Ruim een jaar geleden begon onze columnist en voormalig Spykerdesigner Michiel van den Brink met compagnon Robert Koumans een nieuw designhuis. En er is nu eindelijk wat meer info over de special coachbuilt GTO, een hommage aan de 1962 Ferrari 250 GTO. Oftewel, Special coachbuilding is back! En zoals we al konden afleiden uit een recente column zal Vandenbrink Design op performance gebied gaan samenwerken met race-engineer EDO-competition, het resultaat moet een GTO met FXX-specificaties worden!
En dat houdt in? Vandenbrink laat weten dat er twee versies zullen worden aangeboden, een 599 GTO (5,9 l / 650 hp / 630 Nm) en een high performance 630 GTO (6,3 l / 750 hp / 680 Nm).
De GTO is gebaseerd op de Ferrari 599 GTB Fiorano, welke door de Nederlandse Alwin Hietbrink volledig met de hand in aluminium omgebouwd wordt naar een Vandenbrink GTO. Alwin is wereldwijd bekend om zijn aluminium vakmanschap in diverse restoratie- en herbouwprojecten van klassieke Italiaanse sportwagens, zoals de originele Ferrari 250 GTO.
Wereldwijd is er een opleving van Special Coachbuilding waarbij de plannen van Vandenbrink enorm veel positieve aandacht kregen. Het Britse TopGear schreef “Ocular Nirvana: arguably the best-looking car in the world” en het welbekende MSN plaatste de auto zelfs in de “Top five unique Ferraris“, temidden van grote namen als Pininfarina, Giugiaro en Zagato.
Zoals we al eerder lieten weten zullen er 5 exemplaren worden gemaakt, waardoor de exclusiviteit gewaarborgd wordt. De productie zal starten in 2008, waarna de eerste units in 2009 bij de eigenaren terecht komen. Tot die tijd kun je genieten van bijgevoegde nieuwe afbeeldingen en een prachtig introductiefilmpje.
De prijs? Een volledig gepersonaliseerde 630 GTO kost 993.000,- euro (Excl. 599 GTB Fiorano en excl belasting).
Klassiekerrally zegt
Michiel, nogmaals gefeliciteerd!
Persoonlijk vind ik je tribute mooier dan het origineel. Diep respect!
Diep respect ook voor het vakmanschap van Alwin Hietbrink.
Ik ben vreselijk benieuwd naar hoe de auto er in het echt uit ziet.
Maar die nieuwsgierigheid zullen we wel delen lijkt me :)
jochem zegt
k vind dat ie wel wat af heeft van deze
en deze
toch?
Zorn zegt
Zoals Klassiekerrally al aangeeft: top design.
Gefeliciteerd!
AlexZjuH zegt
*Staande ovatie + buigt*
Hulde aan de vakmensen :)
Mr. Marteen zegt
@Jochem, ja die eerste is ook rood.
vin zegt
Ongelofelijk, wat een mooie wagen, met wel een ietwat hoog prijskaartje.
Al is ook de twee miljoen, die de wagen hier in Nederland vast kost, het best waard :D
Diek zegt
Ziet er heel erg goed uit, ben benieuwd naar de foto’s (of in-real) van een rijdend exemplaar. Gefeliciteerd
vin zegt
Nog even iets anders, ik hoop echt, en Michiel vast met mij, dat Ferrari de auto Ferraribadges laat dragen…
Jesper zegt
hier neem ik mijn spreekwoordelijke petje voor af…
echt vakmanschap, en ik denk ook dat onze minister van financieen heel erg blij zal zijn met de nederlander die er eentje koopt, dat spekt de schatkist weer ff :P
C30CDIAMG zegt
“De prijs? Een volledig gepersonaliseerde 630 GTO kost 993.000,- euro (Excl. 599 GTB Fiorano en excl belasting).”
Dat betekent dus dat als je zo’n “GTO” wilt kopen je €1.000.000,00 kwijt bent alleen al voor het ombouwen en design exclusief BTW, dus eigenlijk €1.200.000,00 waarnaast je ook nog zelf de auto moet aanleveren terwaarde van €300.000,00 dat een totaal plaatje maakt van €1.500.000,00.
Meneer Van Den Brink, denkt u niet dat als ik zoveel geld zou hebben ik een maandje door zou sparen voor een Bugatti Veyron?
C30CDIAMG zegt
EDIT aan mezelf: Ik krijg zelfs geld terug wanneer ik ervoor zou kiezen om een Bugatti Veyron te kopen. Wat maakt deze auto nog nog meer bijzonderder dan een Bugatti Veyron?
bramwillemse zegt
wow, dit is echt iets om trots op te zijn, als Nederlanders, maar helemaal als autobloggert :P
Hopelijk komt er ook één in Nederland rond te rijden :)
PieterA zegt
@BMW M335D TOURING: Die vergelijking is om het in autotermen uit te drukken veel te kort door de bocht. De Veyron is een massaproduct in vgl met deze en het gaat niet om prestaties en weet ik niet wat nog allemaal maar om de exclusiviteit, het design en de expertise die in deze coachbuild gelegd zijn.
Maar om nu een 2/3 jaar te wachten op een 599 GTB en die vervolgens van carrosserie te ontdoen en terug (minstens) een jaar te wachten op deze voor al dat geld? Nee, zou ik niet doen, de originele 250 GTO vind ik mooier. En voor dat geld koop ik er liever een F430 Scuderia bij samen met wat ander ‘speelgoed’. ;)
bramwillemse zegt
@BMW M335D TOURING: Je betaald natuurlijk ook voor exclusiviteit..
Deze auto wordt stukken exclusiever dan de Veyron, daar zou ik best wat geld voor over hebben!
JLJ zegt
Het bijzondere is dat er maar 5 van worden gebouwd. Daarmee vergeleken is de Veyron een massaprodukt! Vandaar ook die hoge prijs. Maar dat betaal je ook bij Pininfarina, Stola, etc.
Prachtig die LED’s in de voorlampen, maar persoonlijk vind ik de achterlichten wat te klein in verhouding met de rest. Net als Diek ben ik benieuwd naar de eerste foto’s van de echte auto.
roland zegt
dure bodykit
BreinStein zegt
hmm, al die moeite voor 5 exemplaren? waarom dan nog voor 2 verschillende types zorgen? dat het exclusief moet blijven ben ik het mee eens, maar 5 is wel bar weinig.
JH zegt
Klasse Michiel, gefeliciteerd! En BMW, je hebt er geloof ik geen idee wat de ontwikkeling van een auto kost? Denk je dat het alleen een nieuw huidje is? Met 750pk wordt de aerodynamica erg belangrijk dus ga er maar vanuit dat Michiel daar naar gaat kijken en dat kost geld. Daar komen dan nog genoeg andere onderdelen bij. EU-Regelgeving zal ook een belangrijke rol spelen. En wat maak je je druk over de prijs, het geld heeft niemand hier van ons en diegene die het heeft zal het worst zijn, exclusiviteit heeft geen prijs…
Didier zegt
achterkant is veel veranderd t.o.v. de vorige afbeeldingen van de 599GTO … dit lijkt meer op de 250GTO !
kleinere achterlichten ! ver uitstekende uitlaten !!
… mooi !!
Klassiekerrally zegt
@ BMW M335D TOURING:
Zoals gezegd is de Veyron (relatief gezien) een massaproduct.
Kijk alleen eens naar de uren die Hietbrink nodig heeft om van een vlakke plaat aluminium zo’n fraai gewelfde carrosserie te maken. Dat, en uiteraard ook het handgemaakte interieur, zijn geen goedkope oplossingen.
Ik kan begrijpen dat je voorkeur naar de Veyron uitgaat, als je puur naar de pegels kijkt. Esthetisch vind ik ’t een minder goede keuze, maar ieder z’n smaak.
Michiel, zijn er al tekeningen van het interieur?
LPJ zegt
Ai ai Michiel toch, toch niet van die belachelijke Audi leds in de voorlichten? Heel jammer :(
Voor de rest een prachtige wagen wel! Wat duur, maar ach ;)
Nick zegt
De prijs is wel erg hoog, maar ja voor de prestaties en de looks mag het ook wel wat kostten.
Persoonlijk zou ik liever doorsparen voor een Veyron, of evt. een LP640, Caparo T1 en een RS6 Avant kopen.
C30CDIAMG zegt
Nou kijk, wat ik er eigenlijk mee wil zeggen is dat ik het heel veel geld vind met wat je ervoor krijgt. Als je een porsche koopt en je wilt er een gouden pook in hebben, dan wordt dat geregeld. Kortom, wat is exclusief??? Dat er 5 stuks met de zelfde naam van rond rijden, of dat ieder model uniek is? Waarom maken ze dan geen 10 auto’s voor een totaal plaatje van €1.250.000,00. Hebben ze toch weer even €5.000.000,00 extra verdiend.
Maar het maakt allemaal niet, ik vind het een mooie auto, begrijp me niet verkeer, maar dan uiterlijk voor een prijs van ongeveer €350.000,00, niet meer.
Forza! zegt
Niet mijn ding…men neme een 250 GTO, plaatst er een setje veel te grote wielen
onder, kijkt nog even met een scheef oog naar een alfa 8c, beetje bijschuren, et voila: zie boven voor resultaat. En zeker voor dat geld…maar goed, hij is nog altijd exclusiever dan het origineel ;)
Marc zegt
Voor exclusiviteit moet je betalen in deze wereld.. Het is een prachtige auto en ik kan me goed indenken dat de productiekosten hoog liggen bij exclusieve auto’s maar ik vind (zoals BMW M335D TOURING al aangeeft) de prijs toch wel hoog liggen.. Daarentegen geeft Klassiekerrally toch ook wel een goed argument..
Ach laten we het zo stellen het is een oogstrelend product en dat het wat centen kost die ik toch niet heb.. Who cares?
MarkNauta.nl zegt
SCHITTEREND Michiel.
Ik ben echt diep ondr de indruk van deze auto. Wat een prachtig design. Zoals het origineel scherp en strak is, zo is de auto in jouw ontwerp nog vele malen strakker. Ben zelf fan van moderne design, en kan me dus helemaal vinden in het ontwerp van de GTO.
Naast het ontwerp zie ik dat jullie ook hebben gekozen voor een fantastische krachtbron. Lekker veel power heeft deze auto nodig. Hoe zal dit op het chassis zijn. Gebruiken jullie gewoon volledig het chassis van de 599?? En ook diens technische basis?? Qua prestaties zal je met deze auto dus in theorie een Enzo moeten kunnen verslaan als ik het goed begrijp. Erg indrukwekkend!
Wat betreft de prijs waar een aantla hier over vallen. Denk dat die prijs niet geheel onterecht is heren. Bedenk alleen al het werk dat er zit in het ontwerpen van de auto, de tijd die het neemt om voledig met de hand deze auto vorm te geven, en dan ook nog een een technisch hoogtandje neer te moeten zetten (danwel met hulp van EDO). Ik denk dat die prijs zeer gerechtvaardigd is, en ja, dat heb je nu éénmaal met coachbuilding. We zijn het tegenwoordig (helaas) niet meer gewend. Ik hoop echter dat hiermee een nieuwe trend is ingeluid.
Hulde aan Special Coachbuilding!!!
Turbopaultje zegt
Mooie plaatjes, maarre plaatjes vullen geen gaatjes……………..
Er moet zichtbare hardware komen ! Edo zal wel performance brengen, maar FXX specs ? We hebben het hier over een modified 599GTB, 800 pk en 1125 kg ???
