Deze Aehra Sedan komt nu eens niet uit China, maar gewoon uit Europa! Eindelijk concurrentie uit Italië voor de Mercedes-Benz EQE.
We wachten natuurlijk met smart op nieuws uit Italië, kunnen we een dikke elektrische Alfa Romeo verwachten, of komt toch het nog te reanimeren Lancia dan met een concurrent voor de volledig elektrische luxe sedans als de Mercedes-Benz EQE, de Porsche Taycan en de Lucid Air
Nee, het is het splinternieuwe merk Aehra dat aan de weg gaat timmeren in het premium EV segment. In 2026 moet niet alleen een elektrische SUV van het merk op de markt komen, maar ook deze “ultra-premium elektrische sedan”.
Ze blazen alvast hoog van de toren met de nodige bravoure zoals alleen Italianen en ambitieuze start-ups dat kunnen. (waar hebben we dat eerder gezien? *kuch Lightyear kuch*)
Marketing praatjes
De Sedan is een antithese van de huidige barokke designcultuur en vrij van onnodige versieringen en vol emotie. Aldus Aehra. Mooie marketingpraat natuurlijk. Maar wat ons opvalt is dat de auto gestroomlijnd en vrij van vouwen, scherpe hoeken en gelukkig al helemaal vrij van een enorme grille aan de voorkant.
De Aehra Sedan moet een actieradius krijgen van zo’n 800 kilometer. Het batterijpakket komt van Miba Battery Systems. Deze accubouwer komt uit Oostenrijk en gaat aan de borstkloppende Italianen een 100 en een 120 kWh pakket leveren. Die laatste levert dan de genoemde 800 kilometer.
Vanaf 2026 te koop!
Al dat moois moet in 2026 te koop zijn en dan is het idee dat de auto zowel in Europa als in Azië en Amerika op de markt komt. In 2027 mikt het merk al op een productie van 25 duizend stuks van de Sedan en evenzoveel van de geplande SUV. Er is 750 miljoen aan investering gepland, al lijkt ons dat niet al te veel als je kijkt hoeveel een merk als Lightyear al nodig heeft voor de nabije toekomst.
Plannen genoeg in ieder geval. Voor nu in ieder geval het voordeel van de twijfel. De chief design officer én de chief engineer komen respectievelijk van Lamborghini en Ferrari, dus ervaring is ook in de pocket. Wij duimen.
lekkerlinksrijden zegt
Raar ding zo met zijzicht, heel kort neusje en een mega lange kont. Beetje uit verhouding
Jagris zegt
Hmm, voor mij oogt hij niet bepaald… Italiaans. Om een of andere reden klopt die stroomlijning niet helemaal. Ik snap dat dat puur is om zo efficiënt mogelijk te rijden zodat je meer kilometers met één laadbeurt kan maken, maar toch heb ik liever een wat klassieker ogende sedan waarmee ik dan maar iets minder kilometers kan afleggen. Verder ziet het design er wel goed uit.
Johanneke zegt
Minder efficiente auto’s bestaan al: crossovers.
Ik vind dit ding er echt top uit zien. Wat een ruimteschip. Beetje alsof je de W124 voor het eerst zag, ook een ruimteschip vergeleken met wat er toen te koop was.
Jagris zegt
Ja, maar in tegenstelling tot een crossover ziet een klassieke sedamvorm er wél goed uit. Ik vind hem er goed uitzien, alleen die stroomlijning stoort mij een beetje. Misschien een kwestie van wennen.
mashell zegt
Dat is een mening. Ik vind crossovers stoer, sedans gaap en de meeste stations nou laat maar. Moet het een klassieke vorm zijn dan graag een vijf deurs liftback.
Johanneke zegt
Je kan die mening hebben, dat je crossovers stoer vindt. Ik vind het juist het tegenovergestelde. Allemaal schijn.
Het lijkt heel groot, maar is best krap.
Het lijkt off road wat te kunnen, maar kan niks.
Het lijkt comfortabel, want hogere zit, maar het is het niet doordat je waar het telt (buiten de woonwijk, want daar rij je max 2 minuten) last heb van bodyroll.
En dan de styling. Goh zullen we de bumpers van deze dure crossover meespuiten? Nee joh! Bestelbus grijs!
rollingstoned zegt
Crossovers zijn het equivalent van een dik wijf met mooie lingerie aan. Verkeerd beginpunt, het is niks en het wordt niks. Voor de Nederlandse lummel waarbij de vrouw de broek aan heeft, zo ook bij de auto keuze…
papa zegt
Hallo…? Savage Rivale…?
Joost zegt
Wat een gaaf ding! Vrij van vouwen en scherpe hoeken, zou de designer ook zijn zegje hebben gehad destijds over de Ferrari Roma?
Zou 2026 haalbaar zijn? Iets met Italianen en deadlines (hallo Alfa Romeo!)
Ik wil er wel één!
drdre1 zegt
Ik vind ‘m niet per see lelijk, maar de vouwen en vorm die er op zitten zijn -gaap- overal al gebruikt. Front spoiler, zijvinnetje, achterkant. En er tussenin gebeurd er vrij weinig. Clean design, zeker, maar ook wel weer 13 in een “design”.
Onehp zegt
Ziet er knap uit.
Maar al genoeg, zelfs goede, werknemers gezien die zich zwaar verkijken aan wat er allemaal nodig is een automerk met productie uit de grond te stampen van nul af aan, men kan het werk niet zien dat een bestaand bedrijf heeft onderbouwd.
Aan de andere kant, hadden ze het op voorhand geweten waren ze er waarschijnlijk nooit een begonnen, dus een goede dosis zelfvertrouwen en ambitie is nodig om eraan te beginnen, met bijkomende koppig doorzettingsvermogen, rauw talent en het vermogen de juiste talenten erbij te halen als het zelf niet helemaal lukt, om het uiteindelijk te redden.
Succes ermee :D
moveyourmind zegt
Denk dat dit in het echt wel eens een enorm indrukwekkende en fraaie auto kon zijn, die de uitstraling van een supersportwagen combineert met de ruimte van een limousine.
flyerbunch zegt
Ziet er mooi uit, maar renders.. mooie marketing praat idd. Eerst zien dan geloven!
kreukelzone zegt
25k productie in het tweede jaar. Victor Muller met een Italiaans avontuurtje?
pignon zegt
Ik krijg een beetje Chrysler cab-forward deja-vu’s. Het overtuigt mij nog niet om dit mooi te noemen
mashell zegt
Dit is inderdaad de vervolmaking van het cab forward concept.
Ik denk dat het snel went, inmiddels vind ik de EQS en EQE ook al natuurlijker ogen dan de befaagde S- en E-klasse.
Aon zegt
Ik ben benieuwd naar de super Porsche SUV. Dit ziet er al veelbelovend uit….
jvthof1983 zegt
Ik moest er even voor graven in het geheugen en kijken of mijn eigen spot er nog was, maar het lijkt wel een doorontwerp op de Savage Rivale uit ons kikkerlandje van Emile Pop en Justin de Boer..
flow82 zegt
Ik vind em fraai ogen
dolledries zegt
Prachtig … áls deze komt, vast onbetaalbaar (voor mij)
AudiRS zegt
Kijk Ioniq 6! Zo kan het ook!
sabrerator zegt
De zoveelste generieke elektrische zetpil. Als het een nieuw topmodel van NIO was geweest had ik het ook geloofd. En een rendertje maken is ook niet moeilijk.