De meeste delen van Europa hebben veel last van het winterse weer. In Groot-Brittannië is het in dertig jaar niet zo koud geweest en het noordwesten van Spanje beleeft de zwaarste sneeuwval in 25 jaar. Ook Zwisterland, Frankrijk en Duitsland hebben veel last van de sneeuw, ik mocht dat vannacht persoonlijk ervaren.
Na een weekje boarden in Kippel was het gisteravond tijd om terug te gaan. Een weeralarm bevestigde dat we beter eerder dan later konden vertrekken, zo gezegd zo gedaan. Achteraf bleek dat inderdaad risicovol, vooral met achterwielaandrijving… Op de Zwitserse snelweg lag meerdere centimeters sneeuw en dat beeld werd in Zuid-Duitsland vervolgd. Terwijl ik me redelijk rustig hield, 70-90 km/u met knipperende tractiecontrole, werd ik vernederd door enkele (Poolse?) truckers die vrolijk doordenderden met 120 op de tellert. Even later zag ik een geschaarde vrachtwagen staan en er zouden er meer volgen.
Bij een grensovergang tussen Duitsland en Frankrijk stonden honderden vrachtwagens vast. Vanwege grote verkeersproblemen rondom Lyon mocht men Frankrijk niet inrijden, maar inmiddels laten de Fransen de trucks in konvooi het land binnen.
Er waren ook mensen die met 40 km/u op de Duitse snelweg reden maar dat werd toch echt te gortig. Uiteindelijk heb ik de snelheid weten op te waarderen naar 110-130 km/u, dankzij diverse strooiacties op de autobahn. Ik ben voorbij Frankfurt gekomen, alwaar sinds vrijdagavond 150 vluchten geschrapt werden wegens sneeuwval en harde wind, maar met twee handjes aan het stuur bleek het zicht vanuit de auto wel houdbaar. Ik vond wel dat de koplampen wat weinig licht gaven, maar bij aankomst bleek dat de volledige grille dichtgevroren was, inclusief koplampunits en mistpitten.
Vanochtend om 7u reed ik bij Arnhem de grens over, maar in Nederland was het weer een stuk beter. Enkel wat windstootjes en lichte sneeuwbuien waren aanwezig. Inmiddels schijnt het wat erger te worden, maar clubjes zoals de ANWB weten altijd te overdrijven. Het KNMI heeft zelfs een weeralarm uitgegeven vanwege “sneeuwjacht“. Het alarm geldt alleen in de provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Noord–Holland. Voor de rest van het land geldt nog steeds de voorwaarschuwing voor extreem weer, die het KNMI vrijdag al uitgaf.
Cayman zegt
-edit: ip-ban-
Dennis zegt
Kom zelf net terug uit de UK.
All season banden op deze wegen.. RWD.. erg risicovol, maar ben blij dat ik weer thuis zit.
Engeland heeft ook erg veel last van de sneeuw, evenals flinke delen van Belgie. Bij Eindhoven de grens over ging het weer enigszins, maar de harde windstoten en sneeuwverstuivingen op de weg, heb ik t toch met n gangetje van 120 kmh kunnen doorrijden.
autoblogger zegt
@Dennis: RWD kan dit seizoen inderdaad wat lastig zijn ;)
F00Ls zegt
tellert? Geenstijl-stijl?
–edit: nee, bob de rooij stijl–
jan1666 zegt
was het leuk in kippel?
@ot gelukkig ben jij wel heelhuids aangekomen! (en een ip-ban voor cayman? moet flink gescholden hebben dan! nog nooit eerder gezien :O)
BetaArkUser zegt
mooi verhaaltje hoor!
ik rij zelf scooter en ik erger me kapot aan de mensen op de weg niet amper de 60kmph durven te rijden
tip van de dag: rechtdoor kan er niks gebeuren behalve dat je een langere remweg hebt :)
CowboyHenk zegt
Moordmachines zijn het die voortjakkerende LKW’s.
Willem_vd_Velde zegt
Ben wel benieuwd wat cayman heeft gezegd om een ip te krijgen…
Ontopic: Niet alleen glad zulk weer, maar het zicht is ook zo ontzettend slecht en vermoeiend door de sneeuw die steeds op je af komt, respect, ik was er na een uurtje al moe van.