Voorzijde en silhoutte vind ik onveranderd goed, de hoeveelheid details en de achterzijde……….. :-(
jurrian zegt
@ Forza,
Ja indd, zo is het vast gegaan!
werkelijk adembenemende auto michiel. en blijkbaar is er markt voor want die Reventon is toch ook al uitverkocht?
Rob zegt
De auto ziet er geweldig uit en wat een mooi project!
Maar dat er maar een paar van gemaakt worden kan de achterlijk hoge vraagprijs van €1.500.000,00 euro absoluut niet verantwoorden. Het is toch veel leuker om er 1000 voor 300k te verkopen, dat geeft zo’n auto z’n bestaansrecht.
silly zegt
Ik vind die zonneklep achterop niet zo mooi
RMC zegt
Michiel. 1 woord: Helemaal fantastisch!
silly zegt
Je kan met behoudt van het model best die achterspioler aanpassen,zodat het meer een auto van nu is.
Het lijkt wel een Amerikaan van nu,niet subtiel genoeg
Bah zegt
lijkt wel een opel gt
JH zegt
Jaja 1000 stuks voor 300K. Ik denk dat Hietbrink dan vol met werk zit tot het jaar 2100. Weet iemand hoelang het duurt om deze carosserie te kloppen in alu? Zo ja graag melden, en vermenigvuldig dat met 80 euro en dan heb je alleen de carosserie. Niemand heeft er een probleem mee als een oude Ferrari voor 1.000.000 gerestaureerd wordt maar als het een nieuw model is dan wel…raar
SugarFree zegt
+ erg mooi design
+ zeer exclusief
+ het handwerk
– de veel te hoge prijs
– de wachttijd
– het feit dat dit weer zo’n auto wordt die alleen te zien is als de eigenaar zijn garageverlichting inschakelt :(
en dat laatste, daar draait het allemaal om, lijkt mij.
niet auto’s bouwen om ze te verpatsen aan mensen die niet weten wat ze met het geld moeten doen, maar auto’s bouwen die (omdat ze zo mooi zijn) aan de wereld getoond moeten worden.
ze moeten ríjden!
en dat gaan deze GTO’s veel te weinig doen.
in mijn ogen is daarmee het project gefaald.
klinkt hard, maar ik gun de heren meer succes dan alleen het verpatsen van te mooie auto’s…
wapz zegt
Die achterkant is fantastisch mooi. Ik ben erg benieuwd naar de eerste real-life pics. En, zorg even dat Top Gear een rondje ermee mag rijden. Kan je nog even Clarkson ontmoeten ook ;)
Fej zegt
Ben geen Ferrari-liefhebber, op uitzondering van de 250 GTO en de F40. En deze wagen is een fantastische hommage aan de 250! Ik vind hem minstens even mooi en moest ik het geld kunnen missen, dan zou ik er met veel plezier eentje kopen!
Dit is voor mij een van de mooiste creaties van de laatste jaren!!!!!
westy B zegt
Prachtig design, even mooi of mooier dan het origineel maar helaas allebei onbetaalbaar voor mij…
Hier nog een GTO model http://www.badaytona.com/
Robin zegt
Mooi hoor!
Maar voor die prijs heb je zoals BMW M335D TOURING al schreef ook een zeer mooie Veyron met nog 300 pk meer. En iemand die roept dat dat niet exclusief is, woont of in een te dure regio of is op zijn achterhoofd gevallen.
Ik vind het mooi, maar zou voor dat geld nog eens zeer goed om me heen kijken.
oly zegt
@ helemaal met sugerfree eens
Mr.F zegt
het is de prijs zeker waard
-je kan je GTO persoonlijk laten aankleden
-je hebt iets heel exclusiefs enbijzonders
-een heel mooi staaltje handwerk
-en het is 100000X mooier dan een Bugattie
Pannekoek zegt
@ westy B
Das geen GTO.. Das een Daytona Coupé.
JPM zegt
Prachtige auto. Gelukkig geen echte Ferrari maar ik kijk uit naar definitieve versie!
vincent996 zegt
………….wat is die auto mooi……. Jongens ik denk dat ik voor het eerst verliefd ben op een auto!!!
Rvh zegt
@ BMW M335D TOURING Voor mensen die al een Veyron hebben..
Simon zegt
@ BMW M335d Touring:
Het is maar wat je wil natuurlijk. Een opgenaaide gechopte Volkswagen Golf met een aangepast Audifrontje en Bugattilogo’s dat toevallig snel is (en ja, daar heb je weer weinig aan), of één van de 5 (!) volledig gepersonaliseerde GTO’s, waarmee je de blits maakt omdat mensen genieten van de aanblik, in plaats van het geluid dat uit je stuk blik komt.
Ik zou het dan toch wel weten.
Michiel_vd_Brink zegt
Goedemorgen bloggers!
Fijn dat jullie de GTO mooi vinden. Thanks!
@ Sugarfree: Weest niet ongerust… de klanten zullen er zeer zeker mee gaan rijden.
wj zegt
ze zouden van die GTO ook de Breadvan moeten maken zoals ferrari dat had gedaan, die vind ik er altijd vet uit zien:P
Guan zegt
@autoblogger; linkje naar msn klopt niet.
@sommige mensen; wat zijn jullie lekker met commentaar. Alsof je voor het eerst op deze site komt en dan meteen je grote bek open trekt. Ipv dat je je eerst eens even verdiept in achtergronden enzo.
Enfin: Go Michiel!!!!
Jan Groothuijse zegt
Super mooie auto, SUPER!
Goed geproportioneerd traditioneel FR design. Als ik Ferrari was zou ik die 599 GTB niet meer durven te verkopen.
Verglijkingen met Bugatti kun je zeker aangaan, dit ding is vele malen mooier dan dat overgroeide insect, en 630 GTO is waarschijnlijk rond een race baan niet veel langzamer (ja minder kracht, maar ook minder gewicht en een ferrari onderstel).
Er zijn maar weinig dingen die een volwassen man tot tranen kunnen roeren, deze auto mag aan dat korte lijstje worden toegevoegd.
Silverarrow zegt
Geniale wagens! Erg mooi, ik vind alleen die achterruit een beetje groot uitgevallen.
Is er al bekend in welke kleuren die geleverd wordt? Of is dat classified? :D Die zwarte versie is namelijk wel heel erg geslaagd!
DAT zegt
Ik moet nog even wennen aan de nieuwe achterkant.
Duidelijk meer gebaseerd op de originele GTO.
Wel veel bruter, maar het eerste ontwerp van Michiel is meer pleasing.
Klassiekerrally zegt
RMC schrijft: Michiel. 1 woord: Helemaal fantastisch!
Dat zijn twee woorden ;)
Michiel, gaat er ook geraced worden met de GTO?
jimmy zegt
achterkant is niet mooi. Lijkt idd op een Spijker, alleen dan lelijker. De achterlicht units zijn veel te klein waadoor het een beetje miezerig aandoet en een groot plat valk creeerd..Daar mag wel wat meer aandacht aan worden geschonken. Voor de rest een plaatje
Michiel_vd_Brink zegt
@ Silverarrow: Ja, er komt een zwarte.
@ Klassiekerrally: working on it. ;)
SugarFree zegt
@ Michiel
Gelukkig! Want het zou echt verschrikkelijk jammer zijn als je de wereld niet maximaal kan laten genieten van deze creatie! (en ach, ook al zouden de 10 eigenaren de ganse dag niets anders doen dan er in rijden, dan nog blijft de kans ultra nihil dat ik er 1 tegenkom, maar goed :))
Had ik al gezegd dat ik ‘m werkelijk prachtig vind? ;)
Oja, ben trouwens toch wel benieuwd waarom je kiest voor zó’n gering aantal. Uiteraard waarborg je hiermee de exclusiviteit. Maar 50 of 100 stuks? Haalbaar of onzin? Ben benieuwd! (kijk, met 50 wordt de kans dat ik… ;))
Trouwens, de vergelijking met de Veyron wil ik nooit en te nimmer maken. Kansloos. Waarom? De Vandenbrink GTO is op alle fronten emotie. Een Veyron is slechts een toonbeeld van extreme technische prestaties. Niet meer en niet minder. En peekaa’s… daar gaat het koper toch niet om? Wat is trouwens de definitie van je doelgroep?
P941 zegt
Michiel,
Petje af. Het is en blijft een mooi ontwerp.
Wel ben ik benieuwd waarom je hebt besloten om het e.e.a. (met name achterpartij zoals daklijn, wielkasten, luchtuitlaten) achter aan te passen? Die zijn als je het schuin van voren en van opzij bekijkt t.o.v. het oorspronkelijke design toch behoorlijk gewijzigd. De luchtuitlaten in het oorspronkelijke ontwerp bijv. vond ik beter aansluiten bij de rest.
MC zegt
Lijkt toch wel erg veel TVR tuscan, alleen de koplampunits zijn anders, de hele vorm is verder bijna hetzelfde.
zijaanzicht tvr
http://news.windingroad.com/wp-content/uploads/2007/02/tvr-tuscan-s-gunmetal.jpg
achterkant tvr
http://www.tvr-car-club.co.uk/images/about_tvr/25.jpg
Als je dit vergelijkt is het een kopie!
babbaloerie zegt
Mooie auto hoor, maar het is geen Ferrari, kunnen ze het ontwerp niet aan Ferrari verkopen ofzo?
silly zegt
@DAT
Nou idd,meer van nu.
silly zegt
@ Juan
Een vrouw is mooi, of is lelijk,zonder haar achtergrond te weten.
Even voor de duidelijkheid…..respect voor het werk,het gaat hier om een detail die meer in mijn smaak valt,voor de rest zal ik die auto vast en zeker nakijken als ie langs komt
silly zegt
en nog iets…..het gaat me naar mn hart,want ik ben Italiaan!!
august zegt
oooh.. die zwarte!
en ja.. ooooh.. die rode!
Daarnaast krijg ik de indruk dat flink wat mensen het geheel (het concept van coachbuilding (en de exclusiviteit die daar mee gepaard gaat), het design, etc.) niet echt weten te waarderen. Zó jammer! Een bugatti, jazaker, ‘kost goedkoper’ en “kunnen ze het ontwerp niet aan Ferrari verkopen ofzo?” …missing the point, slightly?
Hulde, hulde. & Hulde aan Michiel. Hoewel dát ook al eerder gezegd is. En niet onterecht. Want het mag gezegd. Zeker. En niet te weinig. En zo kunnen hier 27 zinnen aangebreid worden.
Guan zegt
@ Silly;
Zie august z’n reactie. Hij heeft het goed verwoord. Ik zou graag willen toevoegen dat het gebrek aan waardering w.s. komt doordat men zich er niet in wil verdiepen door wat achtergrond op te zoeken en te lezen.
En daardoor gaan we lekker respect loos en dom commentaar geven.
ML zegt
Ik hoop er ooit eentje in het echt te mogen zien. Ik kom dagelijks wel een keer langs Hietbrink… dus misschien..
Boss zegt
Breathtakingly beautiful…really. What an effort and exelence. Echt heel erg mooi, wat dat betreft ben ik het wel met TopGear.
Enne, ik vind de aanpassingen aan vooral het achterste gedeelte zeer geslaagd. Gives it a fighting spirit.
slk55 amg zegt
ik blijf het echt een prachtige auto vinden michiel! je herkent veel elementen van de 250 gto en toch ziet hij er hedendaags uit. prachtig stukje design!
alleen die prijs…tja, de 599 heeft al een wachttijd van 3 jaar en om dan nog eens een 4e jaar te gaan wachten tot dat hij is omgebouwd…. nee sorry.
de Spyker van Zagato zal waarschijnlijk ook voor ong. 1.5 miljoen van de hand gaan. dan heb je niet die lange wachttijden en ook een stukje hollands vakwerk onder je kont….en bovendien dat ene exemplaar is nog veel exclusiever.
