Met het opdrogen van de inkt onder de “ontzettend dikke contracten” werd het definitief: de autofabriek in Born is gered, MINI gaat er vanaf 2014 produceren en daarmee blijven 1.500 arbeidsplaatsen behouden. De man achter dit succes? VDL-baas Wim van der Leegte, die al een glorieuze toekomst met JLR voor zich ziet.
In een interview met RTLZ geeft de 65-jarige automotive eindbaas (geschat vermogen volgens Quote: €680 mln) aan dat er in de toekomst plaats is voor nog een fabrikant om bij Nedcar te produceren. Hiermee reageert hij op de kritiek van vakbonden (serieus, wees blij dat er in dit klimaat een West-Europese autofabriek open blijft) dat Nedcar opnieuw afhankelijk is van één producent. Zoals de huidige eigenaar Mitsubishi. MINI zal op termijn ongeveer 100.000 auto’s willen produceren op jaarbasis. En dat in een fabriek die naar eigen zeggen de capaciteit heeft voor 200k voertuigen per jaar. Ze hebben dus nog wat ruimte over, zullen we maar zeggen.
Waarom Jaguars en Landrovers in Born produceren? Welnu, er ligt al een lijntje tussen VDL en JLR. Eén van de 79 werkmaatschappijen van VDL Groep maakt voor Jaguar en Land Rover productielijnen voor in autofabrieken. En Wim zegt al gesprekken te hebben gevoerd met de Britten – die onder de vlag van het Indiase Tata vallen – maar van onderhandelingen zou nog geen sprake zijn. Op de vraag of er ooit JLR-producten uit Limburg komen kwam een kalme “ik denk het wel”. We zijn benieuwd. Check het interview HIERO.
peter911 zegt
like a boss!
valetparker zegt
Wat een held is Wim
kaasboerin zegt
@valetparker: Het is niet zo dat papa Wim er niks aan verdient.
awesome zegt
@kaasboerin: dan nog! Ik denk dat die man op handen gedragen word door de Limburgers.
piebepost zegt
@kaasboerin: Gedverdemme, zuurpruim. Deze man red 1.500 banen en heeft de ambitie om voor een exponent van dit aantal banen te zorgen. Een ambitie die niet uit de lucht gegrepen is, gezien zijn succes als zakenman die een groot aandeel heeft in het feit dat Nederland nog steeds grote industriën bezit. Is het verboden om daar dan zelf ook beter van te worden? Als zakenman kan je toch net zo goed een held zijn?
Jèch…
kaasboerin zegt
@piebepost: Yep, net als VM, ook een held..
Nee, ik zeg helemaal niet dat het niet mag, ga effe lekker de boel omdraaien……
valetparker zegt
@kaasboerin: lekker belangrijk dat hij er wat aan verdient?1 Hij is wel degene die het regelt. Dat is de reden dat rijke mensen rijk zijn, ze doen dingen
kaasboerin zegt
@valetparker: Ze doen dingen.. Niet voor niks..
Zo, effe je zinnetje afgemaakt. Graag gedaan.
Brutus zegt
1x zijn geschatte vermogen melden is al jaloersmakend genoeg hoor..
Simpson zegt
ben wel benieuwd wat nu het geschatte vermogen van dhr. van der Leegte (what’s in a a name) nu eigenlijk is :-)
Maar, desalwelteplus, mooi werk voor de mensen in Born
r0bert0 zegt
@Simpson:
Geschatte vermogen staat in het artikel!! :)
nickds zegt
@r0bert0: simpson bedoelt wat wim zijn vermogen is na de aankoop van nedcar. Ik denk minder dan 680.
mightymike zegt
@nickds: ja hij zal er met z\’n eigenvermogen in gaan??
heiligehandgranaat zegt
@mightymike: ik citeer: ‘Het vermogen van een persoon of een bedrijf is de waarde van alle bezittingen, verminderd met de waarde van alle schulden.’
