In 1986 maakte AMG de Hammer, een 300E waar een 6 liter V8 in werd gelepeld, krachtig genoeg om een Ferrari in een rechte lijn af te troeven. Is deze CLS van Väth een goede spirituele opvolger?
Standaard heeft de CLS in AMG-trim 525 of 557 pk (afhankelijk van of je het Performance Pack hebt aangevinkt), de Duitsers van Väth plussen hier ongeveer 300 trappelpaarden bij. De kit, die je een kleine halve ton kost, omvat een gewijzigde turbolader, het VÄTH air charge cooling system, een downpipe die de tegendruk in de uitlaat moet verminderen, en een aftermarket-einddemper.
Kost je een goed aangeklede middenklasser, maar dan heb je wel 846 pk en 1.180 Nm onder je rechterschoenzool. Afhankelijk van de gemonteerde bandjes kan je rustig tot de 350km/u doorstampen, en wie weet nog wel verder, tot je in Hurricane RR-territorium komt.
Naast de motorupgrade biedt Väth ook verlanging, andere wielen en koolstofvezel carrosseriedelen aan, maar de optie die je toch vooral wilt aanvinken is het high-performance remsysteem. Kost je 6 mille, maar dan krijg je wel 405 mm pannekoeken met 6 zuigers in je voorwielen (die minimaal 20 inch moeten zijn om het passend te krijgen). Geen overbodige luxe om een auto die meer dan 2 ton weegt van Mach 1 te doen afremmen.
Over acceleratiespecs weten we niets, maar ga er maar van uit dat deze CLS je bij een gevloerd gaspedaal continue in je zetels drukt. Als je de achterkant in het gareel kunt houden dan. Madness!
Meer AMG-muscle? Check ook de 730 pk sterke nieuwe S-Klasse waar Brabus zich over ontfermd heeft.
china zegt
Vraag mij of hoe lang zoiets heel blijft
2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt
@china: Hangt voor een groot deel af van je rechtervoet en onderhoud.
china zegt
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: denk dat het ook zeker te maken heeft met de know-how van de desbetreffende tuner. Het is relatief niet moeilijk om 1.000 pk in zo’n auto te proppen. Het is echter wel een kunst om en veel pk’s en de levensduur niet dramatisch te verkorten. Denk maar aan al die pk-monsters in dragraces die om de haverklap stuk gaan
2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt
@china: Klopt, als je gewoon een enorme turbo op een standaard onderblok propt, dan kan je erop wachten tot de kleppen je om de oren vliegen. Maar als alle interne delen zoals de krukas, lagers, en aandrijflijn erop zijn aangepast kan dit heel lang goed gaan. Een AMG heeft standaard al een hoop vermogen, dat werkt natuurlijk ook mee.
Jochempie zegt
@china: Ik denk lang.
natos zegt
@china: Langer dan dat spul uit China, hè china?
AMGS zegt
´´Standaard heeft de CLS in AMG-trim 525 of 557 pk (afhankelijk van of je het Performance Pack hebt aangevinkt), ´´
Er is tegenwoordig ook de CLS AMG S 585 pk en 800 NM
Pordon zegt
@AMGS: Jup en in standaard trim heeft die nu al 557 pk.
tweede_woning zegt
Nou , op de redactie is het even stil , tijd genomen voor een orgastisch momentje.
rufctr01 zegt
Dat zijn heel veel peekaatjes!
Qua uiterlijk hebben ze de auto redelijk met rust gelaten. Ja, ik vind hem geslaagd!!!
ej20g zegt
Hmmn, een hoop geld voor een aantal relatief kleine aanpassingen. Zitten vast ook ontwikkelingskosten in verwerkt maar voor 15.000 á 20.000 euro zit je wel rond de 850 pk. Twee open downpipes, grotere intercooler(s), motormanagement systeem, twee grotere turbo’s en een stel einddempers. Dat kost niet ruim 50.000 euro. Voor dat geld mag je ook een volledig (rvs) uitlaatsysteem, injectoren met een hogere opbrengst, grotere remmerij en sterkere brandstofpomp verwachten in mijn ogen.
RazorHead zegt
Zo, wanneer is de rijtest ?
rikus zegt
Wat is het nou.. Vath of Vaeth?
natos zegt
@rikus: Väth, maar aangezien je ä niet in een URL kunt gebruiken, staat het geschreven zoals je het eigenlijk uitspreekt.
sir_smokalot zegt
Allebei. Als je de Umlaut niet schrijft, doe je het door een ‘e’ achter de klinker te plakken.
rikus zegt
@sir_smokalot: Aha.. Weer wat geleerd.
jippie zegt
Mooie wagen voor een hippe begravenisondernemer.
Entwicklung88 zegt
En dat weet je het. Doe maar de oude CLS.
Corrado16v zegt
Uiterlijk ziet er goed uit, alleen het originele logo laten zitten in de grill stickers er af, en schuif hem maar voor de deur.
Pixed zegt
Nee, zonder twijfel teveel vermogen… zou JC zeggen!
solmatje zegt
Vette bak! Jammer van de velgen.. Leg er dan adv1 onder ofZo
akifoskii zegt
Vind de voorkant echt mooii!
djfrank zegt
Oef die is lekker