Uit een analyse van ruim 400.000 verkeersongevallen (2007-2012) blijkt dat er relatief veel doden vallen in de provincies Zeeland en Noord-Brabant.
Waarschijnlijk komt dit door het gebrek aan snelwegen. Het klinkt misschien gek, maar snelwegen zijn relatief veilig. De snelheid ligt misschien hoger dan op een gemeentelijke of provinciale weg, maar iedereen rijdt -ongeveer- even hard en je hebt geen last van verkeer dat tegemoet komt rijden. Ook zijn geen lastige kruisingen of verkeerslichten waar mensen rekening mee moeten houden.
Uit het onderzoek van Nu.nl, op basis van informatie van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en ongelukken.staanhier.nl, bleek het volgende. Als de oorzaak van een ongeluk bekend was, dan waren dit de meest voorkomende redenen:
1. Niet-verlenen van voorrang (25%)
2. Onvoldoende afstand houden (19,9%)
3. Stuurfouten (12,9%)
Veilig Verkeer Nederland onderschrijft dat het relatief hoge aantal dodelijke ongelukken (in Brabant en Zeeland) waarschijnlijk komt door een gebrek aan snelwegen.
“Noord-Brabant heeft het meest uitgebreide wegennet van Nederland en een groot aandeel hiervan zijn gemeentelijke en provinciale wegen”
Of het feit dat in provincies als Zeeland ook relatief weinig flitspalen staan nog een rol gespeeld heeft is niet bekend.
widodh zegt
Als iemand die in Zeeland woont kan ik het wel beamen. Ik heb gelukkig nog nooit een ongeluk gehad, maar deze provincie heeft best een aantal verradelijke wegen.
VeniVidiVici zegt
@widodh: Snap ik, in Zeeland zijn ze beter in varen ;-)
escort77 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Enne, als we de carnavalsperiode buiten beschouwing laten, is het dan ook nog gevaarlijk in NB?
sjeppie156 zegt
@escort77: Ik vind ze boven de rivieren slechter rijden maar dat kan aan mij liggen
xiran zegt
@sjeppie156: dat ligt ook aan jouw!
hamerhaai zegt
@xiran: Zijn wat?
560pkferrari zegt
@escort77: dan zou limburg er ook bij moeten staan :D
potver7 zegt
Aaahhh, nu snap ik die fixatie van onze landelijke hermandad op snelheidsovertredingen op snelwegen. Levensgevaarlijk is dat. Oh wacht…
slowland zegt
Komt dat niet gewoon omdat er relatief veel Belgen rijden :):)
sjeppie156 zegt
@slowland: En Polen niet te vergeten vooral in regio Breda en Roosendaal
sjeppie156 zegt
Maak me zelf ook wel eens schuldig aan het niet verlenen van voorrang maar dan is het eigenlijk uit een straatje war je van te voren niets ziet en rij ik al bijna op de kruising/afslag ect Dan geef ik altijd wat gas bij zo dat ik ze minder of niet in de weg zit.
En ja ik kom uit Breda oftewel zuid west brabant
sjeppie156 zegt
@sjeppie156: West Noord-Brabant (moet ik het wel goed zeggen)
DennisS65B40 zegt
@sjeppie156: als je uit een straatje komt bij een kruising waar je niets ziet, dan geef je gas bij?? Whahaha wat een mongôl ben je dan… Ben blij dat ik niet in jouw buurt woon! Overigens gok ik dat je dat snel afleert.
sjeppie156 zegt
@audir8v10: Jij neemt het wel heel letterlijk op. Ik bedoel hier echt straatjes met dikke bebossing. Dus waar iemand nog niet op komt rijden maar wel dichtbij is. Dit gebeurde tevens in mijn examen en werd goed gekeurd door de examinator. Mocht hij al wel uit een straatje komen waar je van te voren niks van kan zien en zijn neus al om de hoek doet. Dan kijk ik in men achterspiegel en trap ik op de rem duhhhh…
Sowieso verminder ik de snelheid al alvorens bij dit soort situaties aan te komen. Maar het is naar mijn mening en de mening van mijn examinator. Dat als iemand aan komt rijden en je hebt diegene niet gezien. Het beter is snel aan de kant te gaan en er voor zorgen dat er geen gevaarlijke situaties komen. Door dus bijvoorbeeld van achter een kenteken op je bumper gestempeld krijgen.
Tip: als je volgende keer het “mongôl gedeelte weg laat nemen mensen je wat serieuzer. want zo krijg ik het gevoel dat je niet bijster slim bent.
sjeppie156 zegt
@audir8v10: En met niet gezien bedoel ik dus dat er gewoon tijd is voordat diegenen bij de afslag komt. Dus die bestuurder geen last ik niet en de gene achter mij ook niet.
mercs zegt
Kben zelf een Zeeuw, maar heel gek is het ook niet.
De wegen in Zeeland zijn berekent op de inwoners die er wonen. Maar niet op de jaarlijkse terugkerende (Duitse) invasie…
jrk68 zegt
@mercs:
Ho ho, dankzij onze jaarlijkse bedevaart hebben jullie nog een beetje te vreten, zonder onze donaties zaten jullie qua economie op het niveau van Botswana….