Silverarrow zegt
@ august en Guan: Gelukkig hebben we dan altijd nog echte kenners/liefhebbers als jullie, zodat wij van jullie expertise en wijsheid kunnen leren…
Feit is en blijft dat een auto op het eerste gezicht vaak meteen al bepaalde reacties oproept, en die reacties worden hier het meest gepost. Iedereen kan natuurlijk een heel verhaal gaan bedenken over hoe mooi de stance is, en dat alle lijnen vloeiend in elkaar over lopen, maar als je (tot nu toe +/-) 67 van dat soort verhalen moet lezen is de lol er ook snel vanaf (voor mij in ieder geval wel).
dekster (Union Fait La Force) zegt
Prachtig :)
Ik vraag me af; komt er een ferrari logo op?
Jan C. zegt
(ehh: ik weet niet hoe lang zoiets duurt, maar waren de plannen niet een jaar geleden aangekondigd? Is er niet al iets tastbaars te zien?
ML zegt
@Dekster
Pannekoek zegt
@ Michiel van den Brink
Ik ben toch blij dat je de achterkant geredisgned hebt. Vond de achterkant niet echt op de 250 GTO lijken.
Mocht je het in je hoofd krijgen om nog een 6e te maken.. Mischien..
Of mischien een nieuwe..
Juppe zegt
Klasse Michiel!, echt prachtig. En een stukje vakmanschap wordt tegenwoordig wel gewaardeerd!
Wat ik alleen niet helemaal begrijp (nou ja, beetje wel omdat het een ‘hommage’ is), is hoe je een auto GTO kunt noemen (met nadruk op de ‘O’) terwijl je er maar 5 van bouwt. Hoe vind je dat zelf? (Neem aan dat je daar goed over hebt nagedacht)
wj zegt
ok het is veel geld maar het is wel one of a kind! ik zou het er zeker voor over hebben als ik het geld had!
Apache zegt
Prachtig verder uitgewerkt, dat design van je GTO, Michiel! leuk dat hij ook nog eens wat specialer wordt door z’n prestaties. Nog eens bedankt voor het interview BTW ;)
– Apache
CasperH zegt
Schitterende auto.
Er is maar één nadeel aan: ik heb niet genoeg tijd om het geld bij elkaar te sparen, dan zijn ze allang verkocht. Of zijn ze überhaupt al verkocht?
Racer X zegt
Goed werk, Michiel! Ik vind het een fraai gevormde auto die zeker op mijn oprit of in m’n garage zou mogen staan, en dat terwijl ik niet eens een Ferrari liefhebber ben. Het is gewoon een mooie koets.
Ik vind het al helemaal geweldig dat je voor Edo Competition gekozen hebt om de auto te verfijnen. Mijn droomwagen is nog steeds een door Edo aangepaste 997 GT2.
Veel succes met de verkoop en plaats zeker even wat real life foto’s/filmpjes als Alwin klaar is met de koets!
autoblogger zegt
@Guan: thanks, de link is nu wel goed!
vla zegt
bloedmooi!!!
maar ik vind het (net als de C6) eerder een eerbetoon aan de Ferrari 250 GTO dan een gelijkaardige wagen, desalniettemin is het een tijdloze schoonheid!
had ik maar meer geld…
btw wat wil GTO eigenlijk zeggen (Gran Turismo …?)
vla zegt
btw hoe kan een menselijk wezen eraan weerstaan om ietwat dat zo ongelooflijk mooi is niet in massa’s te produceren maar een beperkte oplage te maken?? (dit is een vraag!)
Pannekoek zegt
@ de vleaminck
”maar ik vind het (net als de C6) eerder een eerbetoon aan de Ferrari 250 GTO ”
Ooh, sinds wanneer is de C6 een eerbetoon aan de 250 GTO.. ;)
vla zegt
zeg, beste Michiel, als ik ooit een 599 GTB heb, zou je dan iets kunnen doen om er toch nog zo’n vandenbrink GTO van te maken? (ik maak hem desnoods zelf, met de nodige mallen en plannen)
SQB zegt
En wat staat eronder? “Kopen? Vraag gewoon effe een offerte aan bij autolening.nl!”
robbie zegt
@Michiel, werkelijk prachtig! Maar ik had dan ook niks anders van je verwacht!
En mensen die zeiken over de prijs hebben het volgens mij niet helemaal begrepen. Bij auto’s als deze is de prijs van ondergeschikt belang (in mijn ogen).
Ben al begonnen met aftellen tot het moment dat de eerste klaar is en vol verwachting kijk ik uit naar wat we in de toekomst nog van je kunnen verwachten, keep up the good work!
vla zegt
nog iets! zou je er een filmpje van kunnen maken? (al rijdend enzo; een rijtest)
Bobbejaan zegt
ja man.. spykers waren leuk maar om Ferrari te verbeteren is een hele kunst.
Al mogen van mij de wielkasten achter iets lager. Meer zoals in de eerste concept.
denny zegt
shit, als ik de knaken had wist ik t wel, wat een mooie ontwerpen en dat ze er ook echt komen is helemaal geweldig. Tien keer mooier dan dat andere Nederlandse gebeuren (Spyker)
Guggenheimer zegt
Een TVR is toch veel goedkoper?! Nee, hartstikke leuk, beetje prijzig issie wel!
vla zegt
@ Denny
tien keer mooier dan alles dat zich op vier of meer wielen voortbeweegt
ShelbyGT500E zegt
hm ja wat zal ik er over gaan zeggen dat het teveel geld kost als je het geld voor heb en hem mooi vind koop je hem wel dus daar valt weinig over te zeggen. tenminste zo denk ik ook over een bugatti die moet het nou niet echt van ze looks hebben. alleen ik denk altijd bij die soort bedragen aan Prada oftewel belachelijke duure schoenen die eigelijk van goed koop plastic zijn gemaakt. ondanks dat zijn der genoeg mensen die ze kopen, de link die ik hier nu mee probeer te leggen is dat als je een merk begint zoals jij nu VDB dan gaat voor mijn gevoel nu al voornamelijk om de prijs en dat vind ik toch wel erg jammer. En dan is het ook nog zo dat het merk nog niet echt wereld wijd bekent is (behalve door de echt geintreseerde onderons). Voor de rest over het design zeker mooi gedaan herken een boel dingen terug van de oude o zo bijzondere 250 GTO maar dan toch net ietsje anders. En meschien zo ik pers. sommige dingen net wat anders gedaan hebben maarja dat is mening maar voor de rest zeker goed gedaan. Kwa motor kon het niet beter want een beetje een motor hoort er gewoon in dus 750 PK super (630 ook wel leuk maarja wees eerlijk). en kwa exclusiefie tijd ook super niks veel maken gewoon weinig super.
ga zo door. alleen denk aan die prijs. het gaat niet om de prijs maar om de auto en zijn uitstraling en zijn naam daar heeft exclusiefie tijd mee te maken.
kunnen wat dislecite spel fouten in zitten.
wouter zegt
beetje jammer van die goedekope AEZ velgen
Juppe zegt
@de vlaeminck,
De O in GTO staat voor Omologata, oftewel een gehomologeerd model om aan race’s te mogen deelnemen. Gehomologeerd betekend dan dat het in feite een straatauto is, en hiervoor worden er dan meestal een minimum van 200 of 500 (afhankelijk van de regelementen) gebouwd.
Vandaar mijn vraag eerder aan Michiel ook, omdat van deze GTO maar 5 worden gebouwd.
Michiel_vd_Brink zegt
@ Juppe: racen met de GT”O” is vooralsnog een beetje een droom waar we wel serieus onderzoek naar aan het doen zijn.
Zie ook: http://www.autoblog.nl/archive/2007/08/31/revive-the-gtx
rider zegt
wat een heerlijke wagen is die GTO toch! hoop dat ze na die 5 exemplaren nog wat anders gaan brengen. misschien en iets meer betaalbaar exemplaar op basis van de F430 misschien?
wel erg lekker dat ze 2 versies gaan aanbieden. dat beloofd heel wat. en ook maar hopen dat ze niet zoals Spyker gaan investeren in onzinnige dingen.
vla zegt
@ Juppe
thx!
Ca.dil zegt
Duur? Duur? Je moest eens weten wat een investering dit kan zijn…
Juppe zegt
@Michiel,
Ik kan dat stuk over de race’s idd herinneren. Maar als je de naam GTO gebruikt impliceert dat, dat je er meerdere gaat bouwen. En als je er dan mee gaat racen zou je in een ‘straatauto’ klasse gaan rijden. Tenminste, volgens de naam ‘GTO’.
Maar je maakt er ‘slechts’ 5, vandaar dat ik de naam nog steeds niet begrijp.
Dit is verder niet als kritiek oid bedoeld, en heb alle respect voor het project. Maar ik vroeg mij af wat je verhaal is achter de naamkeuze. Immers, in de autowereld draait alles om het ‘verhaal er achter’.
Michiel_vd_Brink zegt
@ Juppe: Het is in eerste instantie een eerbetoon aan de originele GTO.
De auto is het verhaal.
astra zegt
Wat ik me afvraag, het schitterende design ten spijt, mag deze auto het logo van Ferrari dragen, met andere woorden, verleend Ferrari zijn goedkeuring hieraan? Of rij je straks in een Vandenbrink in plaats van een Ferrari, iets wat mij persoonlijk minder spectaculair in de oren klinkt…
Michiel_vd_Brink zegt
We hebben Ferrari niks gevraagd.
We doen het samen met onze partners op eigen kracht en er komt dus een zilveren M met rode achtergrond op de neus.
Vooralsnog…
Buurman Nummer 14 zegt
Beste Autobloggers,
Ik heb Michiel tijdens zijn voorbereiding en plannen bezig gezien en het afgelopen half jaar veel geleerd en gehoord over het project, de mensen erachter en vooral de passie die daarachter schuil gaat.
Alle kritiek en positiviteit naar aanleiding van deze post ten spijt, zou je in ieder geval respect moeten tonen voor de durf van VandenBrink design als colletief (Een project waarin ik overigens sterk geloof).
Dus bij deze!
kowalsk zegt
vind m erg mooi! gefeliciteerd! :D
de achterkant was even wennen, maar ik moet zeggen: nu vind ik dat het mooiste gedeelte van de hele auto.
wielkasten achter mogen van mij íets lager.
Kevski Style zegt
@ Michiel:
Wat ik er van vind weet je al, maar mocht het racen van de grond afkomen, zou je mij dan eens de regelementen van die raceklasse toe kunnen sturen? Dan zal ik eens met je meedenken. Scheelt je een stukje ontwikkeling en voor mij een leuke hersenkraker….
autoblogger zegt
REPSECT! ;)
BART! zegt
Ik wil…ik wil…ik wil……
Ik weet al wat ik ga bestellen als de Staatsloterij die 18.4 miljoen euro vanavond op mijn bankrekeing gaat bijschrijven!!!
Complimenten aan Michiel & partners!! pron op 4 wielen!
Tiemen zegt
Vette bak hoor! Damn!
Maurice zegt
@ Kevski Style & Michiel:
Hier het reglement van de Dutch Supercar Challenge ;)
http://www.supercarchallenge.nl/userimages//File/2007/downloads/reglement/DSC_Regulations_2007.pdf
J. zegt
Een woord: WOUW.
Wat meer woorden: De originele GTO is naar mijn mening de mooiste auto die ooit gemaakt is, toen ik je eerste ontwerp zag vond ik het maar niks omdat het toch nooit in de schaduw van de ‘echte’ zou kunnen staan.
