Veel autofabrikanten lopen volgens ex-CEO van Audi Bram Schot vanwege het coronavirus het risico op CO2-boetes.
Stel, je bent Audi en je hebt net een nieuwe elektrische auto ontwikkeld. Een sportieve versie van de e-tron, bijvoorbeeld. Hij is helemaal klaar, maar moet alleen nog even gekeurd worden door de relevante autoriteiten. Of de e-tron veilig is, hoeveel WLTP-kilometers deze kan rijden, enzovoorts. Maar dan komt er een pandemie en is er niemand meer aan het werk die je auto kunt keuren. Geen goedkeuring? Dan kan je ook niet beginnen met verkopen.
Het is een scenario waar veel autofabrikanten mogelijk mee te maken gaan krijgen. Ze hebben een nieuwe, schonere auto gemaakt, maar mogen die nog niet verkopen omdat ze deze niet gekeurd kunnen krijgen. In een normaal jaar zou dit flink balen zijn, maar 2020 is geen normaal jaar. De gemiddelde auto-uitstoot mag dit jaar namelijk niet hoger zijn dan 95 gram CO2. Is die waarde hoger? Dan riskeer je miljardenboetes.
Om onder die norm uit te kunnen komen, hadden veel autofabrikanten voor dit jaar schonere auto’s gepland staan. Die dus praktisch klaar zijn, maar niet meer verkocht mogen worden. “Het zal een verrassing zijn als iedereen maar fluitend die CO2-waarden haalt”, zei Schot vandaag dan ook in de BNR Nationale Autoshow.
En dat is een probleem. Dit jaar is al vrij dramatisch als je kijkt naar de inkomsten, terwijl fabrikanten juist nu veel geld nodig hebben om te kunnen investeren in de toekomst. Elektrische auto’s heb je immers niet zomaar ontworpen. Als daar straks ook nog een gigantische miljardenboete bijkomt…
Dat maakt de situatie wel heel spannend. Aan de ene kant zou je kunnen zeggen dat ze dit al langer aan hadden zien komen. De EU heeft dit immers niet zomaar besloten. Ze hadden allang aan die 95 gram CO2 moeten kunnen voldoen en niet tot het laatste moment moeten wachten. Gewoon betalen, dus.
Maar aan de andere kant: wie zag dit aankomen? En als de autofabrikanten miljarden aan CO2-boetes moeten betalen, hebben ze logischerwijs minder geld over om schonere auto’s te ontwikkelen. Op die manier kom je in een vicieuze cirkel terecht, waarmee je misschien meer kwaad doet dan goed. Om Schot nog een laatste keer te citeren: ‘dat wordt een heel interessant spanningsveld’.
Verder in deze aflevering van de BNR Nationale Autoshow: Meindert en Wouter praten met Bram Schot over zijn vertrek bij Audi. De verdere gevolgen van de coronacrisis komen aan bod, evenals zijn beslissing om te stoppen met de Audi TT.
Foto: Ferrari F430 van @SupercarspotterNL, via Autojunk.nl.
basman147 zegt
Ik kan me niet voorstellen dat dit niet een jaar uitgesteld gaat worden. Duitsland zal iets terug willen zien van de tientallen miljarden aan noodhulp die ze aan Europa gaan geven en ook in Frankrijk, Italië en Spanje is de invloed van de automobielindustrie te groot om dit te laten gebeuren.
karaya zegt
Rutte gaat alweer vol op het Urgenda orgel. De boel dondert vanzelf in elkaar.
Laat de biomassacentrales roken!
spence zegt
Dat ze zo maar verder doen en we zullen in een nabije toekomst geen vragen meer moeten stellen over welke auto en welke brandstof we willen rijden. Er zal nog enkel paard en kar overblijven.