E320cdi zegt
haha leuk stukje tekst :-) (hoe scoor je een ip-ban Cayman? :-P )
alfa mannetje zegt
”heb ik t toch met n gangetje van 120 kmh kunnen doorrijden.”
altijd fijn dat achteraf te kunnen melden…..
flyingd zegt
Heb een paar jaar geleden in Hongarije en Oostenrijk in de diepe sneeuw gezeten. de autobaan was volledig weg gesneeuwd. In Oostenrijk was een vrachtwagen geschaard en daar heb ik 2 uur vast gestaan terwijl er 10cm sneeuw per uur aangroeide. Dat was nog best spannend ook wand ik moest nodig tanken, en met een lege tank in de sneeuw is niet tof. ik heb in Hongarije 130 kmh gereden met rwd en zomerband. Twee zwetende handen vast geklemd als een bankschroef aan het stuur en alleen maar op de linker baan. In dat weer wil je niet wisselen van rijstrook vanwegen de sneeuwsporen. Af en toe zag je een vers spoor naar een verwrongen vangrail gaan. Even later een zeer rustig rijdende en geschrokken Duitser met voor en achter schade.
Eigenlijk is het gekkenwerk om zo hard te rijden in die omstandigheden. ik heb gewoon veel geluk gehad dat ik veilig ben thuis gekomen. deze jongen heeft elk seizoen winderbanden op de auto en zal ook nooit meer zonder doen. de grip is echt zooooo veel beter.
admin zegt
@flyingd: rwd en zomerband… wow!
flyingd zegt
@autoblogger: dat was 10 jaar geleden, een 89’er Opel Senator. ik had op dat moment al ruim 2000 km non-stop achter de rug, vanuit Kosovo via Masadonië, Bulgarije, Romenië en Hongarije. Ik was toen Navo militair in Duitsland. vanwegen mijn status kon ik niet via Servië rijden. omdat Navo Servië gebombardeerd heeft.(Kosovo oorlog) Ik was moe en wouw snel naar huis. overmoedig dus ook. het is allemaal goed gegaan.
toyotaprius zegt
@flyingd: wow, hoe heb je dat vol gehouden?? En hoe lang had je na die rit wel niet geslapen? Normaal is het al redelijk inspannend om in die regio auto te rijden, dan nog eens non stop 2000 km. En ook nog eens met dergelijke omstandigheden.
Knap hoor.. ik zal het niet vol kunnen houden…
flyingd zegt
@toyotaprius: Ik zou het nu niet meer doen. maar toen met hulp van wat blikken Redbull lukte het wel. de totale rijs was 3500 km.
ik deed er 36 uur over door onnozel hard te rijden. denk aan 160 kmh op b en c wegen in Romenië en Bulgarije, ik ben wel een 200m rechtdoor geschoten een zandweg op, waar de weg naar recht afboog. link!! en in haarspeldbochten in het Karpaten gebergte bijna de bocht zonder vangrail uit gegleden. ging net goed.
ik raad het iedereen af om dat zo te doen. je bent echt helemaal kapot als je aan komt.
toyotaprius zegt
@flyingd: Plus je kan nu weer door Servie rijden ;)
Maar dit is geen autorit, dit is gewoon een avontuur.
En gelukkig goed afgelopen.
DIPSHIT zegt
heb dit ook al meegemaakt dat mijn voorkant van mijn auto volledig dichtgevroren is. 1 groot dik pak ijs dat er tegen aan plakt, mooi om naar te kijken eigelijk :-)
flyingd zegt
Cayman vond het grappig, omdat hij de eerste reaguurder was, om “first” te schrijven en verder niets. hij had blijkbaar niets te melden. jammer voor hem.
E320cdi zegt
@flyingd: dan mag je idd écht wegblijven voortaan… wat voegt het toe
oelekeba zegt
@BetaArkUser
je hebt nog wat te leren :-)
Pim Brussee zegt
De ANWB en KNMI geven een weeralarm terwijl je gewoon in het Noorden kunt rijden.
Het is de laatste tijd steeds bingo, als het niet nodig is krijg je weeralarm, en als het wel nodig is dan wisten het niet van tevoren.