Met de opnieuw ontworpen achterkant gaat het meteen een stuk meer op het origineel lijken, en dat vind ik zeer positief. In plaats van een compleet nieuwe auto is het nu meer een moderne GTO.
Met velgen die dichter in de buurt komen van het origineel zou deze auto voor mij helemaal af zijn, jammer dat ik het geld niet heb, maar ach het origineel kost tegenwoordig 20+ miljoen dus dit is nog een koopje :)
Kevski Style zegt
@ Maurice:
Als dat zo is kan je lachen. Das een zeer vrij regelement, maar denk niet dat dat internationaal genoeg is. Ik heb namelijk nog wel wat projectjes gehad die op de GTO wel eens van toepassing kunnen zijn. Zowel voor straat als circuit…
vla zegt
ff vergelijken ;)
dekster (Union Fait La Force) zegt
@Michiel van den Brink
“We hebben Ferrari niks gevraagd.
We doen het samen met onze partners op eigen kracht en er komt dus een zilveren M met rode achtergrond op de neus.”
Heeft ferrari zelf al iets over je GTO gezegd?
Gerben zegt
Proficiat Michiel,
Ben ook wel benieuwd naar het hoe en waarom de aanpassingen juist doorgevoerd zijn? Misschien een idee voor een nieuwe column als vervolg op designer vs engineer??
Hoop er ook wel stiekem op dat de auto een ferrari-badge mag dragen.
Als ik designer was zou dat toch wel het hoogste zijn wat er te bereiken valt… een auto naar jouw eigen smaak ontwerpen met de erkenning van Ferrari.
btw Staat één van de 5 binnenkort in jouw garage?
Wouterman! zegt
*wow* als Ferrari dít geen merkgoedkeuring geeft…
Hijis wel wat aangekomen hebbik het idee. Hoeveel gaatie eigenlijk wegen, Michiel?
Jonas zegt
Prachtige wagen Michiel, enkel zijn de achterlichtjes wat te klein uitgevallen me dunkt, voor de rest prachtig!!!
Maurice zegt
@ Kevski Style:
Reglement is vooral gebaseerd op de gewicht/pk verhouding van de auto. Daarom ook dat er zoveel verschillende bolides deel kunnen nemen, zoals de DTM Audi TT’s, Passat V8Stars en Viper GT3’s. Levert wel hele mooie startvelden op!
Overigens een mooi project dat momenteel loopt in die klasse, een hele dikke Porsche:
http://www.supercarchallenge.nl/news/503/1329/rs_racing_komt_met_spectaculaire_gt2_porsche_naar_champcar_weekend.htm
Michiel_vd_Brink zegt
@ dekster: Over de GTO zelf niet, nee.
@ Gerben: Uiteraard ga ik hier een column aan weiden.
@ Wouterman: Exact gewicht nog niet bekend, maar we streven ernaar om haar iets lichter te maken. Het ziet er naar uit dat dat ook wel gaat lukken, maar dat kan per klant natuurlijk verschillen.
vla zegt
waarom eigenlijk geen spakenvelgen zoals op de 250GTO?
Kevski Style zegt
@ Maurice:
Ik ken het relement, das het probleem niet. Maar het is nogal open. Er is vrij veel toegestaan, wat inhoud dat je erg leuke dingen toe kunt passen op gebied van bijvoorbeeld wegligging. Maar goed, dat soort plannen ga ik hier niet uitgebreidt neerzetten, want anders zou ik massamoord moeten begaan om iedereen het zwijgen op te leggen….
Kevski Style zegt
@ de vlaeminck:
waarschijnlijk omdat spaakvelgen het vermogen amper aan kunnen. verder trillen ze nogal, en moet je ze vaak opnieuw laten bespaken. Voorheen had je bovendien banden die hoog waren en groot gedeelte van de krachten mooi opvingen. maar das hier ook wel handig. Kortom, het is rationeel niet haalbaar om te doen denk ik….
Michiel_vd_Brink zegt
@ de vlaeminck: het is wel een moderne interpetatie en spaakwielen zijn niet echt meer van deze tijd, moderne veelspaaksvelgen zoals die van bijvoorbeeld Alpina stonden niet echt mooi.
Ook moeten de velgen wel de krachten van de minstens 750 pk sterke V12 van de 630 GTO kunnen weerstaan.
BART! zegt
@ Michiel van den Brink:
Ik kan het niet goed zien maar blijft de dak & raam partij van de originele 599 GTB intact??
zo ja: heb je dan niet moeten inleveren wat betreft je eigen ontwerp??
zo nee: Hoe gaat het dan met de typegoedkeuring?? Of zijn daar weer andere trucjes voor??
Michiel_vd_Brink zegt
@ Bart: dat ga ik allemaal uitleggen in een column.
BART! zegt
@Michiel van de Brink:
OK, thnx, kijk er naar uit….
hint: je kan al je alhier gepubliceerde columns wel bundelen tot een standaard boekwerk “Hoe wordt ik Automobiel ontwerper & Special coachbuilder”!!
JD zegt
Mooie wagen maar jezus wat een prijs man. Dan koop ik liever een stal ferrari’s dan 1 zo’n wagen hoe mooi hij ook is.
Sjon zegt
@Michiel
Ten eerste prachtig werk wat je weer er van maakt. Aangezien ik hier tenminste een vraag kan stellen aan de ontwerper als ontwerper is dat altijd leuk :)
Wat zijn je beweegredenen geweest om de achterkant zo radicaal te veranderen?
De oude koelvin/remschijf koeling (of welke functie dan ook ;)), vond ik wat meer in balans met je ontwerp. Beide zeg maar een kaal aluminium vlakje. Nu lijkt de nieuwe wel meer op de originele GTO, maar voor een moderne interpretatie past het vorige ontwerp stiekem wat beter.
De nieuwe ‘staart’ lijkt ietwat groot (misschien door de render hoek), daarintegen zijn de achterlampen weer hele kleine originele GTO lampjes geworden, de grotere lampen waren imo wat meer in balans met de rest van de vormen. Zijn er overigens nog wettelijke eisen aan lampgroottes?
Dit is overigens zeker geen afkraken, maar puur benieuwd wat je gedachten hierachter zijn.
felix zegt
Heel mooi ontwerp mooier dan je eerste gto en die van ferrari
maar als je zo’n exclusive auto vind ik dat je hem niet moet verkopen aan een rijke vent die r 1x in rijd en de volgende dag in een van zijn andere 20 autos rijd. Net als bij de enzo op uitnodiging ofzo.
Skyline.. zegt
Hoe mooi kan een auto zijn!
E320cdi zegt
Michiel, mijn complimenten allereerst!!! Ik meen dit, het is voor mij de mooiste Ferrari die ik ooit gezien heb, en dat ook nog van nederlandse komaf! Ik gun jij en alle betrokkenen ook zeker dit project, en dat het mag slagen. Dit is toch wel een stuk geschiedenis wat jullie schrijven eigenlijk, want het is zeer speciaal.
wat “BART!” zegt vind ik ook een goed idee: Schrijf een boek! Ik zal dat boek zeker kunnen gebruiken aangezien het mijn droom is en blijft, al 16 jaar lang eigenlijk. Ik ben van plan dit dus ook door te zetten en aan mensen als jij hebben ik en ook anderen dus een hoop, je bent gewoon een zéér goed voorbeeld voor de mensen die deze richting in willen!
PS: Je hebt hier echt emotie in gelegd, ik weet het, ben niet de eerste die dit zegt, maar toch.
@ Michiel van den Brink: Waar gaat deze schoonheid gebouwd worden? Is het misschien mogelijk de bouw ervan bij te wonen? Ik snap dat het antwoord nee is, aangezien zoveel mensen dat zouden willen… Maar toch vraag ik dit, omdat dit de definitie van exclusiviteit is, wat ik niet wil missen dus. (Is dit misschien toch anders een puntje om over na te denken? (A) )
Gerben zegt
ik zie in deze wagen…
een 250 GTO
een Alfa 8c
een Daytona
een Opel GT
een Ferarri 599
Kortom de mooiste sportauto’s in de geschiedenis verenigd in 1 ontwerp….
Knap knap
Michiel_vd_Brink zegt
@ E320cdi: De auto wordt helemaal met de hand geklopt door 1 man: De heer Alwin Hietbrink.
Zijn ‘atelier’ is in Haaksbergen, maar bezoekjes doen we niet, want er moet wel zo veel mogelijk rustig doorgewerkt worden.
Wel kan ik samen met Autoblog zo nu en dan een korte reportage maken over de totstandkoming.
E320cdi zegt
@ Michiel van den Brink
Aha, ik snap het volkomen. Een atelier kan je het gerust noemen ja, dit is ware kunst. Zo’n reportage is wel een goed idee als ’troost’, dan heeft gelijk iedereen er een idee van! Misschien ook nog een ander idee als de eerste af is, om er een fotoreportage van te maken? En misschien zou je dat zelf moeten doen, als je een beetje fotografisch bent. Dat lijkt mij teminste top!
joep zegt
Kanonne Christus wat een mooie wagen! Ik heb het al vaker gezegt en ik blijf er bij; Hoe meer ik van deze auto zie, hoe mooier ik hem ga vinden!
Echt diep respect voor jou Michiel! Je maakt je eigen dromen waar, en dat is misschien wel het mooiste en hoogst haalbare dat er is! Echt super gaaf!
@Bart! goed idee dat bundelen, had ik ook al eens geopperd ;)
Thelis zegt
@ Michel
Voor die reportages zitten nu al voor trillend op onze stoelen.
Hoe is het inmiddels met de verkoop? Eerder hebben jullie (of anderen) aangegeven dat er al 2 of 3 verkocht wagen.
Staat een bezoek je aan het Top Gear circuit al gepland?
Apache zegt
persoonlijke interpretatie van mijzelf:
http://www.autojunk.nl/pix/view/133499
kowalsk zegt
k heb m nog n x bekeken (mijn eerste reactie staat hier ergens boven), en ik vind de ramen wat te hoog in verhouding met de hoogte van de deur. vind k dat bij de alfa 8C competizione (of zoiets) toch mooier. buiten dat, prachtig ontwerp, achterkant het sterkst!
Thelis zegt
@ Michel
It’s a beauty. Op de volgende middenpagina van de Playboy.
Chip zegt
De oude achterkant vind ik mooier, die was iets subtieler. Nu maakt het de achterkant iets te groot als oppervlak zegmaar, dit kan natuurlijk ook aan de afbeeldingen liggen.
In het zwart is de auto wel zeer geil, dat er een 750 pk versie komt zal hopelijk veel ‘high rollers’ lokken.
JH zegt
Over de prijzen: telegraaf schrijft:
“Bij VandenBrink zijn ze van plan maximaal vijf exemplaren van de 599 GTO te bouwen (plus eentje voor de makers zelf). Prijzen beginnen bij € 650.000 voor de 5,9-liter versie en € 850.000 voor het topmodel Exclusief belastingen wel te verstaan. ” Dus Michiel, wat wordt het ;)
vla zegt
in feite, nu ik al zeer lang naar die foto’s zit te staren, kan hij doorgaan als een meer dan volwaardige Ferrari, en bij deze wil ik zeggen dat het een eer is om een woordje te kunnen “praten” met het genie achter deze wagen.
@ Michiel
een nogal overbodige vraag, ik zou hem zelfs willen als je hem moet voortduwen, maar aangezien dit niet het geval is; topsnelheid?
vla zegt
wat lees ik?
-(plus eentje voor de makers zelf)-
RIJDEN DIE BAK!!! WAAR IS WOUTER?!!!!
