Honestly.
Sommige mensen zijn van nature gedreven om actie te ondernemen. Anderen zijn passiever en hebben motivatie nodig om wat te gaan doen. In de categorie stronteigenwijs, lui en gewoon dom vallen honderduizenden Nederlanders.
We hebben een warme, droge zomer. Op het nieuws gaat het al maanden nergens anders over en tóch zijn er circa 500.000 personenauto’s die nog steeds met winterbanden rijden. Dat concludeert de BOVAG na een steekproef. Met deze hitte en het kurkdroge asfalt zijn winterbanden sterk in het nadeel. De remweg is langer, er is meer afrolgeluid, er is sprake van meer slijtage en het brandstofverbruik is hoger.
De BOVAG deed in het land steekproeven. In Zwolle, Roermond en Utrecht voerde de organisatie een willekeurige check uit bij 994 auto’s. Wat bleek, bij 57 van de 994 auto’s lagen er nog winterbanden onder de auto. Dat komt neer op 5,73 procent. De auto’s uit de steekproef waren van alle soorten en maten. Een huis-tuin-en-keuken gebakje als een Kia Picanto of Ford Ka, maar ook een zakenbak als een Tesla Model S.
Foto: Maserati Ghibli met winterbanden op 22 juli 2018. Via @hhitalia op Autojunk
e36thuglife zegt
Ja eerst “oprijden” in de zomer als ie onder de 4 mm komt toch want dan heeft ie in de winter geen nut meer of zo zeggen de slimbo’s. Allemaal leuk en hihi haha maar waarom maken ze winterbanden dan niet gewoon met 20mm profiel zodat ze wel gewoon normale levensduur hebben?? #askingtherealquestions #woke #illuminati
fietsenmaker zegt
@e36thuglife: 20 mm, man , ik denk dat dan zelfs een Lotus als een pudding gaat sturen.
ghost zegt
@e36thuglife: ik was 5 jaar geleden op bezoek bij een bedrijf dat hoogwaardige plastics fabriceerde. Mn collega, een echte tennisliefhebber begon over het feit dat zn snaren van zn racket erg vaak braken. De beste man van het bedrijf vertelde ons dat men allang wist dat er snaren gemaakt konden worden die niet breken. Maar ja, daar wordt niks aan verdiend en is het bedrijf uiteindelijk failliet. Kortom, je kijkt voornamelijk naar een verdienmodel van de bandenproducent. Doe je niks aan.
techniekmeneer zegt
@ghost: Precies hetzelfde verhaal met 4 seizoenenbanden. Ze kunnen allang perfecte 4 seizoenenbanden maken, zodat zomer/winterbanden overbodig zijn. Maarja, ze verkopen je liever 2 setjes banden dan 1…
bartsmit zegt
@techniekmeneer: waarom rijden ze in de F1 dan niet op all-season banden? Geen pitstops meer.
techniekmeneer zegt
@bartsmit: Geen pitstops meer? Allseasons slijten niet?
cloverleaf zegt
@techniekmeneer: BS. Een normale band is al een compromis tussen droog en nat. Een all season band is een conpromis van een compromis
techniekmeneer zegt
@cloverleaf: Geloof wat je wilt geloven.. Ik heb deze info niet op een verjaardag gehoord..
marinepower zegt
@techniekmeneer: PS: niet doorvertellen, maar als je op het ene setje rijdt, slijt het andere niet.
techniekmeneer zegt
@marinepower: Dat meen je niet? Ik heb zelf ook een zomer en winter set, juist om die reden. Aangezien ik dicht bij het vuur zit kost het mij weinig.
frank2b zegt
@marinepower: ssssttt niet doorvertellen, maar de bandenmaffia verdient goud geld aan het wisselen, balanceren en opslaan van al die extra bandensetjes ….
e28forever zegt
@frank2b:
Een echte man doet het wisselen en opslaan gewoon zelf.