Noname zegt
Achterwielaandrijving sucks met dit weer (en anders overigens ook). Gewoon voorwielaandrijving (of 4WD) met winterbanden en rechtuit rammen.
antoon zegt
ja ik was vandaag de koning te rijk in de vrachtwagen. Een leuk gevoel om zoveel auto’s in te halen op de A59
al die mensen die 70km/u rijden, je moet er de veiligheid maar van in zien
wat mij opviel, veel relatief jonge mensen rijden “voorzichtig” langzaam. terwijl altijd word geroepen van “over moed”. onzin dus
wimpie zegt
@antoon: lijkt me op ook wel leuk
bmw zegt
@antoon: “de koning te rijk” ? Omdat je auto’s kon inhalen? Ik vreesde altijd dat trucks inhaalden om een onnozele reden, blijkbaar is die vrees ook realistisch. Het is je recht om in te halen (alhoewel niet in België als het regent of sneeuwt), maar om dat nu geweldig te vinden… Bovendien geeft je truck misschien een gevoel van meer zekerheid, maar geloof me, als hij vertrokken is, is hij ook echt weg (spreek uit ervaring).
mart(w)in zegt
antoon,
idd de vrachtwagen geeft zo veel meer rust in de sneeuw,hoe ga je dat nu uitleggen aan een automobilist die denkt dat je doorjakkert…
het gevoel in de stoel laat je weten of het gevaarlijk wordt of niet,ik reed eens de A7 richting sweinfurt op en vol in een sneeuwbui,de weg was niet meer zichtbaar,auto`s met moeite omhoog,terwijl mijn TC in de klim omhoog pas af en toe aan ging…en dan jakker je voor bij…das gewoon blijven rijden..
Dennis zegt
@ antoon,
Ja zo’n vrachtwagen die gaat door alles heen… ik durfde niet door de stuifsneeuw met mn all season bandjes en rwd.. ben wel n paar keer heel voorzichtig een paar mensen voorbij gegaan, maar je voelt wel, je hoeft maar een lichte verkeerde stuurbeweging te maken, en je achterkant zwenkt uit.. dat vond ik te tricky, dus ben maar netjes achter de andere auto’s aangereden :)
Rik zegt
Ben net 2 uurtjes terug uit gerlos. 10 uurtjes gereden met pauzes. Wegen waren allemaal schoon. Geen files, helemaal super! tot we Nederland inreden. Een troep op de weg.
Flapkees zegt
Hoe krijg je hier een IP-ban? Moet je dan meerdere huisregels breken?
Stef_4 zegt
kan er zelf ook erg van genieten als ik prius rijders enzovoorts zie met hun smalle bandjes die niet wegkomen en ik in mn corolla ’92 op winterbanden zo weg rij:)
205GTI16 zegt
Leuk,
Morgen vanuit Groningen naar Schiphol met een huurauto op jawel zomerbanden….
Om het af te toppen gaat de reis naar Engeland waar een huurwagen klaar staat met waarschijnlijk gewoon weer zomerbanden. Ach houd de variatie in het rijden er in, telkens mooi weer word ook saai :)
NLBUURMAN zegt
gelukkig heeft onze auto FWD met winterbanden :) hoewel we ook nog eentje met RWD en zomerbanden hebben staan, in de garage, en daar blijft hij voorlopig even ook… was afgelopen week trouwens ook wel grappig om te zien dat veel scooter/brommer-rijders de fiets pakten. bij ons op school staan normaal gesproken 40-50 brommers en/of scooters, afgelopen week op het dieptepunt (wel om 12.00 ’s middags) 5!
Citrofiel zegt
Grappig fenomeen, dat sneeuwjacht. Ik merkte het hier ook wel in mindere mate. Sommige open delen land zijn bijna sneeuwvrij, waarna er bij een rij struiken opeens een aardige hoop sneeuw ligt. Maar goed, zo leer je nog eens nieuwe begrippen!