Citrofiel zegt
Mwooaah!! :o Het wordt wel erg serieus zeg. Erg professioneel filmpje ook. Om de rijke klanten te lokken! Want dat het wat kost is wel duidelijk, maar niet vreemd. Veel succes nog met het afronden van dit project. En dan op naar de volgende! (of komt dit nu te gretig over? ;) )
Citrofiel zegt
En wat lees ik op Autoweek.nl?
“Prijzen zijn er inmiddels ook. De 599 GTO komt op ongeveer 650.000 euro; de 630 GTO op 850.000 euro. En dan is er nog een optielijst. Een speciaal interieur begint bij 60.000 euro maar komt ‘fully loaded’ op een ton. Een op maat gemaakt kofferset kost 37.000 euro. Voor al die zaken is de uit het Gelderse Wadenoijen afkomstige bekleder Henk van Lith aangetrokken. Designer Michiel van den Brink (30)”
Ook hier lagere prijzen dan op Autoblog. En dan nog zo’n superduur interieur, en een kofferset ter waarde van een BMW 3-serie! Dit is echt voor mensen met abnormaal veel geld, want ik kan me niet voorstellen dat je een waarde van 37000 Euro terugziet tov een kofferset twv zeg maar 5000 Euro….
@ Michiel? Waarom zijn die kofferset en dat interieur zo abnormaal duur?
christian zegt
Ik vind de nieuwe mooier dan de oude 250 GTO, Michiel! Maar.. die prijs… voor een jongen die nog geen 18 is… :D
jeroen zegt
ik vind het een mooie auto, behalve de 3 luchthappers. Ik zou er wel meer gaan produceren dan 5 maargoed.
Trabbi zegt
Waarom GTO als het toch geen Gran Turismo Omologato is? Omdat het model wat features pikt van de 250 GTO? Er was (bijvoorbeeld) een 288 GTO ook, ik wil maar zeggen, voor de benaming GTO niet als het geen GTO is…
Trabbi zegt
voor = voer
Alwood zegt
geweldig michiel! echt mooi :D het enige waar ik nog aan moet wennen is dat de neus wat korter oogt dan het origineel. Het geld is zo’n unieke wagen als dit zeker waard. Ik hoop wel dat er zo veel mogelijk variatie tussen de 5 wagens komt. Ook modellen met wat minder vermogen bijvoorbeeld (de 599 versie).
Ook bij de oude GTO vind ik het prachtig dat iedere wagen de luchtinlaten weer op een iets andere plek heeft zitten. De een heeft er 3 ipv 2 en weer een ander model heeft spijltjes bij achterste lucht(uitlaat?)gat.
prachtige wagen in ieder geval en de achterkant is een grote verbetering. In plaats van een auto die er leuk uit ziet is het daarmee echt een brute wagen.
Armada zegt
@ Michiel van den Brink.
Werk je ook met stagaires die autotechniek doen?
IS200 zegt
Als ik vanavond die 18,4 miljoen pak, bestel ik er gelijk een ;-)
Armada zegt
HTS autotechniek dan.
vla zegt
@ Trabbi
GT wordt ook overgebruikt; de Opel GT…ja das natuurlijk een auto met een koffer groot genoeg voor een reiskoffer en een (kleine) achterbank (aangezien sarcasme iets is dat je niet kunt typen :P schrijf ik het er maar bij: sarcastisch bedoeld)
btw mag ik zeggen dat ik nu nog steeds nadenk over de auto en hierop ben ik gestruikeld; de Ferrari 599 GTB is een wagen waar iedereen een aanhanger van is, die de definitie is van het woord ‘bloedmooi’ en die vliegensvlug is…en Michiel Vandenbrink heeft die auto zojuist in alle aspecten verbeterd…als dat geen finetuning is…
JH zegt
Wat zijn we toch een klootjesvolk; iedereen zeurt over de prijs (maar daar koop je toch een ferrari voor, en een, etc.) Dat gezeur over de prijs is TYPISCH Nederlands. Kijk eens op Autoblog.it daar praat niemand over de prijs alleen over hoe mooi de auto is. Een kofferset van 37000 euros is niks voor iemand waarvan zijn vrouw/vriendin een tasje heeft van 50000 euro. Geniet toch van de auto en laat dat gezeur over geld zitten…
Michiel_vd_Brink zegt
@ de vlaeminck:
Tsjee… ik word er stil van.
Heel erg bedankt voor de mooie woorden.
@ iedereen:
Heren, dames… Wij (Robert en ik) zijn zeer blij en we voelen ons bijzonder gevleid met de overweldigende reacties.
Allen hartelijk dank voor de kritieken en de vele zeer motiverende woorden.
Ik hoop dat we straks met het definitieve real life model aan de hoge verwachtingen kunnen voldoen. Ik heb er alle vertrouwen in en jullie blijkbaar ook.
Nogmaals dank!
rat zegt
ik verwacht dat er nog wel meer komen
Mpower zegt
prachtige wagen, en over dat prijs…
er worden 5 van gemaakt en die zullen echt wel verkocht worden. Maw deze auto is voor een hele andere doelgroep, zolang die 5 exemplaren verkocht worden hoef je weing woorden vuil te maken over het prijs. Natuurlijk vinden wij het te duur, puur omdat het budget niet toereikend is.
J. zegt
@Michiel.
Op de vraag of Ferrari iets over de GTO heeft gezegd antwoord je: Over de GTO niet nee.
Mag ik hieruit opmaken dat je wel contact over andere zaken met Ferrari gehad hebt? Misschien over een baan als designer daar?? :) Ik weet niet of het zo is, maar stel nu dat mijn idee juist is, zou je het dan doen, of zou je liever je eigen auto’s blijven bouwen?
Lijkt mij toch de ultieme waardering, wanneer je een auto op basis van een Ferrari maakt om een baan aangeboden te krijgen daar :)
Michiel_vd_Brink zegt
@ J. : Ik ben net zo lekker bezig mijn eigen bedrijf en projecten op te zetten.
Daarom ambieer ik geen betrekking bij Ferrari.
Pieter-Jan zegt
En dan een shooting brake, hé Michiel. :) Van de Continental GT. Grote markt voor die dingen. En je kan de achterklep recycleren voor een 5deurs break.
Citrofiel zegt
@ JH; Als je het in die context bekijkt… Inderdaad. Wat zeuren we nou. Zelfs als hij stukken goedkoper was zou ik hem nog niet (kunnen) kopen, dus laten we idd maar genieten en blij zijn voor de mensen die dit kopen! En voor Michiel en Robert natuurlijk! :)
mcx zegt
Wat nou inspiratie en design, gewoon kopieerwerk met kleine veranderingen
Julian zegt
kwijl kwijl, oh nee, nu terug naar de beschaving
Michiel, je hebt werkelijk iets moois neergezet! zullen we hem kunnen bewonderen op de Autorai?
Tim de Graag zegt
Michiel. Klasse. Complimenten. Het is je gelukt een ‘echt Ferrari gevoel op te roepen. En niet het ferrari gevoel van de laatste jaren. maar het echte ferrari gevoel.
Groeten, Tim
erik zegt
Gefeliciteerd!!
Erg mooie auto!
Maar de achterkant lijkt klein beetje een zonnescherm. Verder vind ik het knap dat de auto er modern uitziet op oude basis…
Retro of Tijdloos?
w0o0dy zegt
Prachtige auto en ook een prachtige video. Mensen die het hebben over het geld snappen er maar weinig van…. NIEMAND die op het geld hoeft te letten komt in aanmerking als klant.
Handwerk kost enorm veel geld en kwalitatief uitzonderlijk handwerk kost nog meer. Deze auto’s hebben een ontwikkeltijd van jaren…. Mensen als Michiel en Robert maar nog een flink aantal anderen moeten wel met zo’n project genoeg verdienen om te kunnen doorgaan…… Verder zal het werk van EDO niet goedkoop zijn, maar het is dan ook ff wat anders dan een Halfords uitlaateindstukje aan je Corsa hangen………
Daarnaast is exclusiviteit juist iets dat moeilijk “te koop” is. Zelfs Lambo maakt VEEL auto’s als je het vanuit de visie van iemand die iets unieks wil hebben bekijkt.
Een klant van ons bouwt jachten vanaf 15 miljoen…. die zitten niet om werk verlegen…… dan is een maatwerk supersportwagen met uitzonderlijke prestaties ineens een koopje!
De velgen moeten eigenlijk nog wel uniek worden in mijn ogen, maar goed…..
Ik vind het resultaat nu al prachtig, maar kijk tegelijk ook al uit naar Michiels volgende project. (ik vind nog steeds dat ie de R8 helemaal overnieuw moet designen, maar goed misschien wil ik gewoon te graag dat iemand de zaag in dat lelijke ding zet, zou kunnen ;) )
Racer X zegt
Hmm, ik begin nu te wennen aan de nieuwe kont en ik vind ‘m inmiddels mooier dan de oude. Historisch ook beter verantwoord bovendien!
Racer X zegt
w0o0dy: “maar goed misschien wil ik gewoon te graag dat iemand de zaag in dat lelijke ding zet, zou kunnen ;)”
Holy shit, ik ben het een keer met je eens! Dat lijkt me een uitstekend plan! :D
w0o0dy zegt
@Michiel: de meeste wijzigingen ten opzichte van je originele tekeningen zijn toch op basis van het “passend maken op de 599” en vanwege de gegevens die jullie hebben verkregen uit windtunnel simulaties? Of zijn er op basis van de ideeën en wensen van klanten zaken aan het ontwerp gewijzigd? (ik zou me voor kunnen stellen dat suggesties van klanten niet direct met gejuich worden ontvangen door iemand als Michiel maar dat is misschien een vooroordeel ;) )
Julian zegt
clubje opgericht van mensen die graag een zaag in een audi R8 willen zetten…
w0o0dy zegt
@Julian misschien als we allemaal wat geld inleggen… kunnen we dat zagen wel regelen denk ik!
vla zegt
@ W0o0dy
R8 lelijk? die is toch bad-ass!! noem één sportwagen die ruiger is! (een Lamborghini is niet ruig, voor alle duidelijkheid, die zijn ‘gewoon’ extreem)
w0o0dy zegt
@de vlaeminck: misschien kun je beter even mijn comments bij de eerste artikeltjes na de officiële introductie er op na slaan….. Anders verzieken we hier dit topic teveel. ;)
Swinkels zegt
Hier hebben we een tijdje op moeten wachten, maar het resultaat mag er wel zijn. Al vind ik hem niet zo mooi als de originele 250 GTO waar hij op gebaseerd is. Vooral de achterkant komt niet zo goed over met de kleinere lichten.
Over de prijs, die kan je wel rechtvaardigen als je weet dat hier veel handwerk in komt te zitten door Hietbrink. Ik ben er ooit een keer geweest met de Ferrari Club en dat was heel interessant zoals hij daar werkte. Al zal ik zelf voor die prijs toch eerder voor een Pagani gaan die ook grotendeels met de hand gemaakt wordt met een zeer laag productie aantal en waarbij er geen één identiek is. Maar dat is natuurlijk m’n eigen smaak, daarnaast hoor ik ook niet tot de doelgroep om er één te kopen. Denk toch wel dat dat verzamelaars zullen worden die echt iets speciaals willen wat niemand heeft.
Ben benieuwd naar je column en hoop daarin wat te vinden over eventuele gewichtsbesparing, manier van motortuning (uitboren is niet bijster origineel), keuring en eventuele verbetering van de aerodynamica. En waar je deze ontwikkelingen hebt laten doen natuurlijk. Mocht je nog wat ontwikkelingswerk hebben, ik moet vanaf Februari afstuderen op HTS automotive engineering gebied….. ;)
w0o0dy zegt
@de vlaeminck: Kijk maar eens hier http://www.autoblog.nl/archive/2007/01/17/audi-r8-in-het-wit#comments
En nou hou ik erover op. Beetje zoals over een lelijk mokkel praten terwijl je ook naar een schoonheid in een prachtige avondjurk kunt kijken (of de VDB GTO :) )
Michiel_vd_Brink zegt
@ Swinkels: Over hoe de motor exact getuned wordt kan ik niet te veel vertellen, maar het blijft natuurlijk niet alleen bij uitboren.
