Veel meer alcomobilisten betrapt op rijden onder invloed in de eerste tien maanden van 2022 dan in heel 2021.
Iedereen heeft zich een paar jaar moeten inhouden met feestjes en kroegbezoek en is kennelijk voor het gemak ook maar meteen even vergeten hoe het hoort. Het aftercovideffect zorgt waarschijnlijk voor de stijging van het aantal totaalmalloten die met een stuk in de kraag denkt dat ie nog prima kan rijden.
Bestuurders onder invloed
In de eerste tien maanden van dit jaar, dus tot en met oktober, zijn door de politie 36 duizend alcomobilisten op de bon geslingerd. Dat tegen 31.600 stuks in heel 2021. in 2019, voordat we werden geteisterd door corona, waren dat 32 duizend mensen. Dus óf we zijn meer gaan zuipen, óf we zijn ons verstand kwijt.
Het gaat hier overigens niet alleen om mensen met een bakkie teveel op, maar ook om mensen die teveel hebben gesnoept van pilletjes of andere verdovende middelen.
Bourgondisch Limburg
Landelijk ligt het aantal proces-verbalen voor rijden onder invloed in de eerste tien maanden van 2022 veertien procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Limburg spant de kroon met een toename van 36 procent. Daar stappen ze dus gemiddeld veel vaker onbekwaam achter het stuur. Net als in Gelderland overigens die met een 35 procent stijging ook flink van het padje is.
Meer controles
Ja dan zal de politie wel veel meer aan het controleren zijn zeker? Dat zou een logische verklaring zijn. Nu oom agent het niet meer zo druk heeft met het neerknuppelen van wappies op het Malieveld zou je verwachten dat ze eindelijk meer tijd investeren om zich op echt belangrijke zaken te storten.
Aan kwaliteitspublicatie De Telegraaf laat een woordvoerder van de politie echter weten dat er geen sprake is van extra controles. Er is juist net zoveel aandacht voor rijden onder invloed als voorgaande jaren. Kun je nagaan wat er gebeurd als ze wel extra gaan controleren. We zien hier mogelijkheden voor de staatskas veiligheid op de weg.
Jeugd van tegenwoordig
Alcoholinstituut STAP reageert in het Radio 1 programma Spraakmakers ook op de cijfers. Het blijkt dat vorig jaar bijna een derde van de mensen onder invloed achter het stuur jonger dan 25 jaar was. Die jeugd van tegenwoordig ook.
Directeur van STAP Wim van Dalen zegt dat mensen die niet drinken volgens hem nog altijd als spelbreker gezien. Er is blijkbaar ook nog altijd een taboe om mensen aan te spreken op hun alcoholgedrag.
Het lijkt ons vrij simpel: als je moet rijden, dan moet je niet drinken. Tenminste geen alcohol. Wel zo verstandig en wel zo veilig. Slokkie op laat je rijden.
P_S_E zegt
Kan natuurlijk ook komen omdat er meer gecontroleerd is. Overigens kan ik me de tijd niet heugen dat ik heb moeten blazen. Dat is minstens 15 jaar geleden.
Aan alle bewust beschonken bestuurders: ga je schamen! Regel een BOB of bel een taxi, maar speel niet met de levens van anderen!
Michel zegt
Niet meer gecontroleerd zoals in het artikel staat ;-). Verder: Eens. Bel een taxi
CYBRTRK zegt
Heb je het artikel uberhaupt gelezen?
P_S_E zegt
Oeps. Niet verder gelezen dan de eerste afbeelding. Staat blijkbaar nog wat onder… My bad…
Design_Driven zegt
Ik ken ook een aantal mensen die meer zijn gaan drinken in de lock-down tijd, wellicht dat een aantal van het het toch lastig vind dat nu niet meer te doen.
Michel-GR zegt
Ach tis ieders eigen verantwoordelijkheid. Zolang je niet ladderzat in die auto stapt is er niets aan de hand. Bettuteld gedoe altijd!
CYBRTRK zegt
Ben benieuwd of je ook zo praat als iemand onder invloed, een lid van je familie/vrienden dood rijdt
pomoek zegt
@Michel-GR, er zit nogal een flink “grijs” gebied tussen nuchter en ladderzat. En binnen dat gebied is er zeker wat aan de hand met de gemiddelde rijvaardigheid. Fijn dat iemand die dronken een ongeluk heeft veroorzaakt verantwoordelijk is voor de schade die is ontstaan. Maar ik vraag me af hoeveel je hieraan hebt als je als slachtoffer de rest van je leven in een rolstoel zit. Dit is niet een over de top voorbeeld, er worden elk jaar mensen het ziekenhuis of het mortuarium ingereden door mensen die niet tegen deze “betutteling” kunnen.
Dutchdriftking zegt
Zoals de auteur al aangeeft, stel dat je nu eens wél actief op alcohol en verdovende middelen ging controleren…
berlinetta zegt
Ik vraag me af hoe effectief dat nog is tegenwoordig met social media. Als er ergens een controle is, is dat binnen no time bekend overal.
P_S_E zegt
Als de politie bij de uitgang(en) van bijv. een uitgaansgebied controleert kunnen er 2 dingen gebeuren: de beschonken bestuurder wordt gesnapt, of deze besluit niet achter het stuur te kruipen. Win-win.
Daarnaast zou de politie natuurlijk ook mobiele controles kunnen houden. Gewoon wat motormuizen laten rondrijden met een blaasapparaat op zak. Zie je afwijkend weggedrag: blazen!
berlinetta zegt
Maar dan zou je in het eerste geval dus alsnog een controle moeten opzetten ergens. Dat kost mankracht en dus ook veel geld. Dat moet toch beter op te lossen zijn.
P_S_E zegt
Ik vind alcoholcontroles ook echt daadwerkelijk bijdragen aan de veiligheid, dus dat dat dan mankracht/geld kost, soit…
dailydriver zegt
Wat als de vraagstelling anders wordt gedaan aan ” de jeugd”??
Wat is belangrijker je rijbewijs of alcohol drinken op feestje of tijdens uitgaan?
P_S_E zegt
Of je regelt gewoon een BOB/Taxi/Ouder als beide je lief zijn. Moeilijker is het niet.
ArnoldH zegt
Goed dat mensen met alcohol op gepakt en aangepakt worden. Echter, ik denk dat al 7 jaar geleden is dat voor het laatst heb moet blazen…
frederik zegt
Sterker nog, ik heb m’n rijbewijs al meer dan 20 jaar en nog NOOIT hoeven blazen. Overigens schijnt de limiet vrij hoog te liggen, je moet minstens drie bier in een uur drinken om erboven te komen. Wat ik redelijk absurd vind als je nog moet rijden. (Ik drink één a twee glazen max.)