Verder zijn we vanmiddag nog even met de Acadiane een stukje gaan rijden om wat op te halen. Geen winterbanden… Bij het achteruit uitrijden van de garage stootte een achterwiel tegen een kleine steen in de tuin, het zal niet meer dan een randje van 7 cm zijn geweest. De voorwielen schoven opzij en de auto stond ineens scheef…
En dan nog over rwd: Afgelopen week ben ik met een vriend in een BMW wat dingen gaan bezorgen bij verschillende huizen in een wijk met kleine straatjes waar nog nooit wat gestrooid werd. Bochten waren alleen te nemen door flink onderstuur en rechtdoor gaan (geen optie) of flink gas geven en overstuur (dat moest dan maar). Hij was er best aardig in, dus dat was geen probleem. Maar in die wijk bevonden zich een paar kleine hoogteverschillen. Een meter stijging over zo’n 8 meter lengte (grove schatting): Daar had de auto moeite mee! Nee, doe mij onder deze omstandigheden maar geen rwd…
bmw zegt
waarmee ik trouwens niet wil zeggen dat je niet sneller zou kunnen dan 70 als het heeft gesneeuwd, alles hangt af van de omstandigheden.
GOD zegt
@ NLBUURMAN
Vanwege de pekel die ze strooien.
Dingen beginnen zo snel en hard te roesten dat je er naar van word.
Heb zelf nog een Citta en Area51 in de garage staan en die blijven ook lekker binnen.
Peej zegt
@GOD
denk dat de oorzaak in dit geval meer bij de eventuele gladheid ligt dan dat de scooterrijder bang is voor een beetje pekel op de scooter :)
Bobby_Orlando zegt
Trucks tegen 120km/u??? Mensen die zelfs een beetje notie hebben van wat er rondrijdt op onze wegen weten maar al te goed dat reeds jaaaaaaren de trucks een snelheidsbegrenzer hebben tot 90km/u. Autoblogger behoort duidelijk niet tot die groep.
RoT___ zegt
@Bobby_Orlando: Hoe noemde u zelf uw reacties ook al weer? Meen mij te herinneren dat ik ergens las dat het nog wel enigzins positieve lading bevatte volgens u? Volgens mij is daar namelijk totaal geen sprake van. Ik snap totaal niet wat u hier doet als ik uw reacties zo lees, het is een en al gezever. Kan dat niet wat positiever, of behoort u tot de categorie van oude zeurkousen?
Bobby_Orlando zegt
@RoT___: kan ik het helpen dat jij iets niet snapt? Gelieve van jouw probleem niet het mijne te maken, zeurkous.
Terzake: is het gezever dat trucks helemaal geen 120 km/u kunnen rijden?
RoT___ zegt
@Bobby_Orlando: Dat kunt u niet helpen. Maar alsnog geeft u geen antwoord op mijn vraag, namelijk wat u hier doet als u toch geen positieve antwoorden geeft.
Het is zeker geen zever over dat trucks geen 120 kunnen, daar hoort u mij ook niet over. Het gaat mij te meer om hoe u reageert.
Bobby_Orlando zegt
@RoT___:
Als Autoblogger regelrechte zever neerschrijft (dat geeef je zelfs toe) dan is het mijn volste recht om daarop te reageren. Hoe jij dat ervaart is het minste van mijn zorgen.
Het zou een beetje saai worden als we allemaal zouden gaan geilen over driften, RWD, BMW en Audi.
GOD zegt
jij ook niet want het is 85km/h
Fiat Coupe zegt
Ik ben net terug uit Gerlos, ben om 7 uur vanmorgen gaan rijden, en ben om half 7 in Utrecht aangekomen. Heel Duitsland was wit, behalve de autobahn, hooguit wat opgevroren drab van stooisel en water op de 2e of 3e baan. 1 ongeluk, je raad het al, een vrachtwagen. Grote stukken 150 kunnen rijden in een voorwieldrive station met winterbanden (mensen, koop ze!) Gelukkig hebben wij achter de sneeuwbui aan gereden. Maar toen ik in Nederland kwam: ongelukken langs snelweg en bijna voor mijn neus, sneeuw op de linker rijbaan en opgevroren viaducten. En dan moet ik er wel bijzeggen dat we de sneeuwbui inmiddels ingehaald hadden, maar het sneeuwde slechts heel licht. Plus de sneeuw waaide vooral naast de weg.
Op de heenweg en tijdens ons verblijf hebben we wel door sneeuwbuien gereden, en ook op en af de berg. Met voorwielaandrijving en winterbanden kun je de gangbare passen ed. zonder problemen oprijden. De gladheidsbestrijding en de bouw van de weg spelen ook een grote rol tijdens dit soort omstandigheden. In Duitsland en Alpenlanden zijn ze dit gewend en is het een stuk fijner rijden dan in ons kikkerlandje. Helaas kunnen we de wegen niet zomaar als deze landen inrichten. Meer strooiwerkers zou kunnen werken.