De 360-motor wordt helemaal opnieuw opgebouwd en nagenoeg alle delen in de motor worden vervangen/bewerkt/geoptimaliseerd.
N!SS@N zegt
Dit is volgens mij oud nieuws… Die VandenBrink GTO is al lang bekend! Of zie ik dat nou verkeerd?!
dekster (Union Fait La Force) zegt
@W0o0dy
Ik vind dat je gelijk hebt wat de R8 betreft, de proporties kloppen langs geen meter(als je er in real-life naast staat), en die motorcover is gwn lachwekkend…
Michiel_vd_Brink zegt
360=630 natuurlijk…
Michiel_vd_Brink zegt
@ N!SS@N: Het idee was in de vorm van een schets al wel bekend, maar toen was het nog geen concreet project, maar was de enige mededeling dat we het bedrijf opgericht hadden om aan de GTO te gaan werken.
Pas later werd er besloten om de 599 GTB als basis te nemen en vanaf dat moment is het hele designproces pas begonnen met de schetsen als uitgangspunt.
Het resultaat van het GTO-design gecombineerd met het 599 GTB-chassis is wat jullie hier nu zien.
Swinkels zegt
Bij Edo lees ik, die pakken het inderdaad wel wat beter en professioneler aan dan de gemiddelde tunert. Nja ik ben benieuwd, ik zie het model op diverse NL sites verschijnen. Hoe zit het met de buitenlandse media, al veel (positief) commentaar gelezen/gehoord?
Michiel_vd_Brink zegt
Over aandacht op de eerste dag van de release niets te klagen. ;)
http://www.autovisie.nl/nieuws/nieuwsoverzicht/archief/2007/10/vandenbrink_599_gto_in_be/index.xml
http://www.carupdate.com.au/2329/vandenbrink-gto-%e2%80%93-is-this-the-sexiest-ferrari-since-the-1962-250-gto/
http://www.motorauthority.com/news/supercars/vandenbrink-design-coachbuilt-gto/#more-3746
http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=7398
http://jalopnik.com/cars/custom-cars/vandenbrink-design-to-build-coachworks-homage-to-the-ferrari-250-gto-309062.php
http://jalopnik.com/cars/custom-cars/vandenbrink-design-gto-now-on-video-309063.php
http://www.autoblog.it/post/10641/vandenbrink-gto-il-prezzo-della-passione#more
http://autotelegraaf.nl/vanonzeredactie/?id=44547
http://www.egmcartech.com/2007/10/10/ferrari-599-gtb-based-vandenbrink-design-gto-only-5-will-be-made/
http://carscoop.blogspot.com/2007/10/vandenbrink-design-reveals-details-on.html
Pizza zegt
Echt prachtig, kan niet anders zeggen
Alleen zou ik het voorwiel iets naar voren doen[/zeikmode]
vla zegt
in het echt heb ik dus eigenlijk nog geen R8 gezien, maar ik hoop dat daar snel verandering in komt! rijden er veel R8’en rond in Duitsland?
@ W0o0dy
tja, details die wat minder zijn kunnen hem maken of kraken voor sommigen ;)
maar zoals je zegt, deze topic gaat over de VBD GTO (goed gevonden trouwens)
Escher zegt
effe volledig off-topic beste jongens en meisjes
Ik ben net terug van de cinema. Maar wat ik op de terugweg zag, was eigenlijk een beetje raar: het was een oplegger met duitse nummerplaat en met twee mercedes sprinters (de werkpaarden dus) achterop. Allee, ik dacht dat het mercedes sprinters waren. De voor en achterkant van de eerste wagen waren volledig afgespannen met wit plastic. De plastic op de neus van de eerste wagen was wel los: het was een DODGE! Een Dodge snoet met het typische kruis en de ramhorens. Loop ik nu achter of is dit echt wel nieuws?
PS: jammer genoeg geen pics
Ca.dil zegt
Schitterend, maar dat van dat er 3 van de 5 verkocht zijn, (top gear) is dat nog steeds zoveel? of zijn ze inmiddels alle 5 verkocht? En klopt het dat er ‘e’en extra gemaakt word voor jou en compagnon?
Waar komt de gewichtsbesparing eigelijk vandaan? Ik neem aan dat het orgineel ook grotendeels van aluminium en carbon is… Maar wat er aan de VDB veranderd word, word toch ook allemaal alu?
Klassiekerrally zegt
@ Escher: je loopt inderdaad hopeloos achter ;)
Joop zegt
1,5 miljoen euro
Als 1495000 mensen mij nu allemaal een euro zouden doneren dan zou ik die laatste 5000 euro zelf nog wel bijleggen. Ik ben maar een arme student dus 5000 euro is voor mij een berg geld.
Één euro voor elk van die 1495000 mensen is echter niet zo veel. Dat is driekwart glas bier (of een half glas zelfs in een dure kroeg).
E320cdi zegt
@ Joop, Ik geef je dan €10.000 als ik medeeigenaar word! Wat je zegt is overigens wel haalbaar, je moet alleen 1,5miljoen mensen vinden die een euro voor je over hebben, of anders een vrije gift, krijg je van sommigen misschien wel €100 ofzo!
vla zegt
@ Joop
iemand had al dat idee maar dan voor een Hummer
http://www.mijnhummer.nl
Joop zegt
@de vlaeminck: Er zijn idd tal van dit soort website’s.
Na lang beraad met mijzelf heb ik besloten om niet verder te zoeken naar 1495000 mensen voor één euro.
Ik zoek naast E320cdi nog 149 mede-eigenaren á 10000 euro pp.
E320cdi zegt
@ Joop, als je hier serieus werk van maakt lukt het 100%.
vla zegt
@ Joop
schrijf mij ook in, ik heb nu niet echt veel geld, maar binnen drie jaar heb ik toch een aardige som ;) het zou idd lukken, maar zou het niet beter een soort Autoblog-wagen worden waarmee alle mede-eigenaren mogen rijden (wel terug voltanken :P )
Citrofiel zegt
@ Escher; Van de oude én nieuwe Sprinter bestaan inderdaad Dodges zo te zien: http://images.google.nl/images?svnum=10&um=1&hl=nl&q=new+dodge+sprinter
Ik moet alleen wel toegeven dat ik dit hiervoor ook niet wist….
E320cdi zegt
@ Escher & Citrofiel: Wist ook niet van het bestaan af, en wat is overigens het nut? Opzich logisch, Dodge is gewoon van DaimlerChrysler…
@ Joop & de vlaeminck, als iedereen op autoblog even zn spaarrekening opoffert, zijn we al een eind op weg… en dan wil ik best mijn geld voor mn auto aan deze auto uitbesteden, kan dan niet dagelijks rijden, maar heb wel mn droomauto in 1x. dat word dan onze autoblog wagen, TOPPLAN!
vla zegt
wie mail er naar [email protected] ;)
vla zegt
btw we kunnen met zoveel geld ook twee auto’s kopen; een DB9 en een R8, of voor de haters een Ferrari…met 1 miljoen kunnen we zelfs…een…Veyron…
Michiel_vd_Brink zegt
http://www.fastlanedaily.com/episode/fld_20071010 :)
PeterVanHteV zegt
Ziet er er goed uit, als ik me voorzichtig uitdruk! Michiel ga je ook nog iets maken wat betaalbaar word en daardoor een grotere afzet kent. Niet denigrerend bedoeld, een soort van ruska-concept op basis van een ..zeg maar Punto?
vla zegt
@ Michiel
je verdient het!! je mag trots zijn op je creatie!!
maar hoe die vrouw in het filmpje (ik zou slet gezegd hebben vanwege haar kleren maar gelukkig heeft het voorkomen van je GTO me gekalmeerd! -God ik ben toch een slijmbal ;) – ) praat onteerd de wagen helemaal “the faaifenaainaain géétééooooww”
vla zegt
@ PeterVanteV
mss nog geen slecht idee, enkel moet het basismodel een beetje aantrekkelijker klinken volgens mij, anders is het een aap met een gouden ring als je weet wat ik bedoel.
Aan Michiel’s (en Robbert’s) talent hoeven we niet te twijfelen maar welke basis zou gepast zijn? een Citroën?
w0o0dy zegt
@Michiel van den Brink: ben benieuwd naar de antwoorden op: “de meeste wijzigingen ten opzichte van je originele tekeningen zijn toch op basis van het “passend maken op de 599″ en vanwege de gegevens die jullie hebben verkregen uit windtunnel simulaties? Of zijn er op basis van de ideeën en wensen van klanten zaken aan het ontwerp gewijzigd? (ik zou me voor kunnen stellen dat suggesties van klanten niet direct met gejuich worden ontvangen door iemand als Michiel maar dat is misschien een vooroordeel ;) )”
Michiel_vd_Brink zegt
@ Woody: Ja, vanaf het moment dat we de keuze maakten voor de 599 GTB als donor, begon alles eigenlijk helemaal opnieuw.
Je hebt rekening te houden met alle hardpoints van ’t chassis, de onderliggende techniek, enz.
De onderkanten en de hoek van de A-stijlen zijn erg bepalend voor hoe je de rest van de lijnen over het geheel drapeert.
Meer daarover in mijn komende column.
Klanten hebben over het exterieurdesign niks te zeggen gehad, want aerodynamica en styling volgens mijn idee stonden voorop.
Wensen van klanten die invloed hebben op de aerodynamica worden niet gehonoreerd, want anders kan je weer een tijdrovend en geldverslindend aero-traject in gaan.
Qua interieur gan we in nauwe samenspraak met de klant wel heel ver om er iets speciaals van te maken.
w0o0dy zegt
@Michiel van den Brink: thanx, en ik had je toch goed ingeschat dus. Volkomen begrijpelijk en eerlijk is eerlijk als de klanten designers waren hadden ze jou niet nodig. Schoenmaker en leest enzo ;)
Ik moet zeggen dat ik het resultaat boven verwachting vind en die was best hoog. Dat het altijd een soort compromis zou worden is een gegeven als je een bestaande auto gebruikt, maar dan is het eindresultaat in mijn ogen extra knap. De proporties, het gevoel van dat het ontwerp overbrengt het is allemaal maar heel weinig veranderd. Gefeliciteerd met je succes tot nu toe, geweldig dat jullie “gewoon” gaan voor die droom (zonder als een dwaas in het diepe te verzuipen).
E320cdi zegt
Wat ik nu in zn neus zie is een aardige gozer… door die wenkbrauwen straalt hij vriendelijkheid uit, ookal weet je dat die bloedsnel is en veel kracht heeft. Net als een bescheiden voetbalprof die wel erg goed kan voetballen bijvoorbeeld…
@ Michiel van den Brink:
Hoe gaat het interieur er eigenlijk uit zien? Ik weet dat dit een redelijk domme vraag is aangezien de klant dat bepaalt, maar ik bedoel dit natuurlijk in basislijnen.
vincent#1 zegt
Even een vraag. Wat ik me nu afvraag, er wordt een 599 GTB als basis gebruikt.
Is het nu zo dat je een 599 GTB zonder carrosserie van Ferrari koopt, koop je een beschadigde op, of koop je daadwerkelijk 5 nieuwe auto’s.
