Onze zuiderburen krijgen het flitsen langzaam maar zeker steeds beter onder de knie. Toen je twee jaar geleden in België geflitst werd, was de kans klein dat je een boete kreeg door onvoldoende personeel om de boetes te verwerken. In Wallonië werden begin dit jaar de eerste zeven flitspalen geplaatst, maar die werden (of worden nog steeds) niet gebruikt totdat er duidelijke borden staan dat er gecontroleerd wordt. En ook het uitschakelen van een flitspaal is in Vlaanderen een eenvoudig klusje.
Maar goed, ik begon mijn bericht dus met de mededeling dat onze zuiderburen tegenwoordig beter flitsen. Dat blijkt onder andere uit het feit dat er fors meer buitenlanders zijn geflitst op de Belgische wegen. In België zijn vorig jaar 164.000 auto’s met een buitenlands nummerbord geflitst, een stijging van 75 procent vergeleken met 2008. De stijging komt doordat er langs de Belgische wegen veel nieuwe flitspalen zijn neergezet en omdat het verwerken van boetes eindelijk is geautomatiseerd.
Het lukt de Belgische autoriteiten echter lang niet altijd om alle boetes ook daadwerkelijk te innen. Sommige landen doen erg moeilijk bij het verstrekken van kentekengegevens. Nederland doet overigens niet zo moeilijk en stelt de gegevens altijd gewillig ter beschikking.
In Nederland flitsen we natuurlijk ook lekker fanantiek door. En trouwens…, is het Belgische flitsrecord van vorig jaar (246 km/u) al verbroken? (via: limburgs dagblad)
elpistolero zegt
Dit bericht op dit prachtige AutoBlog is als een harige moedervlek in het gezicht van een model.
autoblogger zegt
Afgelopen weken heb ik diverse boetes binnengekregen uit Duitsland en Zwitserland, terwijl ik dat afgelopen jaren nog nooit eerder heb gehad (en toch echt wel heb doorgereden;)
RenesisHP zegt
@autoblogger:
Aha. U bent Deen en was ooit SLS bezitter?
autoblogger zegt
@RenesisHP: LOL! ;)
NLBUURMAN zegt
@RenesisHP: LOL :P (wel jammer dat het geen Deen was, maar een Zweed)
RenesisHP zegt
@NLBUURMAN:
Auch. Epic fail van mijn kant. ;)
Dreke zegt
@elpistolero
Autogerelateerd nieuws, ik snap je probleem niet…
het ene artikel is nu eenmaal interessanter dan het andere…
realist zegt
leuk dat we jongens hebben zoals jullie die de staatskas spijzen door snobisme nl. een beetje te hard rijden om op te vallen.
aan mij verdienen ze bijna niets hoor:ongeveer 80€ op 25jaar rijden.
six-trey zegt
@realist:
bijna elke dag zit ik op een kilometers lange rechte 2 vaks baan, zonder veel verkeer, met mooi asfalt (zeldzaam in België) waar je maar 90 mag sorry maar op zo’n stukken mogen ze gerust 120-140km zetten ik rij er altijd zo snel en er is nog nooit iets gebeurt maar de overheid doet graag lastig, zo wat het enige dat ze doet
achja jij bent waarschijnlijk zo iemand die het verkeer ophoud door 40 te rijden waar je 70 mag zo mensen zouden ze juist moeten beboeten
realist zegt
het zal nog leuk worden ook wanneer ze beginnen te flitsen tussen 2 palen in met dat nieuw systeem.
dan kunnen jullie zich mooi overal aan de snelheid houden haha.
de sjonnies zegt
@realist:
Geloof me er worden tegenwoordig auto’s gemaakt die niet op tweetakt benzine rijden en moeiteloos de 100 kunnen halen.
Ook schijnen ze niet meer aangeslingerd te hoeven worden
Ze hebben geen houten velgen meer en elektrische verlichting.
Jouw -waarschijnlijke- all time favorite, de Trabant is al jaren geleden uit productie gegaan.
jimmy zegt
@de sjonnies:
Ik snap je punt maar hoe zit dat met die elektrische verlichting tegenwoordig dan? :P
bruno zegt
vergeet het
die flitspalen in wallonie werken wel en er zijn ook anonieme auto’s
dus pas maar op bij de walen
Nico zegt
Kunt misschien ook ineens vermelden dat de meeste buitenlandse boetes naar Nederland gaan.