Zoveel tegenslagen in zo weinig tijd, welke industrie overleeft dat ?
flutterby zegt
@spence: een gezonde industrie, helaas zijn daar maar weinig van aangezien de meeste nooit echt gecorrigeerd zijn sinds de financiële crisis.
mustang750supersnake zegt
man hou toch op met die onzin….waarom nu direct alles meteen?
t gaat alleen maar om geld….
crashingduke zegt
Ik mag aannemen dat die deadline een jaar opschuift. Ja, je wist dat je het dit jaar geregeld moest hebben en normaal zou ik ook voor een strak beleid zijn. Maar deze pandemie heeft niemand zien aankomen en kun je dus niemand de gevolgen er van verwijten.
mashell zegt
Maar de pandemie als universeel excuus gebruiken voor alles wat niet lekker loopt is ook wat zwak. Op zich is er geen heel directe relatie tussen pandemie en al dan niet zuinige auto’s verkopen, bovendien tellen voor de doelen van dit jaar de wagens die vorig jaar op de markt kwamen en nu in de showroom staan. De pandemie kan zelfs gunstig zijn, men investeert nu minder in grote luxe producten als auto’s, doet men dat wel dan let men meer op de lange termijn. Ook kan de mindset van de mensen veranderen, als ik straks na de crisis 2 dagen per week thuis werk, dan pendel ik drie dagen op en neer naar kantoor. 3x2x20km = 120km. Met een actieradius van 300km hoef ik zo’n elektrische auto dan maar eens in de twee weken een keertje te laden, goed de te doen.
geenidee zegt
@mashell: Begrijp niet zo goed wat je punt is. Alsof ze het anders ook nooit of te nimmer zouden halen? En wat je aanhaalt is alleen maar negatief voor de automobiel, als jij je auto minder slijt dan gaan de fabrikanten er ook minder kunnen slijten aan consumenten, en laat dat nu de inkomsten zijn van zo’n onderneming…
flutterby zegt
@crashingduke: Ja, want door deze pandemie koopt iedereen auto’s met hoge uitstoot waarde..? Huh? Volgens mij heeft het ene niets met het ander te maken.
retetikker zegt
Blijkbaar vinden consumenten benzine best betaalbaar.
Supra1981 zegt
Ruim voor de pandemie was het al wel duidelijk dat diverse fabrikanten het niet gingen halen. Het is ook niet zo dat er in een jaar tijd zo veel veranderingen binnen een merk plaatsvinden dat ze aan de eisen voldoen. Misschien als je een paar modellen hebt. Maar niet als je een compleet portfolio aan modellen op de markt hebt.
transaxleman zegt
Zonder pandemie hadden ze ook die boetes gekregen, want je moet daadwerkelijk die elektrische auto’s bouwen en verkopen willen ze meetellen.
En hoe ging dat tot dusverre met Audi en Mercedes? Of Volkswagen? Juist: niemand koopt die hokken. Mercedes moest al meerdere keren de productie van die gekke elektrische SUV verlagen, en VW krijgt het niet eens voor elkaar om de tot nu toe geproduceerde ID3s van de juiste software te voorzien. De E-tron is ook niet echt een volume model.
Beetje zwak dus om die pandemie als enige schuldige aan te wijzen.
pramm zegt
Met aantal nieuwe ev’s voor dit jaar zou zeer beperkt blijven. Audi heeft de etron maar kan deze eigenlijk niet leveren omdat ze geen batterijen hebben. Met een ander model zal dat niet heel anders zijn.
Volkswagen heeft de id. Maar Kan die niet leveren dit jaar omdat ze “software” problemen hebben. Daimler en BMW hadden dit jaar geen nieuwe ev op de planning staan. Renault was reeds voorzien en Peugeot was net op tijd.
