00. Want ja, wil eten en wat doen met de kinderen, en als die om 19.30 op bed liggen wil ik de avond om te doen wat ik wil. Doorbreek dat maar eens voor de mensen die niet thuis kunnen werken. Ik ga mijn tijd met mijn kinderen en mijn vrije avonden waarin ik kan sporten of gamen of serie kijken niet opgeven. En om 6 uur op werk zijn is de vrouw aan haar lot overlaten in de ochtend, is ook niet de oplossing.
davelepeef zegt
@grasvreter: holy cow wat een heerlijk nuchter en herkenbare reactie. Er is inderdaad meestal wel een reden om de “standaard” werktijden aan te houden. Dat ons land nou zo dichtgeslipt is, dat het soms niet fatsoenlijk meer mogelijk is, wil niet zeggen dat zo’n structuur van leven verkeerd is… Maar voor de mensen die het kunnen tweaken -door bijv ’s ochtend thuis je mail en administratie te doen- kunnen misschien een uur later de weg op. Ik snap deze oproep wel, covid heeft best wat ogen geopend.
tenaci zegt
Prima! Ik doe mee. Bevalt me best dat thuiswerken. Een dag in de week naar kantoor is mij genoeg.
dutchneon zegt
precies, om de week 1 dag is voor mij ook genoeg. Als 1 keer in de maand ook een optie teken ik daarvoor!
fanboy zegt
Blijkbaar zijn er nog genoeg bedrijven, die strak 9 tot 5 vragen, en dat zijn dan grote kantoorgebouwen op de zuid-as in Amsterdam bijvoorbeeld. Mijn inziens hebben die echt geen realiteitszin, als je dan niet eens een half uurtje eerder mag beginnen om de ergste files te voorkomen.
Dan ben je niet bereid om mee te denken en geef je uiteindelijk ook niet om je werknemers.
En nu met Corona zien we toch hoeveel werk op afstand kan.
Wat ook heerlijk is, is sochtends even thuis beginnen en na de spits naar het kantoor.
joki zegt
Gelukkig kan iedereen kiezen wanneer hij/zij aan het werk gaat… Het wordt toch tijd dat zo’n organisaties wat realistischer worden. Ik kan me ergens wel vinden in hun boodschap en denk dat er echt mensen zijn die dit proberen te doen maar dat ze eerst eens met werkgeversorganisaties overleggen alvorens de volgende slogan te lanceren!
conflagration zegt
Opzich snap ik het punt van VVN, maar als iedereen over een maand de ochtend spits in gaat, dan hebben al die bruggo’s en andere leerlingen het idee van foute veiligheid en gaan ze niet opletten bij sommige oversteekpunten omdat ze weten dat er amper verkeer is. In mijn ervaring gaan de meeste tieners zich pas echt met het verkeer bezighouden als ze aan het les rijden zijn
lekbak zegt
@conflagration: daarom richt de campagne zich ook op de bestuurders en niet op de tieners. Tieners zien het gevaar gewoon nog niet en kunnen eigenlijk niet verantwoord zelf de weg op. Maar omdat iets anders niet haalbaar of wenselijk is moeten wij als volwassenen om onze tieners denken.
conflagration zegt
Klopt, je moet altijd goed opletten, vooral bij jongere fietsers, maar ik vraag me af of minder auto’s daarbij de beste oplossing is
davelepeef zegt
@conflagration: ha, de eerste keer met slecht weer in donker rijden was voor mij in elk geval wel een eye opener. Dan zie eens waarom er geklaagd wordt over fietsers (zonder licht)!
lekbak zegt
@davelepeef: er is tegenwoordig geen enkele reden meer om geen verlichting te hebben op je fiets. Toen ik nog 20km moest fietsen naar school koste een set verlichting op batterijen nog 50 euro en moest ik elke twee weken batterijen vervangen, of lopen kutten met een dynamo die in de regen niet werkte en in het droge een kapot draadje had (en aanzienlijke weerstand had).
Tegenwoordig koop je voor 3 euro een set lampje die feller zijn dan de lampjes van vroeger en een hele winter mee gaan op een batterij. Het is volledig de verantwoordelijkheid van de ouders om hun kroost te voorzien van goed licht.
davelepeef zegt
@lekbak: ik had een supervet achterlicht mét remlicht op m’n MTB. Alleen had die ’n wat te zwaar leven met m’n rijstijl toentertijd… Je hebt gelijk hoor, het is én supersimpel nu én supergoedkoop. Maar de geest van de tiener verandert niet, dus spullen worden nog altijd vergeten of gesloopt…
dutchneon zegt
ik vermoed dat Covid net op tijd komt…. met een stijging van 400% cases in NL in amper 2,5week tijd, komen er snel weer strengere maatregelen. De timing met overgang naar herfst over maar een paar weken en meer binnen besmettingen is ons verkeersprobleem helaas ons minste probleem
mashell zegt
Laat je niet gek maken door de statistiek, 400% stijging heb je al heel snel als je van bijna niks komt. We zien nu een beperkte opleving door het fenomeen zomervakantie, een tijd waarin mensen vrij zijn, meer ondernemen en losser zijn. Dat verdwijnt straks als vanzelf weer. We proberen met elkaar NIET het virus uit te roeien, dat is met >50% patiënten zonder symptomen onmogelijk, we proberen te voorkomen dat de zorg overbelast wordt. En daar zijn we nog heel ver vandaan. We hebben nu veel meer testcapaciteit, veel meer hulpmiddelen, geen superverspreidende evenementen zoals carnaval of après-ski (veel mensen onder de invloed van alcohol met snotterneuzen op elkaar gepakt in een kleine ruimte) en vooral meer kennis en bewustzijn van het probleem. De paniek en het geschreeuw om mondkapjes en dwang-quarantaine is volkomen ongefundeerd.
