Ongeveer twee derde van de verzekeraars, houdt bij het berekenen van de premie rekening met het aantal gereden kilometers. Daardoor kunnen de premieverschillen behoorlijk uit de klauwen lopen, zo blijkt uit onderzoek.
De Consumentenbond heeft voor de aardigheid eens uitgedokterd hoeveel verschil het voor de verzekeringspremie uitmaakt of een automobilist veel of juist weinig kilometers maakt. Daarbij sprongen de resultaten bij verzekeraar PolisVoorMij direct in het oog, want zij laten klanten die jaarlijks 50.000 kilometers of meer rijden, tot 600% meer betalen dan verzekerden die jaarlijks slechts 1.000 km rijden.
Aan de andere kant laat ruim 30% van de verzekeraars (waaronder Aegon en Delta Lloyd) het aantal kilometers niet meer meetellen bij het berekenen van de premie. Zij kijken juist naar het type auto en de soort brandstof.
Ook zijn er twee verzekeraars die juist een lagere premie aanbieden naarmate het aantal kilometers toeneemt, maar het grootste verschil zit ‘m daarbij in de WA- en cascoverzekeringen. Bij Allrisk-polissen betalen veelrijders alsnog meer dan mensen die zelden de auto pakken.
Voor beide benaderingen valt één en ander te zeggen, want over het algemeen zal iemand die vaker op de weg zit een hoger risico schade lopen. Aan de andere kant zal (uitzonderingen daargelaten) de rijvaardigheid van personen die sporadisch een auto besturen niet zo goed zijn als van de frequente weggebruiker.
Foto via autojunk
screamgt zegt
Dat is pech, Maserati weg.
kevin82 zegt
@screamgt: Dat is me wat, Maserati plat!
bmw1m zegt
@kevin82: das balen nieuwe halen!
mout zegt
@screamgt: Met zo’n ster in de ruit lijkt t wel een Mercedes bens!
guusboum zegt
@screamgt: die grap is verderfelijk en rot, de arme Maserati is helemaal kapot :(
tupperware zegt
Stelletje oplichters, iedereen weet toch dat veelrijders beter rijden dan die stuntels die alleen op zondag naar tante Ankie rijden..
potver7 zegt
@tupperware: Een verzekeraar kijkt naar het aantal deuken per jaar, niet naar het aantal deuken per kilometer. Je rijvaardigheid kan best 10x beter zijn dan die van een zondagsrijder, maar als je 20x meer kilometers rijdt heb je nog steeds een 2x grotere kans op brokken.
Bovendien hebben sommige schades weinig met rijvaardigheid te maken – bijvoorbeeld sterretjes en scheuren in voorruiten,
b00st zegt
@tupperware: Daar houden ze dus ook rekening mee, een klein rekensommetje :
1000km @ 100%
+50000km @ 700% (+600%)
Iemand die dus 50x zoveel rijdt betaalt 7x zoveel. De verzekeraar schat dus dat een veelrijder ongeveer 7x minder kans heeft op een ongeval per km.
BMW330Ci zegt
@b00st: ik vind het nog een prima reële benadering inderdaad
griffendahl zegt
@b00st: Ok, fair enough… Maar bouwt die dan ook 7x zo snel no claim op?
rammillius zegt
En alle, ongeacht de kilometers, bezorgen mij werk als schadebehandelaar.
ricksmits zegt
@rammillius: same here! Niks te klagen
nielsie zegt
Zonde voor zoon dure auto.
SDM zegt
@nielsie: wiens zoon bedoel je?
philipf zegt
Ik wist dat de verschillen inderdaad ver uit elkaar kunnen liggen, maar zover… Dat is wel erg hoor.
knipperlichtje zegt
Als je als verzekeraar kijkt naar de brandstof kijkt maak je ook onderscheid op basis van kilometers. Ik heb het even gecheckt door twee identieke auto’s van hetzelfde bouwjaar met grofweg evenveel pk’s bij Aegon te berekenen. Diesel is 15-20% duurder. Waarom? Omdat diesels pas vanaf zo’n 25.000 kilometer per jaar geld gaan opleveren. Dus diesels maken gemiddeld meer kilometers.
norge zegt
Wanneer ik een andere auto koop maak ik altijd een bel rondje langs de oplichter brigade….Scheelt een hoop..
mout zegt
@norge: Scheelt een hoop
Dat is geen norge, maar norrit.
gop1 zegt
En als je een jonge kerel bent, wordt je al helemaal genaaid en wordt het je van alle kanten praktisch onmogelijk gemaakt om een leuke auto te rijden.
Dutchdriftking zegt
@gop1: Goed zoeken, het is mij ook gelukt om redelijk vermogen op m`n eigen naam te krijgen met 0 schade vrije jaren.
ej20g zegt
@dutchdriftking: je moet ook een beetje geluk hebben. Ik heb me rot gezocht, maar mijn 850 met 170 pk (2.5 20V) krijg ik niet onder de 110 euro per maand op mijn naam. Bij diezelfde goedkoopste verzekeraar kreeg ik een 850 met 211 pk (2.0 T-5) voor ongeveer 50 euro per maand op eigen naam. De reden: cilinderinhoud. Raar genoeg kan ik een Nissan 350Z op z’n goedkoopst voor 65 euro per maand op mijn naam verzekeren. En die heeft ruim 1100 cc en minimaal 106 pk méér dan mijn eigen auto. Om nog maar niet te spreken over het leeftijdsverschil van minimaal 9 jaar in het voordeel van de Nissan.
