Ja, serieus. Omdat we netter rijden, mist de overheid centjes.
Het is soms best lastig om je aan de snelheid te houden. Niet zozeer omdat we een stel rijdende testosteron-bommen zijn, maar omdat de snelheid die je mag rijden gevoelsmatig 20-30 km.u te laag is.
Als je in België, Luxembourg, Duitsland, Frankrijk rijdt, of een ander normaal land (qua snelheidsbeperkingen), dan valt je op dat de maximumsnelheid realistischer is bij de omstandigheden.
Niet boos
Uiteraard worden argumenten als veiligheid en milieu gebruikt. Daar valt weinig tegenin te brengen. Langzamer rijden is beter voor het milieu én ongelukken op lagere snelheid zijn makkelijker te overleven. Nog een bijkomstig voordeel: het is zo veel makkelijker bonnen scoren voor de hermandad.
Nee, we gaan niet boos worden op de politie. Die voeren immers het beleid uit van de mensen waar wij op stemmen. We moeten dus boos zijn op onszelf. Maar het gekke is: we zijn minder hard gaan rijden en dat is dus slecht nieuws voor de mensen die willen dat wij langzamer gaan rijden.
Zoals jullie wellicht weten is gisteren Najaarsnota gepresenteerd. Daar zitten een hoop interessante feitjes in, maar voor ons is de meest relevante de boetegelden. Die zijn namelijk gedaald! Er is 86 miljoen euro MINDER binnengehaald dan de verwachting was.
Toedracht
Nu weten we ook meteen de ware toedracht van de verhogingen van de boetes. Dat is niet alleen om ‘mee te gaan met de inflatie’, maar ook om de Burmuda-driehoek van het overheids-huishoudboekje te spekken, om met Harrie Jekkers te spreken.
De reden dat er minder geld is opgehaald, is tweeledig. De eerste is corona. Wij zijn minder gaan rijden sinds corona. Pas nu begint het weer op het oude niveau te komen. De tweede reden is de hoge brandstofprijzen.
Hierdoor zijn we eveneens minder gaan rijden en als we rijden, doen we het rustiger aan. Iets te rustig, want het scheelt een bom duiten voor de overheid. Wij bij Autoblog rijden eigenlijk nooit te hard, dus we hebben geen idee wat al die boetes kosten.
Via: NOS.
tortuga zegt
Mooie “unieke” foto’s. De auto’s komen me bekend voor
W115 zegt
Kan ik mij in vinden, binnen de bebouwde kom 40 en op de snelweg 80. Scheelt een liter op 100km.
seatleon zegt
Wat ook helpt is zijn coulante agenten. Afgelopen periode kwam bij mij ‘s avonds 2x een motoragent achterop op de ring Groningen en de A28 naar het zuiden. Ik reed 20-30km/h te hard en kreeg slechts een vermanend vingertje. Toen ik mijn snelheid had laten zakken kon ik mijn weg verder vervolgen.
Verder zie ik overigens nooit gerichte controles. De pakkans is zo ongeveer 0 in Nederland.
Dutchdriftking zegt
Brandstof is erg duur. Dus je kunt maar beter gas geven, dan geniet je er tenminste van… Desalniettemin is het redelijk kansloos dat er in deze tijd van het jaar altijd weer struikrovers in de berm staan om de staatskas te spekken. We kunnen die ambtenaren veel nuttigere zaken laten uitvoeren.
Turbo S zegt
Met die idioot hoge bedragen voor overtredingen denken ook steeds meer mensen na voordat ze het gas intrappen. Hebben ze zelf zo gecreëerd. Aan de andere kant is dat bedrag voor de staat natuurlijk maar een schijntje.
omarrs6 zegt
Wat de staat is misgelopen door boetes, is toch al gecompenseerd door de hoge brandstofprijzen..? Hogere brandstofprijs –> meer accijns –> meer geld voor de staat. Of zie ik het verkeerd?
Tonnie zegt
Belastingen op brandstof zijn gedaald vanwege enorme prijsstijgingen, anders betaalden we nog veel meer voor onze brandstof. Overigens zag ik vandaag €1,69 in Peize voor benzine. Zou er bijna blij van worden. Dus de belastingen op brandstof kunnen ook weer bijna naar het oude niveau
dutchneon zegt
Accijns is verlaagd inderdaad, maar alsnog is er een record aan energie en brandstofaccijns opgehaald… nog nooit zoveel binnengekomen aan accijns!
alpina007 zegt
Ik hou me altijd aan de maximumsnelheid…. Van de auto 😂😂
kennone zegt
Dat kan niet, ik heb van de week nog een net bedrag over mogen maken..
dare2think zegt
Dit is één van de weinige artikelen van Autoblog waarbij een flink bedrag is neergeteld voor de foto’s bij het artikel, waarbij gebruik gemaakt is van de diensten een externe partij…
Michel-GR zegt
Je moet je momenten kiezen. Een kwartier 250 rijden is vragen om problemen. Maar ff 120 naar 250 en weer terug kun je best doen ’s nachts.
cossiekiller zegt
Hangt ervan af, als de Pliesie daar juist staat controle te doen ben je alsnog de pineut.