En voor Nederlanders is ‘de pineut zijn in Frankrijk” ook echt de pineut zijn. Als je daar wordt geflitst, moet je gewoon betalen.
Frankrijk is een heerlijk land. Afgezien van de bewoners dan, verder heeft het alles. Mooie natuur, mooie steden, goede wijn en de keuken is ook niet te versmaden. Ook op automobiel gebied is er heel wat moois uit Frankrijk gekomen. (Hallo Renault 5 Turbo…) De wegen tenslotte zijn ook al dikke vette prima te noemen.
Zeker de tolwegen. Die zijn zonder uitzondering goed onderhouden, lekker glad en over het algemeen heerlijk rustig. Alle ingrediënten om eens flink door te blaffen als je er overheen rijdt. En dat weten zowel de Nederlanders op weg naar hun vakantieadres, als de Franse autoriteiten. Want er wordt flink en veel geflitst.
Nederlanders moeten de flitsboetes betalen
Helaas voor de Nederlanders die daar geflitst zijn, moeten zij de boete ook daadwerkelijk betalen. Vroeger kon je er nog redelijk vaak mee wegkomen, maar tegenwoordig lukt dat niet meer. Nederland en Frankrijk wisselen helaas de informatie uit betreffende verkeersovertredingen.
Vorig jaar kregen op 3 na 140.000 landgenoten een prent uit Frankrijk in de bus. Da’s toch altijd een domper op je lekkere vakantiegevoel. 140.000 lijkt overigens heel veel, maar in vergelijking met andere Europeanen zijn we vrij netjes. We staan namelijk op de 7e plek van Europese verkeersovertreders in Frankrijk
Wie wordt het vaakst geflitst in Frankrijk?
De Fransen zelf natuurlijk, maar als het op buitenlanders aankomt zijn het de Belgen die het vaakst tegen de lamp lopen. 245.856 Belgen kregen een boete van hun zuiderbuur. Op plek twee staan de Spanjaarden, zij waren 219.704 keer de pineut. Op plek drie staan de Britten met 210.474 boetes, in 2019 gingen zij nog aan kop met ruim 442.000 bekeuringen.
Maar goed nieuws voor de Britten en minder voor Frankrijk, de Engelsen hoeven hun prent niet te betalen. Dat allemaal dankzij de Brexit. Sinds eind 2019 hebben de Britten en de Fransen geen verdrag meer en kunnen zij dus ongestraft langs flitspalen racen. Als ze door een Alpine van de Franse popo worden gepakt, dan zijn ze natuurlijk wel gewoon nog de pineut.
Verder valt op dat er in 2020 ruim 20% minder Franse snelheidsboetes werden uitgedeeld. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de coronamaatregelen van dat jaar, er reden veel minder mensen op de wegen. Met dat in het achterhoofd zijn die 140.000 Nederlanders met een boete er toch best veel.
Tot slot, willen we volgend jaar nog verder dalen op dit lijstje, onthoud dan dat Flitsmeister het in Frankrijk ook gewoon doet. Ok, het mag niet, maar dat geldt ook voor te hard rijden.
Doe er je voordeel mee.
por100 zegt
Hoe is het omgekeerd? Laatst weer eens op de A2 ingehaald door een franse fiat panda met 4 jonge knapen erin die ons met 130 inhaalden.
MarcoM zegt
@por100: net als die reclame van de Opel Kadett C, hoe hard reed U… Honderd dertig…
mashell zegt
Tja, met een Fiat Panda lach je iedereen uit.
mc96 zegt
Hier in Brabant rijden bijna alle Belgen te hard. Of zijn dat Nederlandse belastingvluchtelingen met een Belgisch kenteken 😄
jaapies zegt
@mc96: denk het laatste hier in Zeeland zijn ze niet vooruit te branden… 60 waar het 80 is en 80 in de 100. En rotondes is al helemaal ingewikkeld
ty5500 zegt
Die sleurhut die Nederlanders zo graag achter hun auto hangen zal ook niet helpen om vlot over de 130 te gaan
flutterby zegt
Heerlijk met de V90 T8 door Frankrijk gereden met 155 op ACC. Mooiste is dat hun boetes tot 20 km/u prima te doen zijn.
knapzuur zegt
Zijn hun boetes sowieso niet allemaal te doen want punten systeem? Kan me een vage boete herinneren van een jaar of 10 geleden € 130,- + 2 (franse) punten bij een x aantal punten word je verzocht je rijbewijs op te sturen naar de franse RDW.
