En daarbij hoeven ze zich niet te wenden tot cilindertransplantatie.
Mercedes-AMG levert de C-Klasse in diverse smaakjes. Allereerst is er de C43 (in de Limousine en Estate heet deze op dit moment nog C 450 AMG) met 367 pk en 520 Nm, daarboven komt de C63 met 476 pk en 650 Nm en de topper is de C63 S met 510 pk en 700 Nm. De eerste haalt zijn vermogen uit een twinturbo V6, de C63 en C63 S hebben een 4.0 V8 met evenzoveel turbo’s.
Er zijn verschillende redenen om de C43 te verkiezen boven de C63-varianten. Prijs (ca. 30 mille goedkoper) en een wat ingetogener uiterlijk zijn twee zeer valide voorbeelden. Maar ja, dat surplus aan vermogen van een C63 blijft natuurlijk fantastisch. Hoe mooi zou het zijn als je de lage prijs en ingetogen luxe van de C43 kunt combineren met de prestaties van de C63?
Da’s precies wat tuner Väth zich ook afvroeg. De conclusie bleek simpel: da’s een ijzersterke combi en dus gingen ze aan de slag. De V45-tuningkit is het resultaat, welke bestaat uit een andere motormanagement en een verbeterd koelsysteem. Met 441 pk komt de getunede C43 net niet aan het vermogen van de C63, maar het monsterlijke koppel van 772 Nm overtreft zelfs de C63 S!
Jammer genoeg waren ze bij Väth hun stopwatch kwijt en kan ik je dus niet mededelen hoe vlug deze C-Klasse op de honderd zit. Wel hebben ze de elektronische begrenzer eraf gesloopt, waardoor de 300 km/u gehaald kan worden. Verder kun je bij Väth ook aankloppen voor een aangepast remsysteem, verlagingssetje, roestvaststalen uitlaatsysteem en fijne 19-inch lichtmetalen wielen.
reobnednab zegt
Väth hør!
peug206 zegt
Just. Wow. Doe me maar 1tje ;)
amgloverr zegt
@peug206: pin of contant?
peug206 zegt
@amgloverr: cash natuurlijk, anders zou ik niet weten waar mn bijverdienste heen moet ;)
Ot92 zegt
Jammer… ze hebben blijkbaar niks aan het geluid gedaan.
amg88 zegt
Maar hij zal nooit als een V8 gaan klinken dus doe mij maar een 63!!!
gerjan zegt
@amg88: en deze 4.0 v8 zal nooit als de 6.2 v8 klinken. Dus doe mij de 6.2 v8
dawwg zegt
@gerjan: Doe mij deze C43 met aftrain-kuurtje maar; voor die 30K die ik bespaar koop ik liever een 2e hands Caterham trackspeeltje of een USA oldtimer met blubberdikke V8 sound.
W115 zegt
Mooie bak, velgen zou ik laten staan
mercedesclk350 zegt
@W115: dat wordt moeilijk als je wilt rijden.
W115 zegt
@mercedesclk350: Amg’s rijden niet, die vliegen.
p2000 zegt
@w115: voor een meerprijs van €50 krijg je er de velgen bij.
lambo4all zegt
Lijkt me heerlijk, de vermogens upgrade dan. Verlagen ziet er niet uit en maakt deze o zo comfortabele autobahnstromer weer net zo plankhard als de gemiddelde sportieve audi.
hoglard zegt
Te gekke bak om m’n herder achterin te gooien. Doe er maar 1 dan.
lextacy zegt
Waauw !
mikkeloentje zegt
Het wordt er niet betrouwbaarder op denk ik.
JanJansen zegt
@mikkeloentje: zo veel koppel kan die versnellingsbak/koppeling nooit lang aan. Als het zo simpel was, deed MB het zelf ook wel.
sr20det zegt
@janjansen: er zijn amg’s met koppel begrenst tot 1000nm, dus ik denk dat dat wel goed zit
remcott zegt
@sr20det: ook met deze negentraps versnellingsbak? Tenminste zover zijn ze toch tegenwoordig? Het zal mij benieuwen of dat heel blijft.
crackdavid zegt
@sr20det: Denk je echt dat deze dezelfde versnellingsbak als de S65 heeft?
Frankypanky zegt
Wat een suffe gedoe met die turbootjes…liever dan de echte C63 met 6200cc V8-motor en zijn heerlijke NASCAR-sound!
Ben het nu wel zat, dat ‘downgrade-gelul’…
nopetrolnofun zegt
@FrankypankyV8: eens, geen 1 auto is meer wat het geweest is. Al moet ik zeggen dat 2 automerken erg goed bezig zijn. Neem bijvoorbeeld jaguar met de F-type, die doet niet mee met downsizing maar gaat te werk met een supercharger. En dan nog Lamborghini, met de N/A 10 en 12 cilinders. Maar neehoor tegenwoordig geilt iedereen hier op een Model S, zal wel aan de leeftijd liggen.
cpp1 zegt
De 6.2 erin, dan kunnen we verder praten.
Dutchdriftking zegt
Tja, ultieme daily zegmaar….
cossiekiller zegt
Prachtig! Ook de velgen passen er perfect bij. En met dat koppel zal je die V8 niet missen. Het geluid van die 4L was toch al bijlange niet meer wat de 6.2 was.
martijn11 zegt
Best wel dik
lompey zegt
Perfect plaatje. Stoer netjes en tikje ordinair. Ik zou hem doen
mrmiyagi1982 zegt
Ten 1ste: vet!
Ten 2de: v6 geluid kan absoluut niet op tegen amg v8
Ten 3de: de 6.2 v8 amg is de mooist klinkende v8 van MB ever.
Tot slot: doe maar een 6.2 v8 amg maakt nie uit in welke benz.
(Of beter nog doe mij alleen die motor en bak maar. Dan heb ik nog wel een andere duitser waar ik dat in bouw. Oooohhhh als ik dat toch eens kon betalen)
amnesia zegt
Sowieso slechts een kwestie van tijd voor de C43’s met C63’s badges verschijnen in de sloppenwijken
beefcake zegt
Als het een C43 is, waarom staat er dan C450 op de achterklep?
g2000nl zegt
@beefcake: De coupé heet c43 en de andere twee c450.
g2000nl zegt
Alleen die AWD is jammer.
PeugeotGTI zegt
Dat ziet er zeer smakelijk uit. De vraag is hoeveel meer je wilt betalen voor het geluid van de V8. Deze V6 zal niets te wensen overlaten verder en de Väth goodies zijn er prima uit, maar als ik aan een AMG denk hoor ik toch die dikke blubberende V8.