In eigen land braaf aan regels houden, in een ander de wegen onveilig maken ;)
Daniel073 zegt
Haha ben vorige week nog geflist in belgie :P
donzobar zegt
ik voel me ook echt superieur en een snob als ik met mijn 23 jaar oude 250D er weer voor zorg dat ik post van het CJIB krijg.
toyotaprius zegt
@donzobar: Dat is pas respect, bedoeld hard rijden kan iedereen wel. je moet de auto er voor hebben, gas pedaal indrukken (bij sommige gaat het versnellen automatisch en blijft ie versnellen) en gaan.. hard rijden met een W124 250 D, dat is weer andere koek.. ;)
TheVeenmeister zegt
Heb er 20 juni bijna eentje te pakken gehad…
In een 30 km zone met 190 km/u knallen in een 430 Scuderia..
En dat in de 4e versnelling!
jimmy zegt
@TheVeenmeister:
Nerd dat je er bent 8:)
toyotaprius zegt
@TheVeenmeister: Jij had je rijbewijs weer?
http://www.autoblog.nl/archive/2010/03/08/195-kmh-doen-waar-80-is-toegestaan-auto-kwijt
RenesisHP zegt
@TheVeenmeister:
190 in 4 is bijzonder?
Dat doen wij ook(tot 205 in 4). :|
GOD zegt
@ realist
Het zou ook leuk zijn als jij wat aan je grammatica zou doen! Of is dat realistisch niet haalbaar?
Pjotr_from_Poland zegt
Een stijging van 75% omdat er meer flitspalen staan. Ok, maar er moeten dan ook meer buitenlandse nummerplaten overtredingen begaan. Is het in Nederland dan niet zo dat je elke dag wel een tiental poolse of bulgaarse of roemeense platen ziet rondrijden. Owkeey dat zijn oostblok loodgieters die hier goedkoop komen werken da’s een ander verhaal. Maar als je weet dat jouw land in het verre oosten zich niet bezig houdt met doorsturen van gegevens, is dat dan geen vrijgeleide voor het plegen van overtredingen? Waardoor het bericht een self fulfilling prophecy wordt.
Beste autoblog journalisten: hier zou u meer detail moeten kunnen vermelden over de geografische verspreiding van deze buitenlandse overtreders. Dan heb je mss een leuk verhaal.
Philippe zegt
@TheVeenmeister:
yeah right!
Karel zegt
@ TheVeenmeister: Ben jij wel goed bij je hoofd?
NLBUURMAN zegt
dat je te hard durft rijden in belgië, met al die wegen, en nu ook al zoveel flitspalen :P
KoenMB zegt
Op de snelwegen kan je toch nog steeds wel wat meer rijden dan toegelaten? Buiten die enkele flitspalen hier en daar gebruiken ze toch vooral bemande voertuigen die ze dan op de inhammetjes in de middenberm plaatsen. En die staan dan meestal ter hoogte van op en afritten. Op de stukken er tussen kan je toch nog goed doorrijden, of is er een belangrijk iets wat mij volledig ontgaat?
TJ zegt
Wat is de volgende stap… dat je net als in Nederland het hele land moet gaan doorkruisen aan 90 of zelfs 70 km/u op 4 baanswegen waar verder geen enkel gevaar schuilt. Als je het je na een paar uur dan allemaal een beetje teveel wordt dan staan ze klaar om die moedeloosheid meteen in te dijken met een fikse boete. Ik doe iedere dag 100km autoweg en gelukkig weet ik precies waar ze staan. Als ze nu ook nog met trajectmetingen gaan beginnen hier in Belgie is de pret er helemaal af. Dan kunnen we beter allemaal met een 500cc grasmaaiertje gaan rondrijden…
MDA zegt
yep… heb er dit jaar al eentje binnen uit Vlaanderen. En het was geen malse (140 euro).
realist zegt
@sjonnies nee een suv en een cabrio elk 200+ pk
de sjonnies zegt
@realist:
Je SUV is een Unimog
Je cabrio een Range Rover Convertible :D
laurens324 zegt
de laatste 6maand 2 keer geflitst 1 keer voor 153 ipv 120 snachts, en 1 keer 54 ipv 50
dus flitsen doen ze ier genoeg
4991 zegt
@ laurens324
Volgens mij trekken ze er 6% van af?
laurens324 zegt
@4991: dat was reeds de gecorrigeerde snelheid
8% op de snelweg, 5% op de andere wegen blijkbaar, je moet het eerst eens meemaken voor je t weet pff
Fout zegt
@elpistolero
Je hoeft nu niet over je vriendin te beginnen…
Dit is perfect relevant nieuws(?!)
