
En een dikke sjaak, dat is wat de Vandervell S is.
SUV’s, crossovers. Gaap, gaap en gaap. Het autolandschap is er voor de autoliefhebber de afgelopen jaren niet lekkerder op geworden. Met name de hot hatch is een categorie die met uitsterven bedreigd wordt. Gelukkig zijn er nog bedrijven die er wel in geloven. Het Duitse Vanwall bijvoorbeeld, met de Vandervell S en S Plus.
Het is de nieuwste belofte van deze startup. Eind dit jaar moet het model daadwerkelijk gelanceerd worden. Waar je naar kijkt is een elektrische hot hatch. Er zijn twee varianten aangekondigd.

De Vandervell S is uitgerust met vierwielaandrijving en 320 pk systeemvermogen. De gecommuniceerde actieradius is 450 kilometer voor deze elektrische auto. De EV accelereert in 4,9 seconden naar 100 km/u. Niet zo snel als een Tesla, maar vlot genoeg voor een hete hatchback. Wil het sneller dan moet je gaan voor de Vandervell S Plus. Deze is met 580 pk een stuk krachtiger en sprint dan ook in 3,4 seconden naar de honderd. Je levert wel wat in op actieradius, deze is met 420 kilometer een stukje minder.



Ik ga je nu uit een droom helpen. De Vandervell S is helaas niet een vervanger van een Volkswagen Golf R of een Ford Focus RS. Als je naar het prijskaartje kijkt tenminste. De Duitse startup rekent een forse vanafprijs van 128.000 euro. Daarmee is de elektrische auto niet voor iedereen weggelegd. Een hoge prijs, waar je een stukje exclusiviteit voor terug krijgt. Vanwall maakt slechts 500 exemplaren van de Vandervell
Wel een tof ding zeg! Is er ook bekend wat het weegt? Laag gewicht is tenslotte wel belangrijk bij een Hot hatch. Al gaat de Golf R ook ruim boven de 1.500kg….
Dit maakt toch wel hebberig. Vind dit totnutoe de mooiste auto van 2023. Hopelijk volgt Porsche met een hete hatch…
Succes met die 500 stuks.. lijkt me een belachelijke prijs gezien de specs..
Dat dikke dak oogt zo erg zwaar. Maar het ontwerp wat moeilijk verteerbaar.
Doe mij dan maar een IONIQ 5 N , met waarschijnlijk 580pk
Trouwens, 320pk basisversie, en 580pk topversie… Dat is echt precies hetzelfde als wat de Kia EV6 levert in hun (sub)top versies. En precies dezelfde range. Ik denk dat dit dus gewoon een coach build is op basis van die auto. En vandaar die extreme prijs, ze slopen eerst een EV6 en gaan er daarna een nieuwe koets op bouwen.
Kijk ook eens goed naar die raampartij, exact hetzelfde als de EV6! Ze hebben niet eens hun best gedaan, wat een gebakken lucht deze Vanwall Vandervell… Beetje cashen op hype.
Scherp! Ze nemen wel een goede basis maar het maakt de meerprijs wel lastig uitlegbaar.
Als het waar is dan valt mijn inziens de term hothatch ook af. Hoewel ik de EV6 en Ioniq5 mooie auto’s vind zijn ze moeilijk agiel te noemen met hun formaat…
Wel een gaaf apparaat….Te duur dat dan wel weer.
Doet mij trouwens erg terug denken aan een Lancia Integrale, wat geen straf is.
Beetje als een Lancia Delta ja, de styling is echt 10/10 naar mijn mening.
Design is cool, zie er wel hoop EV6 in terugkomen,zoals hierboven al aangegeven wss een coachbuild op basis van, design vind ik goed gekukt, aandrijving zorgt wederom dat mn intresse direct verdwijnt
Iets van Ioniq 5 en herinneringen richting Delta.
Origineel is het niet echt.
Ziet er heel dik uit
Toch een firma die het begrepen heeft!!!
Zoals wel vaker met dit soort dingen: Eerst zien, dan geloven. Tegenwoordig kan iedere hobbyist met een huis-tuin-en-keuken computer en wat vrije tijd dit soort renders in elkaar zetten. Bovendien is het een project waarbij Collin Kolles betrokken, ook niet de meest betrouwbare persoon of de persoon met het beste CV als het aankomt op het succesvol leiden van een (race)onderneming.
Het is gewoon een EV6 coachbuild, dus zo moeilijk zal het niet zijn om dit te bouwen.
Dat zal best, maar Colin Kolles is nou niet bepaald het voorbeeld van iemand die ondernemingen laat floreren. Ik zie het nog gebeuren dat ‘ie Vanwall de pijp aan Maarten geeft nadat wat aanbetalingen binnen zijn.
Bekende specs. Ik ben heel blij met mn combo EV6 rwd en GR Yaris, beste van beide werelden voor ong. dezelfde prijs…
Vet ding voor 1/3 van de prijs
Dit is helemaal niet een coachbuild van een ev6. Ev6 is te groot en lomp om daar fatsoenlijk een hatchback uit te krijgen. Als dat zo was, dan zouden ze dat allang aangegeven hebben; of is er iets om voor te schamen?
Kijk eens goed naar de raampartijen. En de specs zijn precies hetzelfde als de EV6 AWD en GT versies, zowel qua vermogen als qua bereik. En je kan een prima ogende hot hatch uit een EV6 krijgen, kijk maar naar de IONIQ5. Pas als je hem in het echt ziet, dan valt pas op hoe groot hij eigenlijk is.
hier zit nog een aardig verhaal achter, aangezien Kolles momenteel geen eigenaar is van de Vanwall merknaam @redactie: meer weten?