De verzekeringswereld is aardig krom wat dat betreft.
gop1 zegt
@dutchdriftking: Op je naam krijgen is niet het probleem, maar meer wat je ervoor moet aftikken.
ghost zegt
@gop1: gewoon je school afmaken en daarna hard werken. Ik zie het probleem totaal niet.
Erik zegt
Gewoon via bv Independer een vergelijking maken van alle verzekeringen en als laatste check nog op de website van de maatschappij zelf waar je mee in zee wilt gaan. Zo kwam ik uit bij Vrijverzekerd.nl die voor mijn auto en mijn kilometers in combinatie met de voorwaarden het goedkoopste was.
VrijVerzekerd is een gevolmachtigde van de Goudse, dus met dekking van een grote maatschappij.
mrrallycross zegt
Tja opzich wel logisch, je hebt namelijk ook meer kans dat er wat fout gaat. Dit is alleen wel beetje veel van het goede.
stamp zegt
20 jaar schade vrij. Tussen de 20 en 35 dkm/jaar. Met 75% korting ondertussen best goedkoop uit. En toch alles (8+ auto’s) slechts WA verzekerd. Immers: verzeker alleen de risico’s die je zelf niet kunt dragen. Aanrijdingen wel gehad hoor. Maar altijd kunnen verhalen op tegenpartij. Achterbumpers verslijt ik wel. Voorbumpers amper.
dafmaf zegt
Maar wie rijdt er er 1.000 km per jaar? Het verschil tussen 50.000 en 15.000 lijkt me een beter voorbeeld. Hoeveel is dat?
oxymoron zegt
@dafmaf: Boodschappenauto’s. In mijn geval de tweede auto met 7.000 in twee jaar. De verzekering is dan overigens relatief duur …
dafmaf zegt
@oxymoron: Ah. De 440 waar ik nu in rij heeft in 3 jaar 5.000 gereden. Daarvoor in 15 jaar 110.000 bij een oud vrouwtje (ik heb de papieren gezien, ze kocht hem op haar 75ste, het Sportsmodel, ws. het laatste wat ze nog op voorraad hadden, netzoals er veel oude mensen in 66 Marathon coupés reden.). Bekleding als nieuw. Remmen rondom moeten laten reviseren.
e1000bmw zegt
Gewoon altijd de categorie met de laagste kilometrage aanvinken. Ze gaan echt niet (nog niet) controleren of je stiekem meer rijdt dan je aangegeven hebt bij het afsluiten van de polis…
hammerman zegt
@e1000bmw523i: En als de schadehersteller doorgeeft bij welke kilometerstand hij de schade hersteld heeft?
jrk68 zegt
@hammerman:
Leuk, dan weten ze bij welke kilometerstand ik schade heb gehad, weten ze dan ook hoeveel er op stond toen ik hem kocht?
Kunnen ze dan uitrekenen of ik de boel getild heb?
Nee, die enkele keer dat ik schade heb, daar valt echt niet uit te herleiden hoeveel kilometers ik per jaar rijdt….
vali1992nl zegt
@jrk68: zouden ze niet via het nap register kijken? Ik weet het niet hoor, maar zou zomaar kunnen denk.
jrk68 zegt
@vali1992nl:
Dat is een mogelijkheid waar ik niet aan gedacht heb, zou dat niet in strijd zijn met de privacy wetgeving…?
Ik heb er eerlijk gezegd nooit gezeik mee gehad en er is in de afgelopen 30 jaar heus weleens iemand tegen mij opgereden.
Het ene jaar rij ik teveel, het andere jaar te weinig. Dat ga ik toch echt van tevoren niet weten, dus ook niet wijzigen.
Ik vraag me af of daar jurisprudentie over is, verzekeringsmaatschappijen stellen wel vaker voorwaarden waar de rechter later zijn edelachtbare derrière mee afveegt….
e1000bmw zegt
@hammerman: heb jij bij het afsluiten van je polis ook maar ergens in hoeven vullen wat de km-stand van je voertuig was…?
lekbak zegt
@e1000bmw523i: ik wel, bij iedere motorverzekering en iedere autoverzekering die ik afgesloten heb de afgelopen 3 jaar heb ik de afgelezen stand door moeten geven. Als je een serieus ongeluk hebt en ze controleren de km stand dan moet je bijbetalen (soms met boete). Je bent wel gewoon verzekerd.
hammerman zegt
@e1000bmw523i: Nee, maar toen ik de auto in 2011 nieuw kocht was de kilometerstand niet ver verwijderd van 0 km…
Trouwens bij onderhoudsbeurten en/of APK keuringen worden ook de km-standen genoteerd. Koud kunstje voor verzekeringsmaatschappijen om dan te kunnen verifiëren of er gemiddeld (veel) meer wordt gereden dan men heeft opgegeven, als men natuurlijk bereidt is om hiervoor te betalen. Data is goud geld, vraag maar aan Facebook en Google!
Zou zo maar kunnen dat men dit niet gelijk meldt aan de verzekerde maar op die manier bij een schademelding doodleuk onder een vergoeding uitkomt. “U heeft gelogen bij het invullen van gegevens meneer. Volgens Paragraaf 15 punt 1.3 hoeven wij dan niet uit te keren” ;-)
e1000bmw zegt
O, en kijk boor collectiviteitskorting via je werkgever…
FB_100002177943068 zegt
echt onzin, ik ben bij mn verzekering 2 euro meer kwijt als ik kies voor 25.000+km, scheelt geen bal. op independer ook keer op keer. beter rondkijken, betaal nu voor de o zo veel gestolen golf 6 gti maar 44 euro pm all risk