Sorcerer zegt
Ik ben bijna nooit in België, maar toen ik er vorige maand was kwam ik een rijdende flitswagen tegen, ongetwijfeld op weg naar een volgende flitslocatie.
Wat een ontzettend slechte wegen trouwens! Moest bij een wegafzetting mijn lichtmetalen velgen blootstellen aan gigantische kuilen waar je doorheen *moest* rijden (in een bocht) om door te kunnen rijden… Way to go jongens :P
fab zegt
flitsrecord kan in belgie maximum 250 worden, bij hogere snelheid kan de snelheid niet gemeten worden want ze maken bij flitsen 2 foto’s om de snelheid te meten, maar als je sneller dan 250 rijdt sta je niet op de 2de foto en kan je dus een procedure fout inroepen
TheVeenmeister zegt
@ Philipphe @ Karel @ Jimmy: Is een toegangs weg naar Spa Francorchamps. Erg rustig, behalve 20 juni dan… 3 supercars die loeihard over het weggetje knalde. Tot er een Transporter van de Belgische waakvlammen brigade stond.
Naast de Scuderia reden er ook nog een F430 spider in het geel en een oranje Gallardo Superleggera. De exclusive car club was namelijk aanwezig…
Karel zegt
@ TheVeenmeister: jij bent dus inderdaad niet goed bij je hoofd.
Jij bent dus net zo’n type als die mijn fietsende nichtje doodreed op een 60km weg.
Henne zegt
@ Karel: en jij bent waarschijnlijk iemand die van vooroordelen houdt. En niet begrijpend kan lezen… Kennelijk ben je ook nog niet in die regio geweest want je commentaar zegt genoeg! Het was een stuk naar het circuit toe, geen kip te bekennen, geen straatjes links of rechts, geen fietspaden ed. Het enige wat had kunnen gebeuren is dat ik een hert aan zou rijden ofzo. Het stuk weg was overgens ook bewaakt. De persoon die mee reed kende de omgeving. Waar we omkeerde terug naar het circuit stonden wel huizen. Daar was ook 50 de limiet waar ik me netjes aan heb gehouden. En ja ook dan kan je iemand doodrijden!!! Even voor de goede orde, de 30km zone was er voor wegwerkzaamheden, een nieuwe plak asfalt op het wegdek. En in het weekend werken ze niet…
Zodra er risico’s zijn dat ik iemand voor z’n sokken kan rijden rijdt ik ook echt niet als een idioot.
Maar in zo’n auto, zo’n omgeving kon het geen kwaad.
Stevendb zegt
Ik woon in België en heb een coyote (100% wettelijke radarverklikker). Het is al vaak goed van pas gekomen ;)
Karel zegt
@ Henne: Nee, ik ben allergisch voor zogenaamd stoerdoenerij op de openbare weg. Als je wilt knallen doe je dat maar (net als ik) op het circuit.
booli zegt
Gewoon zoals de meeste fransen en nu meer en meer belgen een COYOTE aanschaffen voor €149 Euri, en probleem opgelost…
http://www.coyotesystems.be/nl/index.php?app=content&event=page&name=p7
Ruud zegt
Goed dat er langzaam-aan wat meer aan verkeershandhaving gedaan wordt. Nu nog de kwaliteit van de wegen en wegmarkeringen verbeteren, verkeersknooppunten en rotondes herzien, op-en afritten aanpassen ,de bewegwijzering verbeteren, voorlichtingscampagens opvoeren, alcohol in het verkeer reduceren, en ‘last but not least’ een gedegen rijopleiding instellen. Ik rijd veel in Belgie en verbaas me na al die jaren soms nog steeds over de dingen die je op de weg ziet.
Timo zegt
Ja dat krijgen we onder de knie, maar deftige wegen bouwen kan onze regering nog steeds niet….Belgie heeft altijd de eigenschap om de slechte voorbeelden te kopieren…
Nederland heeft evenveel verkeersslachtoffers als de rest van Europa ondanks hun klopjacht op de normale autorijdende mens.
Duitsland , is op vlak van verkeershandhaving volgens mij het voorbeeld….snel waar het veilig is maar waar het onveilig is hou je je aan de snelheid.