Ook in Born zitten ze nu ernstig om chips verlegen.
Een onweerstaanbare behoefte aan chips: we hebben het allemaal wel eens. De autoindustrie heeft er nu ook last van. Ze zitten er flink mee in hun maag, want het chiptekort is hardnekkig.
Voor degenen die het niet gevolgd hebben, in een notendop even de situatie. Het begon ermee dat er tijdens de coronacrisis flink minder chips besteld werden door de autoindustrie. Terwijl er minder auto’s gekocht werden gingen alle thuiszittende mensen juist wel meer computers, tablets en spelcomputers aanschaffen. Gevolg: de productiecapaciteit van de chipfabrikanten ging naar deze elektronica.
Dat was geen ramp, totdat de autoverkopen weer eerder herstelden dan verwacht. De chipfabrikanten hadden echter al hun handen vol aan de productie van chips voor elektronische apparaten. Daardoor komen autofabrikanten dus zonder chips te zitten en dat is een pittig probleem.
Het chiptekort heeft inmiddels ook ons land bereikt. Vorige week moest VDL Nedcar al twee dagen de boel stilleggen vanwege chipgebrek. Nu is het weer raak: woensdag, donderdag en vrijdag wordt de productie wederom gestaakt. Dit betekent dus dat de productie van de MINI Countryman en BMW X1 vertraging oploopt. Een groot deel van de 3.000 man aan personeel die VDL heeft rondlopen krijgt noodgedwongen een extra lang weekend.
Het ziet er niet naar uit dat de chiparmoe op korte termijn gaat verminderen. Intel-topman Pat Gelsinger liet onlangs nog weten dat hij verwacht dat het tekort nog een paar jaar gaat aanhouden.
mashell zegt
De fabrieken zijn razendsnel omgeschakeld op chips (of je het nou chip of IC’s noemt, het blijft een verwarrend begrip) voor mobieltjes en dergelijke maar terugschakelen naar automotive chips duurt jaren? Blijkbaar zijn de marges bij mobieltjes beter en dus krijgen de autofabrikanten nu de rekening voor het jarenlang uitknijpen van toeleveranciers.
rwdftw zegt
Je zit ernaast :D
In een notedop : er zijn zat chipmakers die alleen zelf ontwerpen en het maken overlaten aan een ander (een Foundry). De meesten staan in Azië, en dan met name China. Die hadden last van corona. Dat was oorzaak #1. Als je chips wilt hebben zal je die vantevoren moeten bestellen, oftewel opgeven hoeveel je er zal gaan afnemen. De autofabrikanten zagen hun verkoop inzakken en bestelden dus minder. Console en videokaart fabrikanten gingen af op hun slechte jaarcijfers voor Corona en bestelden dus te weinig.
De Foundries zitten toch wel vol, dus er werd wat geshuffeld met afnemers om de lijn weer vol te krijgen. En toen gebeurde het, iedereen ging gamen. Dus er was geen kaart of console meer te krijgen. Nu gaat ook de autoproductie weer in de lift en die komen op hetzelfde probleem : er is te weinig capaciteit ingekocht om aan de vraag te voldoen. Daar is oorzaak #2. Niet op tijd capaciteit aangevraagd en nu is het er niet meer.
mashell zegt
Je begint met dat ik er naast zit een houdt dan een lang betoog dat op hetzelfde neerkomt…
Iedereen die een gameconsole of videokaart wilde heeft er nu wel een. China is (vraag niet hoe het kan maar profiteer er van) een witte vlek op de coronakaart van de wereld. Dus waarom duurt het volgens de Intel baas nog jaren voordat er weer naar het gebruikelijke volume voor de autoindustrie wordt omgeschakeld?
rwdftw zegt
De game industrie heeft nog lang niet voldaan aan de wereldwijde behoefte aan consoles en kaarten. Probeer maar eens een Playstation 5, Xbox X, GTX 3080ti of AMD variant te komen. Ja het kan, dan betaal je alleen 2 keer de retail prijs. Alles wordt weggekaapt door “scalpers” die de kaarten gebruiken om crypto munten te minen. Eens per week dumpt AMD een paar 100 kaarten op de EU markt en binnen 10 seconde zijn die weg.
De wereldwijde behoefte aan chips heeft ineens een enorme sprong gemaakt en we hebben te weinig capaciteit. Bijbouwen kan maar duurt een paar jaar. Autofabrikanten trekken nu aan een kort eind omdat ze hun prognoses naar beneden hadden bijgesteld terwijl ze niet zomaar meer even kunnen plussen.
Voordat al die honger gestild is zitten we misschien al in 2022. En dat is de realiteit.
seabase90 zegt
@mashell: ikzelf werk als productie manager bij een bedrijf werkzaam als toeleverancier voor de auto en vracht auto industrie. En je hebt helemaal gelijk. Hetzelfde is op dit moment gaande met ijzer erts. Dit is ook moeilijk te krijgen waardoor het voor ons moeilijk is buis materiaal binnen te trekken. Echter als we de inkoop prijs verdubbelen is het leveren van buis geen probleem. Er wordt nu gewoon gekeken: aan welke industrie verdien ik het meest? Inderdaad niet de auto industrie waar elk dubbeltje 10 keer op zijn kant wordt gezet en het commerciële plaatje het enige plaatje is wat nog telt. Ten koste van kwaliteit en naam, zolang eraan verdient wordt kan een hele boel! #dieselgate #ommaareensietstenoemen
Schnor zegt
Lekker eigenschuld van de auto fabrikanten. Andere toeleveranciers die erg afhankelijk zijn van de auto industrie kunnen ze zoiets maken om orders naar achteren te schuiven. Die toeleveranciers zeggen amen en gaan krom liggen om toch maar weer aan de plotselinge hoge vraag te voldoen.
De grote semi conductor bedrijven TSMC Samsung NXP etc steken de middelvinger op. Die productie slots moeten ook ruim van te voren ingekocht worden. Daar kom jij als grote autofabrikant niet zomaar tussen.
frank2b zegt
Die chips zitten allemaal in de corona-vaccins, toch?
ericd zegt
Zonder chips dan maar, moet toch peanuts zijn.
gerjanm zegt
@ericd: haha. Voor de auto’s van tegenwoordig niet meer
spidertje zegt
Als je werkt met bv JIT delivery en Lean gebaseerd dan loop je meer risicos als je sterk afhankelijk bent van toeleveranciers waarbij je tijdig moet bestellen…. Als je dat niet doet…. Moet je op de blaren zitten.
Ford Keulen gaat bv gewoon 3 maanden dicht….. Fiesta…. 😂
ouwedibbes83 zegt
@spidertje: precies, daar zit de pijn. JIT brengt risico’s met zich mee, weinig eigen voorraad maar wel veel afhankelijkheid. Niet robuust, nu zie je de gevolgen. Wie was echter bereid om bij een meer planbare markt extra te betalen voor meer zekerheid en grotere voorraden?
MarcoM zegt
Ik was vanmiddag nog bij de Jumbo, er lag nog genoeg aan chips.