Aangezien VDL een familiebedrijf is, stopt hij wel degelijk zijn eigen vermogen in dit project.
nickds zegt
@heiligehandgranaat: Danku
piebepost zegt
@heiligehandgranaat: Euh…. Een familiebedrijf betekend in dit geval niks meer of minder dan dat de aandelen in handen zijn van de familie Van der Leegt. De VDL groep is een besloten vennootschap, waardoor al het geld dat omgaat in het bedrijf eigendom is van het bedrijf, niet van de aandeelhouders. Het eigen vermogen dat Van der Leegte zelf bezit zal dus niet van pas komen bij deze investering, tenzij er een privéstorting is gedaan. Deze kans lijkt me klein, dit vindt doorgaans alleen plaats bij een (ernstig) tekort aan liquide middelen, bijvoorbeeld bij de oprichting van een bedrijf of bij slecht weer.
Thelis zegt
Dit is iemand die zich heeft bewezen in het verleden. Beter dan Victor M. die met geld goochelt. Iemand met een hart voor industrie en mensen.
norge zegt
Een Mini met een DAF 66 sausje erover uitbrengen en de man krijgt van mij een standbeeld.
dedjespa100 zegt
Wim denkt alleen aan het geld
mashell zegt
@dedjespa100: als dat waar was dan had hij een bank, geen industrieel conglomeraat.
piebepost zegt
@mashell: Snap je eigenlijk wel wat ik met die opmerking bedoelde? Anders moet je je lerares maatschappijleer even vragen.
piebepost zegt
@piebepost: Ik bedoelde @dedjespa100.
luckyluke zegt
@dedjespa100: of dhr. van der Leegte alleen aan geld denkt betwijfel ik. Daarbij is er niks mis mee, aan geld denken. Dat zorgt voor groei,
werkgelegenheid, pensioengeld, loonbelasting en vele andere zaken. Als hij niet aan geld zou denken, dan stonden er waarschijnlijk 1500 man op straat en nog vele meer bij toeleveringsbedrijven.
piebepost zegt
@dedjespa100: Wat een flink doordachte opmerking! Jammer hè? Dat Roemer niet in het torentje geëindigt is. Gelukkig komt Samson in de coalitie, dat klinkt tenminsten nog een beetje “sociaal”.
9000cse zegt
Een ondernemer die weet hoe het moet. Groot respect voor deze man. Ik wens hem heel veel succes.
Esprit_de_Flandre zegt
Laat VDL nu niet wat teveel in z’n kaarten kijken? Dat, of het is gewoon een leugentje om de vakbonden de mond te snoeren. Die vakbonden hebben natuurlijk wel gelijk, maar ze zouden toch ook moeten weten dat zo’n dingen niet in 1-2-3 geregeld zijn, en dat ze dus idd al blij mogen zijn dat de boel (voorlopig) open blijft…
moveyourmind zegt
Dit zijn nog echte ondernemers, die niet uit zijn op winstbejag op korte termijn, maar op continuïteit en gecontroleerde groei van de onderneming. Groot voordeel is dat VDL een familiebedrijf is. Dit soort bedrijven is traditioneel sterk in het overleven in tijden van economische recessie. NedCar had door geen betere partij overgenomen kunnen worden, al moet de toekomst natuurlijk uitwijzen of het succesvol is geweest.
w0o0dy zegt
Met de dikke order van Arriva in de pocket (275 bussen) is het een lekkere herfst voor VDL. 3,25 miljoen subsidie is trouwens ook nooit verkeerd. Koop een fabriek en krijg er een zak geld bij… dat zijn de deals waar je rijk van wordt!
kaasboerin zegt
@w0o0dy: Yep, eindelijk wat reality, thx.
bentley1969 zegt
Na de productie van de Mini, Jaguar/LR… de… ehh… kleine Saab???
mellie zegt
Ik werk zelf nie bij nedcar of vdl maar ben blij dat dit stukje auto historie van nl gered is.
Proost nedcar-vdl op een voortvarende toekomst