Conclusie: in Duitsland zijn de wegen beter, en beter beheerd, maar dat wisten we al, maar omdat mensen er verlicht met winterbanden moeten rijden heb je minder ongelukken en bijna ongelukken.
Nou wil ik niet zeggen dat er op de Autobahn geen ongelukken gebeuren, maar wel dat het weggedrag van anderen beter is. En daardoor loop jij weer minder gevaar om tegen een ander aan te rijden die niet kan rijden in de omstandigheden omdat die %$#@! geen winterbanden heeft.
Ik zou in dit weer nooit zonder winterbanden gaan rijden en mensen die het wel doen brengen anderen, en zichzelf, in gevaar. Als hier bijvoorbeeld winterbanden verplicht worden als de omstandigheden er om vragen dan zou dat tot minder ongelukken op de weg leiden. Helaas zal dat er hier waarschijnlijk nooit van komen.
F00Ls zegt
Vrachtwagens hebben relatief weinig contactoppervlak tov hun gewicht, waardoor ze beter door de sneeuw heen drukken dan personenwagens.
Zelf rijd ik in een oude RWD op zomerbanden, zonder electronische hulpmiddelen en zonder gevaar rijd ik iedereen voorbij. Een degelijke rij-opleiding zou al veel verschil maken.
F00Ls zegt
@ GOD
90 in de rest van Europa
donzobar zegt
Ik ben ook wezen wintersporten, schaatsen ondergebonden en mijzelf tweebeen-aangedreven over de plassen verplaatst, ook leuk, het ijs is nog niet dik genoeg om er met de auto op te kunnen helaas.
Benjamin1 zegt
20 december was het ook leuk, op een zondag, heel NL niet gestrooid. in 6 uur van breda naar keulen, vanaf daar was het beter begaanbaar (70 ipv 40) aangezien tegen die tijd er meer verkeer was en de sneeuwruimers hun werk deden. Om op die manier naar Garmisch te rijden was zeker geen pretje.
Het laatste stuk over een weg (bergpasje, 30km) met dik 20cm sneeuw gereden om bij het dorpje te komen, midden in de nacht, zal ik nooit vergeten.
Hulde trouwens voor de 207 op Vredestein snowtrac’s die daar zonder drama doorheen ploegden.
16 uur over 900 km, 1 op 18 gemiddeld.
Marko zegt
Je schrijft:…maar clubjes zoals de ANWB weten altijd te overdrijven…
Tuuuuurlijk joh
Telegraaf zat. 09-01;
Drie doden door gladheid.
Door een auto-ongeval op de N224 bij Scherpenzeel zijn zaterdagmiddag drie personen om het leven gekomen.
Slaap maar lekker verder.
DJustin zegt
@Marko:
Is dat het enige. Je neemt van mij toch wel aan dat deze sneeuw normaal gesproken al een aanzienlijk verhogend risico met zich mee brengt?
Daarom vind ik in deze situatie het weer/verkeers alarm lichtelijk overdreven, dit in tegenstelling tot het weeralarm van 3 weken geleden!
Verkeersalarm gaat meestal over het hoge risico op een verkeersinfarct. Dat je niet hard door de sneeuw kunt rijden (iedere auto is verschillend, dat weet ik) snapt iedereen met een beetje verstand!
Daarom neem geen risico!
PS: Ik erger mij ook aan mensen die 60 op een snelweg gaan rijden, als er 3 vlokken sneeuw vallen!
flyingd zegt
Joepie!! morgen weer lekker glijden!!
Hier is alvast een voorbeeld van hoe het niet moet.
http://www.youtube.com/watch?v=iuv96mQIVDI
Bobby_Orlando zegt
@flyingd: leuk filmpje. Wat zien we? We zien dat alles schuift, FWD, RWD, 4WD, en ja hoor, zelfs premium BMW’s. Het maakt echt geen zak uit.
Jipp zegt
autoblogger, wij hebben vorige week de zelfde afstand gereden ongeveer, vooral in duitsland was het toen heel erg…..
