Dat is even zuur voor VDL Nedcar. Opnieuw ziet het bedrijf waarschijnlijk een belangrijke klant wegvallen.
Het zit VDL Nedcar even niet mee. Liet eerst BMW weten binnenkort geen gebruik meer te gaan maken van de diensten van het bedrijf, nu gaat er waarschijnlijk een volgende belangrijke klant weggevallen.
De nieuwe klant Canoo heeft het contract op losse schroeven gezet. De Amerikaanse ontwikkelaar van elektrische auto’s wil de productie van de eerste wagens niet in Born maar in de Verenigde Staten starten, meldt het Eindhovens Dagblad.
VDL Nedcar zit in de hoek waar de klappen vallen
Canoo heeft bij monde van bestuursvoorzitter Tony Aquila laten dat met name problemen voor VDL Nedcar in Nederland rondom de pandemie, scheepvaart en belastingen ten grondslag liggen aan de twijfels.
Ook is VDL Nedcar recent slachtoffer geworden van een grootschalige cyberaanval. Het is niet duidelijk of daarbij ook vertrouwelijke informatie is buitgemaakt, maar als dat zo is, is Canoo -terecht- niet blij. Het bedrijf zegt dat dit de concurrentiepositie ernstig zou kunnen schaden.
Canoo gaat in de VS aan de slag
Het Amerikaanse bedrijf had VDL Nedcar verzocht om het komende jaar 1000 van hun zogeheten Lifestyle Vehicles te gaan bouwen. In 2023 zouden er al 25.000 van de Limburgse band moeten zijn gerold. Ook de pick up zou in Born gemaakt moeten worden.
Maar dat zit nu even anders. Vanwege bovenstaande problemen laat Canoo de auto’s in eigen land bouwen. Extra zuur is dat de de engineering, het ontwerp en de inkoop van materialen zijn afgerond en dat er al volgend jaar geproduceerd had kunnen worden.
VDL Nedcar zelf hult zich in stilzwijgen. Het bedrijf zegt dat het een geheimhoudingsplicht heeft afgesproken met Canoo en wil die niet schenden. Maar we gaan hier ongetwijfeld gauw nog meer van horen. Hopen dat het alsnog goed gaat komen.
adyton zegt
Het was sowieso al een raar verhaal. Het had mooi geweest, maar was wel te verwachten dat ze in Amerika gingen produceren.
mashell zegt
De verwachting lijkt me meer dat ze deze helemaal niet gaan produceren, gewoon het zoveelste merk dat niet van de grond komt.
adyton zegt
@mashell: ik weet het niet. Moeilijk te zeggen tegenwoordig. Ze lijken toch ver te staan. De Amerikaanse startups lijken tegenwoordig wel door te zetten en hebben absurde waardes op de beurs. Ik zou ze niet zomaar afschrijven. We zullen zien. Ik vind het er wel tof uitzien, dus gun het ze wel.
harrie zegt
Jammer, die Canoo vind ik dus echt tof en ze zijn al behoorlijk ver.
Maar beetje vreemd was het wel, je kan hem vooralsnog enkel in de VS pre-ordered en onduidelijk of hij hier ook leverbaar wordt.
henkp1 zegt
Stap 3: zelf een auto ontwikkelen en bouwen. Ze weten nu heus wel hoe dat moet. En er is best ruimte voor een nieuw merk, zeker als het om EV’s gaat.
toniominestrone zegt
@henkp1: een auto bouwen is een ding, een auto ontwikkelen is lastiger en daar hebben ze weinig ervaring mee.
mashell zegt
Ze weten best wat van het bouwen maar niets van de R&D.
wotskie zegt
Nedcar heeft misschien de kennis voor de R&D niet omdat zij enkel een productiepartij zijn, die kennis en ervaring is er zeker wel binnen ETS, Bus Valkenswaard, Bus Roeselare, Special Vehicles etc. Dan nog zie ik het niet snel gebeuren, eerder partnerschappen met bestaande partijen zoals Lightyear.
kminne zegt
Aquila heeft al veel eerder bekend gemaakt dat ze in Oklahoma een eigen fabriek gaan bouwen (die in 2023 klaar zou moeten zijn) en dat de samenwerking met VDL vooral bedoeld was om de productie eerder op gang te krijgen en flexibel te zijn qua productiecapaciteit. Dus dat VDL tot 2028 dé exclusieve fabrikant van Canoo zou worden daar is nooit sprake van geweest. Dat hij nu wat terugkrabbelt heeft denk ik niets te maken met die cyberaanval, maar eerder met vertraging in de eigen technische ontwikkeling. Die cyberaanval gebruikt hij gewoon handig om dat te verhullen.
JanJansen zegt
Precies dit dus. Wat een leugens worden er toch gebruikt om het goed te praten. Het lijkt wel politiek… oh wacht.