Wat is de overtreffende trap van “driften”?
Nog niet zo heel lang geleden werd de VXR8 Tourer aangekondigd, een station versie van de VXR8 die in standaardtrim een heerlijke 431 pk op de straat legt. Dat kan beter, dachten ze bij Vauxhall.
En dus mikte men 153 extra paardenkrachten onder de motorkap en noemden ze het de VXR8 GTS. Dat is meer dan een BMW M5 en slechts 1 pk minder dan een Mercedes E63 AMG S. Koppel is er ook: 739 Nm om precies te zijn. Deze cijfers worden mogelijk gemaakt door de 6.2 liter V8 die we kennen uit de Chevrolet Camaro ZL1. Je kan kiezen of je die aanstuurt middels een zestraps automaat of een handgeschakelde zesbak. Een variabel onderstel (drie standen) en Torque Vectoring op de achterwielen zijn standaard en er kan gekozen voor vier rijmodi die het ESC, de tractiecontrole, launchcontrol en het uitlaatgeluid aanpassen naar wens.
We weten helaas nog niet precies wat de vermogenscijfers betekenen qua sprinttijden en topsnelheid maar wie weet is dit wel de poor man’s M5? Helaas komt het karretje in Nederland niet op de markt, dus even met de boot (of trein) naar dat eiland in de Noordzee en regel die import! Kost daar ongeveer 75% van een nieuwe M5 of E63, lekker toch?
UPDATE 11-12-2013: Vauxhall heeft meer specs bekend gemaakt, een maand voordat de VXR8 GTS zijn debuut maakt op de Autosport International. De 6,2 liter LSA V8 is bevestigd en legt 584 pk en 738 Nm in de schaal. Hiermee wordt de auto van 0 naar 60 mph in 4,2 seconden geslingerd richting een topsnelheid van 250 km/u. Met de aangepaste Magnetic Ride Control en een nieuw Brake-Torque Vectoring systeem wordt de griffioen in bedwang gehouden.
nibor zegt
75% van de prijs van een M5, maar wel in een Opel rijden die eruit ziet als een Astra met (mislukte) BMW nieren. Ik vind het nog best veel geld eigenlijk…
Heb verder eigenlijk niks tegen Opel hoor. Spreken me gewoon niet zo aan.
alassad zegt
@RRenault: een M5 is daar ook significant goedkoper dan hier.
ropbp zegt
@alassad: wat een vileine opmerking ;-)
carmasterr zegt
@RRenault:
Als we zo precies gaan zijn is dit een Holden, geen Opel.
mrglmmns zegt
@carmasterr: Nope, t is toch echt n Vauxhall hoor…
carmasterr zegt
@mrglmmns:
Hij heeft het over Opel, en dat is ook geen Vauxhall.
En deze auto heeft meer met (lees:is) een Holden te maken dan met een Opel.
mrglmmns zegt
@carmasterr: Toch is t nogsteeds n Vauxhall hoor. Kijk maar naar z’n logootjes ;)
jipino zegt
Als antwoord op de eerste vraag, stem ik: Floaten. Of motorboaten… Oh nee die was al ergens anders in gebruik…
lambo4all zegt
van dit soort modellen kan je er nooit teveel hebben! ik zeg 30.000 euro besparen en er 60 setjes achterbanden van kopen!
kapiteinaudi zegt
Die achterkant vind ik maar niks, maar voor de rest: top!
Dev zegt
“At the heart of the VXR8 GTS is a new supercharged LSA V8 (identical to that used in the recently launched Chevrolet Camaro ZL1), delivering 576bhp and 545lb ft of torque, an increase of 150bhp and 140lb ft respectively over the outgoing, LS3-engined VXR8. Performance figures will be released soon, but bear in mind that even the naturally-aspirated VXR8 achieved a 0-60mph time in 4.9 seconds and a limited top speed of 155mph…”
Aanvullende info die wellicht wat inzicht zal geven over de prestaties. Snelheid lijkt hoe dan ook gelimiteerd te worden tot 155mph (250 km/h). Deze VXR8 GTS lijkt bewust op de markt gezet te worden als een hak naar de M5/E63. Aangezien de N/A versie het net niet lukt hebben ze er een supercharger op geschroefd.
rotarypowah zegt
Aan de voor- en achterkant ziet ‘ie eruit als een verfrommeld stuk papier wat weer recht gestreken is.
potver7 zegt
@rotarypowah:
*** verfrommelt een stukje papier, en strijkt het weer glad ***
nee, dat ziet er toch anders uit.
