Er werden Tesla-laadkabels gestolen in Nederland en het probleem werd kennelijk steeds groter. Vattenfall lost – een deel van – het probleem op.
Een bijzonder verhaal vorige week: dieven hebben het gemunt op Tesla-laadkabels. De politie in Amsterdam-Zuid kreeg in korte tijd 21 meldingen van gestolen laadkabels, vooral van Tesla-bestuurders.
Veiligheid wordt gevaar
Zoals we toen al konden berichten is het een bijzondere vorm van diefstal. Er was geen sprake grof geweld of vernieling, dan wel hacken of kraken. Nee, de kabels konden gewoon meegenomen worden. Dit omdat er een antivries-beveiliging in de Tesla gebouwd zit, onder de vijf graden wordt de vergrendeling gedeactiveerd. Dit om vastvriezen te voorkomen. Dat werkte dus averechts, met losse laadkabels tot gevolg.
Vattenfall
Het verhaal wordt echter uitgebreider dan we eerst berichtten. De Tesla-laadkabels lieten dus bij vorst los aan de kant van de auto. Toch zou er dan ook extra beveiliging in de laadpalen moeten zitten. De verklaring werd gevonden door Maarten Hachmang van Goedkoper Rijden. De meldingen waren namelijk niet landelijk, maar vooral geconcentreerd op Amsterdam-Zuid. Hier staan een hoop laadpalen van Vattenfall. Daar lag inderdaad het ‘probleem’: Vattenfall had ingesteld dat de kabel aan de kant van de paal ontgrendelt wanneer die dat aan de kant van de auto ook doet. Praktisch gezegd: het is kouder dan vijf graden, de Tesla-laadkabel wordt ontgrendeld aan de zijde van de auto, dus ontgrendelt de paal ook. Voorbijgangers zien een losse laadpaal en kunnen zonder bombarie aan beide zijden de laadkabel loskoppelen en meenemen. Laadpalen van andere bedrijven houden de paalzijde vergrendeld totdat men met de laadpas bevestigt dat ze klaar zijn met laden. Zo zou de paal los kunnen schieten bij de Tesla, maar vergrendeld blijven en niet zonder slag of stoot uit de paal te halen zijn.
Snelle oplossing
Hachmang had contact op genomen met Vattenfall en bij het energiebedrijf zijn ze ook tot deze conclusie gekomen. Er was interne discussie over het wel of niet invoeren van de instelling om de paal te ontgrendelen met de ontgrendeling van de auto. In negen van de tien gevallen vereenvoudigt dat het proces, maar in dat tiende geval wordt je laadkabel zonder sporen gejat. Niet ideaal.
Vattenfall heeft door dat daar het probleem lag en op kerstavond hebben zij op alle laadpalen de instelling gewijzigd. Daarmee zou het probleem dus opgelost zijn. Heb jij dus een Tesla en ben je bang om in het openbaar te laden door de gelegenheidsdieven Tesla-laadkabels ontvreemden: je kan weer de straat op.
Image-credit: een Tesla aan de lader, door @fastforward op Autojunk.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Lijkt me toch niet heel ingewikkeld om een klein beetje stroom uit de paal te gebruiken om vastvriezen van (beide zijden van) de laadkabel te voorkomen?
911targa zegt
Je kunt ook heel veel stroom gebruiken, zodat niemand aan je kabel wil zitten…….
dutchneon zegt
Blij dat we Tesla gewoon de schuld kunnen geven, dat deed het AD vorige week impliciet ook al. vuile hu*t**s zijn dat toch die dat zo bedenken ;)
boomhauwer zegt
@F36GC: hoor je eigenlijk jezelf nog bezig? Om het probleem op te lossen zou je buiten de verwarming aanzetten (ja, ik trek het in het belachelijke).
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Met onze winters is een klein beetje zwakstroom rond de connector al voldoende om bevriezen te voorkomen. Je hebt niet meer stroom nodig dan van een 9V batterij.
pomoek zegt
Doen ze ook met led verkeerslichten. Verwarmingselementje erin die een heel klein beetje stroom trekt als het vriest. Blijft het glas mooi sneeuwvrij.
wimof zegt
Of een brandstofmotor in te bouwen.
lekkerlinksrijden zegt
Emmertje warm water en klaar
911targa zegt
Verfbrandertje in de auto, is ook een topidee!
lekkerlinksrijden zegt
@911targa: bedankt voor de tip
jack_abarth zegt
Ik vind het toch wel apart dat de kabels vastvriezen. Heb op de bouw nog nooit gehad dat een krachtstekker vast zat.
SimonMc zegt
Die worden ook niet vergrendeld…
specialveloce zegt
@SimonMc: alleen de bouwplaats wel.
frank2b zegt
Typisch geval van verkeerde oplossing voor een voorspelbaar probleem.
Het lichtjes verwarmen van de vergrendeling kán niet ingewikkeld zijn.
cazzo046 zegt
Het is nu toch opgelost, met wat software aanpassingen. Jouw oplossing is veel duurder en niet beter.
mashell zegt
@frank2b: Uiteraard moet Tesla aan de slag om te voorkomen dat de kabel vast vriest maar dat lost het probleem van de huidige Tesla rijders niet op. Daarom is dit is de juiste oplossing. Dit werkt voor alle auto’s, ook de bestaande, en is bij de meeste laadpalen al gangbaar.
Jantje_555 zegt
kan je nog altijd wel de kabel lostrekken aan de wagen om met je buurman een winters grapje uit te halen.
mashell zegt
@Jantje_555: of is het je auto die een grapje je met je uithaalt? Ik bedoel een auto die het laden afbreekt omdat de stekker koud wordt dat is toch behoorlijk onpraktisch.
hans75 zegt
het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn om dat gehannes met die kabels volledig overbodig te maken… dat zodra je op de juiste plek staat, de kabel onder je auto automatisch wordt gevonden en aangesloten…
beetje zoals de melkmachine de uiers van Bertha weet te vinden… dat laatste lijkt me een stuk moeilijker dan een gestandaardiseerde plug onder je auto…
Esprit_de_Flandre zegt
@hans75: Dat zou idd een prachtoplossing zijn. Die kabels zijn sowieso lelijke onhandige dingen. Als dat allemaal weggeborgen zit onder een parkeervak hoeven er ook geen extra obstakels op de stoep te staan…
boomhauwer zegt
@hans75: en stap eens in de echte wereld en je zal zien dat sommige auto’s goor zijn aan de onderkant.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Heb je ooit een koeienuier in ’t echt gezien? Die zitten soms onder de stront. En toch smaakt jouw melk niet naar poep, want de uiers worden keurig gewassen en gemasseerd voordat de melkbekers om de spenen worden geplaatst.
Je bent wel lekker negatief zeg, denk eens positief en in oplossingen in plaats van alles neer te sabelen door beren op de weg te zien die er helemaal niet zijn.
HZW zegt
Draadlood laden is er ook al, dus kabels zouden niet meer nodig hoeven zijn.
https://static.lpnt.fr/images/2018/11/07/17516922lpw-17516923-article-jpg_5705877.jpg
mashell zegt
@HZW: dat heeft een belabberd rendement. Is ook alleen voor thuis geschikt.
j05b zegt
Dit verklaart een hoop. Bij mij hebben ze ook een kabel geprobeerd te stelen. Resultaat.. stekker zat nog vast. Huls van de stekker was eraf. Als je hier met je tengels aan zou komen krijg je vast een flinke klap.
De vegrendeling van een laadpaal is dus best sterk.