VDL Nedcar heeft een nieuwe opdrachtgever: het Amerikaanse Canoo gaat hun pickups bouwen in ons eigen Born!
De Nederlandse auto-industrie bestaat uit niet veel Nederlandse automerken. Wij mogen echter wel een paar internationale merken min of meer tot ons portfolio rekenen. Er zijn namelijk genoeg auto’s in elkaar geschroefd bij VDL Nedcar, te Born in Limburg. Eerder door natuurlijk ons eigen Daf, maar ook Volvo, Mitsubishi en meer.
Einde
De fabriek bouwt momenteel MINI’s en BMW’s voor eh, BMW. Laatstgenoemde trok echter de stekker eruit en vanaf 2022 gaan de X1 en de MINI’s elders geproduceerd worden. Om de fabriek in Born nog de moeite waard te laten zijn, moet er dus iets anders geproduceerd gaan worden. Wie bouwt er momenteel nog saaie sedans en/of SUV’s?
Nieuwe opdracht
De fabriek van VDL Nedcar gaat echter gewoon door, want er is een nieuwe opdrachtgever. Het gaat om een wat opmerkelijke keuze: de Amerikaanse startup Canoo. Dit piepjonge bedrijf presenteerde eerder een opmerkelijke pickup die tegen 2022/2023 aan klanten geleverd zou moeten worden. Ze moeten ergens gebouwd worden en Nederland leek dus de ideale plaats. Om de boel mooi aan te sluiten mag VDL Nedcar vanaf eind 2022 de auto’s van Canoo in elkaar gaan schroeven.
Zekerheid
Voor VDL Nedcar is de komst van Canoo een welkome toevoeging, want het was een onzekere toekomst voor de Nederlandse fabriek. Canoo heeft een contract afgesloten met VDL Nedcar tot en met tenminste 2028. De bedoeling is dat in het laatste kwartaal van 2022 op zijn minst 1.000 auto’s worden gebouwd, maar dat aantal moet oplopen 15.000 in 2023. Dat is wel een stuk minder dan het jaarlijkse aantal auto’s dat gebouwd werd voor BMW, dat waren er 125.000 vorig jaar en 175.000 in 2019. Woordvoerder Miel Timmers van VDL Nedcar zegt dat dit slechts de start is: “dit is een belangrijke eerste stap”. Baas van VDL Nedcar John van Soerland noemt de komst van Canoo “geweldig nieuws voor de medewerkers van de fabriek”. Die hebben dan in ieder geval nog werk.
Inleveren
VDL Nedcar heeft dus door de komst van Canoo wel werk aan de winkel, maar het gaat nog wel extra medewerkers kosten. “Maar we hebben meerdere pijlen op onze boog” voegt Timmers daar aan toe. Het aantal werknemers nam al af van 7.000 in 2018, tot ongeveer 4.000 momenteel. De pijlen op de boog lijken extra werkgevers: naast Canoo wil VDL Nedcar nog meer merken binnen harken. Wordt vervolgd dus. (via NOS)
dees zegt
Een startup, dus met pech trekken ze na een jaar de stekker eruit omdat er niet genoeg bestellingen zijn
Edge zegt
Ja, maar wie zou je anders moeten binnenhengelen? Bijna elk merk van een beetje formaat heeft tegenwoordig eigen fabrieken en zitten helemaal niet meer te wachten op een externe partij als VDL NedCar. Het is natuurlijk hartstikke jammer, maar dan kom je al snel uit bij startups.
XO101 zegt
@Edge: Misschien Apple? Die zijn nog opzoek naar een club om de auto te laten bouwen.
adyton zegt
Wel een risico. Zou niet de eerste startup zijn met vertragingen. Benieuwd of ze eind 2022 gaan halen. Grote verrassing wel. Gaat dan de wereldwijde productie in Nederland zitten?
tenaci zegt
@adyton: wat ik begreep aanvankelijk wel. Ze willen in de VS zelf een fabriek bouwen, maar die is er dus nog niet.
R zegt
VDL does it again! Nu maar hopen dat de kneuzen van de vakbond niet weer gaan staken omdat er minder productie gaat zijn……..ze mogen VDL op hun blote knieën danken dat er überhaupt nog werk is in Born voor dit soort mensen
pignon zegt
@notfastalwaysfurious: Zo is het!
Svenska II zegt
Wat een prachtige marketingtechnische analyse van het binnenhalen van deze opdracht! ‘ze moeten toch ergens gebouwd worden’…
mustang750supersnake zegt
die vakbonden hebben de boel daar aardig naar de kl.te geholpen….maar wel goed nieuws voor ze das mooi!