GOD zegt
@ F00Ls
Is in de hele EU wettelijk 85km/h.
Maar ze worden op 89km/h begrensd vanwege afwijkingen.
Ik ga nou niet mierenneuken dat je fout zit hoor :D
lodewijk zegt
Global warming, My Ass!
Ik vind RWD het leukste om mee te rijden in deze omstandigheden.
Overstuur kan ik gemakkelijk uit geraken, maar onderstuur niet..
En wat ook wel helpt is occasioneel gewoon gaan oefenen op een verlaten besneeuwde rotonde of parking.
Daar leer je ontzettend veel van!
sauerpraum zegt
@lodewijk:
Heb zelf ook een RWD, was afgelopen weken wel opletten bij bochten maar wel genieten als je de ruimte hebt. Heb ook even geofend/gespeeld op een parkeerplaats om te zien wanneer het te ver gaat en wat je er tegen moet doen.
Ik denk dat je tegen onderstuur in de sneeuw uberhaubt niks kan doen, behalve geen extra gas geven en niet extra sturen. Of heeft iemand een goede tip om uit onderstuur te komen?
GOD zegt
@ lodewijk
precies global warming my ass.
enige warming wat ik merk is hier de verwarming.
Yellomello zegt
In Overijssel veel sneeuwjacht (polderwegen) en diverse auto’s gezien die in de kant stonden. Sommigen met een behoorlijke schade. Wij zijn gewoon met 40km/u thuisgekomen. Ja het was glad, ja wij hebben de RWD thuisgelaten en de FWD met winterbanden meegenomen. Better safe than sorry.
realhustler zegt
Net terug in Lelystad uit Warten, bij Leeuwarden.
Heen om 17:00, ter plaatse tien over zes
Heen 100-110, twee handjes aan het stuur, uit de buurt blijven van andere auto’s. Wind wel lastig zicht goed.
Terug om 22:45, thuis om 0:10.
Eerste stukkie binnendoor was beetje spannend
Snelweg ging goed, 90 tot voorbij joure, toen langzaam naar 100. Wel af en toe even penibel, en soms wat weinig zicht.
al met al goed te doen
alleen denk ik dat het vele zout mijn abs sensor in de war heeft gestuurd, lampjes van ASR/ABS en IDS+ willen niet meer uit. Morgen even door de wasstraat zal het wel oplossen.
Weer alarm? Met opletten en easy aan, niet nodig.
GOD zegt
@ sauerpraum
onderstuur opheffen door overstuur.
in de sneeuw is handrem de beste keuze.
moet je wel zorgen dat je niet kaats recht rijd anders werkt het niet.
petervd3 zegt
Ja, zeker riskant daar buiten.
hanz zegt
nou hier is een hele cm sneeuw gevallen en beetje wind ging nergens over dus.
je moet gewoon sowieso rustig aan doen met dit weer en ik ben ook blij met mijn winterbandjes onder de FWD.
en toch soms als je met 20 de bocht in stuurt voel je de achterkant nog wegglijden, de volgende bocht dus nog rustiger nemen…
wilco faber zegt
Hier ligt redelijk wat sneeuw (drachten). In het buitenland is het wel erger dan hier wedt ik. Maar met zomerbanden 130 rijden in sneeuwcondities vind ik eigenlijk de goden verzoeken.
Zelf heb ik ook wel met zomerbanden gereden in duitsland in deze condities, maar ik haalde 60-80, en dat reed de rest ook op dat moment.
Stieness zegt
Wij zijn vanuit Alpe d’Huez (16 uur rijden :S ) teruggereden op de avond voor eerste kerstdag. Werkelijk waar meer dan 2 uur de hele snelweg voor ons alleen gehad. Geen vrachtwagens alleen af en toe een autootje. Best wel surrealistisch als je in je eentje over een lege driebaansweg dondert.