Verdient de “bandenmaffia” niks aan dan…
marinepower zegt
@frank2b: als je een kneus bent maakt iedereen misbruik van je, daarom gebeurd alles, behalve het balanceren, door bovengetekende.
marinepower zegt
@e36thuglife: jaaaah! Noppenbanden onder een Tesla, kan je lekker autocrossen!!
timt zegt
En toch heb ik nog nooit een goede test gezien waaruit blijkt dat je met zachter rubber (dat meer grip zou moeten geven) op een droge warme weg een langere remweg hebt….
gitaarknul zegt
@timt: winterbanden hebben meer/ander profiel, ofwel, minder contactoppervlakte
b00m3rang zegt
@gitaarknul: Ja klopt, dat is waar, maar er is ook zachter rubber dus dat heft elkaar een beetje op. Wat echt slecht is is dat het rubber kan gaan smeren als het te warm word. Bij 15/20 graden bij normaal rijgedrag zal dat niet voorkomen, maar als jij hard door bochten gaat (vaker) en het is 25 graden of hoger kan je de band op de weg gaan smeren omdat de band dan meer chocopasta word dan rubber en dan stuurt de auto letterlijk als boter.
doncorleone zegt
@timt: Dat vroeg ik mijn vanochtend ook af toen ik de Bovag man op BNR hoorde. Zachter rubber betekent in principe toch gewoon meer grip?
roberto zegt
@pfranze: Ik heb weleens (ergens in een Augustus/September maand) op Zandvoort Circuit gereden met een Porsche 996 Carrera Cabrio met winterbanden. Het was een graad of 18/20, gewoon droog.. Eerst paar ronden ging opzich nog goed, maar na 5 ronden de banden goed opgewarmd te hebben, gleed ik alle kanten op! De vellen rubber kwamen er met centimeters af zetten en het reed van geen meter meer!
Grip? No way, alleen (zoals vaker genoemd) met koude en/of natte weersomstandigheden.
superhans zegt
@roberto: zou bandenspanning misschien ook een rol gespeeld kunnen hebben? Na een paar rondjes is het verlagen daarvan vaak geen slecht idee.
roberto zegt
@superhans: Eerlijk gezegd geen idee, niet aan gedacht..
racerx zegt
@timt: Je hebt ook gelijk, die gozer lult uit z’n nek als het puur om rubbercompound gaat.Hij had moeten zeggen dat de opbouw van het profiel icm het zachtere rubber voor verminderde prestaties zorgt, daar zit wel wat in namelijk. Maarja, ze zetten zo’n communicatie artiest voor de microfoon met een voorgekauwd verhaaltje.
dondeboer zegt
@timt: het gaat om de compound en de omstandigheden. De hardheid van het rubber moet passen bij de temperaturen (anders zou je geweldige banen kunnen maken van kauwgom) . Zacht rubber heeft meer grip, maar te zacht rubber gaat smeren. Zeker als er, zoals bij winterbanden, lamellen in het profiel zitten. Dan gaat de auto bewegen op het profiel en ben je je grip kwijt.
Design_Driven zegt
@timt: Het ene zachte rubber is het andere niet. Zacht is niet per definitie meer grip. Een compound is wat ingewikkelder dan dat. Racebanden bijvoorbeeld zijn niet alleen zachter maar kleven ook en er zitten middelen in de zachtheid ook bij hogere temperaturen beheersbaar houdt.
Dat alles los van hoe een band opgebouwd is en het profiel zoals hier boven al aangestipt is.
Onehp zegt
@timt: zie antwoord van dedonder hier benenden. En in Zweden wordt dit wel getest, en de remkracht wordt gehalveerd, ruwweg, op scandinavische winterbanden. De beste winterbanden zoals een TS850 en co zijn daar beter in, en moeten niet onderdoen voor all seasons, maar ga je wat harder rijden vallen ze uiteraard veel sneller door de mand doordat ze te warm worden en gaan smeren.
Onehp zegt
@onehp: ik bedoelde, Dondeboer, en het is uiteraard enkele reacties boven dit antwoord
juniorclk zegt
@timt: ook geen test van versleten zomer banden in de zomer, je zou bijna slicks hebben dus dan rijd het toch beter?
