Als het aan de experts zit, met VDL Lightyear gaan redden.
Het was gisteren een bittere pil voor de Nederlandse autoindustrie. Lightyear heeft een streep door de ‘0’ gezet, hun eerste zonneauto. Dat is een elektrische auto met zonnepanelen die moeten zorgen voor een beetje extra range. Ondanks veelbelovende berichten de laatste weken, ging ineens toch de stekker uit het project.
De kosten om de auto van conceptauto naar productie-auto te brengen zijn enorm hoog. In tegenstelling tot Tesla heeft Lightyear niet extreem veel durfkapitaal op zak. Ook kon Tesla veel geld verdienen met het verkopen van ‘supercredits’.
Die konden andere fabrikanten kopen om hun te hoge uitstoot te compenseren. Mede daardoor kon Tesla de boel draaiende houden, het zorgde voor een hoop inkomsten.
VDL moet Lightyear gaan redden
Enfin, het lijkt dus niet voor Lightyear weggelegd te zijn. Of toch wel? Volgens Bart Kuijpers van Automotive Online kan alleen VDL Lightyear gaan redden van de ondergang. Sterker nog, VDL zal sowieso zijn garen kunnen spinnen bij de malaise die nu heerst bij Lightyear.
Dat zou komen omdat VDL graag de Nederlandse autoindustrie een hart warm toedraagt. Dat niet alleen, ook zit er erg veel overlap bij de investeerders. Die komen namelijk allemaal uit Oost-Brabant, wat de samenwerking vergemakkelijkt, aldus Kuijpers. Het belangrijkste is natuurlijk dat VDL in staat is om de Lightyear 2 te bouwen.
Sterker nog, het zou VDL reuze goed uitkomen. Volgend jaar verloopt namelijk het contract met BMW en stopt de productie van Mini’s en Mini’s met een BMW-logo (X1). Ook zou VDL als toeleverancier aan de slag kunnen, aldus Automotive Online.
Maar heeft het wel zin?
Het grote issue dat wij zien is eigenlijk vooral: heeft het überhaupt wel zin? Het is al een tijdje duidelijk dat je als kleine fabrikant een ander verdienmodel ernaast moet hebben. Pagani verdiende geld met Modena Design om zo de Zonda te kunnen ontwikkelen en produceren.
Doordeweeks ontwierp Horacio balpennen en bureaustoelen om in de avond de Zonda te kunnen maken. Rimac verkoopt voornamelijk kennis op het gebied van elektrische aandrijflijnen en verkoopt af en toe een hypercar. Koenigsegg verdient veel geld door het verkopen van patenten, de auto’s dienen voornamelijk als showcase.
In principe moet Lightyear die kant ook op gaan. In plaats van angstvallig auto’s te produceren, kun je je veel beter richten op de ontwikkeling van dit soort specifieke technieken. Grote fabrikanten hebben daar niet de tijd en kennis voor en besteden het graag uit aan dit soort specialisten.
Dat zou nog het allerergst zijn, dat Lightyear op de fles gaat (en die kans is levensgroot aanwezig sinds gisteren) en dat andere fabrikanten voor een schijntje de waardevolle tijd, moeite en kennis kan vergaren. Uiteraard houden wij jullie op de hoogte!
Ooit willen weten hoe @wouter er in de vroege morgen uitziet? Check dan onderstaande video:
Via: Automotive Online.
Meer lezen? Deze nieuwe EV-merken komen naar Nederland!
Edge zegt
Haha, die thumbnail van een bedenkelijk kijkende Wouter is echt perfect gekozen gezien de staat van Lightyear op dit moment!
Wicos zegt
Nee hoor, geen enkele belangstelling voor Wouter z’n ochtendkop. Evenmin voor zijn verschijning later op de dag. Noch zijn ochtend-, middag- of avondstem.
drdre1 zegt
Qua tech past ’t wel bij VDL en haar ondernemingen. Voor NL en Brabant is het goed als Lightyear een succes wordt. Of het echt gaat gebeuren? 🤔
dakarbemo zegt
Als brabo kan ik zeggen, als Lightyear een briljant groeibriljantje is, mag Twente/Friesland deze huisvesten. Door ASML/Brainport kookt de regio al over, daar kunnen we niet nog een succesnummer bij gebruiken.
thjvanvlerken zegt
Dat ze in de problemen zitten mogen ze toch al een tijd weten daar. Ze weten wat ze moeten uitgeven en wat binnen komt. Dat ze hadden gehoopt op investeringen etc. is iets anders. Wens ze het beste toe. Hoop dat ze de 0 toch weer hervatten.
kniesoor zegt
Van der Leegte en Co zal er sowieso niet instappen als er linksom of rechtsom geen solid business case is. De ontwikkelingen maar rustig afwachten dan.
moveyourmind zegt
VDL Born heeft een productiecapaciteit van zo’n 200.000 auto’s per jaar. De aantallen die nodig zijn om die fabriek rendabel te laten draaien ga je met Lightyear bij lange na niet halen. Dan is het vermoed ik niet eens rendabel om het licht aan te doen.
