Via de website van Vehiko kan je nu een veiling starten voor de auto waar je naar op zoek bent. Dealers hebben vervolgens 48 uur lang de kans om een goed bod te doen, waarna je voor de goedkoopste optie kunt kiezen. Lijkt me een interessant initiatief…
Na een succesvolle site in België kun je nu ook via de website Vehiko.nl kosteloos deelnemen aan veilingen. De dealer die de grootste korting geeft zal grote kans hebben op wat extra omzet. De Belgische website trekt inmiddels duizenden bezoekers per dag, terwijl er 366 dealers zijn aangesloten. Volgens David Dehaeck, directeur van Vehiko, leiden vier op de vijf online veilingen die autokopers beginnen tot een aankoop.
Een auto is voor de meeste mensen een aankoop waarover zij goed nadenken. Mensen die een auto willen kopen, oriënteren zich gemiddeld genomen zo’n acht maanden voordat zij overgaan tot de daadwerkelijke aanschaf. Bij 84 procent van deze autokopers gebeurt dit onderzoek hoofdzakelijk online.
M-lover zegt
wie biedt minder? :p
autoblogger zegt
Zijn er hier Belgische bezoekers die al ervaring hebben met de site?
Jesper zegt
Damn… ik zie mijn vak gewoon verdwijnen :?
Welke consument heeft er over 10 jaar nog verkoopadviseurs nodig?
Waar dit trouwens ook toe leid is dat dealers hun nieuwe auto’s gaan verkopen zonder enige marge what-so-ever… het is een race wie het meeste van zijn eige winst af wil staan.
Maarja, als jij hem levert, heb je de auto hopelijk wel voor het onderhoud :)
Lijkt me wel sterk dat 80% van die veilingen op een aankoop uitloopt…
Mensen zullen waarschijnlijk eerst nog even gaan shoppen, en als ze dan slagen kan die David Dehaeck zeggen dat het door zijn site komt…
jeezz zegt
HOE komen zij nou weer aan de fotos en gegevens van de NIEUWE Volvo S60?!?!?!
http://www.vehiko.nl/Buyers/frm_Buy_Model.aspx?makeID=228daa92-d6b1-4859-aa3d-a859a40f2bdc
Hebben we hier een scoop te pakken? ;-)
autoblogger zegt
@jeezz: dat is een al wat oudere impressie volgens mij
Christian Adriaensen zegt
@autoblogger
Een tijdje geleden kreeg ik een verzoek van Vehico om me aan te sluiten, meer nog … elle verkopers va ons dealernetwerk (GMAN nv) kregen dit … we hebben er verder geen gevolg aangegeven. Het leek ons wat vreemd en niet echt nuttig.
jeezz zegt
@Christian Adriaensen: Waarom? Elk beetje (eventuele) business is in dit soort tijden toch juist mooi meegenomen?
bleegh zegt
site is dood
Michael V. zegt
@ Jesper. Als je de extra korting dat je aan via Vehiko klanten zou geven nu uit je reclamebudget haalt moet dit een haalbare kaart zijn lijkt mij. :D
Tuurlijk zegt
Dit kan alleen zonder inruil neem ik aan…
Denis zegt
Opgepast met vehico.be !!! Ben er net naartoe geweest en al direct een Trojaans paard dat probeerde binnen te dringen!
Timmah zegt
Prijzen lijken me hetzelfde voor Belgische en Nederlandse bezoekers , kan dit wel?
Denis zegt
Moest natuurlijk vehiko.be zijn…
autoblogger zegt
@timmah: ik denk dat de site niet herkent of jij Belgisch of Nederlands bent, dus je moet zelf de .be of .nl variant gebruiken?
Jesper zegt
@ Michael V.: Ja en nee, als we de marketing zouden schrappen, konden we dat geld gebruiken om het verlies aan winst op te vangen. Maar het is nog nooit slim gebleken om alles op één kaart te zetten, dus zullen we de reclame gewoon aan moeten houden. Niet iedereen kent Vehiko tenslotte ;)
@ Tuurlijk: Daar heb je ook meteen het grootste nadeel te pakken, je zult je eigen auto particulier moeten verkopen, met alle gevolgen van dien. Onzinbiedingen, mensen over de vloer, etc… Beter laat je je auto veilen :P
Jopie zegt
Grappig, maar niets nieuws. Via http://www.nieuweautokopen.nl kun je al veel langer auto’s met korting kopen. En http://www.autodealershopper.nl bestaat ook al langer dan vehiko en doet exact hetzelfde.
autoblogger zegt
@Jopie: over nieuweautokopen.nl hebben al heel lang geleden geschreven:
http://www.autoblog.nl/archive/2005/12/01/nieuwe_autos_op_internet_met_3
Die autodealershopper.nl doet bijna hetzelfde maar vraagt direct al geld.
