Komen er meer Nederlandse auto’s bij? Het lijkt er wel op, want VDL en Rivian zijn innig met elkaar aan het samenwerken.
2023 wordt een bijzonder jaar, zoveel is duidelijk. Het is het laatste jaar dat Lewis Hamilton onder contract staat, er zal ongetwijfeld een Spice Girls-reünie komen en @jaapiyo zal dan waarschijnlijk een Tesla rijden. Dat niet alleen, ook voor VDL wordt het een heel spannend jaar.
2023 is namelijk het jaar dat de contracten aflopen met BMW. Op dit moment worden er Mini’s en BMW’s gebouwd in de fabriek in Born. Een tijdje geleden werd al duidelijk dat de twee partijen niet met elkaar doorgaan na 2023. Dus dan rijst de vraag: hoe nu verder?
VDL en Rivian in gesprek
Op dit moment is VDL in gesprek met Rivian. Het kan zijn dat je dat merk niet kent, want er rijden op dit moment precies nul auto’s van dit merk rond in Nederland. Rivian is een Amerikaanse start-up die zich enkel focust op elektrische auto’s. De eerste auto is de R1T, een pick-up die net op de markt is in de VS. De tweede auto, een SUV, is de R1S, waarvan de levering begin volgend jaar plaats zal vinden.
Op dit moment helpt VDL Nedcar Rivian al. Er is een serviceovereenkomst getekend. VDL Nedcar adviseert en assisteert Rivian met de productiefaciliteit in de VS (in Illinois) Daarnaast helpen de Nederlanders Rivian met Europese homologatieregels, waaraan de R1S en R1T moeten gaan voldoen. Uiteraard is de intentie voor VDL Nedcar dat de productie van Europese Rivians naar VDL kan komen. Logisch.
Milieuclubs
Uiteraard is er een angel waar de milieuclubs niet blij mee zijn. Ondanks dat er enkel en alleen elektrische auto’s gebouwd zullen worden, is uitbreiding noodzakelijk. En uiteraard wordt dat juist erg lastig. Er zal een gedeelte van het Sterrebos gekapt moeten worden en daar is Stichting De Groene Sporenwolf het niet mee eens. Nee, het is geen sprookjesboek, die namen in die zin laatste kloppen gewoon, aldus hun woordvoerder Bobo de Bruine Bosbeer.
Het is een belangrijke overweging voor de overheid, overigens. Want de fabriek is op dit moment goed voor 4.200 banen. Met uitbreiding van de productiefaciliteit zou ook het aantal banen uitgebreid kunnen worden.
Via: De Limburger
Foto: Wikimedia Commons
Met dank aan Frank voor de tip!
Dutchdriftking zegt
Lijkt mij mooi nieuws. En de milieuclub zou met een realistische wens moeten komen. Uitbreiding om zo meer elektrische auto’s te kunnen bouwen zouden ze juist moeten toejuichen. Uiteraard is het geen gek idee om dan een ander natuurgebied uit te breiden.
mashell zegt
Natuurlijk is het wel een gek idee om een ander natuurgebied uit te breiden, dan krijg je meteen protesten van boeren (burgers en buitenlui) die zich in hun voortbestaan bedreigd voelen. Zo’n fabriek kan eigenlijk overal staan, zo’n natuurgebied is er gewoon al.
vingers zegt
En we kunnen er natuurlijk altijd nog een datacenter neerzetten. Die zijn schijnbaar ook goed voor het milieu en banen.
mashell zegt
Zoals Fokke en Sukke al zeiden, met zo’n datacenter schep je toch zomaar banen voor 200 Russische hackers.
p993 zegt
@vingers: volgens mij valt dat nog tegen met die banen, afgezien van de bouw en inrichting dan…
erikhj zegt
Voor degene die de Rivian en 2 elektrische Harley’s in actie willen zien…. The Long Way up. Met Ewan McGregor en Charlie Boorman die als een andere trips hebben gemaakt (totaal niet gescript ;-) )
arta zegt
Goed als er nieuwe auto’s gemaakt gaan worden door VDL en helemaal super als dit elektrische worden.