Het blijft een saaie familiebak waar ze ‘wat leuks’ mee hebben gedaan. Qua Pond/pk (of ‘bang for your bucks) zijn er niet zo heel veel auto’s die meer bieden.
berlinetta zegt
Wat blijven die Vauxhalls/Holdens toch lelijk zeg.. Ongetwijfeld ruige bakken, maar lelijk.
ronin1130 zegt
Ik vind hem best wel wat hebben…
kaasboerin zegt
Lijkt me meer een M3 sedan concurrent?
carmasterr zegt
@kaasboerin:
Nee de M3 is veel kleiner.
Dan moet je helaas naar de Insignia VXR/OPC gaan kijken.
Maar die heeft de prestaties dan weer niet.
erce zegt
Gruwelijke spoiler er af en een donkere kleur op de body en je hebt best een aardige bak.
carmasterr zegt
@erce:
Ja, vooral niet opvallen natuurlijk.
Daar heb je Audi’s voor…
Habing zegt
Achterkant is een beetje a la GT-R…
bierbuik zegt
@Habing: ik zie er van alles in, maar een GT-R?
darkpluisje zegt
@Habing: Vind het eerder zo’n ferrari stringetje aan de achterkant… GT-R kan ik er niet in vinden
paulaner zegt
Dat is tenminste een èchte vermogens upgrade, in tegenstelling tot wat BMW biedt op de M5. Hoewel dit natuurlijk een gummer alla 63 AMG’s is ipv een precies instrument.
Duell zegt
Vauxhall mag wel een een ander nummbord gebuiken.
http://www.autoblog.nl/nieuws/vauxhall-vxr8-tourer-das-nog-eens-een-dikke-stationwagen-58060
http://www.autoblog.nl/archive/2011/10/08/vauxhall-monaro-vxr8-6-2-v8-wint-eco-race
http://www.autoblog.nl/archive/2010/12/15/nieuwe-vauxhall-vxr8-biedt-veel-bang-for-buck
http://www.autoblog.nl/archive/2009/02/11/vauxhall-vxr8-bathurst-s-560-pk
Maar los daarvan, wederom een lekkere Australische Sedan
imdoctorbob zegt
Ik ben vooral benieuwd naar het geluid. De vorige keer dat ze er een supercharger op hadden geschroeft kwam er een ongeloofelijke jank bij als aanzuiggeluid, prachtig.
Dev zegt
@imdoctorbob: Het is dezelfde motor als de Camaro ZL1 en het deelt ongetwijfeld dus delen van de uitlaat. Ik zou zeggen kijk daar wat videos van :).
imdoctorbob zegt
@Dev: Thx, maar het is dus niet zozeer de uitlaat, maar het inlaat traject icm de supercharger. De auto waar ik het over heb is de VXR8 Bathurst, en die gebruikte ook een corvette blok (LS2 of 3) blok als ik me niet vergis. Toch klinkt die auto erg anders dan de autos van GM. Er is een Top Gear aflevering van waar het geluid goed naar voren komt.
jmeverts zegt
Opel logo erop, Omega type aanduiding en gummen met dat hok hier in Europa
autogek123 zegt
Waarschijnlijk gooit Holden net als Ford AU in de nabije toekomst ook haar deuren dicht. Dat krijg je als je alleen maar dinosaurussen maakt in deze tijd.
carmasterr zegt
@autogek123:
Uh, ok.