Als dat laatste het geval is zit je met de vreemde situatie dat je over een tijdje met 5 599blikken in je woonkamer zit. Leuk, maar een beetje duur voor een snijplank :)
Btw. errug mooi
Knorrit zegt
Wow! Ziet er zeer goed uit! Als meneer Hietbrink nog een keertje tijd over heeft (forget it boy!) mag hij voor mij ook nog wel zo’n prachtig koetswerk kloppen!
P.S.: in ruil daarvoor kan ik helaas geen geld geven. Wellicht iets anders wel? Ik ben student, ziet U.
E320cdi zegt
@ vincent#1:
Hee nog niet eens aan gedacht joh;-) Nu krijg ik de volgende vraag in mn hoofd…
@ Michiel vd Brink:
Wat gebeurt er met de overige delen van de 599? Is dat te koop t.z.t.? Dan heb ik interesse!
Jurgen zegt
Tja ik vind hem te duur, zelfs als ik het geld had.
Mooie kar, daar niet van.
Zal vast wel weer 1 van in Dubai terechtkomen.
Miljoentje is niets voor die gasten.
mashell zegt
Eigenlijk vind ik 1,5 miljoen spotgoedkoop voor een ouderwets handgebouwde Ferrari. Lamborghini kwam laatst met die Reventón, 20 stuks, 1 miljoen, en duidelijk verwant aan de Murciélago. Deze GTO is veel exclusiever, veel mooier en heeft een gepersonaliseerd interieur, eigenlijk een koopje. Misschien toch maar een staatslot kopen.
JTK zegt
“Eigenlijk vind ik 1,5 miljoen spotgoedkoop voor een ouderwets handgebouwde Ferrari. Lamborghini kwam laatst met die Reventón, 20 stuks, 1 miljoen, en duidelijk verwant aan de Murciélago. Deze GTO is veel exclusiever, veel mooier en heeft een gepersonaliseerd interieur, eigenlijk een koopje. Misschien toch maar een staatslot kopen.”
Als je het zo bekijkt, is het inderdaad een koopje, wat ook nog eens veel exclusiever is. In ieder geval; Wij als Nederlanders hebben eindelijk weer eens een reden om een beetje trots op Nederland als autoland te zijn. Die trots was ons de laatste tijd wel een beetje overgegaan, gezien die affaire met het al te ambitieuze Spyker.
Turbopaultje zegt
Slordige 1,2 miljoen voor een fraaie Ferrari zonder Ferrari badge……… is that not simply far too much ?
Turbopaultje zegt
Krijg voor de helft bijvoorbeeld een echte F40 LM in mint condition bij Bonhams.
En om echt indruk te maken op mijn vrienden, zou ik er dan gewoon een 126 C2B uit 1983 naastzetten in de garage voor slechts 4 ton……
Negativan zegt
Geen woorden voor dit ontwerp. Ik kom superlatieven tekort. Ga het dus ook niet proberen.
Helaas gisteren mijn broek gewassen. Zat namelijk nog wat losgeld in.
Ik heb serieus (heel even maar) overwogen om mijn ouweheer een klein zetje te geven.
Maarja, geduld is een schone zaak.
E320cdi zegt
@ Negativan
Die ouweheer heeft een 200x modaal inkomen neem ik aan, aangezien ik het woord ‘serieus’ aantref… als dat zo is, zou ik doorzetten!
E320cdi zegt
@ Turbopaultje:
Krijgen we weer dat nederlandsche gezeik hoor… wat maakt het nou uit, die 1,2 miljoen…? prima prijs vind ik en mensen die serieus geinteresseerd zijn maakt het niet uit. Moraal van het verhaal: Niet over geld zeiken en kijk naar het ontwerp.
Negativan zegt
@ E320cdi
Ondanks het feit dat ik door onze Goldenretriever ben grootgebracht, blijft het toch je ouweheer.
Laten we de natuur maar zijn beloop gaan.
Ff wachten nog, nog ff……………………..
lotte zegt
@Turbopaultje: heb je daar een auto voor nodig dan?
SugarFree zegt
@ Negativan
Dan had je een slimme Golden Retriever blijkbaar ;)
Er zijn er voor minder naar de eeuwige jachtvelden geholpen, dus ja…
Kevski Style zegt
@ Michiel:
Is er wat bekend over de toerentallen van max vermogen en max koppel? En toptoerental????
Michiel_vd_Brink zegt
@ Kevski: Dat wordt later allemaal exact gemeten op de Dyno.
Julian zegt
stel de vraag nog maar een keer.
op welke autoshow zal de premiere zijn? en natuurlijk wanneer?
Michiel_vd_Brink zegt
@ Julian: We hebben nog geen idee.
Ik heb geen zin om tegen een vastgestelde deadline van een bepaalde show aan te werken.
Haast komt het resultaat nooit ten goede en dus bekijken we een introductiedatum pas als het zover is.
We hebben wel een idee over de echte onthulling, maar dat wordt waarschijnlijk niet op een standaard autoshow.
Wouterman! zegt
Nounou Michiel, ’t is me wel wat ;)
Nu snap ik ook waarom de auto wat “dikker” is geworden.
Komt gewoon door die stomme 599 GTB…:P
Klassiekerrally zegt
Michiel van den Brink schrijft:
We hebben wel een idee over de echte onthulling, maar dat wordt waarschijnlijk niet op een standaard autoshow.
De Klassiekerrally? Wat gaaf! :D
Jullie werkwijze is de enig juiste Michiel. ‘Gut Ding will weile haben’ ;)
donaldduck zegt
Michiel,
Ziet er zeker goed en (financieel) haalbaar uit
Echter de verkoopprijs is toch een beetje aan de hoge kant.
Ik denk dat een 50% reductie in prijs ex de donorcar
een stuk realistischer is.
Tevens het plan om GT1 te doen lijkt een beetje lastig.
Een serie van 3 stuks voor de GT3 lijkt al een stuk beter.
Al met al denk ik toch dat je qua (financieel succes) Spyker
Donkervoort en Hansen als snel voorbijstreeft.
Succes
Michiel_vd_Brink zegt
@ donaldduck: -50% ?? Dan is het niet meer financieel haalbaar.
En ik heb helemaal niet gezegd dat we GT1 willen gaan doen, want Special Coachbuilt auto’s voldoen niet aan het reglement.
Bovendien is “een beetje lastig” voor mij nooit een reden geweest om iets terzijde te leggen en uit te wijken naar iets anders. Het is immers niet onmogelijk. ;)
Turbopaultje zegt
@Lotte: nee, ik eigenlijk totaal niet. Maar soms ben ik ook gewoon een groot- klein (?) kind………
Davidov zegt
Zeer fraai product uit Haaksbergen, hulde! =|
Gerben zegt
http://www.seriouswheels.com/cars/2009/top-2009-Vandenbrink-Ferrari-599-GTO.htm
Voor de liefhebbers die enkele mooie wallpapers wensen. In groot formaat ziet het er nog allemaal beter uit…
Misschien wel de mooiste wagen van de laatste jaren…
Dacht dat het niet veel beter kon na het zien van de Alfa 8C … maar het is je toch gelukt
Klassiekerrally zegt
De GTO is auto van de week op classicdriver!
Gefeliciteerd Michiel, erg gaaf!
http://www.classicdriver.com/de/magazine/3100.asp?id=4133
Michiel_vd_Brink zegt
Erg leuk, inderdaad.
En zie je dat ze quotes uit het interview van Dink hebben gehaald?
Klassiekerrally zegt
Dat was me in de ‘gauwigheid’ nog niet opgevallen :)
Klassiekerrally zegt
Classicdriver schrijft:
Wie beim klassischen Ferrari 250 GTO von 1962 wogen auch die Linien des Vanderbrink GTO derart heißblütig über den grazilen Karosseriekörper, als hätte die junge Sophia Loren beim Wellenbad an der Amalfiküste persönlich Modell gestanden.
Was Sophia Loren niet een van jouw favoriete vrouwen, of was ’t een van Dink’s meest begeerde beroemdheden? :)
Michiel_vd_Brink zegt
Ik heb haar ooit in mijn allereerste Autoblog-column genoemd: http://www.autoblog.nl/archive/2006/06/16/over-liefde-op-het-eerste-gezicht-en-uithuwelijken
Maar eigenlijk was Monica Belucci een grotere inspiratiebron. ;)
Klassiekerrally zegt
Er stond me al iets van bij…
Hoe meer ik naar de achterzijde (van de GTO) kijk, hoe mooier ik ’t ga vinden.
De balans van het formaat van de achterlichten en de rechte achterzijde vind ik echt goed gelukt. Bijzonder, want op ’t eerste gezicht lijkt het ‘vreemd’.
It’s growing on me, en ik vond ‘m in het begin al prachtig!
Michiel_vd_Brink zegt
Het exacte formaat en de vorm van de achterlichten zullen straks op de echte auto definitief vastgesteld worden, maar dit is ook een leuk item om samen met de klant een persoonlijke touch aan de betreffende GTO te geven.
Volgens schema zou ik er vandaag een column aan weiden, maar vanwege de enorme drukte rond de pressrelease is deze verschoven naar volgende week.
Michiel_vd_Brink zegt
TopGear: http://www.topgear.com/content/news/stories/2331/ :)
Martin 400 zegt
Ik had eigenlijk al een column verwacht. Of kijk ik er overheen :?
Martin 400 zegt
: Oops beter lezen :D
Klassiekerrally zegt
TopGear schreef:
Or you could always opt for one of those classy 250 GTO replica kits to stick onto a Datsun 240Z. Your choice.
Ehm… Dan hou ik zo’n prachtige 240Z toch liever origineel en kijk naar de plaatjes van Michiel’s GTO :)
bnc zegt
Respect Michiel!
Ik heb welgeteld een 5-tal min die renders zitten bekijken/bestuderen en tot mij laten bezinken en ik vind het een prachtig ontwerp. Een waardige hommage en zeker de naam
Ferrari waardig. Ik vind hem wel mooier in het zwart en dat heb ik meestal niet met Ferrari’s. :)
De voorkant is subliem, de achterkant vond ik eerst niet zo makkelijk voor het oog tot ik wat beter keek. De achterlichten lijken eerst niet te kloppen in verhouding met de rest van de auto maar als je dan weer beter kijkt zie je dat ze net goed staan en echt niet veel groter mogen zijn. Heel raar maar het geeft de auto meer karakter en maakt hem nog beter.
Het betreurt me wel dat dit 1 van die auto’s is dat mensen bijna nooit te zien zullen krijgen. Spijtig genoeg..
Michiel_vd_Brink zegt
Hier is een interessant artikel van 4 pagina’s (maart 2007) over de revival van Special Coachbuilding: http://www.goldarths.com/Regulars/Reviews_and_Commentary/Coachbuilding/index.aspx
Ze hebben het uiteraard als eerste over de P4/5 van James, gevolgd door de 575 GTZ van Zagato en de auto’s van Henrik Fisker.
Helaas werden de GG50 van Giugiaro en de 612 Kappa van Pininfarina niet genoemd.
Nu schrijft dezelfde website: http://www.goldarths.com/Current_Affairs/VandenbrinkDesignToBuildFerrariGTOIn2008.aspx
autoblogger zegt
Haha, de “Daf design contest” is ook weer boven komen drijven :)
http://www.virtualcar.it/?p=5734
Leon zegt
Ik vind het wel frappant dat alle plaatjes van het oude ontwerp in een keer niet meer te zien zijn. Is dat toeval?
Persoonlijk vond ik de kont en de wielkasten van het oude ontwerp namelijk ook subtieler. Je kan toch wel tegen een beetje kritiek?
Nevertheless, gewaagd om het plan door te zetten en succes daarmee.