Wolties zegt
wij zijn vrijdag middag vanuit Oostenrijk naar huis gegaan omdat we op het duitse nieuws zagen dat het hard ging sneeuwen. Dit bleek de enige en juist beslissing te zijn. Om 4 uur reden we weg om in iets meer dan 7 uur een kleine 900 km de eindbestemming te hebben gehaald. dit was bizar netjes gezien het feit dat we eigenlijk sinds de grens van Duitsland tot en met Dusseldorf non stop sneeuw hebben gehad. Echter, die was rond Frankfurt het ergst. Mensen reden niet harder dan 90 km/h maar god zij dank zaten er geen Nederlanders tussen. Dit vanwege het feit dat ze te dom zijn om het nieuws te checken in het buitenland maar nog belangrijker, gewoon simpelweg niet kunnen rijden. Zo ondervond ik dat gisteren maar weer eens in Nederland waar 20 gereden werd op een 80 weg. Met mijn Berlingo HDI en voorwielaandrijving is het niet de handigste methode om op de linkerbaan 4 auto’s + een motor rijder in te halen. Inderdaad, een motor rijder. Only in Nederland. !! Maargoed. Dit soort mensen hoop je dus niet tegen te komen in Duitsland als je nog een lange rit voor de boeg hebt. Dit soort weg piraten kunnen simpelweg gewoon niet rijden en zorgen voor de enorme vertragingen. Met de Range Rover Sport met 4 wheel drive was het met 130 km/h later die avond goed te doen in de sneeuw en nog werden we ingehaald door Duitsers in een Quattro A6 alsof de weg niet wit was. Ik genoot er in volle teugen van omdat zoiets in Nederland ondenkbaar is.
Patrick_Createmedia zegt
Werd gisteravond ingehaald door een astra en daarachter een Vivaro. De astra reed al veel te hard maar de bus vond dat het nog wel harder kon… Gevolg, astra wijkt voor mijn neus uit naar rechts terwijl de bus naar tractie zoek om met +100 op een ijsbaan (snelweg) er voorbij te raken. Astra moest corrigeren maar met die snelheden is er geen beginnen meer aan, na een paar pirouettes met de flank een lantaarnpaal omvergeworpen waarna de auto weer de weg op kaatste. Zo rustig mogelijk gebleven en vooral niet remmen. Auto 100m verder neer kunnen zetten en een kijkje genomen bij de auto, daar was alleen sprake van blikschade.
antoon zegt
@BMW
inhalen zonder goede reden? een snelheids verschil van ca. 15km/u, en daarbij een frustratie niveau van heb ik jou daar.
Dat het dan een keertje leuk is omdat ik dan wat anders te doen heb dan mijn koelbox leeg eten kun je me toch niet kwalijk nemen.
bmw zegt
@antoon: ik gun je zeker je plezier, maar wees eerlijk, wat maken die 15 miezerige km/h uit als dat betekent dat jij je truck opp het middenvak moet brengen en daarna weer terug naar rechts, in verre van ideale omstandigheden. Zo’n plezier kan snel een nachtmerrie worden, zowel voor jou als voor de mensen die niet eens konden delen in jouw plezier en gewoon hun koelbox aan het leegeten waren.
flyingd zegt
Zoals voorspeld. vanochtend om 11.00 was er nog niet gestrooid in Zwolle. dat was dus lekker glijden met continu brandende DSP lampjes. Vervolgens weer even ergeren aan een Prius op Zomerbanden met 20 kmh waar 50 is toe gestaan. Mensen! BLIJF THUIS!! als je niet kan rijden in de sneeuw!!
X5 zegt
Heb met m’n X5 met winterbanden nergens last van :-)
floris zegt
heerlijk een touareg en winterbanden, vannacht heen en weer naar Groningen geweest… was wel ok
PantheraLeo205 zegt
Sneeuw maakt wat in de mensen los, gezien de (te lange) reacties over met welke auto en welke banden er ritjes gemaakt zijn over een bepaalde afstand in zekere omstandigheden met allerlei soorten stuur waarbij verteld wordt hoe daarmee om te gaan.
Interessant…
Pier zegt
doe mij maar rwd in de sneeuw ipv fwd, overstuur is veel makkelijker te corrigeren dan onderstuur. Gisteravond nog ondervonden…
antoon zegt
@PantheraLeo205
haha, de een mooie samenvatting, de spijker op zijn kop.
BE-100 zegt
Met wat reed de auteur dan precies? Als de grille dichtvriest, moet het toch wel heftig doen!
Cantago zegt
Binnenkort naar Oostenrijk, ik ben benieuwd hoe dat uit gaat pakken…