Kijk, dat vinden we lekker.
Tegenwoordig zijn er een aantal bedrijven die zich focussen op het maken van circuitauto’s voor particulieren. Het spectrum wordt alsmaar breder, zo blijkt vandaag. Het Amerikaanse Vandal Cars heeft namelijk zijn eerste track toy onthuld, die de toepasselijke naam ‘One’ krijgt. Het bedrijf komt direct met de deur in huis vallen, want zijn eerste creatie is een monsterlijke machine.
Vandal Cars biedt in eerste instantie twee verschillende varianten aan van de One. Het apparaat, dat slechts 555 kg weegt, heeft onder zijn volledig koolstofvezel lichaam de krachtbron uit de Honda Civic Type R verstopt zitten. De minst krachtige versie van de One heeft 340 pk tot zijn beschikking. Vandal wil vooralsnog niet verklappen hoe snel hij hiermee naar de 100 km/u schiet, noch wat zijn topsnelheid moet zijn. Dat gezegd hebbende zal de One absoluut een rappe machine zijn, daarover hoeft niet getwijfeld te worden.
Zij die de twijfels toch niet uit het hoofd kunnen schudden, kunnen beter voor de hardcore versie van de One kiezen. Dit model heeft namelijk gene 340 pk, maar zelfs 560 pk! Ook van deze auto wil Vandal de prestatiecijfers niet delen, maar dat mag er niet toe doen. Afremmen is minstens zo heftig; de geventileerde schijven kunnen de auto met een kracht van 2G laten stoppen. Schakelen gebeurt in beide gevallen middels een sequentiële zesbak.
Geïnteresseerden mogen de portemonnee trekken. Het instapmodel kost tenminste 119.700 dollar, dat is omgrekend 105.000 euro. Het is niet duidelijk hoeveel er voor de krachtigere versie betaald moet worden.
gove zegt
lijkt me lastig instappen met die bierbuiken daaro
room850 zegt
Klopt die prijs wel? Anders is het je geld goed besteed als ik zo de fotos bekijk
Loek zegt
@room850: ik vind het juist aan de dure kant. Die 1:1 ptw ratio is nice maar verder is het gewoon wat platen koolstofvezel met een motor en een stoeltje ertussen. Een BAC Mono kost ook zoiets als deze auto, de rest volgens mij juist minder.
OT: ik vind hem wel retegaaf! Zelfs al is het gewoon een BAC Mono met een grote vleugel en Volvo koplampen.
cortinaracing zegt
@room850: de 550 PK versie zal wel 2 ton zijn
vroaaar zegt
@room850: waarschijnlijk heb je dan wat op de laatste 2 foto’s staat…
gregorius zegt
Wat is nou het doel van prive-circuit racer van meer dan >100k waar je niet de weg mee op kan en waar je eigenlijk ook niet tegen iemand kan racen.
Is het het doel dat dat je hier als bestuurder een harde plasser krijgt als je bovenaan het bord staat qua rondetijd; terwijl je weet dat het door je autotje komt?
Of gaat het om die paar hoge-G-force bochten die je hier beter mee kan rijden dan met een 911 GTnogwat?
En zou dit nou het leukste zijn waarmee je kan racen voor 120k? (import kosten)
boomhauwer zegt
@gregorius: ja, dat beschrijf je ongeveer helemaal correct. Sommige mensen vinden het leuk om met een snelle op een circuit te gaan zonder competitie te willen doen. Wat verwacht je dan van deze auto? De boodschappen bij de AH doen of eurodeals bij de mcdo halen?
qoekje zegt
en hoeveel voor die v40 lampen !?
Dutchdriftking zegt
En ik denken dat ik naar de snelle broer van de Valkyrie zit te kijken. Doen ze goed!
RobTWo zegt
Dat is jammer, ik dacht aan vermogen in kW’s….
boomhauwer zegt
@RobTWo: ik in joules. Weeral in die verdomde pk’s..
markoh zegt
de “goedkoopste” nemen. de k20 blokken van honda zijn relatief goedkoop naar de 600 pk te krijgen.
Esprit_de_Flandre zegt
Slimme marketing.
Ipv jarenlang met renders te zitten sleuren en doldwaze specs verkondigen, een afgewerkt product tonen en mysterieus doen over de specs. Zij die het kunnen kopen komen er toch wel achter, en worden daarmee ingewijden…