M Freak zegt
Een Nederlandse auto die duurder is (met btw dan..) een Lambo Reventon.
dymf zegt
@ Michiel van den Brink
prachtig
Stef zegt
goed ontworpen
oude GTO vind ik de uitlaten wel stoer!
Michiel_vd_Brink zegt
@ Leon: de originele schetsen zijn overal op internet in de diverse fora en op blogs en nieuwssites nog te zien.
Voor onze eigen website hebben we gekozen het duidelijk en simpel te houden en dus tonen we alleen de laatste stand van zaken.
Mogelijk dat we later nog wel eens een samenvatting tonen van het hele proces van begin tot eind.
CSL zegt
Belachelijk veel geld voor iets wat niet eens mooi is. Ik vind een 599 GTB Fiorano veel mooier en agressiever.
9ff gt9 zegt
@Michiel van den Brink Zou je nog zo’n wallpaper met die ferrari logo’s willen maken? Ik heb et zelf geprobeerd maar het lukt me niet… Prachtige wagen trouwens!
Michiel_vd_Brink zegt
@ 9ff gt9: Het is ons niet toegestaan de logo’s Ferrari te gebruiken.
9ff gt9 zegt
@ Michiel van den Brink: Maar waarom bij die andere wallpaper wel dan?
Michiel_vd_Brink zegt
Omdat die nog dateren van voor de oprichting van Vandenbrink Design.
Nu de schetsen een commercieel project in gang gezet hebben, is het een andere zaak.
dTaur zegt
Veyron is geen massaproduct, er wordt niet eens winst op gemaakt.
iemand zegt
wauw ferrari doet goede zaken
Rick zegt
Nou Michiel, het is je goed gelukt wat een prachtige auto en die velgen staan er werkelijk prachtig onder! mijn complimenten!
autoblogger zegt
Ook in Duitsland zijn ze wakker ;)
http://www.autobild.de/artikel/Themen-News-Fliegender-Hollaender_435761.html
Michiel_vd_Brink zegt
Duitsland zei je? ;)
http://www.classicdriver.com/de/magazine/3100.asp?id=4133§ion=1
http://www.auto-motor-und-sport.de/news/auto_-_produkte/hxcms_article_507556_13987.hbs
http://www.automobilwoche.de/apps/pbcs.dll/article?AID=/20071015/DPA/710150330/1008/REPOSITORY
http://www.volksstimme.de/vsm/ratgeber/auto_und_verkehr/?sid=c7eb34d74f3ee153bb717f14f1459100&em_cnt=490126
http://www.westfaelische-rundschau.de/wr/wr.ratgeber.volltext.php?zulieferer=dpa&redaktion=tmn&dateiname=iptc-tmn-20071015-47-dpa_15881206.nitf&kategorie=&catchline=%2FServiceLine%2FAuto_Verkehr&other=&dbserver=1
http://www.volksfreund.de/journal/auto/motor-journal/auto_verkehr/art8548,1523111
http://www.wz-newsline.de/?redid=137129&ID=681662
http://www.waz.de/waz/waz.ratgeber_auto.volltext.php?zulieferer=dpa&redaktion=tmn&dateiname=iptc-tmn-20071015-47-dpa_15881206.nitf&kategorie=&catchline=%2FServiceLine%2FAuto_Verkehr&other=&dbserver=1
http://www.rhein-main.net/sixcms/detail.php?template=fnp2_news_serviceline_detail&id=4059888
http://www.nordbayern.de/dpa_art.asp?art=993911&kat=8102
http://www.rheinzeitung.de/a/service/auto/t/rzo370562.html
autoblogger zegt
Ah, ik ben zelf nog niet helemaal wakker ;)
Klassiekerrally zegt
‘Gut Ding will Weile haben’ Michiel, dat weet je toch! ;)
Frari zegt
Mooi initiatief Michiel en dat jullie “de balls” hebben om het topmodel van Ferrari
onder handen te gaan nemen.
1 klein puntje dat ik op de auto en profiel heb; De (haar) heupen zijn erg fors, zeker vergeleken met de 250 dat zou er weleens erg unsleaky uit kunnen gaan zien…?
Turbopaultje zegt
Veel wind, nu de eerst de wol maar een spinnen zeg ik………. kritisch, als altijd.
Wens jullie bij de realisering veel succes, want dat wordt echt nog een flinke dobber.
Jan C. zegt
Ik doe het stiekem nog een keer. Ik stel de vraag of we al iets kunnen zien. Iets tatsbaars, een spatbord ofzo?
Michiel_vd_Brink zegt
@ Jan C: Nee.
Thomas zegt
Mijn inziens lijkt deze auto meer op een shelby cobra coupe, dan op de originele ferrari: (desondanks een schitterende auto hoor Michiel ;) )
[img]http://www.ritzsite.net/AC_Cobra/Clones/Superformance_Shelby_Cobra_Daytona_coupe_2004.JPG[/img]
[img]http://www.dreamsonwheels.nl/images/superformancecoupe/coupe_topsf.jpg¨-img*
Anders koplampen erop en je hebt de michiel´s zijn Ferrari.
Thomas zegt
[img]http://www.dreamsonwheels.nl/images/superformancecoupe/coupe_topsf.jpg[/img]
Thomas zegt
Nah, de tags werken niet helemaal ;). Zoek zelf maar even.
Michiel_vd_Brink zegt
@ Pannekoek: Ja, er gaat een Spyder komen, maar niet op basis van het GTO-design.
Die vraag was er wel, maar we maken van de Spyder iets compleet nieuws.
Negativan zegt
@ de weledelgeleerde heer Van den Brink.
Vandaar dat overwerken. Waar laat je dat dak?!
Of gaat het misschien meer in de richting van een targa? (met twee bulten).
Pannekoek zegt
Oeeh, Michiel..
Je maakt me nu wel heel nieuwschierig.. ;) :D
Meer info! Meer info! :P :D ;)
Classieker fan Blokland zegt
Laat het waar zijn, Michiel,
Je ontwerp is erg mooi echt een super evaluatie van de Ferrari 599 GTB.
Het valt nu op dat de voorkant van de 599 er eigen maar een beetje aangeplakt zit.
In het filmpje benadruk je nog eens extra de mooie doorlopende vloeiende belijningen, zodoende kan ik ook eens door jouw bril kijken en beleef de auto in een door jouw gemaakt lijnenspel.
En ze komen nog op andere plekken terug ook!!!!!!!
PS komt er in het stuurwiel ook ledverlichting?? Als accent op de stadverlichting? Leuke wimpers trouwens..
Krijgen we nu een generatie auto’s die ledwimpers hebben? Het geeft een bruut monster toch nog vriendelijke uitstraling.
Ik ben eigenlijk een Classieker fan, Maar als je ontwerp op de weg komt ga ik toch overstag.
Ik hoop dan een ritje met jou mee te mogen maken, beter nog, ruilen we.
Kunnen we al een afspraak maken? Ha, ha, ha
Michiel ik wens je alle geluk en hulp toe van vakmensen die elk onderdeeltje tot in detail weten te kunnen maken.
Zie uit naar een Comfortabele GTO rit..
Groet J
Michiel_vd_Brink zegt
@ Blokland: Dank!
Zo comfortabel als jouw klassiekers zal de GTO waarschijnlijk niet gaan rijden.
Het kan wel, maar als het even kan maken we haar qua beleving iets meer hardcore.
De ledjes als knipperlichten zijn niet zo goed zichtbaar als ze uit staan, maar als ze knipperend oplichten is het net alsof ze naar je knipoogt. ;)
Verleidelijk als een lady…
Het stuurwiel heeft standaard al ledjes die het juiste schakelmoment aangeven.
Bedankt voor je enthousiaste steun!
Wouterman! zegt
Nú weet ik wat mij nog lichtelijk stoort: de overhang voor is iets te groot naar mijn mening.
Heeft dat te maken met kreukelzones of chassis e.d., Michiel??
Michiel_vd_Brink zegt
@ Wouterman! :
Dat lees je morgen wel in mijn column.
JR zegt
@ Michiel: Prachtig design. Simpelweg Heavenly. Ik zat zonet ook nog even op je site te kijken die er ook erg gelikt uit ziet. Klein verbeterpuntje toch daar.. de favicon in de adresregel (ik zie dat je joomla/mambo gebruikt) zou ik, wanneer ik designer zou zijn, mijn eigen logo willen laten zien.
Gratis: advies van de Vries. :)
Michiel_vd_Brink zegt
@ JR: Check! http://www.vandenbrinkdesign.com/index.php
JR zegt
@Michiel: Beter! Althans.. ik zie nog eigen logo favicon, maar dat zal nog komen toch?
Michiel_vd_Brink zegt
@ JR: na een aantal keren refreshen zal de “M” te zien zijn.
JR zegt
@ Michiel: Check! Like I said: Beter! :)
Klassiekerrally zegt
Bij mij in Safari toont ‘ie je favicon helaas niet…
Ik zal de geschiedenis eens wissen en zo, kijken of ’t helpt.
marco zegt
DIEP RESPECT!
VeyronLover zegt
@ het team Vandenbrinck
Dit is misschien wel de mooiste wagen die ik ooit, nee, het is gewoon de mooiste wagen die ik ooit gezien heb! Ik vindt het heerlijk om naar te kijken, prachtig lijnenspel die de auto levendig maken.
Prachtige combinatie van klassiek-retro en modern. Vooral de flanken vindt ik prachtig!
En ja, die prijs… Moest ik ooit milionair worden, dan zou ik deze kopen. Gewoon omdat hij is getekend door een man (team) dat gevoel en emotie heeft voor auto’s. Ik ben dan wel een VeyronLover, maar voor dit zet ik mijn petke af ;-)
Het diepste respect van mij, ik hoop dat ik er later veel van hoor!
En een Veyron met dit vergelijken is totaal verkeerd, het is als een mug met een olifant vergelijken… Deze auto is niet even snel en krachtig, maar heeft wel het beeldschone imago van wat zo’n auto moet hebben! En die exclusiviteit is natuurlijk zalig!
Nogmaals men diepste respect voor deze échte cardesigner! :-)
bmw zegt
mooi ontwerp, mooi gedaan.
ik sta niet versteld van de prijs van iets dergelijks exclusiefs. Waar ik me wel zorgen om maak is dat er mensen zijn die dit kunnen betalen. Terwijl er andere mensen zijn die elke dag blij zijn als ze warm en droog zitten met een hapje om te eten. Dat vind ik triest. Maar dat is niet de schuld van de ontwerper, natuurlijk. Het stemt evenwel tot nadenken.
Steven zegt
@ bmw
Ik vind het prachtig dat je ook om de minder bedeelden denkt in deze wereld, maar dan zou je eigenlijk zo’n opmerking moeten plaatsen bij elke auto die zo ongeveer hier langs komt…
Michiel_vd_Brink zegt
@ bmw: Ja, ongelijkheid heb je altijd… Daarom is het maar beter dat de rijken hun geld laten rollen richting Nederland, wat natuurlijk goed is voor onze economie en voor de inkomsten van iedereen die aan dit project meewerken.
jimbo zegt
@ michiel van de brink ik vindt het een mooie auto maar op jullie site zag ik iets van de gt ofzo die vindt ik egt uber mooi het ontwerp en dat is bij de gto ook zo zulke mooie lijnen en jij bent 1 van de wijnige ontwerpers die de orginele lijnen aan houd hij staat zeker in me dram car list als ik het geld had (A) maar ben nog iets te jong (A) maar waarom alleen ferrari neem is een keer de veyron onderhanden of ook een hele mooie auto de lamborghinni miura
suprageex zegt
@Jimbo, Bugatti heeft een claim gesteld dat het verboden is de Veyron te ’tunen’
Mooi!!! Goed werk Michiel