Jochen zegt
@timt: https://www.meinauto.de/lp-bremsweg-autosicherheit veel leesplezier
snolvos70 zegt
Ja maar wat als….
isn1981 zegt
Ik denk dat een deel van deze mensen niet eens weten dat ze op winterbanden rijden. Sommige zijn gewoon luie leaserijders en derest privé die en mooie “deal” konden maken met de banden boer. Ik ben van mening je kan een hoop besparen en goedkoop doen aan je auto behalve 2 dingen banen en remmen.
isn1981 zegt
@isn1981: banen = banden
dondeboer zegt
@isn1981: ik zou schokbrekers nog willen toevoegen aan dat lijstje. Bij veel mensen helaas ook een ondergeschoven kindje.
isn1981 zegt
@dondeboer: klopt helemaal
karhengst zegt
@isn1981: als leaser krijg je doorgaans gewoon een herinnering. De LM zit namelijk niet te wachten op versnelde slijtage en een hoger ongevalsrisico.
viezefreddyw zegt
Een vriendin van mijn vriendin kwam van de week haar nieuwe autootje showen, een Hyundai i20. Stond nog op winterbanden. Ik attendeerde haar erop. “Oh, tja weet ik veel” was haar antwoord.
Zo zal het met veel mensen gaan denk ik. Gewoon geen weet hebben hoe hun auto erbij staat.
racerx zegt
@viezefreddyw: klopt, zou mijn vriendin ook overkomen als haar leasemaatschappij haar er niet op attendeerde (of ik). Best idioot eigenlijk, je bent toch onderweg met honderden kilo’s gewicht op een bepaalde snelheid. Daar hoort gewoon een bepaald gehalte verantwoorselijkheidsbesef bij, maar sommige lui interesseert het gewoon niets…
viezefreddyw zegt
@racerx: De algemene staat van een auto boeit de meeste mensen simpelweg niet. “Uw banden hebben nog 1.8 mm profiel mevrouw.” Waarop mevrouw antwoord “oh maar het minimale is toch 1.6 mm? Dan kan ik nog lang genoeg doorrijden.” Om vervolgens nooit meer naar om te kijken.
Edge zegt
@viezefreddyw: Als ik het niveau van sommige automobilisten zie, zou ik het al enorm knap vinden als ze uit zichzelf weten te vertellen dat die 1,6mm het minimum is.
viezefreddyw zegt
@edge: Haha zeer zeker.
giulio zegt
Er zijn genoeg winterbanden die in de zomer beter presteren dan zomerbanden..
jochem99 zegt
@giulio: meen je deze ?! Ouwe uitvinder ?
lekkerlinksrijden zegt
@giulio: onderzoek?
lekkaah zegt
@lekkerlinksrijden: @giulio: gebruikt hongkongwok zomerbandjes vermoed ik
lekkerlinksrijden zegt
@lekkaah: die plakken wel lekker
transaxleman zegt
@giulio: ik zou zelf ook liever rijden op een continental ts850 dan elke willekeurige Wanli band
atrak zegt
De meeste rijden ze gewoon op, is anders toch zonde om weg te gooien. Die halve meter rem weg maakt echt geen zak uit als je in file staat.
bmwfreak038 zegt
Valt me zowiezo op dat mensen hier lang doorrijden op winterbanden, mooi dom. Je bent een dief van je eigen portomonnee, want je auto verbruikt aanzienlijk meer brandstof.
lekkaah zegt
@bmwfreak038: en je rijdt je winterbanden in korte tijd aan gort..
maar goed, penny wise pound foolish, zo blijkt maar weer
bmwfreak038 zegt
@lekkaah: ja inderdaad, oprijden is er niet bij. Aan stront rijden bedoelen ze.
riddertevoet zegt
Ik rijd ook nog op winterbanden aangezien ze al zeven jaar oud zijn en ik er in de winter niet veel meer aan heb. Maar ik hoorde vanochtend de BOVAG spreekpop op de radio reppen over een “50% langere remweg.” Hahahaha FAKE NEWS. Dit is gewoon een keiharde leugen. Tevens rijd mijn auto op zowel zomer als winterbanden 1 op 13 dus in het brandstofverbruik zit ook geen verschil. Wellicht dat de BOVAG met deze ongefundeerde uitspraken wat onwetende huisvrouwtjes bang heeft kunnen maken en naar de lokale BOVAG dealer heeft kunnen bewegen maar deze organisatie is dus absoluut niet serieus te nemen. Wat een giller.
tazmania zegt
@riddertevoet: ik hap even: alleen als je totaal geen gevoel hebt met auto’s en autorijden rij je in de zomer met winterbanden.
riddertevoet zegt
@tazmania: Jij gooit je winterbanden weg zodra ze onder de 4mm komen?
