Volvo zorgt ervoor dat er toch nog een ‘R’ in de maand zit deze zomer.
Met de komst van de nieuwe S60 is Volvo’s ’60-gamma’ weer helemaal compleet. Dat betekent dat de Zweden zich met de details kunnen gaan bezighouden. Niet dat het al tijd wordt voor een grondige facelift, maar een sportpakketje ontwikkelen is ook altijd een mooie manier om een model weer even onder de aandacht te brengen en tegelijkertijd extra smoel te geven. Immers, de vermaledijde buurman was je net wat te snel af met het parkeren van zijn splinternieuwe V60 (video) voor de deur. Als je nu exact dezelfde auto kiest ben je een copycat. De enige manier om dit probleem te omzeilen is nu om een Porsche 911 G model extra toffe V60 voor de deur te zetten.
Volvo bedient je op je wenken met de V60 R-Design. De aanpassingen aan de auto betreffen zowel het in- als exterieur, maar ook het onderstel. De extra sportieve V60 heeft andere veren en dempers en ligt vijftien millimeter lager bij het asfalt. Samen met de 18″ porrbröst zorgt dit voor een svelte look. Verder is het uiterlijk voorzien van zwartglanzende accenten. Dit is een verandering ten opzichte van vorige R-Design modellen waarbij Volvo inzette op Silk Metal accenten. Onder andere de roofrails, raamomlijsting, spiegelkappen en lamellen in de grille zijn uitgevoerd in hoogglanzend zwart.
Aan de binnenkant is het meubilair bekleed met een combinatie van nappa-leder en ‘Open Grid’ textiel. De voorstoelen zijn voorzien van extra elementen waardoor je het zitvlak kan verlengen. De hemelbekleding is zwart uitgevoerd, wat ik zelf altijd een chique optie vind. Tevens is er een speciaal sportstuurwiel en de obligate R-Design pedalen, pookknop, vloermatten en instaplijsten. Optioneel zijn er ook nóg grotere porrbröst verkrijgbaar (19″ of 20″) en schakelflippers voor de automaat.
Het pakket kost je vier ruggen extra op de V60 T5 Geartronic en viereneenhalve rug op de D3 en D4. De goedkoopste benzine-V60 met R-Design pakket komt daarmee uit op 47.995 Euro. Extra sportief dieselen in je V60 kan vanaf 50.995 Euro.
Teerdz zegt
Ik snap eigenlijk niet waarom ze nog een R-design pakket zouden moeten voeren. Hoezo noemen ze dat ter ondersteuning van hun Polestar divisie niet gewoon het “Polestar-design” pakket o.i.d., of komt die er ook nog naast?
griffendahl zegt
@Teerdz: da’s waarschijnlijk om al die zure mensen die dan gaan klagen dat er een Polestar sticker op een D2 zit.
Edge zegt
@griffendahl: Dat weerhoudt Mercedes, BMW en Audi er niet van om overal AMG, S en M logo’s op te plakken.
rpaolo zegt
@edge: Nee, maar Volvo voert al Polestar badges nadat de auto’s een tuning pakket van Polestar wordt aangedaan
kennone zegt
@rpaolo: ja die plus 10pk pakkerjes???
henk_he zegt
@kennone: dat ligt eraan. Het oude T2 blok kan van 120 naar 180 of zelfs 200 pk. Dat is toch echt 50-67%
stanny zegt
@edge: bij audi nog het onderscheid dat ze de RS labels apart houden.
poursuivant zegt
Een zwarte hemel bij een verder overwegend zwart interieur. Beetje veel mi.
autospotterkerkrade zegt
Ik zie het verschil niet
pa045 zegt
@autospotterkerkrade: goed kijken..
lekkerlinksrijden zegt
Slechte foto’s, heel erg onduidelijk en veel te donker
leovreenen zegt
@lekkerlinksrijden: dat heeft voor een groot deel te maken met de verschrikkelijke upload kwaliteit van autoblog
chrism zegt
Altijd mooi dat R-design.
lompey zegt
poosje in de zon zetten tot ie net zo geel is als de 850 T5R
joppe zegt
Ik verlang naar de tijd toen Volvo’s nog echte R’en maakte!
kennone zegt
@joppe: ik verlang er naar om morgen in een echte R van Straatsburg naar huis te rijden via de 1 of 6!! P.s. welke raden jullie aan?
stamp zegt
Foto 6 is gaaf! Wist niet dat ie er ook met flexdoors is, die “60” van Volvo. Zo zonder B stijl is ie bijzonder geslaagd IMHO. Is dit een erfenisje van toen Volvo nog met GM samen deed onderstel delen? ( Meriva met flexdoors) #VoorDeLulz
GH zegt
Toch apart hoe ‘we’ met zijn alle toch meer blijven betalen voor iets wat in productiekosten hetzelfde kost. Wat dat betreft is de term marketing geniaal van de bedrijven en naïef van de klant.
Dat gezegd hebbende, ziet er haast weer vanzelfsprekend goed uit van Volvo
kennone zegt
Waar is de tijd toch gebleven dat je nog gewoon R kon kopen en dat je daarbij ook een fatsoenlijke klinkende motor kreeg
moveyourmind zegt
Wel een mooie wagen, maar de V60 is sowieso een geslaagd ontwerp met een mooie gewelfd vormgegeven neus die heel mooi doorloopt naar de lekker hoekige achterkant.
Stukken mooier dan de S60 waarbij de proporties net niet helemaal lijken te kloppen vanuit sommige hoeken.
azuli zegt
Zeker weer alleen leverbaar met een zwart leer/stoffen interieur.
allesmetturbo zegt
Ziet wel wel lekker uit! Jammer dat de auto zo zwaar is, scheelt erg weinig met een V90, maar verder lijkt het mij echt een super auto om te cruisen
drommedaris zegt
Zolang het geen 6 cilinder is….is R veel te overdreven
kennone zegt
@drommedaris: je slaat gewoon de 5 cilinder over??..
civicfk3 zegt
Nu alleen een 5 pitter, turbo en awd. Die stoelen zien er wel heel begeerlijk uit.
basr32 zegt
Cool man! Nu nog een 5 cilinder…
freezzr zegt
Sta op het punt er eentje te bestellen. Met blijdschap toch nog even gewacht op deze r-design…. maar hij stelt eigenlijk wat teleur. Ik zie het verschil nauwelijks. Ja interieur is mooi maar van buiten? De standaard bumper is niet veel anders, er zijn geen extra sideskirts en aan de achterkant krijg je er een streepje onder bij. Ik vind het eerlijk gezegd een hoop extra geld voor weinig….
F1Tim zegt
@freezzr: Wat maakt dat voor je uit? Het is toch maar een leasebak (lees: hij is niet van jou!). Comfort is dan toch belangrijker dan uiterlijk vertoon?
F1Tim zegt
Men heeft het vaak over ‘de buurman’ als leasing het onderwerp is. Is dat voor de meeste leasesletjes dan zo belangrijk? Het is in de eerste plaats een comfirtabele manier om naar kantoor te gaan. Of is imago zo belangrijk?