Niet alleen Nikola Motors is ‘weggepest’. Lordstown Motors wordt wellicht de volgende.
Op een of andere manier zijn er diverse fabrikanten heel erg bezig met de elektrische pick-up. Ondanks dat de gemiddelde pick-up bestuurder redelijk conservatief is qua milieutechnische opvattingen, denken veel fabrikanten dat dit marktsegment heel erg heet gaat worden.
Op een gegeven moment zullen ook die klanten om (moeten) gaan. Eén van de redenen waarom er zoveel merken op azen: het is een enorm grote markt. Ford verkoopt ongeveer een miljoen stuks van de F-150 op jaarbasis. Het feit dat RAM in 2020 meer dan een half miljoen 1500’s heeft verkocht, betekent dat Stellantis nog een beetje bestaansrecht heeft. Maar er zijn dus ook nieuwkomers die eraan komen.
Lordstown Motors
Een van die nieuwkomers is Lordstown Motors. Naast Rivian, Hummer en Tesla proberen zij voet aan de grond te krijgen in de pick-up markt. In de oude GM-fabriek moeten binnenkort elektrische pick-ups van de band gaan rollen. Ondanks dat de aandelen geen Tesla-esque hoogtes bereikten, viel het niet tegen voor een bedrijf dat nog niets geproduceerd (en gepresteerd) heeft.
Maar het ziet er naar uit dat we het nooit zullen weten. Hindenburg Research heeft namelijk onderzoek gedaan naar het reilen en zeilen van Lordstown. Wat bleek: ze waren véél te optimistisch. Sterker nog, je zou kunnen spreken van misleiding. Alle orders die Lordstown ontvangen zou hebben, komen bij henzelf vandaan. De grote man achter Lordstown, de CEO Steve Burns, wordt door quotes van medewerkers aan Hindenburg Research omschreven als een ‘con man’ (ludiek vertaald: praatjesmaker).
Hindenburg Research
Nu kun je je afvragen, wat maakt zo’n onderzoekje nu uit? Welnu, de markt heeft erop gereageerd en het aandeel zakte meteen. Dat niet alleen, Hindenburg Research staat bekend als een solide bureau. Destijds hebben ze met hun onderzoek ook Nikola Motors naar de afgrond weten te brengen. Althans, ze brachten aan het licht dat die organisatie op losse schroeven stond. Het lijkt erop dat het nu niet anders is.
Lordstown CEO Steve Burns heeft bij de Wall Street Journal gereageerd op de kwestie. Volgens hem staat het 11-pagina dikke/dunne rapport vol met halve waarheden en leugens. Volgens heb moeten de 100.000 pre-orders niet gezien worden als 100.000 verkopen voor de Endurance-pickup. Ook geeft Burns aan dat de bedrijfswagen van Lordstown geen vertraging heeft opgelopen.
Een beetje wrang is het wel, want er worden geen bewijzen geleverd vanuit de kant van Lordstown. Ook heeft het bedrijf nog niet formeel gereageerd.
Via: The Drive.
r525 zegt
Tja een rapport om ‘short’ te gaan, Hindenburg heeft er belang bij dat die aandelen onderuit schieten, dus in dat rapport zullen zeker veel dingen aangedikt zijn.
Ik heb wel vertrouwen in Lordstown, ze hebben ook al aangegeven deze week nog met een uitgebreid antwoord te komen op het rapport. Ik heb in ieder geval nog wat aandeeltjes bijgekocht nu het zo laag stond :)
superfunky zegt
@r525: grappige strategie. Wat doe je dan als een analist een upbeat rapport schrijft over het volgende op photoshop plaatjes gebaseerd luchtkasteel? Dan koop je zeker ook bij?
r525 zegt
Ik denk dat het wel meevalt met dat luchtkasteel. De fabriek is reeds aangeschaft, en het product een stuk ‘makkelijker’ dan een elektrische vrachtwagen zoals Nikola.
Ik vraag me ook af of sommige bedrijven zich er al zo diep in zouden nestelen als het allemaal één grote leugen is.
ty5500 zegt
Veel geluk met je aandelen maar ik zou de koers van Nikola als referentie nemen hoe het verder gaat verlopen. Nikola ging eveneens uitgebreid reageren. Uiteindelijk bleek elk punt waar tot in details.
flutterby zegt
@r525: risicotje, het antwoord van Nikola was ook maar weinig ontkenning in hun reactie.
bjr1983 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
frank2b zegt
De beste manier om innovatie de nek om te draaien is door te vragen naar de business-case.
alfapeter zegt
Dit toont nog maar eens wat een uitzonderlijke prestatie Tesla neergezet heeft.
En nee, ik ben geen fan.
flutterby zegt
@alfapeter: zeker, maar helaas denkt de markt hier anders over en dan Nio, Lucid, Xpeng maar ook Nikola en nu Lordstown dit zo maar kunnen nabootsen. Op het moment worden ze daarop gewaardeerd en vergeten dat Tesla 5(!) jaar lang amper in beurswaarde gestegen was voordat ze er écht in slaagde om winstgevend te zijn.
Als je Tesla wat dicht volgt zit er trouwens veel meer achter. Hun USP is niet de elektrische auto (kijk naar Porsche, Volkswagen, Renault en Kia/Hyundai) maar hun fabrieken zelf en de efficiency stappen in het productieproces (gigacasting, structural battery, octovalve).
Esprit_de_Flandre zegt
Met zo’n design lijkt het me niet verwonderlijk dat er weinig bestellingen komen. Ding is gewoon lelijk, vooral aan de voorkant, de linkerkant en de achterkant. En het is wel heel verdacht dat er van de rechterkant geen foto’s zijn, dus wss is er gewoon geen rechterkant. Puur bedrog!
Hindenburg heeft goed werk geleverd in de ontmaskering van Nikola, dus dat ziet er niet goed uit voor Lordstown. Ze hebben sowieso de perceptie tegen.
Blijft toch wel een vreemde naam voor een bedrijf, “Hindenburg”. Zou leuk zijn voor een WaterstofTruckStartUp…
r525 zegt
valt wel mee met die rechtkant hoor ;)
https://www.youtube.com/watch?v=IqUaBUwCpq4&ab_channel=Goodyear
mpgc zegt
Hindenburg Research staat bekend als een solide bureau? Nu sla je volgens mij de plank toch wel een beetje mis Willeme. Het is gewoon een club die geld verdient met het naar beneden drukken van de koers van de bedrijven waar ze “onderzoek” naar doen. En de bedrijven die ze in het vizier hebben lenen zich er ook wel voor natuurlijk. (te) hoge koers, grote beloftes… Dit is nu het tweede EV bedrijf waar ze dit truckje uithalen. Misschien zijn ze moed aan het verzamelen voor de grote vis…
flutterby zegt
@mpgc: wie zegt dat ze geen andere bedrijven onderzoeken, niets vinden en verder gaan?