Nederlanders reden in 2022 vaker onder invloed en de gevolgen bleven helaas niet uit.
We schreven zojuist nog over een Audi R8-rijder die met een slok op 225 km/u reed op de A2. We kunnen nu meteen illustreren waarom dit een slecht idee is. Er zijn namelijk nieuwe cijfers over het aantal verkeersdoden door toedoen van drank en drugs.
Hierover kunnen we helaas geen goed nieuws melden: het aantal doden is flink gestegen. Dat blijkt uit cijfers die de NOS heeft opgevraagd bij de politie. Door toedoen van bestuurders onder invloed vielen er vorig jaar 61 dodelijke slachtoffers te betreuren.
Dat wil zeggen: bij 61 slachtoffers is vastgesteld dat de bestuurder onder invloed was. Aangezien men dat alleen doet als de bestuurder nog leeft, zijn alle ongelukken waarbij de bestuurder om het leven kwam niet meegerekend. Er zijn dus nog (veel) meer dan 61 doden gevallen.
Daar hebben we verder geen cijfers bij, wel is vast te stellen dat het aantal geregistreerde slachtoffers bijna verdubbeld is. In 2021 vielen er namelijk maar 32 doden. Nu was dat een coronajaar, maar ook in vergelijking met pre-corona is er sprake van een flinke stijging. In 2018 en 2019 vielen er respectievelijk 36 en 42 doden.
Omdat er soms natuurlijk meerdere doden vallen kan er nog onderscheid gemaakt worden tussen dodelijke slachtoffers en dodelijke ongelukken. Het ging vorig jaar om 51 ongelukken met een fatale afloop, waarbij in totaal dus 61 doden vielen.
Het was sowieso al duidelijk dat er vaker met drank op wordt gereden. Vorige maand schreven we namelijk nog dat er in 2022 42.795 boetes voor rijden onder invloed zijn uitgedeeld. Terwijl er niet meer grootschalig wordt gecontroleerd door de politie. Misschien wordt het tijd om dat weer wél te gaan doen.
Via: NOS
Lees ook: Overzicht kentekens onherkenbare politieauto’s
monsieurleloure zegt
Don’t do drugs. 💉
rollingstoned zegt
Don’ t get high on your own supply ;-)
ouwedibbes83 zegt
Volgens mij zijn ze gestopt met grootschalige controles (alcoholfuik) omdat ze niet meer zo effectief waren; binnen no time werd t gedeeld waar er eentje stond en kwam er nauwelijks nog een beschonken bestuurder langs.
lekkerlinksrijden zegt
Als het halve corps wordt wegbezuinigd dan krijg je dit. Jullie mogen Marc R en meelopers bedanken
karhengst zegt
Maar zij zouden dit toch kei- en keihard aanpakken?
potver7 zegt
En dan te weten dat dat aantal doden helaas maar een (heel triest) topje van de ijsberg is.
Vele honderden, zo niet duizenden mensen raken gewond omdat iemand anders dacht dat al die regeltjes maar flauwekul zijn.
ghost zegt
Generatie lil kleine: allemaal genormaliseerd.
Homer55 zegt
Gewoon 30 rijden.
grandmasterb zegt
Er overlijden 30 x zoveel mensen aan roken in NL per jaar dan het totale aantal verkeersdoden, en nog eens 50x zoveel mensen worden er ziek van. Maar roken is nog steeds toegestaan, volkomen belachelijk, een medicijn dat een paar doden veroorzaakt in een paar jaar wordt hier meteen verboden. Regeringen zouden voor de doden door roken aansprakelijk gesteld moeten worden, tenzij ze ze eindelijk dat onmogelijk maken.
William zegt
De tabaksindustrie probeert kinderen (minderjarigen) verslaafd te maken aan een kankerverwekkend product. Bizar dat die bedrijven niet harder worden aangepakt.
De politiek durft niet, of kan de accijnzen niet missen, maar het is een idiote situatie.
Homer55 zegt
Hoe proberen ze kinderen verslaafd te maken?
rollingstoned zegt
Roken levert de staat 2 miljard per jaar op aan accijnzen, dus het heeft ongetwijfeld meer met geld dan gezondheid te maken ;-)
O plaat zegt
Je kan 14 dagen na je laatste joint nog steeds positief testen door dat er geen tolerantie is zo als de 0.3 promille bij alcohol. Dit komt omdat jouw lichaam cannabinoides als een lichaamseigen stoffen ziet en er opslaat in jouw vet terwijl de psycho actieve cannabinoide THC na 4 uur is uitgewerkt.
William zegt
Alleen woorden, nooit daden. Hoeveel doden er ook vallen, dit flutkabinet wil simpelweg nooit investeren in politie en veiligheid. Klagen en nog meer zinloze bordjes langs de wegen plaatsen.
Dat is kort samengevat het “beleid”.
ghini zegt
70 plussers op Ebikes, die zouden ze moeten aanpakken en leren omgaan met het verkeer.
Fernando zegt
die zijn te koppig en eigenwijs om daar iets aan te veranderen.