Hoop wel dat het dan voor de export is naar landen waar die dingen nodig zijn. Niet heel goed voor het milieu als je 40kWh/100km verbruikt.
kniesoor zegt
De reden voor dat soort bedrijven om oto’s in Europa te gaan bouwen is doorgaans om importheffingen te ontwijken op oto’s, die ze binnen de Europese markt aan de man (m/v/x) willen brengen. Niet voor export naar landen buiten Europa. Dus ik ga er van uit, dat Rivian oto’s door VDL Nedcar in Born zou laten bouwen voor de Europese markt.
flutterby zegt
@arta: dat ligt er maar net aan wat voor auto die vervangend. Voor een hovenier is dit een interessante optie al zit je wel tegen het limiet van een B rijbewijs aan en komt die niet in aanmerking voor de subsidies voor elektrische bedrijfswagens (V kenteken).
zeilboot zegt
Ben zeer onder de indruk van deze pickup. In NL zijn we er niet zo van dus vraag me af of ik er eentje überhaupt tegen ga komen. Mssn straks wel in Limburg. Goede ontwikkelingen 👍
potver7 zegt
Mja, in de VS was men er ook niet zo van, totdat de autolobby het voor elkaar kreeg dat strengere veiligheids- en milieuregels niet gelden voor pick-up trucks, zodat die veel goedkoper geproduceerd kunnen worden. Zonder die uitzonderingspositie was het ook in de VS een nicheproduct gebleven.
Nu is een pick-up truck met een brullende V8 voor veel rednecks ook een manier geworden om een grote middelvinger op te steken tegen de milieuwetgeving in de VS. De populariteit van electrische pick-up trucks zal per staat sterk verschillen, vermoed ik zo.
tenaci zegt
Mooi nieuws! En heel gaaf dat het Rivian is. Laatst de test van Doug Demuro gezien met de Rivian. Wat een ongelofelijk gaaf ding is dat zeg!
p993 zegt
@tenaci: leuke quirks ja, maar wel onhandig zo’n pickup…doe mij maar een station
arta zegt
Nu nog BPM vrijstelling op bedrijfsauto’s afbouwen, dan kunnen de aannemers in Nederland ook over naar EV
Alfarobert zegt
Snap niet waarom Ned Car geen eigen automerk bouwt.Komen steeds nieuwe merken en ontwerpers hebben we zelf ook. Renaults hoofd design: Laurens van den Akker,Bij Alpine ook een Nederlander zover ik weet.Op deze manier blijven ze aansukkelen bij Ned Car,toch?
mashell zegt
Een auto is ietsjes meer dan een mooi buitenkantje en een productie fabriek. Het echte werk is de R&D om onder dat mooie buitenkantje een goede werkende auto te maken. Het vergt heel veel kennis en ervaring om dat voor elkaar te krijgen. Veel wordt door toeleveranciers gemaakt en ontwikkeld maar dan nog zijn het de fabrikanten die bepalen wat ze willen hebben en hoe het moet werken en aanvoelen. Zulke kennis is er mogelijk ook nog wel in Nederland maar zit dan primair bij DAF. Veel Nederlanders die in de auto industrie (willen) werken zoals Laurens van den Acker, Adrian van Hooydonk maar ook een simpele R&D ingenieur zoals ikzelf zijn naar het buitenland vertrokken. Zoals ze in Azië geen goede wafersteppers kunnen maken en dat overlaten aan ASML, is het te laat om nog een grote Nederlandse autofabrikant te vormen.
lithiumion zegt
@Alfarobert: ontwikkelingskosten. Het van ‘bottom scratch’ een auto ontwerpen, zonder het hebben van uitwisselbare onderdelen en productielijn, lukt zelfs bestaande fabrikanten bijna niet
potver7 zegt
Weet je wat ’t kost om een eigen merk op te tuigen…
Tesla was al 10 jaar bezig voordat het met de Model S kwam, Rivian bestaat al sinds 2009 en is sindsdien bezig met de ontwikkeling van het eerste model. Alleen die ontwikkelingsfase kost al tientallen miljarden. En als je dan een auto hebt ben je er niet door een webshopje te openen en te wachten tot de klanten komen: je moet een compleet distributie- en servicenetwerk opbouwen (dat alleen al kost kapitalen) en een gelikte marketingcampagne optuigen.
De kans dat dat allemaal uitloopt op een fiasco is gigantisch, en dan staat die fabriek leeg met 10000 man op straat
remmenisangst zegt
Ik zeg doen! Ik ben in voor de T1S
remmenisangst zegt
@remmenisangst: R1S 🤦🏼♂️
basman147 zegt
De SUV en Pick up zijn natuurlijk niet zo heel interessant voor de Europese markt (te groot, te lomp, te duur), maar een elektrische bestelwagen waarvan Amazon er 100.000 besteld heeft kan voor leuke aantallen zorgen, En mocht Amazon ook in Europa een eigen bezorgdienst willen opzetten dan komen er zomaar enkele tienduizenden bestellingen bij.
jarnobakker zegt
Mij best , die SUV lijkt mij tzt wel wat