lekbak zegt
Je zult maar die tegenwoordig zeldzame baan hebben dat je nog iets nuttigs doet ipv werken aan nutteloze bureaucratie. Thuis werken of flexibele werktijden is nogal lastig als je daadwerkelijk iets door je handen moet krijgen samen met collega’s.
rw1994 zegt
@lekbak: Mand!
lecomte zegt
Ah ja en dan met zijn allen in de file na de ochtendspits zeker ?
MarcoM zegt
Tjonge jonge, blijf thuis. Mijn zwager is buschauffeur, hij zal aan zijn werkgever vragen om borden bij de haltes te plaatsen dat de bus na de spits komt. Leuk bedoeld die uitspraak, maar het gros van de mensen kan niet eens thuis werken.
PunicaOase zegt
@marcomanta: er zijn juist wel veel mensen die thuis kunnen werken.. dat is de afgelopen maanden gebleken.. stel dat 15% thuiswerkt dan scheelt dat zowat alle files, behalve ongeluk-gevallen, dus vooral gedeeltelijk thuis blijven werken als je dat kan.. ik ga bij mijn werkgever aandringen op max. 2 dagen naar kantoor.. er ligt bijna een half jaar aan ‘bewijs’ dat dat prima kan..
MarcoM zegt
@punicaoase: Ik hoop voor je dat het lukt en hoop ook dat bedrijven, daar waar mogelijk, de ruimte geeft aan het personeel om creatief om te gaan met flexibel werken. Maar…. bij veel bedrijven zijn mensen op lokatie nodig en die balen ervan dat er steeds wordt geroepen om thuis te gaan werken.
baklava zegt
Mijn werkgever heeft besloten dat we thuiswerken tot minimaal januari en daarna wordt thuiswerken ook een structureel dingetje. Heerlijk man. Weg met de kantoortuin.
PunicaOase zegt
@baklava: hoera, gefeliciteerd ? Ik hoop dat bij mij hetzelfde lukt ??
rw1994 zegt
@baklava: “kantoortuin”, wat een smerig woord vind ik dat! Ofja eigenlijk het principe. Lang leve de ANC koptelefoons, zonder kan ik mij daar echt niet concentreren. Momenteel trouwens nog steeds heerlijk thuis.
scrmeagle zegt
Gelukkig voor mij geen probleem, lekker met pensioen en elke maand vakantiegeld in de vorm van AOW.
MarcoM zegt
@scrmeagle: en op je Harley toeren zeker :-)
awesome zegt
Vroeger ging ik met m’n pa een paar keer op de fiets richting mijn nieuwe school. In de vakantie.
Hier moet je goed opletten, dit is een druk punt etc.
Maar tegenwoordig moet je dus maar thuis blijven omdat ouders geen initiatief meer nemen.
mashell zegt
Ik denk dat iedereen die de spits kon mijden dit eigenlijk al wel deed.
roadster1976 zegt
@mashell: dat vraag ik mij af…. veel herkenbare reacties hier. Corona heeft aangetoond dat we zonder spits kunnen. Mijn werk kan ik vanuit huis doen en mijn werkgever verwacht mij voor juli 2021 niet op kantoor. Ik ontlast hiermee de werknemers die niet anders kunnen. Ik hoop dat meer bedrijven dit in gaan zien
tatog zegt
@roadster1976: even serieus. Ben je daar echt blij mee? Begrijp me niet verkeerd. Ik heb van maart tot juni volledig thuis gewerkt. Maar ik was toch blij dat ik weer naar kantoor mocht komen. Gewoon even wat anders dan alleen maar thuis zijn. Beetje ouwehoeren met collega’s, geen vrouw en kinderen die altijd iets van je willen…
Nu werk ik voor 50% thuis. Voor mij echt de ideale oplossing. Tot juli 2021 niet naar kantoor mogen zou voor mij erg zwaar worden.
lekbak zegt
@mashell: welnee, ander werk zoeken of naar een rustiger gebied verhuizen is ook een vorm van spits mijden. De belangrijkste reden dat ik van de randstad naar het platteland ben gegaan is de drukte in het verkeer. Dàt was mijn manier van spits mijden. En als het zou moeten zou ik alleen al voor het verkeer bereid zijn te emigreren naar rustiger gebieden.
Iedereen heeft een keus, echter de meeste mensen kiezen ervoor om gewoon in de spits te blijven rijden.
koekwaus zegt
Is het niet juist beter dat kinderen meteen wennen aan de normale (voor zover normaal nog bestaat vandaag de dag) situatie?