De nieuwe Lotus Exige is alweer een paar maanden leverbaar. Maar net als bij het vorige model komt er van deze Exige ook een hardcore versie op de markt. En die is licht. Heel licht.
Met een gewicht van 890 kg is er flink wat van de originele Exige aan kilo’s afgeschaafd. Het merk staat er dan ook niet voor niets om bekend dat ze altijd zowel licht én snel zijn. En snel is deze Exige Cup 260 met zijn 260 pk zeker. Van stilstand naar de 100 km/h gebeurt in 4,1 seconden (wel even launchcontrol aanzetten). Wie nog even doortrapt zit na 9,9 seconden op de 160 km/h. Qua topsnelheid valt het mee, namelijk 245 km/h. De volbloed racewagen is gebaseerd op de Lotus Exige GT3, groot verschil is dat de Exige Cup 260 wel straat legaal is.
Boomknuffelaars kunnen hun lol op als ze horen dat de Exige Cup 260 slechts 199 g/km aan C02 uitstoot. Het brandstofverbruik ligt op een gemiddelde van 8,5 liter/100km. Vanwege het veel toegepaste carbon weegt deze Lotus 38 kg minder dan zijn voorganger en is het viagra-chassis in totaal 30% stijver geworden. Met een snelheid van 160 km/h geeft de nieuwe carbon-achterspoiler 42 kilo neerwaartse druk af. Zonder BPM kost de nieuwe Lotus Exige Cup 260 € 62.950. In Nederland ben je dan net iets meer dan €90.000 kwijt.
Henk zegt
ik word er een beetje licht in mijn hoofd van
Jesper zegt
Handig als je een lekke band hebt.
Één tilt hem op, de ander wisselt :P
Die velgen mogen wel 2″ groter, dit zal wel erg rollen…
Miamii zegt
Ik vind dit echt een enorme lelijke auto, alle lotus modellen trouwens. Ze zullen best technisch goed in elkaar zitten, maar t is net een speelgoedwagentje.
Ik heb echt niks met lotus, jullie wel ?
Arco zegt
Leuker als een Porsche GT3 RS ??? Uhhmmmm…. [b]JA[/b]
lamdi zegt
dikke pOrnO op de donderdag middag..
lekker auto :D
en zon €90.000 is nog niet eens zo erg schrikken..
gr. japp ;)
alfa159TI zegt
ik zou ook HANS in me intrieur willen hebben staan!(niet)
jou zegt
Ik zeg testen maar?
Buyck zegt
Wow !!! Dit is echt de top. Lotus is meer dan alleen wat racen met een blinddoek aan. Die gasten hebben visie die gericht is op duurzaamheid die het plezier voor geen haar bederft. SCHITTEREND
Vanquish zegt
Wat een grapjassen. Hans in de hoofdsteun…
bozewolf zegt
Hans device wellicht?
Heel tof karretje. Gewicht eraf schaven is de ultieme vorm van tuning.
bozewolf zegt
Alhoewel, HANS zit aan je helm en racepak, niet aan de stoel.
Dan blijft t nog even een raadsel waarom d’r HANS op de steun staat, lol.
vla zegt
Launch control op een Exige, is dat echt nodig? :?
Hans zegt
Waarom er Hans op de stoel staat ?
Tja, ik wilde weer s wat anders …
;-)
koekepan zegt
i love that car!
Polygoon zegt
Ik vind Lotus een van de betere wagens voor een lichter gebruik.
the360box zegt
€90.000 is veel voor een auto zonder opties alleen met electrische ramen. Prestaties heeft hij ook niet en je krijgt een Topota motor, voor de prijs kan je beter een Corvette C6 kopen.
bozewolf zegt
@the360box:
Een auto als deze exige zit in een heel eigen segment. Pure fun-car voor de enthousiast die vaak naar racecircuits gaat of vlakbij fantastische landweggetjes woont. Het is bijna meer een semi-race wagen dan een sportauto (zoals de C6 b.v.).
JDM__Wotevajjjj zegt
De volbloed racewagen is gebaseerd op de Lotus Exige GT3, groot verschil is dat de Exige Cup 260 wel straat legaal is.
is dat soms vertaalt met google translate ? zeg tog gwn dat i wel op de straat mag fso
OT:
naiz en de velgen zijn fugly
Klassiekerrally zegt
@ miamii: Yep, ik ‘heb’ zeker wat met Lotus. Deze mag je zo voor m’n deur parkeren, hoewel een eenvoudiger Elise model het ook doet…
wow zegt
Dan lopen ze steeds op audi af te zeiken hoe vaak is deze auto niet uitgemolken.
MR2 20V zegt
@ JDM_nogwat
“zeg tog gwn dat i wel op de straat mag fso”
Ik wil dit graag vertalen naar het nederlands.
Kun je me misschien vertellen wat voor taal dit is?
Nijntje_ zegt
@wow:
Audi = massaproductie ;
Lotus valt wel in een iets andere categorie…
w0o0dy zegt
Toch wel jammer dat de huidige elise/exige zoveel zwaarder zijn dan de eerste serie…. toen woog een Elise 111 S slechts 714kg en die had toch ook al 160pk. Zou je daar een turbo of supercharger aan toevoegen (+/- 220pk) dan zit je niet zo ver van de pk gewichtverhouding van deze Exige af…. en doordat die auto dan nog steeds veel lichter is ben je automatisch ook veel wendbaarder….
Eigenlijk is deze dus nog steeds te zwaar….
JanJansen zegt
@w0o0dy:
Dan heb je waarschijnlijk ook gezien hoe zwaar de Evora is.
w0o0dy zegt
@JanJansen: yup maar dat is een heel andere auto…. meer luxe, meer comfort, meer ruimte, zwaardere motor…. Totaal ander soort auto maar idd niet superlicht nee en dat is wel jammer. Overigens schijnt die auto wel absoluut waanzinnig te rijden in vergelijking met alle andere dagelijks bruikbare sportwagens….
Evora vs R8
http://www.youtube.com/watch?v=ck5U2vWW7QI
En “What makes the Evora great?”
http://www.youtube.com/watch?v=0cJhFFwQ4yY
Henk zegt
Powered by Toyoya!! Ook bij Lotus weten ze dat dit de beste blokken ter wereld zijn.
w0o0dy zegt
En om een beetje een idee te krijgen over hoe snel de Exige (in deze test met “slechts” 220pk) is op het circuit een kleine vergelijking met een Corvette Z06 en een 997GT3.
http://www.youtube.com/watch?v=4o3MOd44lc8
Met 260pk en iets minder gewicht…. zou deze 260pk uitvoering in die test misschien wel de snelste zijn geweest op het circuit.
SLR zegt
gaaaaaaaaaaaap zooooooo saaaaaaaaaaai nou ik vind er niks aan al die modellen zijn het zelfde hij heeft een paar stickers op nou wat boeiend om dat te horen waneer komt er nou weer een nieuw model
Klassiekerrally zegt
@ SLR: Eerst rijden, dan zeuren.
ruben00 zegt
Pas maar op.
Straks waait ie weg.
Wel lekker goedkoop in de belasting.