EdGaR zegt
Komt omdat er zoveel reserve Belgen zijn in die hoek van Nederland.
rotjeknor zegt
@EdGaR: In combinatie met de overige bevolking, hier in ons hoekje van Nederland, geeft dat gewoon nog te veel doden. Wat nou als we alle “reservebelgen”(naar mijn mening wegpiraten, die vlaamse invaders) nou eens op een nederlandse rijcursus zetten, leren ze gelijk hoe het in nl in elkaar steekt qua verkeerswetten en -veiligheid.
frensj zegt
@rotjeknor: Ik heb de indruk dat Belgen in Nederland én Nederlanders in België allebei gewoon veel slechter rijden dan in hun eigen land.
Ik hoor altijd Nederlanders klagen over Belgen, maar zelf heb ik absoluut geen beter gevoel bij heel veel Nederlandse chauffeurs die ik hier tegenkom. In het algemeen kan ik het denk ik best omschrijven als “associaal weggedrag”.
jaapiyo zegt
Bekend verhaal, na de randstad is Brabant de belangrijkste economische motor van Nederland maar investeringen in infrastructuur blijven desondanks vaak achter.
Overigens het laatste zinnetje in het artikel moet weg…wij autoliefhebbers moeten natuurlijk niet gaan suggereren dat die extra belasting kastjes daadwerkelijk nut hebben he, wel gewoon realistisch blijven aub.
jrk68 zegt
@jaapiyo:
Volgens mij hebben ze de boel rond Eindhoven en Den Bosch net voor ettelijke honderden miljoenen op geknapt en dat terwijl het verkeer uit de grootste haven van Europa nog steeds over karresporen langs Rotterdam moet.
Het gevolg hiervan is dan weer dat er hier weinig dodelijke ongevallen gebeuren. De rede daarvan is dat het hier permanent vast staat of zich schuifelend voortbeweegt.
sjeppie156 zegt
@jrk68: Eindhoven is geen zuid west nederland…. Natuurlijk heeft hij het over Noord Brabant maar aangezien het artikel daar niet over gaat. Is die oplossing dus nog niet uitgeprobeerd
http://www.kvk.nl/download/Basiskaart%20Zuidwest-Nederland%20minder%20klein_tcm14-259642.png
tupperware zegt
@sjeppie156:
Ik snap dat het een beetje moeilijk is voor je maar hij heeft het over Brabant en wat is de grootste economische motor van dat prachtige Brabant?
Je voelt hem al aankomen.., juist, de regio Eindhoven.
sjeppie156 zegt
@tupperware: Dat snap ik zeker. Alleen denk niet dat jij snapt wat ik bedoel. ;) Als je wilt kan ik het nog wel wat uitgebreider uitleggen.
Lennaert zegt
Ik ben zelf opgegroeid op een van die eilanden. Daar was het bijna vreemd als er geen bekende van je, veel te jong, was omgekomen in het verkeer.
DennisS65B40 zegt
@Lennaert: klopt, kwam van het een na laatste eiland voor Zeeland en kende in mijn ‘jeugd’ ook meer dan 4 gasten die om waren gekomen. Altijd eenzijdig overigens.
Lennaert zegt
@audir8v10: toeval zelfde eiland? Flakkee?
DennisS65B40 zegt
@Lennaert: nee daarboven, wel vriend gehad die op de N57 is overleden.. Terugweg van Renesse.
Hupke zegt
“1. Niet-verlenen van voorrang (25%)
2. Onvoldoende afstand houden (19,9%)
3. Stuurfouten (12,9%)”
Hmm is New kids dan misschien toch een documentaire?
En loopt er in zeeland dan toch een water duivel of iets dergelijks rond?
xiran zegt
komt door alle drugstoeristen die knetter stoned weer terugrijden naar belgie of frankrijk.
tweetyv6 zegt
Nu nog de correlatiestudie naar het gemiddelde IQ en de cirkel is rond :-)
baasbas zegt
Elke keer als ik Zeeland weer moet doorkruisen op de A58 valt me op dat het concept linker- rechterbaan nog niet echt geland is bij de locals. De enige die nog lomper rijdt heeft een wit met rode kentekenplaat…
Als er overigens op de A58 een flink ongeval gebeurt, zo ongeveer bij de A4, zit meteen de halve provincie op slot.
pomoek zegt
Tja, op zich heb je ook niet zoveel infra nodig in een gebied waar niet veel mensen wonen. En dankzij de demografische krimp in Zeeland is er van investeren in snelwegen in die regio natuurlijk al helemaal geen sprake. Het nare toeval wil dat er net in de buurt van Breda vrij recent een aantal dodelijke ongevallen hebben plaats gevonden, jonge vrouwen op de fiets en in de auto die bij verkeersongevallen om het leven zijn gekomen. Dat heeft een flinke impact gehad in de regio.
reistje zegt
Misschien omdat je hier wel een beetje mag doorrijden, zodra je Brabant uit bent lijkt het over 100max…
En ik lees een reden om 1000 flitspalen neer te zetten!!