De totale verkopen zijn ingestort, maar waar in 2019 ca 6% van de in de EU verkochte wagens een ev was, was dat in 2020 (t/m Februari) 13%. Dus de verkopen lijken prima te zijn, maar een aantal merken hadden dit jaar anders alsnog nauwelijks stijging in ev’s gezien door gebrek aan modellen.
basman147 zegt
Niet alleen Ev’s zijn belangrijk om de uitstoot op papier naar beneden te krijgen. Ook hybrides en plug-in hybrides zouden extra meetellen om de totale uitstoot naar beneden te krijgen, en qua aantallen zijn die een stuk belangrijker voor een aantal fabrikanten. Ford, Renault, PSA, Bmw en Mercedes en Volkwagen, allen wilden ze dit jaar meerdere hybrides op de markt brengen die hierbij moesten helpen, maar als de boel weer op gang komt zullen ze nu eerst oude voorraad moeten verkopen.
techniekmeneer zegt
Ze zijn knettergek geworden.
mwti zegt
Goeie zaak, laat alles maar kapot gaan. Dan is er straks niks meer. Ook geen groene gekkies.
caprio zegt
De Duitse autoindustrie staat al enige tijd in zijn hemd met het bijzonder late aanbieden van hybride en elektrische auto’s voor de massa. Qua kennis en huidig aanbod lopen ze jaren achter op Tesla en Zuid Korea. Jawel die toonaangevende Duitse auto-industrie. En met die 95gr gemiddelde uitstoot lijken ze ook weer veel te lang te hebben gewacht.
Dus, als Europa één keer ballen zou hebben en geloofwaardigheid wil behouden, dient men vast te houden aan de regels en zwaar te beboeten. Ze leren het anders nooit. Want wat heeft VAG nu geleerd van zijn miljarden verslindende diesel fraude, helemaal niets! Ze dachten even snel met een elektrische auto te kunnen komen, maar na jaren van teasen en toezeggingen is die er nog steeds niet. Wie wil die auto nog waar de software zoveel hiaten schijnt te hebben dat hij staat weg te kwijnen op een geheim parkeerterrein.
ghost zegt
Duitse automobiel club AvD heeft al aangetoond dat nu er bijna niemand op de weg is, er geen betere luchtkwaliteit is. 1 grote grap dus want probleem ligt niet bij auto’s. Maar ja, Europa en haar goede ideeen’,ben die club echt helemaal beu, dan maar wat als je het mij vraagt.
maotje zegt
@ghost: co2 heeft alleen geen invloed op lucktkwaliteit.
Luchtkwaliteit houd verband met vervuiling. Co2 is geen vervuiling en is voor ons mens niet schadelijk in de hoeveelheden die het verkeer uitstoot. Het heeft enkel de nare eigenschap dat het een broeikasgas is en die zorgen voor een versnelde opwarming van de aarde.
sprankel zegt
Geeeeeuw, het Corona excuus is daar weer hoor en maar wenen en bleiten zoals een klein kind.
Het is een heel slecht excuus ook, immers verkopen ze geen vervuilende wagens meer ook, wat is het probleem dan? Dat ze 1 model 2 maanden moeten opschuiven, wauw, bel de brandweer, nee, bel het leger, wat een schandaal zeg, dat is nu echt wel waar de maatschappij mee bezig moet zijn. Of ga je mij vertellen dat ze nu toevallig juist op dit moment 50 modellen hadden die volledig af zijn en nu allemaal tegelijk gekeurd moesten worden?
En ja hoor, dat ging super veel uitgemaakt hebben, ga maar eens naar die Duitsers om een hybride/EV model te bestellen, ofwel moet niemand het hebben ofwel kan je meer dan een jaar wachten op levering.
Het echte probleem is dat ze op de “luxe wagens” met dikke motoren gigantische winstmarges hebben, of dat ze er vastgeroeste fabrikanten tussen zitten die jaren lang dik verdient hebben door een nieuwe model te reduceren tot nieuwe bumper en wat ledjes en veel marketing blabla maar nu plots uit hun pijp moeten komen.
Laat ze maar tegen de muur lopen, die Europese auto sector had dringend een schop onder de kont nodig, zal ze leren met hun blabla gezever zonder inhoud dat fake is, fake uitlaat systemen, fake premium audio systemen, fake sport systeem, fake milieu testen, de laatste tijd komt er niet veel deftig uit en nu ze aangepakt worden het klein kind uithangen dat zijn snoepje kwijt is, ze moesten zich schamen.
cossiekiller zegt
Liever de auto-industrie dan alweer de consument die ervoor moet opdraaien.