Misschien zou Lightyear de opgedane kennis om kunnen zetten en uitbouwen op het gebied van energiebesparende oplossingen voor woningen en bedrijven en VDL de techniek daarvoor kunnen bouwen. Dat is misschien een beter plan dan tegen wil en dank de auto-industrie overeind proberen te houden.
moveyourmind zegt
VDL Born heeft een productiecapaciteit van zo’n 200.000 auto’s per jaar. De aantallen die nodig zijn om die fabriek rendabel te laten draaien ga je met Lightyear bij lange na niet halen. Dan is het vermoed ik niet eens rendabel om het licht aan te doen.
Misschien zou Lightyear de opgedane kennis om kunnen zetten en uitbouwen op het gebied van energiebesparende oplossingen voor woningen en bedrijven en VDL de techniek daarvoor kunnen bouwen. Dat is misschien een beter plan dan tegen wil en dank de auto-industrie in Nederland overeind proberen te houden.
thearchitect zegt
Dus waar normaalgesproken VDL de partij is die gered dient te worden (met dank aan belastingbetalend Limburg), gaan ze nu zelf iemand redden?
Eerst zien..
christian85 zegt
Wat een kwats verkoop jij zeg. Ik herinner mij nog dat VDL de fabriek in Born en haar personeel weer nieuw leven gaf door de toko over te nemen en kort daarop men weer lekker aan het staken was. Belastingbetalend Limburg kan mijn rug op.
drdre1 zegt
VDL is een van de meest florerende ondernemingen in NL, ik zie bijv geen massa-ontslag in de historie, waar dat met andere grote werkgevers wel anders is gesteld?
mashell zegt
VDL is heel succesvol maar als de autofabriek geen nieuwe klant vindt dan zal er een einde komen aan dat prachtige trackrecord van VDL. Juist daarom lijkt het me logisch dat VDL op een echte fabrikant richt en niet op iets als Lightyear.
drdre1 zegt
Dat klopt, maar ik reageerde op de stelling dat VDL normaliter de partij is die gered dient te worden. Maar dat er nu iets moet gebeuren is duidelijk.
vbarchetta zegt
Zou het wel erg jammer vinden als deze in mijn ogen veelbelovende startup zou verdwijnen. Ik had me in ieder geval wel (kostenloos) ingeschreven voor een pre order, heb ik destijds ook bij de Tesla Model 3 gedaan, maar toen wel €1000 betaald. Later is die bestelling omgezet in een bestelling naar een Model S toe. Moet wel zeggen dat als Lightyear nu een aanbetaling zou vragen ik toch even achter m’n oren moet krabben. Een startup zoals Sonos is ook nog steeds niet tot een product gekomen, en kon je ook iets op aanbetalen als pre order €500 meen ik.
Ben trouwens wel benieuwd hoeveel Lightyears 0 er al zijn gebouwd. Er waren toen foto’s uit de fabriek dat de productie was gestart en de eerste exemplaren al gereed waren, iemand enig idee..?
CYBRTRK zegt
Er zouden ongeveer 500 exemplaren verkocht zijn, en een handjevol gebouwd zijn. Daarnaast is het niet bekend of de mensen die een auto gekocht hadden maar niet geleverd kregen hun aanbetaling terug krijgen…
goodvibrations zegt
Ja eens 👍.. maar hoe? Vraag me wel af hoe makkelijk het is hier winst mee te maken.. En die VDL NedCar werknemers lijken me ook niet de makkelijkste echt een geschiedenis van werkzaamheden aannemen en vervolgens staken voor beter salaris..
Hoewel dat natuurlijk je recht is..
Zou mooi zijn, maar haalbaar vraag ik me nog wel af…
gregorius zegt
Welke gekke henkie vergelijkt ‘Lightyear’ met Pagani en Rimac?
Pagani en Rimac maken auto die men begeert.
Lightyear heeft dus iets van 10 ‘0’s gemaakt; die ze 250k per stuk kosten. Er is letterlijk niks speciaals aan die auto en het is ook geen combinatie van goed gekopierde dingen oid.
Maar goed, ik snap dat je dat onderdeel dus afstoot.