Het is dus wel iets nieuws.
Timmah zegt
@ autoblogger,
Onderaan de home pagina kan je kiezen tussen Belgische gebruiker of Nederlandse gebruiker , maar de consumentenprijs blijft gelijk.
Autogek zegt
Verkoopadviseur? Jesper, niet om jouw af te vallen hoor. Ik ken je niet. Maar ben jij dan de enige verkoopadviseur? De rest van de autoverkopers proberen je gewoon de auto met de meeste toeters en bellen erop en eraan te verkopen waar ze de meeste winst mee maken. Ik heb diverse nieuwe auto’s gekocht. En als je zelf op internet al helemaal heb uitgezocht welke auto je met wat erop je wil, proberen ze je nog om te praten (netjes gezegt). Verkoopadviseur!!! Geen idee wat dat hoort te zijn. ;-)
Kikki zegt
@ Jopie – Als consument kan ik Vehiko alleen maar toejuichen. Vehiko is als volwaardige online marktplaats gelukkig in niets te vergelijken met de email berichtendienst zoals autodealershopper. Vehiko geeft een no cure-no pay garantie voor zijn klanten.
Timmah zegt
Ok , heb het al door , je moet .be ingeven . Op het belgisch vlaggetje klikken is blijkbaar niet voldoende
Timmah zegt
Bij de M modellen van BMW staat het vorige model M3 nog als énige keuze , blijkbaar dus toch niet zo up to date.
DennieFR zegt
Ik zeg bull-shitsite!En dan heb ik nog niet eens gekeken.Waarom?
Er bestaat ook al zo’n site als hoogstebod.nl, ook door vele dealers aangesloten,beweert men…
Alleen jammer dat wanneer je je complete ”auto-cv” invult inclusief 8 duidelijke foto’s,en dan een reactie van 0 krijgt…Zegt mij genoeg.
Dus gewoon naar de dealer en kopen waar je voor komt,en geen gezeik via het www!
johan zegt
bla bla bla…….iemand met een beetje gevoel voor auto’s gaat nog gewoon naar de dealert om zich te verlekkeren aan al dat moois.
Dit soort bedrijven kan nooit goed gaan……..het blijft een dom initiatief.
Een klant krijgt absoluut net zo veel voor elkaar (korting) als een site als dit.
En dan wel een fatsoenlijke aflevering met uitleg…
lincoln zegt
toen ik de kop zag dacht ik “leuk initiatief” ..
maar gelukkig hebben mijn mede-bloggers mij gewezen op de bull-shit feiten ..
hulde aan de autobloggers punt nlers ..
Paul zegt
wat een b…..website. vol spelfouten en grammatica fouten enne 50Euro betalen + provisie wat daarna weer wordt verrekend? dacht het niet….wie controleert dat die order door hen komt? idee is best simpel en oké, maar uitvoering dramatisch….
paul83 zegt
@Jesper (en andere verkoopadviseurs):
Niet om de autobranche af te vallen maar loopt deze niet al jaren achter de feiten aan met de traditionele verkoopkanalen, marketing etc?
Het is een transparant product. Model X bij dealer A is van dezelfde kwaliteit als bij dealer B. Je kan alleen echt onderscheidend zijn door je service / aftersales. Zeker door de opkomst van internet is de branche de laatste 10 jaar steeds transparanter geworden. De klant weet bij voorbaat al eigenlijk wat voor model hij wilt hebben en is bijna (zo niet beter) geinformeerd dan de verkoper zelf. Het enige waar de klant voor komt zijn de opties en het belangrijkste de prijs. Logisch dat ze dan niet langskomen voor een proefrit zoals vroeger maar eerder voor een offerte.
Het is dus niet gek dat de taak van een verkoopadviseur aan verandering onderhevig is.
wimbers zegt
@paul83.
Helemaal waar. door de transparantie die door het internet voor iedere consument ontstaat (in iedere retail tak, niet alleen auto’s) is het voor de traditionele retailer steeds moeilijker zich te onderscheiden. de toegevoegde waarde zit inderdaad in de service, aftersales, of marge die een retailer kan bieden.
de retailers die zullen overleven zijn degenen die zelf een unieke toegevoegde waarde weten te creëren (een unieke dienst, servicemodel of product) of een afzetkanaal in een ander kanaal weten te creëren.
wat heeft dit met auto’s te maken? over een paar jaar ga je niet meer braaf naar de dealer voor een optiepakket, maar stel je je auto samen op internet en mogen aanbieders een bod uitbrengen. het wordt een kopersmarkt. geen verkopersmarkt meer.