Als jij het zegt.
autogek123 zegt
@carmasterr: Elke in Australie gemaakte Holden en Ford wordt vet door de belastingbetaler gesubsidieerd. Verschillende berekeningen komen uit tussen de 5.000 en 10.000 $ de auto. Hoe lang denk je dat men dat pikt? Zeker met de instortende verkoopcijfers van deze slecht gebouwde, gedateerde auto’s die meer zuipen dan de gemiddelde Australiër. Deze dinosaurussen verkopen alleen nog maar als LPG taxi’s (waar veel klachten over zijn omdat er dan geen bagage meer inpast) of overheidsauto. Het laatste omdat het zelfs “moet”. Er was een hoge overheidsfunctionaris die een buitenlandse auto had gekocht en helemaal zwart werd gemaakt in de pers. Hij heeft onder politieke druk deze weer moeten inruilen voor een Holden.
carmasterr zegt
@autogek123:
Daar heb je dan wel gelijk in, maar om het nou dinosaurussen te noemen is wel heel kort door de bocht. In Amerika worden vergelijkbare wagens nog wel goed verkocht, en zo gedateerd is de technologie die ze gebruiken echt niet. Slecht gebouwd?
Er is een goede reden voor het feit dat de meeste voor de Australische markt bedoelde auto’s specifiek voor Australie ontworpen worden. De meeste ‘gewone’ wagens zijn niet sterk genoeg om de zware omstandigheden te kunnen trotseren
.
Deze wagens worden gewoon steeds minder populair omdat alles om ze heen duurder wordt i.v.m. de crisis. Steeds minder mensen hebben het geld om met een grote, relatief dorstige wagen te rijden. En dus winnen de imports aan populariteit.
Dit is vergelijkbaar met Amerika in de jaren ’70 en ’80.
Maar iets zegt me dat die “dinosaurussen” van jou niet snel opgegeven zullen worden door de Aussies. Vandaar ook de overheidssubsidie, en de fanatieke vervolging van diegenen die een Nissan aanschaffen. Je kan een Australier een hoop afnemen, maar kom niet tussen hem en z’n Falcon/Commodore.
autogek123 zegt
@carmasterr: Het zijn dino’s omdat er weinig tot geen innovatie in ze zit. Ik weet niet of je het weet, maar ik woon in Australië. De Commodore en Falcon’s zien hier geen zware omstandigheden. 90% zijn politie, staats of taxi auto’s. En dat alleen maar in de steden en dorpen. ze zien net zo veel dirt-roads als mijn Prius. En ze zijn zeker zonder de rijkssubsidie veel te duur. Want ze willen zichzelf altijd met een BMW 5 serie of Mercedes E-klasse vergelijken. Maar het is gewoon een Passaat of Camry klasse, mar dan met een V8 zuip auto.
De verkoopcijfers liegen er niet om. Deze grote verouderde bakken worden gewoon niet meer verkocht dit terwijl de Camry van de steeds meer verkoopt. 10 jaar geleden zag je hier zeg maar 50/50 Ausie auto’s en buitenlandse auto’s in het straatbeeld. Nu is dat nog maar 10% en hard dalende. Hadden ze zelf maar met de markt mee moeten gaan en niet op hun lauweren moeten rusten.Vele hier vinden dat het tijd is om te stoppen duurbetaald belastinggeld in een slecht draaiende Australische autoindustrie te stoppen. Dus voor 2018/2020 is Holden ook weg. Eigen schuld.
pax1004 zegt
Is t vorige model niet die ene met die supercharger die zo’n gillend geluid maakt? Zou deze dat ook hebben?
Onehp zegt
RHD only…
Svda zegt
Kijk Opel dat ziet er toch 100x beter uit als een Isignia? En heeft ook nog aardig wat paarden onder de kap dan een Opctje die buiten de mand valt dan de andere hier in europa.
FB_100002381755539 zegt
Wat een heerlijke bak, more fun for less money :)
baasbas zegt
Pontiac GTO – Holden Monaro…. Helaas is Pontiac ter ziele… Komt er nu een andere Amerikaanse rebadge hiervan? Dat was onze weg om er een te krijgen met het stuur aan de goede kant.
Edge zegt
En wat zou dat nou kosten, zo’n VXR8 GTS op Nederlandse platen? De auto zelf kost in de UK 55.000 pond. In euro’s is dat 64.250. Hoeveel BPM zou je daarbij moeten tellen?