Edge zegt
Ik vind het echt onbegrijpelijk dat zoveel automobilisten zo onwetend zijn. Is iets als herkennen welke banden er onder je auto liggen en bepalen of het tijd wordt om te wisselen nou echt teveel gevraagd? Dat je het niet doet uit interesse, soit, niet iedereen is zo begaan met auto’s als wij hier, maar alleen al vanwege de veiligheid van jezelf en de andere inzittenden wil je dit soort dingen toch weten?
redneckdarian zegt
Raar om in de winter wel de moeite te nemen om winterbanden te kopen, omdat men weet dat dat beter is, en dan niet in de zomer de moeite te nemen om weer normale banden te monteren…
robbiehifi zegt
Het kan ook goed zijn dat je dan banden aan het oprijden bent. Heb je winterbanden met 5mm in maart, dan kun je ze beter tot 3 a 2 mm oproken in de zomermaanden. Ze dan wisselen is ze vroegtijdig weggooien.
Op kurkdroog asfalt hebben (semi) slicks de beste eigenschappen, maar dat mag ook niet. Winterbanden zijn dus zeker niet optimaal, maar geen ramp. Ik zou ze ook opfikken in de zomer. Dan weer het standaardrubber erop….
jarnobakker zegt
Ooit een ford mondeo gehad waar mee ik door duitsland reed in de zomer op winterbanden ( waren rond de 3,5 mm en zaten op de auto toen ik hem kocht in de winter). In de bergen rook je de banden gewoon. Aan het eind van de rit was er een zwarte waas om de wielkasten heen waren ze flink afgesleten. Thuis heb ik ze gelijk laten vervangen voor gewone banden. Er was in totaal 4000 kilometer mee gereden die zomer , er zat krap aan nog een 1,5 mm op toen ik thuis kwam
desjonnies zegt
@jarnobakker:
En kwam je erachter dat de handrem er de hele rit had opgestaan………
Design_Driven zegt
Overgrote deel is zuinigheid. Oude bandjes oprijden en of niet willen betalen om de banden om te wisselen dan wel nieuwe zomerbanden aan te schaffen. Je merkt het ook niet echt dus is het een ding dat makkelijk te negeren is, tot het te laat is natuurlijk.
Wat mij betreft zouden winterbanden gewoon verboden moeten worden van Mei tot September. Hup bekeuring als ze er dan nog onder zitten of anders de verzekering maar eens moeilijk gaan doen als er in de zomer winterbanden op zitten.
bmw2coupeeigenaar zegt
Het zijn vaak van die jan modalen die niks geven om het onderhoud van hun auto. Door het niet tijdig wisselen van banden brengen ze niet alleen hunzelf maar ook anderen in gevaar! Heb je het geld er niet voor over, dan verdien je naar mijn menig geen positie op de autobaan!
kniesoor zegt
Als je een of ander fluthok rijdt maakt het waarschijnlijk niet eens zoveel uit. Alleen jammer als je tot die 0,000-zoveel procent hoort, die zich vanwege de langere remweg aan baklappen rijdt. Die gok willen velen ongeïnteresseerden/onwetenden/schrapers kennelijk nemen.
gove zegt
in twente rij je veel offroad omdat er simpelweg geen wegen zijn, hier zijn winterbanden uitermate geschikt voor
johan1976 zegt
Winterbanden in de zomer geven meer wrijving, dus meer verbruik, meer warmteontwikkeling, meer slijtage en minder wegligging doordat ze soepeler zijn.
focusrs1 zegt
Winterbanden zijn zowiezo onzin in ons landje – ik rij al 27 jaar zonder – gewoon rijgedrag aanpassen.
mashell zegt
@focusrs1: en 5,73% van de mensen zegt: Zomerbanden zijn zowiezo onzin in ons landje – ik rij al 28 jaar zonder – gewoon rijgedrag aanpassen.