Edit: inmiddels zou dat € 135,- zijn en ik reed destijds volgens mij 45+ te hard een heuveltje af.
Roskampies zegt
Rijd regelmatig naar Parijs voor werk. Normaliter pre Corona met Thalys, het uren zitten met mondkapje was geen orettige ervaring. Dus met de voiture, peage heerlijk rijden idd. Gemiddeld 10km harder dan 130. Helaas toch een keer geflitst. Even bellen met de zaak. Flitsmeister op mute en flits. Dom, bu ja gebeurt een keer. Het valt me op bij de wegwerkzaamheden (110) Fransen en Engelsen idd gewoon met 140-150 doorknallen. Wil niet meemaken wat dat kost buiten dat 110 heel schappelijk is en geen files. Vreemd gedrag.
karhengst zegt
Hoe is het daar qua mobiele flitsers? Zie je die überhaupt langs de snelwegen? Of worden die in de regel ook gewoon netjes gemeld via FM?
Vraag ‘t voor een vriend.
tla13 zegt
Tijdens de vakantie worden ze redelijk goed gemeld, de rest van het jaar niet (FM wordt vooral door Nederlanders gebruikt, in België begint het ook wat op te komen)
Als ik door Frankrijk moet (om naar Italië of Spanje te gaan, anders kom ik er niet) ben ik altijd 1 keer geflitst, gelukkig zijn de boetes nbetaalbaar.
Hoe heerlijk was het vroeger (met de Golf IV TDI 130), tanken in Luxemburg en dan met 200+ door Frankrijk en pas terug stoppen in Spanje, 37 keer geflitst en niets hoeven te betalen. Dat waren nog eens tijden. Dat België ook maar snel uit de EU stapt :D
tinnemans zegt
In Frankrijk zet ik de cruisecontrol op 140. Door de tellerafwijking en de correctie van de flitser levert dat nooit post op.
Het aantal flitspalen wat je tegenkomt op en rond de Periferique is lastiger, maar blijkbaar staan die ook niet heel strak afgesteld. Het blijft wel wat apart dat ze Parijs zo halverwege de route naar het zuiden zo lukraak over de autoroute hebben neergelegd, dat was niet echt nodig en kost domweg teveel tijd. Wat dat betreft ligt Rotterdam gewoon netjes op een plek waar je er geen last van hebt. Wie daar rondrijdt doet dat echt zichzelf aan.
Dutchdriftking zegt
Betalen de Fransen inmiddels al hun Nederlandse boetes?
santheman zegt
En wat als je niet betaalt? Ik weet dat je te boete thuis krijgt, en vast ook wel herinneringen. Maar zouden ze echt een incassobureau naar Nederland gaan sturen als je niet betaalt? Of ben je dan de sjaak als je er weer bent en ze houden je aan? #ikvraagditvooreenvriend
mashell zegt
Ze kunnen de boetes toch gewoon overdragen aan het CJIB?
santheman zegt
@mashell: geen idee, meen me altijd te herinneren dat ik gewoon Franse boetes kreeg, niet van het cjib. Is paar jaar terug, wellicht dat het nu anders is…
kniesoor zegt
Jep, dan wordt het CJIB ingeschakeld om ze te innen.
albertjan zegt
@mashell: NL en F hebben een verdrag welke inhoud dat men elkaars boetes int en óók behoud, dwz als je als Nederlander in Frankrijk te hard rijd, je de Nederlandse staatskas spekt. En omgekeerd.
jvthof zegt
Elk jaar, elk jaar s’nachts, en de snelheid tussen de 110 en 180 op de acc… flitsmeister en gewoon de borden in de gaten houden die aangeven dat er een flitser binnen 1km staat is er weinig aan de hand.
In de nacht is er weinig verkeer dus je kan goed doorrijden. Daarnaast automatisch grootlicht aan, zo vallen de neuzen van de megane’s en nu de nieuwe Alpine’s van afstand al op, maar vaak betreft het een auto van de weginspecteurs die de wegen schoonhouden.
Daarnaast vroeger €90 en nu €120 euro cash bijhebben. Mocht je met een snelheid gepakt worden tot 50 km te hard dan kan je vaak met dat bedrag de boete direct afkopen(met bonnetje) en direct weer door! Dat is een betaalbaar risico op de gehele reis berekend!