Freewarefreak zegt
@mashell: Briljant. Ik dus.
stijnvermeersch zegt
@focusrs1: lekker asociaal traag rijden in de winter omdat jij tijd hebt. Als je lange afstanden moet afleggen is 50km/u of 70km/u op een besneeuwde snelweg een groot verschil in tijd.
focusrs1 zegt
@stijnvermeersch: besneeuwde snelweg in Nederland… Lmao
bartsmit zegt
Ik zou gaan bekeuren. Gewoon €380,- boete. Goed voor de staatskas. #verdienmodel
mashell zegt
@bartsmit: keihhard aanpakken, waarom precies weten we eigenlijk niet, maar het klinkt gewoon zo lekker, de anderen die niet in het keurslijf willen passen gewoon keihard aanpakken!
timberleek zegt
@bartsmit:
Een boete voor het rijden met perfect legale banden?
hollow zegt
Het enige contact tussen jouw wagen en de weg, daar ga je dan op besparen of onwetend over doen. Ik steek winterbanden vanaf oktober tot maart en dan m’n zomerbanden. Winterbanden vervangen vanaf lager dan 4 mm. Zomerbanden Michelin Pilot Super Sports.
Crosscabouter zegt
@autoblog. De bovag deed ook melding dat ongeveer 35% van het wagenpark in NL winterbanden heeft. Dat maakt opeens dat er nog maar 175.000 (ongeveer, niet nagerekend) auto’s rondrijden op de ‘verkeerde’ banden….. ook de NOS vergat dit detail. Maar ja, 500.000 of 175.000, het eerste maakt meer indruk.
frank2b zegt
Ik rijd all seasons. Up yours, bandenmaffia!
Ik kwam in mei bij de lokale bandenboer om mijn wielen te laten balanceren. Kon niet, hij was volop winterbanden aan het wisselen. Het was toen al 23 – 25 gr C en hij merkte op dat hij nog wel een paar weekjes werk had aan dat wisselen. Of ik over vier weken terug kon komen. Lekker veilig al die lui op winterbanden zeg! Maken zich fanatiek druk om het vlokje sneeuw wat eventueel zou kúnnen vallen in NL, maar rijden wel doodleuk bij zomerse temperaturen door op hun winterreifen.
Die hele winterbandenmaffia oprollen en gewoon met zn allen all-seasons gaan rijden. Tieft op met die onzin. Geldklopperij.
Even een rekenvoorbeeldje.
30% van NL rijdt winterbanden. Dat zijn er 3 miljoen of zo. Daarvan laat de helft de banden om de velg leggen. Jaarlijks twee keer 1,5 miljoen bandenwissels en balanceerwerkzaamheden á 70 euries is 210 miljoen euries verdiend.
De andere helft heeft extra velgen gekocht. Eens per vier jaar (start nieuw leasecontract) een extra set velgen á €1200 is jaarlijks pakbeet 300 * 1,5 miljoen verdiend -> hoppaa extra omzet 450 miljoen.
De derde helft laat de banden opslaan á € 45,- per jaar. Weer een extra omzet gegenereerd van 1,5 miljoen * € 45 = € 60M
Tel daarbij nog eens op dat een winterband met profieldikte < 4mm plotsklaps geen winterband meer is en de geldklopperij stijgt zomaar naar een dik miljard euro op jaarbasis.
Gewoonweg uit de zak van de automobilist geklopt die denkt dat-ie goed bezig is maar helaas – voor het grootste deel van de tijd rijd je gewoon op een inferieure band in de verkeerde weersomstandigheden.
Sneu eigenlijk.
e28forever zegt
@frank2b:
Sinds wanneer bestaat er een “derde helft”?
Bij mijn weten kan je maar 2 helften hebben van iets, tenzij je magische krachten hebt of zo…
Freewarefreak zegt
Ik ook. Ik heb m’n winterbandjes er ook nog onder zitten. Interesseert me geen r**t. Langere remweg? Meer afstand houden. Meer lawaai? Komt toch niet boven de muziek uit. Meer slijtage? Ik doe met een setje 3 jaar. Dan zijn ze kaal.. nou en.. voor 250 euro zitten er 4 nieuwe onder. Kan ik weer 3 jaar. Hoger verbruik? Haalde over de laatste tank 1:24. Lang leve de bouwvak. Geen file’s. Ik vind meer grip in de regen en winter belangrijker als in de zomer. Al die wisselonzin. Geen zin in.